-14

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 14:00

mijn fjord heeft helemaal geen deken op:) die heeft het echt niet zo snel koud(hij heeft nu een dikke wintervacht, ze eigen dekentje dus)

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 14:18

Ik mijn paard nu 2 dekens op!!
Van samen 650 gram, denk dus niet dat 'ie het snel koud zal hebben.

Verder rij ik gewoon in de binnenbak of ga een buitenritje maken.

Groetjes: Corina

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 16:20

De temperatuur loopt wel af, maar -14??? Bloos
Dan uhm, een 200 grams deken erbij en misschien nog wel een zomerdeken ook.
bbbrr

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 16:21

buiten laten staan...

al vind ik -14 wel een beetje overdreven hoor...

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 17:42

Passioj blijft gewoon buiten onder deken.
als het hij koud heeft merk ik dat snel genoeg Lachen

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 17:45

dan krijgt mijn paard een onderdeken er onder

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 18:41

n ik heb dus alleen maar een buitenbak... snik...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 19:26

Gammon is een stoer paard, die boeit dat echt niet. Dus op stal lekker zijn zweetdeken op.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 20:03

mijne staat nu onder 2 van 300 gram. ik denk dat ze -4 bedoelde! ik denk dat ik 1 300 gram dan maar met een 350 gram wissel (voor de nachten) Knipoog

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 20:19

-14 lijkt me ook sterk. Dan krijg ik dus grote problemen, want ik heb alleen een buitenbak!! Maar Taran wordt waarschijnlijk nog geschoren, en dan moet ik nog kijken wat ik erop ga gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 21:17

-14... mijn trainer komt oorspronkelijk uit Noord-Zweden, en waar hij vandaan komt kan het 's winters -42 (!!) worden. Je moet dan met houten stijgbeugels rijden om te voorkomen dat je voeten bevriezen!

Als het niet waait is -14 nog niet zo gek. Als je paard niet geschoren is kan hij zich vaak goed warm houden, sinpelweg door zijn haar wat meer op te zetten. Bovendien, als je een binnenstal hebt wordt het binnen natuurlijk lang niet zo koud als buiten!

Als je buiten moet rijden kun je een uitrijdekentje omdoen, of gewoon een wollen deken.

Tip: als het echt koud wordt helpt het vaak beter om stalbandages om te doen, dan om een extra deken op te doen.

(damn... en ik was zo blij dat ik eventjes in NL zat vanwege het weer!_)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 21:56

Den krijgt dan wat beter z''n deken op en 2 als hij naar buiten gaat als het echt zo koud word. Nu staat hij ook af en toe wel zonder binnen. MAar dan niet.
En zelf???????? Een rijbroek, daar over een gewone broek en een schietgebedje dat ik het niet koud krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 22:00

Zorg voor een rijbroek die het zweet goed en snel afvoert. Ik heb al bevriezingsverschijnselen van een minder koude dag waarbij ik een katoenen rijbroek aanhad ipv eentje van thermostof zoals gewoonlijk Boos! En dat doet verrekte pijn kan ik je vertellen!

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 22:03

Mijn Arabier staat zonder deken en heeft nu al een redelijke teddyvacht gekregen, dus zij zal het wel overleven deze winter (alleen ik?). Gatver de winter komt er weer aan, ik denk dat ik maar ga emigreren naar een lekker warm landje..

Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 22:06

-14 lijkt mij wel héél onwaarschijnlijk!

Maar -4 is wel erg koud zeg...Brrr!
Chica heeft een lekker wintervachtje en staat zonder deken. Zelf hou ik mij wel warm met een dikke laag kleren.
En anders ga ik lekker zonder zadel rijden. Heerlijk warm met Chica's vachtje!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 22:53

Poohbeer schreef:
Op www.meteoplaza.nl staat die temperatuur dus aangegeven. Ik geloof er ook geen fluit van en ik hoop dat het een typefout is.
Maar goed.
qua rijden heb ik mazzel dat we een binnenbak hebben Lachen

oh ik dacht -6(nog steeds koud) we hebben geneens een smile met muts en wanten Haha!

de mijne loopt ook met bucas deken buiten, zou niet weten hoeveel gram, tis wel een dikke voering en volgens mij ook de dikste van bucas!
waterdicht ding
maar heb ook de fleece van bucas met hele hals en nog een staldek met wolvoering
brrrrr van mij hoeft het alleen op de ijsbaan koud te zijn.....dan kan je tenminste schaatsen..... Tong uitsteken

lang leve de zon!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 22:57

Volgens mij heeft het cijfer 14 in de tabel betrekking op de ijsdikte welke voorspeld wordt op 14 december a.s. (tabel loopt van 5 t/m 14 dec.).
Om 14 cm. dik ijs te krijgen, hoeft het gelukkig geen 14 graden te vriezen, een tijdje flinke nachtvorst kan ook 14 cm. ijs tot gevolg hebben.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-02 22:57

Ze heben het iets bijgesteld nu, het wordt nog maar -12...stelletje gekken.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 01:00

Ineke2"]
[quote="SmithsGirl schreef:
een stomme vraag misschien... maar voelen de ijzers niet onwijs koud aan voor een paard, als het heeft gevroren? En kunnen de ijzers zelf ook bevriezen? (vorig jaar was het vanwege de psychische toestand en behandeling door paardenpsycholoog niet aan de orde om buiten te rijden in de winter... dus dit is compleet nieuw voor me....)

De hoeven zijn gevoelloos alleen de straal niet
[/quote]

Ook de straal is gevoelloos hoor...nja, tot op zekere hoogte, maar dat geldt ook voor de hoef. Een hoefsmid snijdt hele stukken van de straal af, is compleet gevoelloos. Je kunt het vergelijken met eelt, eelt is ook gevoelloos, maar als je er een laag afhaalt kom je op de huid, wat wel gevoelig is. Hetzelfde geldt voor de straal.

Maargoed, als het echt gaat vriezen krijgt Bud een zomerdeken onder zijn winterdeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 09:07

Pablo staat in een binnenstal waar het nooit erg koud wordt. Ik trek altijd mijn jas uit als ik binnen ben. Pablo houdt gewoon zijn Rhino Turnout Lite (ongevoerde regendeken) om en misschien doe ik er een fleecezweetdekentje onder. Normaal hebben we altijd 1 poort open staan maar die blijft bij het koude weer dicht.
Bij ons staat ongeveer de helft van de paarden nog zonder deken, een heel stel met regen deken en een enkele met een gevoerde deken.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 09:47

waaaah word het zoooo koud? Verward

Ik trek al mijn dekens (zijn er een stuk of 8) uit de
kast en ik maak van Jaike een Michelin popje Haha!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 12:11

opstrooien,slobber geven hooigeven (dan blijven ze lekker warm)
extra dekje opdoen. want [***] staat in een buitenstal (die is gelukkig lekker warm *LOL* en ze staat niet in de tocht)
ook kan er geen sneeuw ofzo op haar hoofd vallen want er is nog een klein afdakje voor de deur Lachen
maar ik denk dat het niet meteen -14 wordt hoor Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 15:33

Het is niet alleen de temperatuur (-4) die het koud maakt , maar vooral de wind en waar die vandaan komt (oosten-noorden).
Deze 'gevoelstemperatuur' kan een stuk lager liggen dan de opgegeven waarde van -4.
Bij 0 gaan bij mij de winterdekens op omdat mijn staldeuren op het noord-oosten liggen en de bovendeuren altijd open blijven.

Ik voel 's avonds altijd tussen rug en deken of het er warm is (is altijd zo Knipoog ) .

het ergste van vorst vind ik het slepen met water Verdrietig

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 16:14

Volgens het KNMI wordt het -8 in de loop van de week met een oostenwind kracht 4. Brrr. Mijn paardjes krijgen een extra deken en degene die geschoren zijn een halsstuk. Verder de bak goed slepen en zelf termo-ondergoed aan. Heb vandaag een nieuwe muts gekocht ook altijd fijn. Knipoog

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 16:24

Sunny krijg lekker d'r nieuwe dikke dekentje op met Metallic look!! (fel paars) Mocht ze het nog koud hebben (dat zal toch wel gebeuren ze is net zo'n koukleum als mij) dan krijgt ze d'r halsdeken of fleece deken eronder!!