Hoe mest jij je stal uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe mest jij je stal uit?

1) opstrooien en één keer per week alles eruit
21 (10%)
2) dagelijks schoon/vies sorteren en stro/zaagsel/vlas erbij
137 (65%)
3) dagelijks de hele stal schoon, nieuw stro/zaagsel/vlas erin
14 (6%)
4) anders...
36 (17%)

Totaal aantal stemmen: 208

Tancreda4

Re: Hoe mest jij je stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:59

Iedere dag haal ik mest weg (zo min mogelijk stro erbij, dat sorteer ik er tussenuit). Haal het pis iedere dag er ook uit, maar alleen het ECHTE natte. Het bovenste van de plasplek gaat naar; "beetje viezig, maar kan nog wel even blijven". Daarna sorteer ik op 'schoon' en 'viezig, maar kan ngo wel een dagje'.
Het ligt een beetje aan hoe haar stal eruit ziet. Soms gooi ik er een beetje nieuw bij, soms veel, soms niets. Het stro in stal is niet echt ontzettend schoon, maar wel droog end at vind ik het belangrijkste.
Ik haal eigenlijk nooit alles eruit. Het roeleert voldoende. Het gaat vaak van schoon naar viezig naar té vies (en dus eruit).

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:00

Nummer 2. Doe het soms ook om de dag.
Maar ik haal al het vies eruit en laat het schone stro liggen. Dan gaat er weer nieuw stro overheen. Lachen
1x in de week haal ik ook het schone stro eruit.

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:08

ik heb 2 ponies. de grootste is een echt varkentje. die moet ik elke dag goed doen. alle schone en een beetje nat stro aan de kant, de rest eruit. het overgebleven stro als onderlaag. vaak pak ik uit de hooibak ook de laaste restjes en gebruik dat ook als onderlaag. nieuwe plak stro erbij en klaar. De kleinere pony is best netjes in de stal, daar haal ik alleen de drollen uit eventueel de echte natte plekken. daarna weer lekker schoon stro erop en voila een lekker schoon en zacht bedje.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:08

Ik gebruik vlas.
Mijn paard ligt heel veel, dus ik heb een speciale tactiek Haha!
Ik begin altijd met het weghalen van de losse, zichtbare keutels met de zaagselvork. Dan schep ik alle weggeschoven vlas van de zijkanten en voor en achterkant door elkaar, waardoor er weer nieuwe drollen naar boven komen. Het droge vlas leg ik in een hoek. Dan schep ik in het midden en aan de achterkant de geplette drollen/pisvlek weg. In het midden maak ik altijd een bult van schoon vlas, anders ligt daar na een uur helemaal niks meer ( nou ja, alleen de potlaag ). 2 keer per week rijd ik het natte eruit, en gooi ik er schoon vlas in. Dat moet ik mengen met oud vlas, anders eet mijn paard het binnen een half uur op.
Ik heb echt een varkentje, en ben elke dag ook best lang bezig met het onderhoud van zijn bodem. Maar gelukkig met goed resultaat!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:10

Ik heb 2 paarden

De eerste heeft een 3,5x3,5 stal en die doet alles netjes in een hoek en daar ligt dan ook alleen stro (voor de rest liggen er matten). Die hoek stro haal ik er dan ook elke dag uit en gooi er schoon stro op.

Het andere paard heeft een box van ong 3x5. Hier liggen alleen voorin matten, dus laatste meter daar ligt stro. Dit word niet vies van 1 dagje. Dus daar schep ik de drollen uit en zoek nog een beetje naar vies stro onderin, maar meestal is dit al groot deel onder de muur door gelopen de grond in. Hier gooi ik dan nog klein beetje bij.

In totaal haal ik uit 2 stallen 1 volle kruiwagen met vies stro enzo.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:12

rowan17 schreef:
Iedere dag de mest en natte plekken eruit, en dan een halve baal stro erbij.

zo doe ik het ook, alleen wanneer het echt koud is die ik een keer per week de natte plekken eruit, ik heb er een die heel vies is en die haal ik elke dag leeg, maar daar gaat ook niet zo heel veel in.

sjnien1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:41

Mijn paard is nogal een echte smeerkees op stal dus de ene dag haal ik de stal helemaal leeg, de dag erna opstrooien en die dag daarna haal ik haar weer helemaal leeg.

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:44

Heey.
Mijn paard staat dag en nacht binnen. Ik gooi al het schone in een hoek.. Haal dan al het vieze der uit, veeg de stal dus heelmaal uit. En dan elke dag 3/4 plakken stro erbij.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:46

De ene dag alles er uit en schoon, de andere dag drollen en natte plekken er uit en bijvullen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:58

shadowtjuh schreef:
Heey.
Mijn paard staat dag en nacht binnen. Ik gooi al het schone in een hoek.. Haal dan al het vieze der uit, veeg de stal dus heelmaal uit. En dan elke dag 3/4 plakken stro erbij.

Hoezo dag en nacht binnen?

petra070

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:44

Elke dag de mest eruit en de natte plekken en dan 1 keer per week een pak vlas erbij.

We hebben de stal nu opgepot vanaf mei vorig jaar en halen hem pas van het voorjaar 1 keer helemaal leeg.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:57

(bijna) elke dag de mest en meestal 1 keer per week de natte plekken. 1 keer per 1/2 weken schoon en half schoon opzij, nat eruit, alles verdelen en schoon erover heen. De rest van de dagen vul ik alleen stro bij als het nodig is. Ze staat wel zo'n 12-14 uur per dag buiten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:27

Ik heb de optie "anders" gestemd want sinds ons paard 4 maanden geleden verhuist is hoeven we de stal niet meer zelf uit te mesten. Hij staat nu in volpension. Op stal gebruiken ze het potstal principe ivm de gestegen strokosten, ze hopen hiermee de kosten enigzins binnen de hand te houden. Naast opstrooien worden elke dag de drollen verwijderd. Iedere 6 weken wordt de stal leeggehaald.

Lang geleden, toen we zelf nog de stal uit mestten deden we iedere dag de natte plekken eruit en weer bijstrooien met schoon stro. 1 a 2 keer per week (afhankelijk van hoe nat/vies de stal was) haalden we de hele stal leeg om daarna weer schoon op te strooien.

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:34

We scheppen de poep eruit, en de natte plekken. En als de stal echt vies is halen we er meer uit, en strooien we er vlas bij.

_Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:48

Mest en natte plekken op 1 hoop en het schone stro op 1 hoop. Mest en natte plekken gaan de kruiwagen in en het stro wordt over de stal verspreid. Later gooi ik er weer een laag schoon stro overheen. Lachen

biekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:24

Eke dag de poep en natte stukken er uit halen, wat overblijft verdelen door de stal dan nieuw stro erbij en 1x per week de hele box schoon maken en nieuw stro er in

Helen en Sjimmie

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:29

Toen ik nog een stal had deed ik iedere dag (behalve woensdag en zondag) uitmesten.
Ik legde dan al het schone stro op een grote hoop, haalde het vieze eruit.
Legde het oude schone stro achterin de stal neer en met vers stro deed ik dan de voorkant opvullen.
Zo had ik iedere dag plm. een half kruiwagentje met mest wat ik afvoerde naar de mesthoop Haha!

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:29

bij ons staan de paarden op matten,
dus elke dag de poep bij elkaar vegen en scheppen maar
heb 1 volle kruiwagen per dag en dat met 3 paarden Knipoog

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:34

Als ik mest bij mijn 'verzorgpaarden' (meestal 1x per week, maar zijn wel 6 stallen, wel vaak met z'n tweeen mesten) dan gooi ik ook al het schone en bruikbare stro in de hoeken, het natte en vieze gaat eruit en ik verdeel het stro uit de hoeken weer over de stal. Daar komt dan weer nieuw stro bovenop. Beetje afhankelijk van hoeveel bruikbaar stro er nog over is, anders verdeel ik dat over het deel waar ze het meest poepen (achterin) en komt het nieuwe stro voorin de stal. Dit gebeurt daar als het goed is iedere dag, alhoewel diegene die het in het weekend doet (niet de eigenaar, maar iemand die het dan doet omdat de eigenaar werkt) volgens mij - stiekem - alleen opstrooid, hierdoor ligt er véél te veel stro in de stallen en liggen de drollen overal tussen. Heel vervelend, want dan moet ik in het weekend er echt heel erg veel uithalen. Oja en eens in de maand (in de zomer met de veulentjes vaker) komen er Polen die echt alles eruit halen en de vloer ook helemaal goed aanvegen. Soms doen we dit op zaterdag zelf, dan leggen we ook de rubberen matten weer goed en halen we alles wat daaronder gekomen is eronder uit.

Snaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:31

Elke dag vieze plekken eruithalen en dan opstrooien en elke vrijdag/zaterdag heel de stal uitmesten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:22

Wij halen het iedere week helemaal leeg met de sjofel. En iedere dag opstrooien natuurlijk. Sjofel is trouwens een uitkomst, beter voor je rug en het gaat lekker snel.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:34

ik heb voor optie anders gekozen.
Ik sta volpension, dus er wordt elke week gemest (hierbij halen ze met mestvork de hele stal leeg) en krijgt hij 3 a 4 balen stro.
Daarnaast wordt er elke dag nieuw stro bijgedaan.

Zelf haal ik wel de vuiligheid weg, omdat ik hetzelf prettiger vind. (Nog overgehouden aan toen ik zelf moest mesten:))
(het gaat dan om ongeveer 2 emmers per dag (en dan zo min mogelijk stro erbij).

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:53

Ik doe allebei de paarden anders.

1 doe ik dagelijks het vieze eruit, het oude schone naar die hoek schuiven en dan nieuw schoon stro waar het oude schone lag.

De ander is dat totaal geen doen mee, want die poept en plast overa en begraaft het vervolgens. Alles wat in het zicht ligt of makkelijk vindbare zooi haal ik weg. Vervolgens strooi ik op. Na een dag of 5 wordt de zooi steeds groter en gaat alles er weer uit.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:55

Dagelijks de drollen eruit, 1 of 2 wekelijks de pies eruit en een pak erbij in.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:08

Mijn pony staat op zaagsel.
Iedere dag haal ik de drollen eruit en om de dag de natte plek. 2x per week komt er een halve pak schoon zaagsel bij.
1x in de 2 weken komt er een heel pak zaagsel bij zodat de zaagsellaag voldoende dik blijft.