Waar staan jullie paarden op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loose

Re: Waar staan jullie paarden op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:57

Ze staan nu op hooi. Clown Het stro is op..
Dinsdag komt nieuwe!

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:01

Nu op vlas, bij de vorige stal op zaagsel (plospan) en daarna ene mengeling tussen zaagsel en vlas. Clown

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:24

in de stal heb ik hennepstrooisel voor mijn merrie, mijn pony had hennepstrooisel met stro erover, maar het stro is op, alleen nog wat restjes vermengd met hooi.

In de schuilstal lag ingelopen zand op tegels en rubbermat, daarover heen het hooi dat ze niet meer eten. (tja, als we het toch weg moeten gooien, kan het beter eerst nog ergens nut voor hebben Tong uitsteken)
Als ze er veel plasten deden we er wel hennepstrooisel in, maar dat kreeg de kans niet om goed te werken en was daarom erg prijzig, dus proberen we nu zaagsel (dat fijne spul) omdat dat heel goed vocht opneemt en je het makkelijker uitmest zonder dat je er veel zaagsel mee uitneemt. Mijn buurman is timmerman en die heeft nu van het werk zaagsel/schaafsel meegenomen voor ons.

Ze gebruiken de schuilstal vooral als toilet (hoef weinig uit de paddock te halen Schijnheilig ) en bij erg slecht weer, of als mijn pony alleen achter blijft, wordt er hooi gegeten en geschuild. Ze liggen er eigenlijk nooit in. dat doen ze liever in het zand of in de wei.
Nu met het natte weer gaan ze 's nachts op stal. Het is dus echt om de stal droog te houden en zodat ze kunnen plassen zonder spetters.

snoebelke8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 18:15

Als ik de verhalen hier over vlas hoor denk ik toch dat dat niet helemaal geschikt is voor haar, denk dat ze dit ook op zal gaan eten. Meer hooi geven is geen optie ze krijgt nu 3 keer hooi en 's avonds een kilo fjordenmix. Als ik meer ga geven blijft ze meer eten en krijgt ze weer koliek.

Ik denk dus dat ik misschien toch eens de houtkrul of het zaagsel wil gebruiken. Weet iemand waar dit te koop is? En wat kost dit ongeveer?

LoveOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:25

Mijn pony staat thuis op zaagsel maar als we naar club gaan staat ze daar meestal in een 'stro stal'.
Ik ga binnekort thuis ook even stro uitproberen! Bloos

LoveOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:27

Zaagsel kopen wij van een kennis 1 euro per zak. Houtkrul weet ik niet, dat is behoorlijk duur geloof ik (als je het met de gemiddelde prijs van zaagsel vergelijkt) mijn buren hebben dat wel, kgeloof dat ze dat bij een dierenwinkel halen.

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:30

Wij gebruiken vlas. Echt heel fijn!

snoebelke8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 17:34

Zaagsel is fijn als je iemand kent ( bij een zaagbedrijf ofzo) waar je het goedkoop van over kunt nemen. Volgens mij is dat nog best prijzig als je dat bij een gewone dierenzaak gaat halen.

Jess_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:50

de mijne staat op stro en hij gooit zelf altijd zn hooi door zn hele stal heen Clown

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:56

Vlas is inderdaad erg scherp als ze het opeten. Mijn paard staat op hennepstrooisel, dit is niet scherp, en hierdoor is het niet erg als hij een zeer kleine hoeveelheid opeet. Je kan er ook (ik dacht calendulaolie verdunt) overheen sprayen zodat hij het ook niet meer eet.

snoebelke8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 18:06

Die kleine hoeveelheid is het probleem een beetje bij mijn paardje Knipoog Ben bang dat ze alles op zal eten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:07

Stro gewoon Lachen

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:07

de ondergrond is zaagsel en daaroverheen stro. Het vocht wordt op die manier opgenomen door het zaagsel waardoor de bovenlaag lekker droogblijft. Ze is zo veel schoner, ik vind het ideaal werken voor mijn paard.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:13

snoebelke8 schreef:
Die kleine hoeveelheid is het probleem een beetje bij mijn paardje Knipoog Ben bang dat ze alles op zal eten

Dat is toch uitproberen, want zaagsel kan hij ook opeten. Vandaar dus die spray die je over de bomdembedekking kan doen. Ik doe ook altijd de nieuwe hennep door de oude heen en dan eet hij er ook niet van. Maar ik maak er ook geen echte potstal van.

Ik ben zelf ook het meest tevrede over deze hennep. Mijn verzorgpony's hebben echt werkelijk op alle soorten bodembedekking gestaan en alle mogelijke combinaties. Zaagsel is heel snel vies en nat en vlas is heel glad en scherp.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:37

mijn pony staat op vlas! ze heeft eerst op stro gestaan maar daar maakte ze echt een bende van Nagelbijten / Gniffelen nu op vlas is ze een stuk schoner! Lachen

Wall_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:25

Vlas. Lachen
Kost wel wat, maar is wel fijn. Knipoog

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:37

Voorheen stond ik op zaagsel. Omdat mijn paard haar stal snel vies maakte gingen er wel twee pakken per week doorheen, dit was best duur. Nu sta ik op hooi. Ook deze pony maakt ondanks dat ze overdag buiten staat haar stal erg vies maar ik vind hooi voor haar wel het meest fijn. Ze kan er lekker aan knabbelen en in scharrelen. Het is elke dag weer een feestje om haar stalletje lekker "schoon op te leveren".

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:44

Mijn tinker staat op vlas. Ik vind het wel fijn spul, al is het wel wat duurder (ik geloof dat ik 12 euro voor 4 pakken vlas betaal, maar dat weet ik niet zeker). Bij mij wordt elke dag de drollen en de vieze natte plekken weggehaald. En elke zaterdag komt er een pak vlas bij op. Dat zorgt ervoor dat hij nu op een dikke laag vlas staat. In het begin at hij het vlas op, maar dat doet hij nu eigenlijk niet meer.
Waarom hij op vlas staat? Ik vind stro altijd zo enorm vies worden. Als ik er hooi op gooi dan vreet hij dat waarschijnlijk zo op. En zaagsel heb ik altijd al naar spul gevonden. Heel stoffig ofzo, ik weet niet precies wat ik er niet fijn aan vind. En op de pensionstal was het een gewoonte om er vlas op te gooien tenzij je iets anders wou, dus heb ik gezegd dat ze er bij mij ook wel vlas op mogen gooien. En ben er erg tevreden over.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:00

Op zijn hoeven! Vork Clown
Eh, sorry, gewoon op stro. Tong uitsteken

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:08

nu weer op stro. Maar had ze op hennep staan. Dan wel de b keuze(is eigenlijk de a keuze alleen staat langer opgeslagen) werkt net als vlas maar is een stuk goedkoper je betaald voor 1 pak iets meer als drie euro nu. De hennep zet eerder een bodem aan heb ik me laten vertellen. Ik ben weer op stro overgegaan omdat mijn ponies toch geen stro op eten (teminste niet de hele stal leeg).

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:45

Hier staan ze altijd op het land dus nergens op. Voorheen toen ik nog op pension stal stond, had ik stro dat was niks toen over gegaan op vlas. Wel erg prijzig maar voor mij het beste als bodem bedekking. Vooral ook omdat het snel uit te mesten was!

angel2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:47

Wij hebben de (jonge) paarden op stro staan. Kunnen ze lekker ontspannen knabbelen. De echte vreters staan op zaagsel.
Ben alleen bang dat ze binnenkort allemaal op zaagsel staan i.v.m. tekort aan stro.

SpeedyValena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:01

Mijn paard staat op flash zij eet anders ook heel haar stal op , mijn pony staat wel op stro die eet geen stro! Knipoog

_Maverick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:51

Onze paarden staan op zaagsel
Wat veel mensen bij ons op stal ook doen is stro en zaagsel combineren
Zo zorg je dat ze niet téveel stro kan eten
en neemt het zaagsel het vocht op, zo blijft je stal ook schoner Bloos

Jdewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:24

Allemaal op vlas