Stalling zonder vergunningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stalling zonder vergunningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:19

Ja maar ik bedoel dan dat een verjaringstermijn korter of langer is Lachen
Nooit dat het volgend jaar wel toegestaan is. (zou handig wezen Tong uitsteken )

Bij verjaringstermijn van een stuk grond, waar de buurman dus bijv al een hele poos het stuk gebruikt is daar ook verschil in.
Deed hij het expres wetende dat het niet van hem was of niet.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:27

Kaka schreef:
Ook bij het kopen van een stuk land heb je als koper een onderzoeksplicht, net als bij een paard. Dit soort verhalen hoor ik regelmatig en het wordt vaak voor de rechter uitgevochten of een bouwsel mag blijven staan. Is hetzelfde als je een huis koopt met een illigale dakkapel die vorig jaar gebouwd is. Als de buren gaan klagen over die dakkapel, dan heb jij geen poot om op te staan.

Maar als jij een huiskoopt via een makelaar, en in de advertentie (oid) staat : met dakkapel op het oosten (bv), en deze blijkt achteraf "illegaal" te zijn, is het dan jou fout?
Moet je dan werkelijk alles onderzoeken? van een al zittende dakkapel die een vorige eigenaar daar heeft geplaatst (of misschien wel de eigenaar daarvoor) tot een blokhut in de tuin of een houtopslag schuurtje?

Als jij het zo koopt, moet je dat dan echt allemaal gaan uitzoeken?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:28

ikke20 schreef:
gewoon bouwen.
en zorgen dat het uit het zicht staat. verder mag het als het op wielen staat.

Dit is niet helemaal waar Clown Je mag ook niet overal zomaar je caravan of trailer neerzetten!

Je hebt voor het plaatsen van een container een permanente of tijdelijke bouwvergunning nodig. Deze dien je aan te vragen bij de gemeente, duurt 10 tot 12 weken voor je deze kan verkrijgen.

Je dient een bouwaanvraagtekening in te dienen en een formulier in te vullen, als je dan geluk hebt en de buren klagen niet, dan krijg jij je vergunning.

Plaats jij een container zonder vergunning en klaagt een van de buren of heb je controle, dan zal je de container moeten verwijderen om geen boete te krijgen.

Ook voor tijdelijke bouw ( tot 5 jaar, bouwartikel 17 en 19 van het bouwbesluit ) dient een vergunning aangevraagd te worden. permanent heeft nog meer voeten in aarde en geeft ook meer eisen ivm het bestemmingsplan.

De reden dat ik dit weet is omdat ik er dagelijk mee te maken heb. Ik werk namelijk bij een bedrijf wat aan tijdelijke huisvesting en ruimtevoorziening doet Knipoog Mocht TS dus meer willen weten dan weet je me vast wel te vinden Haha!

Ik kan je overigens wel helpen aan het formulier wat je nodig hebt voor de bouwvergunning Clown

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:32

Overigens, om eerst even antwoord te geven op de vraag van ts: vraag het na bij de gemeente. Er is in de meeste gemeenten geen mogelijkheid om een bouwwerk neer te zetten op een plaats waar dat niet mag. En daar vallen containers, caravans of andere tijdelijke bouwsels ook onder. De enige mogelijkheid als het niet toegestaan is, is om een wijziging van het bestemmingsplan aan te vragen, maar dat is een lang lopende klus. Hier zijn bovendien leges (kosten) aan verbonden, hoe groot die zijn, hangt van de situatie en gemeente af.

@ Runningkawa: Volgens mij is het zo dat wanneer iemand gebruik maakt van een stuk grond, terwijl hij nooit binnen twintig jaar door de eigenaar gewezen is op het feit dat dat stuk grond niet van hem is, de gebruiker zich eigenaar mag noemen van de grond na die twintig jaar. Eerder niet. Een aangetekende brief van de eigenaar aan de gebruiker is genoeg om het eigendom te bevestigen (ik heb hier in de praktijk veel mee te maken gehad), dan kun je je als gebruiker niet van de domme houden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:32

runningkawa schreef:
http://www.aanbodpagina.nl/314805_verri ... tallen.asp

dit zou misschien wel een oplossing zijn?
Dat kun je echt makkelijk verplaatsen Lachen

Ook hiervoor geld dat er een vergunning aangevraagd moet worden Knipoog Onze gebouwen zijn ook binnen een half uur te verwijderen, en nog moeten onze klanten een vergunning aanvragen Knipoog

Dus die vlieger gaat niet op helaas, je hebt maar 1 klager nodig Knipoog En zie dan je verrijdbare stal maar ergens kwijt te geraken waar mensen niet klagen Haha!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:35

ma_rie_tje schreef:
Kaka schreef:
Ook bij het kopen van een stuk land heb je als koper een onderzoeksplicht, net als bij een paard. Dit soort verhalen hoor ik regelmatig en het wordt vaak voor de rechter uitgevochten of een bouwsel mag blijven staan. Is hetzelfde als je een huis koopt met een illigale dakkapel die vorig jaar gebouwd is. Als de buren gaan klagen over die dakkapel, dan heb jij geen poot om op te staan.

Maar als jij een huiskoopt via een makelaar, en in de advertentie (oid) staat : met dakkapel op het oosten (bv), en deze blijkt achteraf "illegaal" te zijn, is het dan jou fout?
Moet je dan werkelijk alles onderzoeken? van een al zittende dakkapel die een vorige eigenaar daar heeft geplaatst (of misschien wel de eigenaar daarvoor) tot een blokhut in de tuin of een houtopslag schuurtje?

Ja, volgens de nieuwe woningwet is de eigenaar van een pand verantwoordelijk voor alle illigale onderdelen van een woning, ook als die door de vorige eigenaar uitgevoerd zijn.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:36

hebben jullie het land al gekocht ? of was het al van jullie?

als jullie het nog niet hebben gekocht. dan kun je eerst naar de gemeente gaa en vragen.

je kan zowieso het bestemmingsplan opvragen.
persoonlijk vind ik een stal (neem aan een kleine stal) iets anders dan een huis of zo.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:37

ma_rie_tje schreef:
Kaka schreef:

Ja...dat moet je allemaal uitzoeken. En dat is ook heel simpel uitgezocht...één telefoontje naar de betreffende gemeente!
Wij hebben ons op deze manier een enorme strop bespaard. Wij zijn inmiddels verhuisd naar ons droomhuis...maar dit was een jaar geleden toen we nog op zoek waren. We zagen een huis met een paardenstal er bij. Het huis beviel ons, de stal ook, was nog vrij nieuw. We hebben de gemeente gebeld en gevraagd waarvoor er vergunningen verleend waren. Niet voor de stal dus...wel voor het fietsenschuurtje. Er kon wel met terugwerkende kracht een vergunning aangevraagd worden, maar een deel van de stal moest sowieso afgebroken, want daar kreeg je nooit een vergunning voor.
Wij hebben oa om die reden afgezien van de koop van dat huis.
Nu wonen we vlak in de buurt van dat huis, in een ander huis waar we zelf een stal met vergunning hebben gebouwd.
Nu zagen we laatst dat bij dat eerste huis de stal afgebroken werd. Bleken de nieuwe bewoners dus nog steeds geen vergunning aangevraagd te hebben en hebben ze dus van de gemeente opdracht gekregen om het af te breken....pffft....niet fijn.
Maar zo werkt het dus.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:38

jolentinus schreef:

als jullie het nog niet hebben gekocht. dan kun je eerst naar de gemeente gaa en vragen.

persoonlijk vind ik een stal (neem aan een kleine stal) iets anders dan een huis of zo.

Goede adviezen Haha! Je laatste zin is echter voor jou persoonlijk een mening, welke een gemeente nooit met je zal delen Knipoog

Zelfs voor tijdelijke bouw betaal je leges, of je nou permanent, een verbouwing, tijdelijk of wat dan ook neerzet, alles kost knaken Haha!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:40

Ik weet, doordat we drie jaar op huizenjacht geweest zijn en ook ons hebben laten informeren wat in diverse gemeentes wel en niet mag, dat het beleid per gemeente enorm kan verschillen.
Als je zonder vergunning iets neer zet kan het jaren goed gaan. Maar als ze je pakken ben je goed de sigaar.
Het is helemaal niet moeilijk om er achter te komen wat wel en niet mag.
Eén telefoontje naar de ambtenaar van bouw- en woningtoezicht, het perceelnummer doorgeven en dan vragen of het mag wat je wilt en welke vergunningen je daar eventueel voor nodig hebt.
Daar kun je beter je energie in steken, dan in het lezen van al de reacties op dit topic...want wij weten niet wat er op jouw stukje grond wel of niet mag.
Even bellen dus...en dan weet je het.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:45

Tallie_Ho schreef:
jolentinus schreef:

Goede adviezen Haha! Je laatste zin is echter voor jou persoonlijk een mening, welke een gemeente nooit met je zal delen Knipoog

Zelfs voor tijdelijke bouw betaal je leges, of je nou permanent, een verbouwing, tijdelijk of wat dan ook neerzet, alles kost knaken Haha!

inderdaad.. persoonlijke mening Bloos helaas is mijn mening geef feit Vork

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:48

jolentinus schreef:
inderdaad.. persoonlijke mening Bloos helaas is mijn mening geef feit Vork

Hihi, van mij mag ook iedere klant het zo neerzetten, maarja, problemen met gemeentes wens je niemand toe Tong uitsteken

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:31

@tallie, ik heb ook al gezegt dat het niet mag.
Maar hij is wel echt te verrijden, dus daarmee wel makkelijker ergens anders te plaatsen.
Daardoor zijn veel gemeentes wel net wat milder.

@kaka over hets tukje grond
Citaat:
Het eigendomsrecht van de oorspronkelijke eigenaar kan namelijk verjaren. Als u of uw buurman langer dan 10 jaar 'te goeder trouw' een stuk grond in bezit heeft gehad, bent u (of is uw buurman) daardoor automatisch eigenaar geworden. Is het bezit niet te goeder trouw, dan is de verjaringstermijn 20 jaar.

Hoe dat met stallen zit?
Maar ik kan me voorstellen dat er dus ook verschil zit in ter goede trouw of niet

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:39

runningkawa schreef:
@tallie, ik heb ook al gezegt dat het niet mag.
Maar hij is wel echt te verrijden, dus daarmee wel makkelijker ergens anders te plaatsen.
Daardoor zijn veel gemeentes wel net wat milder.

Hou er wel rekening mee dat dit niet altijd opgaat, is per gemeente heel verschillend Knipoog

Zo hebben wij een klant in Hoek (ZLD) waar de gemeente over 1 cijfertje verschil viel, waardoor het aanvragen zo 2 weken vertraging had. En een klant in Noordwijkerhout ging naar de gemeente om te vragen hoe het zit met een vergunning, waarop de beste ambtenaar zegt dat hij het neer kan zetten en er geen problemen zullen ontstaan.

In beiden gevallen gaat het om plaatsing op eigen terrein, maar het is echt afhankelijk van de gemeente en de hoeveelheid klagers Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:43

Veel gemeentes is ook niet alle Lachen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:48

runningkawa schreef:
Veel gemeentes is ook niet alle Lachen

Eens, maar een aanname is onverstandig Knipoog

Altijd uitgaan van het meest negatieve zeg ik dan maar, kan het alleen maar meevallen in dit soort gevallen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:54

Ik maak geen aanname
Het is een overweging in risico wat iemand zelf neemt bij het plaatsen van een stal zonder vergunning.
Je weet dat het niet mag, dus moet de stal weg heb je niks in te brengen.
Maar als je hem kunt verplaatsen, is het wel iets wat je in je risico mee kunt nemen.
Je kunt in je risico meenemen dat sommige gemeentes het gedogen omdat het werkelijk snel verwijderd kan worden zonder eerst speciale bedrijven in te huren.
Maar je weet nog altijd dat het niet mag...de keus aan diegene die het wil wat hij/zij ermee doet Lachen

Persoonlijk zou ik het risico dus wel durven te nemen...maar dat is dus mijn keuze ervan

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:56

Doen meer mensen inderdaad Knipoog Zo ook een aantal klanten van ons hoor Haha! Die nemen het voor lief! Gisteren heeft een klant een contract van 24 maanden al na 11 maanden op moeten zeggen omdat de gemeente gebied om de units weg te halen. Dat is dan gewoon dikke pech. Het kostte deze klant nog 13 maanden huur Scheve mond

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:03

runningkawa schreef:
@kaka over hets tukje grond
Citaat:
Het eigendomsrecht van de oorspronkelijke eigenaar kan namelijk verjaren. Als u of uw buurman langer dan 10 jaar 'te goeder trouw' een stuk grond in bezit heeft gehad, bent u (of is uw buurman) daardoor automatisch eigenaar geworden. Is het bezit niet te goeder trouw, dan is de verjaringstermijn 20 jaar.

Hoe dat met stallen zit?
Maar ik kan me voorstellen dat er dus ook verschil zit in ter goede trouw of niet

Oke, jij hebt gelijk. Ik was ervan overtuigd dat het altijd twintig jaar was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:04

Kan ook best zijn met stallen Ja
Geen idee om eerlijk te zijn Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:10

stro opstapelen en 'afdekken met een stuk plastic' in de vorm van een schuilstal

"Nee meneer de ambtenaar dit is geen schuilstal maar stro dat opgeslagen ligt" Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:58

Wij zitten ook te bedenken wat we doen, wij krijgen geen vergunning ivm met dat er niks gebouwd mag worden op dat stuk. Agrarische bestemming volgens mij.

Dus we zitten te twijfelen wat we zullen doen, gewoon drie wanden neer zetten zodat hij de wind kan staan. De gok nemen er er ook gewoon een dak opmaken. In plaats van een dak misschein een optie om een dikek laag klimplanten er overheen te laten groeien? Of maar gewoon geen stal hij doet het de hele winter al zonder schuilstal en het gaat prima. Welke optie zouden jullie dan kiezen

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 17:05

wij willen eerst proberen een hooimijt te kunnen bouwen omdat langs het land een fietspad gelegd gaat worden kunnen we normale schuren al vergeten waarschijnlijk omdat de fietsroute door natuurlijke omgevingen gaat (bos water boomgaarden en gras) maarja als dat niet mag moeten we toch een oplossing wat LADPR zij is misschien ook wel iets (wat takken erop ofzo)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:08

Ja een lading dikke klimplanten zal toch ook kleine buien wel tegen houden lijkt me.