eigen wei vs huurwei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

Re: eigen wei vs huurwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:23

Erg veel spijt dat wij vroeger geen stuk wei hebben bijgekocht.. Wij hebben nu aan huis een wei'tje van ongeveer 1300m², met ruime stal (4*6) en opslagplaats. Voor één paard erg nipt, maar met een hoop hooi en krachtvoer lukt het wel. Voor twee is het gewoon jammer genoeg veel te klein.

Vlak naast onze wei ligt nog een wei van een 8000m² (geloof ik). Nog voordat ik met paarden ben begonnen (dik tien jaar geleden dus) heeft de eigenaar ons dat stuk grond aangeboden voor een vriendenprijsje: 200.000bef (= 5000€), wat toen nog héél goedkoop was.. Maargoed, toen lagen de prijzen wel nog een pak lager. Maarja, waarom hadden wij zoveel grond nodig, het enige dat we achter hadden lopen waren geitjes. Aanbod geweigerd dus.

Nu hebben we daar natuurlijk serieus veel spijt van Clown. Al ons hooi komt van die wei, ideale grote,.. PLUS dat er voor de toekomst voorzien is dat er een weg gaat komen, die ongeveer tussen onze wei en de aangrenzende wei zal lopen. Onze wei, én het stuk wei dat we hadden kunnen kopen worden dus bouwgronden. Jammer van onze wei natuurlijk, zal een oplossing gezocht moeten worden voor paard. Maar mocht al die grond van ons zijn, dan hadden wij opeens een ha bouwgrond. Bouwgrond in ons dorpje (rustig dorp, gelegen tussen bossen, grenzend aan natuurgebied) is strontduur...

MAW: Als wij dat stuk toen gekocht zouden hebben, dan zouden we binnenkort veel geld gaan krijgen voor "onze bouwgrond".

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:57

tantjeuh schreef:
Erg veel spijt dat wij vroeger geen stuk wei hebben bijgekocht.. Wij hebben nu aan huis een wei'tje van ongeveer 1300m², met ruime stal (4*6) en opslagplaats. Voor één paard erg nipt, maar met een hoop hooi en krachtvoer lukt het wel. Voor twee is het gewoon jammer genoeg veel te klein.

Vlak naast onze wei ligt nog een wei van een 8000m² (geloof ik). Nog voordat ik met paarden ben begonnen (dik tien jaar geleden dus) heeft de eigenaar ons dat stuk grond aangeboden voor een vriendenprijsje: 200.000bef (= 5000€), wat toen nog héél goedkoop was.. Maargoed, toen lagen de prijzen wel nog een pak lager. Maarja, waarom hadden wij zoveel grond nodig, het enige dat we achter hadden lopen waren geitjes. Aanbod geweigerd dus.

Nu hebben we daar natuurlijk serieus veel spijt van Clown. Al ons hooi komt van die wei, ideale grote,.. PLUS dat er voor de toekomst voorzien is dat er een weg gaat komen, die ongeveer tussen onze wei en de aangrenzende wei zal lopen. Onze wei, én het stuk wei dat we hadden kunnen kopen worden dus bouwgronden. Jammer van onze wei natuurlijk, zal een oplossing gezocht moeten worden voor paard. Maar mocht al die grond van ons zijn, dan hadden wij opeens een ha bouwgrond. Bouwgrond in ons dorpje (rustig dorp, gelegen tussen bossen, grenzend aan natuurgebied) is strontduur...

MAW: Als wij dat stuk toen gekocht zouden hebben, dan zouden we binnenkort veel geld gaan krijgen voor "onze bouwgrond".

Van achteren kijk je een ezel in zijn kont. en ja het land van de buurman komt maar eenmaal te koop.
Jammer dat je het toen niet hebt gedaan, maar destijds heb je de keuze gemaakt omdat je het toen voor je geitjes niet nodig had.

off topic
Vanuit het Landschap gaan ze ervan uit dat een paard (grootte KWPN'er) 0,25 ha aan weide nodig heeft.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:02

wij hebben achter ons hij 1 hectare gekocht we wonen zelf in een rijtjeshuis en achter de tuin ligt de wei. wij hebben er 3 paarden opstaan en omdat we eigen weiland hebben kunnen we het betalen wij gebruiken gewoon grondwater is goedkoop en prima, hooi slaan we een hoop op is dus dat valt ook wel mee en als je je eigen wei goed houd kunnen ze nog lang ervan eten. bij ons is het zeker wel beter, hadden wij die wei niet hadden ik en mijn zus geen paard gehad. ik zou het zeker doen!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:23

angels4u2 schreef:
Waarschijnlijk hebben jullie het contract voor 1 september 2007 afgesloten. Tot 1 september 2007 golden deze criteria niet, omdat de pachtwet toen nog van kracht was. Omdat er geen overgangsrecht is van de pachtwet naar het pachtrecht gelden de criteria nu ook voor contracten van voor 1 september 2007. Zolang de verpachter niet moeilijk doet is er niets aan de hand.

Dan is het nog raar omdat er op de weilanden bij ons niet gebouwd of verbouwd mag worden. Het mag alleen maar weiland zijn met een (schuil)stalletje van 10 m2. Omdat ze dat gedeelte van onze gemeente 'authentiek' willen houden en omdat het een fietsroute is. Bloos

En verder is er niks gezegd over een wetsverandering Verward

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:28

wij hebben dat dus ook dat er alleen maar stalletje op mag. en dat mag omdat er ooit ooit ooit heel ver weg misschien nog huizen worden gebouwt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 20:30

Beetje laat, maar bedankt voor de reacties!

Het blijft kriebelen, dus ben in de buurt wat aan het rondkijken geweest. Heb twee mooie weides gevonden, erg dicht in de buurt, waar vroeger paarden op hebben gelopen, de ene wei staat al zo'n twee-drie jaar leeg, de andere ong. 1 jaar.

Mijn plan was om met beide eigenaren contact op te nemen en te vragen of ze geïnteresseerd zijn in een eventuele verkoop. Hoe zouden jullie dat aanpakken? Er staat nergens een bordje te koop, maar ze staan beiden dus al wel een tijd leeg. De ene eigenaar ken ik ook wel een beetje. Maar je kan moeilijk aan de deur gaan bellen en zeggen "hey, ik bied 10.000 euro voor je wei" Dus euhm, hoe zouden jullie dat doen?

In het ideale geval dat ze allebei staan te springen om te verkopen (wrs niet Haha! ) welke wei heeft dan jullie voorkeur? Ik twijfel zelf nogal, de ene is niet zo groot (zo'n 30-40A), maar heel netjes omheind, met een goede stal. De andere wei is een heel stuk groter (50-60A), maar een vreselijke omheining die we helemaal opnieuw zouden moeten plaatsen + een twee stallen waar wat oplapwerk aan is. (bedoeling is dat er minumum twee paarden op kunnen).

Natuurlijk is het allemaal nog wat dagdromen, omdat ze mss allebei gewoon niet verkopen Haha!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:33

ik zou eerst eens bij beide navragen, je wil nu al " kiezen" en mss verkopen ze t beide niet eens
en dan nog zou ik voor groe stuk gaan en opknappen, meer land heb je meer aan dan mooie stal
omheinen kan later ook nog altijd

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 21:43

Ik weet dat ik idd een beetje voorbarig bezig ben, maar zo wegdromen tijdens de examens is altijd leuk Knipoog Blijf er wel realistisch onder hoor Lachen

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:51

Wij hebben een huis op voldoende grond gekocht om de twee paarden (mijn Arab en het trekpaard van mijn vriend) thuis te kunnen zetten. Op termijn hopen we het stuk van de buren nog te kunnen bijkopen, maar die willen voorlopig niet verkopen Sigaar Ik vind het véél veiliger: je paarden kunnen absoluut zeker altijd blijven staan.
Voor Willow huur ik momenteel samen met iemand een stuk grond niet ver van de manège. Tja,je hebt er toch wel heel wat minder over te zeggen hé (we mogen bv geen stal er op zetten).

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:38

Als je kunt kiezen, zou ik voor het grootste stuk gaan. Zeker als je er 2 paarden op wilt zetten. Een omheining is misschien veel werk en prijzig, maar je hebt zo veel meer plezier van je stekkie als je genoeg ruimte hebt.

Wat ook mee kan tellen; als er op de kleine wei 1 stal staat, zul je er waarschijnlijk niet nog 1 bij mogen plaatsen en als er al 2 stallen staan, mag je deze in ieder geval renoveren/verbouwen (en dan stiekum ietsje groter maken misschien Bloos ).

Ik heb zelf altijd 2 stukken gehuurd; 1 van ca. 4500m2 en 1 van ca. 1750m2 en geloof me, het kleine stuk was al niet voldoende om 1 KWPN'er jaarrond van te laten eten, laat staan 2 paarden. Nu heb ik 8500m2 in eigendom en heb ik wel voldoende ruimte.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:16

Als ik die prijzen hoor, mag ik wel van geluk spreken.

Ik huur een weide van 0.5 ha voor 100 per jaar op 1 km van mijn huis. Wordt in voorjaar bemest en 1x gehooid door de boer. Wel geen watervoorzieining en geen schuilstal en de wei ligt 200m van de straat af - dus da's wel zeulen met water enzo.. Maar ik klaagt niet.

Dan heb ik er nog één van 1.5 ha op 500m van mijn huis die ik gratis mag gebruiken van iemand omdat hij geen zin heeft om de boel te onderhouden. Daar is wel watertoevoer maar ik vind het een nadeel dat deze wei aan zijn huis ligt en je toch altijd op iemand zijn privédomein loopt en in de gaten gehouden wordt. Voor onderhoud sta ik ook zelf in. MAar 't is uiteraard mooi meegenomen.

Nu kreeg ik vorige maand bericht dat ik een wei van 0.5 ha net achter onze tuin mag gebruiken voor gans 2008. Er is ook geen watervoorzieining maar net achter onze woning is nu niet zo'n ramp.

Dus eigenlijk beschik ik momenteel over 2.5 ha voor 100 euro.
Nadeel is uiteraard dat er nergens iets op papier staat, (enkel voor de wei achter ons huis contract van 1 jaar) en ze me er zonder pardon kunnen afgooien waneer ze maar willen.

Maar da's dan ook de reden waarom ik toegezegd heb op al die weides terwijl ik maar 1 pony heb. Juist om nog iets anchter de hand te hebben als ik er één kwijtgeraak.

Vorige zomer had ik één weidemaatje, maar deze zomer zal ik meer dan 1 weidemaatje nodig hebben om de boel te onderhouden denk ik..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 11:31

Bedankt voor de reacties! Ik heb zelf ook een voorkeur voor meer land (en het lijkt me leuk alles zelf wat te kunnen verbouwen zoals je wil), maar goed, eerst maar eens zien wat de eigenaars van de weides zeggen Knipoog

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:15

hoe groter hoe beter ja dan maar even zelf er wat aan moeten doen maar anders heb je een klein stukje wat heel de tijd modder is dan heb je niks aan een mooie omheining en een mooie stal.
maar succes ermee! hoop dat het lukt!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:30

wij hebben een stuk eigen grond van 0.8 hectare en huren het stuk ernaast van 1.2 hectare erbij.
ideaal, de weide wordt gemaaid en we hebben het drinkwater inclusief. qua prijs, ja, het is duur... maar door wat pensiondieren te nemen hebben we tot nu toe al 3 jaar de weide geheel gratis.

Feithje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 06:08

interessant onderwerp.
Ik heb nu een stuk land op het ook 4500m² zonder bouwvergunning, maar nu vraag ik me af ik kan hier toch containers opzetten?
Want je mag niet bouwen maar wel verrijdbare dingen neerzetten? en een container is te verrijden (balken onder is mij verteld). Maar klopt dit nou?
En hoe zit het naast de mestafvoer (weet iemand daar een goedkoop adresje voor in rotterdam e.o.?) met de verontreinigingskosten? of hoe noem je dat?
En hoeveel paarden mogen er op dit stuk staan dan?
En de sloot uitbaggeren is nodig voor overstromingen ofzo?
ik dacht ook om schaapjes te laten lopen om alles op te laten eten wat de paarden laten staan, zo blijft het gras even kort toch?

Is nog veel om uit te zoeken..
en het is toch veel werk zo alleen.
Maar het lijkt me echt veel beter te kopen om meer zekerheid en onafhankelijkheid te hebben. Om te huren moet je ook maar tegen aanllopen denk ik zo?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 07:32

hangt een beetje van de gemeente af Ik weet in het gebied Haastrecht, Gouda, Reeuwijk, Waddinxveen Boskoop Bodegraven is het dan neit mogelijk om een container te plaatsen. Voor de mestafvoer heb ik het afhalen geregeld met een plaatselijke loonwerker die komt het halen. Hoeveel paarden er mogen staan is aan jou. Ik zou het op 2 houden dan hebben zij voldoende gras (mits goed bijgehouden) heb je meer paarden dan moet je bijvoeren. Het baggeren van de sloot ben je verplicht ik meer voor half september of 1 oktober dat het gebeurd moet zijn. Er wordt gecontroleerd door middel van schouwen.

Indien er voldoende gras is moet je minimaal 1x per dag naar je paarden kijken indien je bij moet voeren natuurlijk meerdere keren per dag. En indien je het samen met iemand zou doen scheelt dit natuurlijk wel. Ja en verder het landonderhoud (maaien, bloten, bemesten, greppelen en sloten) en dat is met pieken meer werk maar zou je uit kunnen besteden (wordt het kostenplaatje wel hoger natuurlijk). Het voordeel is wel dat je paard staat zoals je wilt dat hij staat. Je kunt alles zelf bepalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:12

ook een container wordt als bouwwerk gezien.
Sommige gemeentes gedogen het, maar lang niet allemaal

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:15

Een koopwei is duurder per maand dan een huurwei (over het algemeen) maar je hebt wel de waardestijging als je je land ooit weer wilt verkopen en je hypotheekrente is aftrekbaar van de belasting, dus daarvan krijg je een deel terug.

Het is natuurlijk ook maar net hoe aantrekkelijk de ligging van het stuk grond is, en hoe lang jij nog denkt paarden te hebben/houden op diep plaats. Ga je voor je werk verhuizen, dan moet je het stuk grond ook weer kwijt zien te raken. Grond aan huis is altijd een aanrader.
De uitspraak " buurmans grond is maar 1x te koop" moet je dan ook altijd ter harte nemen en niet te snel afslaan, het geeft namelijk een ruime waardevermeerdering van je huis...

Als je nog studeert, of net werk zoekt en nog geen realtie hebt oid zou ik eerder huren. Er kan nog zoveel gebeuren in je leven, en dat kan zo snel gaan... Dan kun je beter vrij zijn om te gaan en staan waar je wilt met je zuur verdiende/gespaarde centjes op de bank...