paard schopt in de stal..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_

Re: paard schopt in de stal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:30

Als het paard atactisch is dan moet dat zich toch ook op andere manieren uiten en niet alleen in het schoppen tegen de wand?

Ik denk toch eerder aan voedernijd dan dat het paard atactisch is en als het voedernijd is lijkt mij zo'n voederbal ook niet fijn voor t dier dat het moet rollen voor er brokjes uitkomen zou ik naar een tijdje wel zat worden en gewoon de brokjes willen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:36

Needje schreef:
Maar er wordt wel elke keer gesuggereert dat iets gerelateerd is aan het op stal staan zelf.

Omdat STALgebreken altijd STAL gerelateerd zijn, dus zo raar is dat niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:41

Dani62 schreef:
Needje schreef:
Maar er wordt wel elke keer gesuggereert dat iets gerelateerd is aan het op stal staan zelf.

Omdat STALgebreken altijd STAL gerelateerd zijn, dus zo raar is dat niet.

Dat is absoluut niet waar.......... ik ken luchtzuigers op het land... is het dan een weidegebrek????

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:42

Nee, een luchtzuiger?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:44

ja luchtzuigerSSS dat is meervoud......... ook ken ik paarden die ijsberen bij het hek....... ook een weidegebrek???

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:51

Wat wil je nou in godesnaam zeggen??

Als dit soort dingen ontstaan uit verveling, doen ze het op stal heten het stalgebreken.
Dus het enige dat ik zeg is: Stalgebreken ontstaan op stal. Lijkt mij logica hoor?!

Doen ze het op de wei... Géén idee hoe je dat dan noemt. Moet je daar een verzamelnaam voor hebben? Als paarden staan te ijsberen voor het hek zet je ze toch gewoon lekker op stal...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:56

en als ze het op het land doen, zijn het dan weidegebreken??? dat is wat ik van jou wil weten Lachen

stalgebreken is immers ook een verzamelnaam Lachen

dit paard trapt op stal, vaak een hele simpele verklaring voor....... even vertellen dat dit haar ruimte is...... niks meer, niks minder Lachen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:10

Je hoort mij absoluut nergens beweren dat alle problemen opgelost zijn door zo'n paard op de weide te dumpen. Het eerste het beste weitje is heus niet meteen hemel op aarde.

Ik heb al gezegd: Het ontstaat uit verveling, en wat maakt het uit wáár ze het doen.. Op stal of op het land of weet ik veel waar.

Als ze het op stal doen heeft het wel een naam, als ze het op de wei doen niet.. Tenminste geen die ik ooit gehoord heb.. Maar als jij dat weidegebreken wil noemen vind ik dat prima.

Ik vind het geen goed woord nee, nmm vertonen ze pas 'weidegebreken' wanneer er echt wat schort aan je wei. Maar goed, datzelfde vind jij waarschijnlijk gelden voor een stal.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:18

Ik geloof niet dat t slaan van deze merrie met verveling te maken heeft.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:22

Ik ben ook al een tijdje off-topic hoor... Dus dat ging niet meer over het verhaal van de TS...

Sorry! Knipoog

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:23

de mijne deed het ook, ze trapte de hele box uit z`n fatsoen Clown
het waren geschakelde tralie boxen en ze stond in het midden
ze trapte de voorpui 15cm naar voor van de muur af en zo`n 10 cm naar de buurman naar binnen
na dat een paar x gedaan te hebben en hele kapotte sprongen gehad te hebben
is ze verhuist naar de voorste box en deze dicht gemaakt zodart ze geen buren meer had
wel tegenover haar kon ze paarden zien.
en ook daar trapte ze gaten in de wand, toen alles met rubbermatten gedaan

gelukkig had ik per nov vorig jaar een ander plekje
nu staat ze de hele dag op de zandpaddock, gaat tussendoor naar binnen om te eten, ze staat in een open container box met laag tussenschot
ze heeft in het begin ook de wand gemold, daar zit nu rubber op en het gaat steeds beter
deze gewoonte is niet makkelijk af te leren,haar hele dagritme is gelukkig veranderd en hopelijk gaat het ooit helemaal over.

ze had het gewoon niet haar zin in een dichte /tralie stal,nu kijkt ze heerlijk over haar deur de polder in ze ziet nog eens wat en ze blijft nu wel heel!!!!!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:25

Deze merrie kan je denk ik niet in een stal zetten waar ze echt contact kan maken met de buren.

Nogmaals, de merrie komt er elke dag gewoon uit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:32

Tis puur het waarschuwen van voorbijgangers dat dit "haar" space is...... en indringers niet welkom zijn

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:39

KiWiKo schreef:
Tis puur het waarschuwen van voorbijgangers dat dit "haar" space is...... en indringers niet welkom zijn

maar de mijne deed het ook wanneer er niemand in de stal aanwezig was
de stalhoudster hoorde haar in het huis tekeer gaan.
en als ik erbij was deed ze het nooit Clown ben een paar x gebleven tot voertijd en normaal trapte ze dan ook maar met mij erbij niet Koe
en ze kwam er toen ook elke dag zeker 1x uit en meestal 2x
dat was om te rijden of los in de paddock met een groepje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:42

sommige paarden doen het ook naar de buren Lachen

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:26

mirgino: Je schrijft in je stukje: de mijne DEED het ook. Mag ik vragen hoe het kan dat ze daar nu van af is? (of is je paardje niet meer? Mijn excuses dan)

EN verder denk ik niet dat schoppen tegen de wanden met verveling te maken heeft.
Die van mij heeft voedernijd en doet het ook alleen als hij zijn voer krijgt of heeft.
Maar ging dit topic er nou over hoe paarden zoiets ontwikkelen of meer van hoe leer je het een paard af? Ben even van het padje Tong uitsteken

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:37

Caroline1985 schreef:
mirgino: Je schrijft in je stukje: de mijne DEED het ook. Mag ik vragen hoe het kan dat ze daar nu van af is? (of is je paardje niet meer? Mijn excuses dan)

EN verder denk ik niet dat schoppen tegen de wanden met verveling te maken heeft.
Die van mij heeft voedernijd en doet het ook alleen als hij zijn voer krijgt of heeft.
Maar ging dit topic er nou over hoe paarden zoiets ontwikkelen of meer van hoe leer je het een paard af? Ben even van het padje Tong uitsteken

ik sta sinds 1 nov bij iemand anders
daar staat ze in een containerstal met halve deur, dus ze kan naar buiten kijken en de stal is in 2 en ,naast haar staat een shet en het tussenschot is halverwege, dus open !
ze heeft nu meer contact ze ziet meer
overdag staat ze van 8.30 tot 1600 uur buiten op de zandpaddock
om 11.30 gaat ze een uurtje naar binnen om hooi te etem
er is nu meer aandacht en meer voerbeurten
haar dag is beter ingedeeld
ze heeft in het begin de wand stuk getrapt omdat ze moest wennen aan de nieuwe situatie en het open contackt met de shetruin naast haar

maar zelfs haar voernijd is stukken minder Knipoog

op de oude stal stond ze achter tralies en een dichte stal,ze stond altijs met haar hoofd tegen de tralies aan om maar iets te kunnen zien.

daar werd 2x gevoerd veel meer paarden op stal ,dus meer onrust
ze staat nu gewoon super naar haar zin,en dat merk je aan alles.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:41

Paard van de TS heeft juist een vrij open stal. Achterkant een raam over de hele breedte, voor geen bovendeur en aan de zijkanten tralies.
(welke nu dus als test zijn dichtgemaakt om te kijken of dat wat meer rust geeft voor het paard)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:47

Needje schreef:
Paard van de TS heeft juist een vrij open stal. Achterkant een raam over de hele breedte, voor geen bovendeur en aan de zijkanten tralies.
(welke nu dus als test zijn dichtgemaakt om te kijken of dat wat meer rust geeft voor het paard)

bij de mijne hielp dat helaas niet, ook was de box naast haar leeg!

maar gelukkig gaat het nu op de andere stal stukken beter Haha!

Zwennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 22:38

bedankt voor de reacties het is niet zo dat ik geen idee heb wat het zou kunnen zijn zoals sommige beweren mijn vraag is duidelijk wie heeft ook zo'n paard (gehad) en wat hebben jullie er aan gedaan om eraf te komen en wat kan het eventueel volgens jullie zijn..mijn merrie is voorderest super lief alleen op stal gewoon een klier ik denk ook inprencipe dat het niet echt verveling is maar gewoon een soort van terrotorium bewaken of iets dergelijks ik hoop nu de zijkanten dichtgemaakt zijn ze haar rust terug vind..als je er naast blijft staan doet ze het niet maar kan moeilijk 24/7 naast de box blijven staan Bloos verder gaat ze elke dag naar buiten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 06:44

Gistermiddag heeft het paard van de TS even alleen binnen gestaan. Toen was ze heerlijk op r gemakje met r voerbal bezig. Geen een keer geschopt. Tot er iemand met een paard de stal in kwam. Ze bleef wel eten, maar toen sloeg ze ineens wel af en toe tegen de wand.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:09

Ik heb ook een paard wat dus zo gigantisch trapt.. De eerste maand dat ik hem had heeft hij niets gedaan. Toen ben ik verhuist naar een buitenstal en dat ging in eerste instantie goed. Totdat ik hele kale plekken ging zien in zijn stal. Hij bokt tegen zijn achter en zij wand en jawel.. tegen het dak (ruime 2,5meter als het niet hoger is). Er is nu voor de tweede keer een heel stuk uit zn dak en je kan inmiddels tussen de planken door de buurman zien. Het rare is dat hij s nachts, s ochtends vroeg en s avonds laat nooit wat doet volgens het personeel. Alleen overdag als ik er niet ben. Zodra ik er ben weet ie dat ie aandacht krijgt, maar als ik weg ben dan begint ie..
Hij springt omhoog (steigeren), kijkt over zn zijwand (ruim 2m hoog), komt neer en bokt naar achter. bij zijn andere buurman kijkt hij ook maar dan haalt hij niet uit. inmiddels heeft hij zijn waterbak ook al doormidden geschopt.. en binnenkort dakloos samen met zijn buurman in de stal staat!
Ik weet dat hij vroeger aan huis heeft gestaan en meer buiten stond, maar de eerste maand/ 1,5e maand heeft hij niets gedaan.
We gaan nu proberen het stukje bovenin ook nog dicht te maken en als dat niet helpt hem naar een stal verplaatsen waar hij meer ziet en zich minder verveeld.

Zwennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 23:57

inmiddels gaat het al een stuk beter sinds de zijkanten dichtgemaakt zijn soms schopt ze nog wel eens van der af maar het ergste schijnt verdwenen te zijn volhouden dus