Paard aan huis: s-avonds ook nog uitmesten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: Paard aan huis: s-avonds ook nog uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:27

mesten doe ik wel een savonds. als ik dan heel de dag heb gewerkt of op school zat dan vor ze naar binnen gaan mest ik gauw uit. nu ik vrij ben mest ik sochtends uit. bij mij staan ze niet aan huis maar bij mn oma aan huis en moet de verzorging zelf doen. heb wel het voordeel dat ze de hele dag buiten taan en rond 8 uur naar binne gaan dus dan hebben ze tot 9 uur volgende ochtend om de stal vies te maken

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:17

Mijn paarden staan in de winter alleen overdag buiten, dan doe ik iedere avond de stallen voordat ze naar binnen gaan (rond 20.00 uur).
Als het echt knaake weer is ze blijven een dagje binnen dan doen we de stallen s'ochtends en s'avonds, maar dat komt niet zo vaak voor.

Het is maat net wat jezelf handig vind, savonds om 23.00 uur lig ik meestal al in mn bed, maar als jij dat een fijn moment om stallen te mestten moet je dat gewoon doen, lijkt me.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:25

Yep, *gaat dat fijne gevoel nog even snel uitvoeren* Clown

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:29

onze drie paarden staan overdags in de wei, 'savonds en snachts binnen, op vlas. Zodra ik iets zie liggen haal ik het metéén weg, maakt niet uit hoe laat.
Ik voer om 00.30 uur de laatste keer en haal dan zelfs weg wat ik zie.

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:58

Kitty1 schreef:
Maar simone46, voer jij dan s-avonds ook geen ruwvoer meer?

Ze krijgen als ze om 5 uur naar binnen gaan 4 plakken hooi en daar zijn ze een hele poos zoet mee Knipoog

groetjes, Simone

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:00

Als ik de tijd zou hebben, zou ik dat ook doen. Of iig de poep in een hoek gooien.
Dat doet de staleigenaar nu ook vaak, die gooit savond voor het slapengaan de drollen die overal in stla liggen, in een hoek. Scheelt echt een hoop, zo lopen ze het niet door de gehele stal, en blijft de stal ook langer schoon en netjes (en de paarden ook, want Wietje ligt gewoon lekker languit in stal op alle warme drollen Clown)

Dailonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:08

Toen ik nog bij mijn ouders woonde (en mijn paarden ook) mestte ik ook voordat de paarden naar binnen gingen de stallen af. En 's avonds rond 10 uur voerde ik voor de laatst keer en haalde de drollen er dan ook uit. Je verbruikt minder strooisel en de paarden liggen lekker schoon 's nachts!
Nu stal ze in pension en wordt er 's ochtends uitgemest. Als ik 's avonds kom gooi ik het vieze in een hoek.

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:12

Wij hebben 4 paardjes op stal staan en gaan ook rond 11 uur altijd nog even de stallen doen en nog wat hooi geven.
3 van de 4 zijn namelijk van die smeerkeesen die in een paar uur tijd de hele stal onder de stront hebben zitten.
Blijven maar rondjes lopen etc.. dus ik vind het helemaal niet raar! Knipoog

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:23

Ik maak de stallen savonds klaar voordat ze naar binnen gaan (of smorgens als ik laat weg moet of vrij ben) daarna doe ik er normaal gesproken niks meer aan. M'n paard is gelukkig vrij netjes in d'r stal.
Maar als jij jou manier fijn vind moet je dat gewoon doen, bij mijn paard liggen tegen een uur of 11 misschien 2 hopen mest (en ik lig dan in bed Knipoog)

Ik ga voordat ik naar bed ga meestal wel nog even wat hooi geven zodat ze wat te knabbelen hebben de rest van de nacht.

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:11

Prima toch, ik zou het ook doen. Even de drollen eruit, kleine moeite veel plezier.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:33

Geen zin in. Bloos Maar het zou opzich wel verstandig zijn, veel minder uitmest werk. En als jij dat doet is het toch juist hartstikke goed?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:36

Kitty1 schreef:
Ik heb 2 paarden aan huis staan. Nu voer en mest ik nog s'avonds rond een uur of 11. Doen jullie dit ook? Mensen vinden mij nl. overdreven dat ik dan ook nog de mest uit de stallen haal. Ik vind het echter doodgewoon, anders staan die paarden er viezig bij voor s'nachts. Hoe doen jullie dit?

Exact hetzelfde. Haha!

De paarden gaan 's ochtends naar buiten en komen rond etenstijd weer binnen. Als ze buiten staan, worden de stallen uitgemest, zodat ze voor het eten in een schone stal staan. Met 'afvoeren' rond 11 uur halen we de mest er nog een keer uit, zodat ze zo veel mogelijk schoon kunnen liggen.

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:44

Bij mij staan ze overdag buiten, alles is dus schoon als ze om 18.00 naar binnen komen. Bij de paarden die maar één dag deel buiten staan, haal ik s avonds wel de mest er weer uit. Dat zijn er maar 2, die andere 12 boxen dus niet. Wel voer ik alles nog rond 23.30 kuil.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:08

's ochtends word het uitmesten gedaan, 's avonds zijn wij er meestal (soms 's middags) en dan mesten we ook uit voordat we weg gaan/voeren. Maar wel wat eerder dan 23.00 uur.
Het zijn niet mijn eigen pony's Knipoog.

petra070

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:46

Als ik uit mijn werk kom, mest ik de stallen uit.
De paarden gaan dan een paar uurtjes naar buiten en rond 5 uur weer naar binnen.
De stallen worden dan 's avonds niet weer opnieuw gemest.

Mirie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:58

ik heb onze paarden ook aan huis staan.
sochtends om 6uur worden ze gevoerd en gemest,
9uur gaan ze naar buiten en wordt er gemest,
3uur gaan ze naar binnen(in de winter)
6uur wordt er weer gevoerd en gemest
voor het slapen gaan nog even mesten
en de hele dag door op stal hebben ze hooi, het geeft me een fijner gevoel als ik weet dat ze schoon staan!!

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:24

Hier staan ze ook aan huis en om 17.00uur worden ze binnen gezet in een schone stal, en om 21.45uur krijgen nog hooi, halen dan ook de drollen eruit. Scheelt een heel stuk de volgende ochtend.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:33

Vind het supernetjes van je en als jij daar zo laat nog zin in hebt lekker blijven doen ookal vinden sommige dit overdreven.
Ik mest de inloopstal van mijn paard ook uit tijdens de laatste voerbeurt s´avonds, wel wat eerder dan jou maar heb haar ook niet aan huis staan.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:13

IK heb ze ook aan huis staan. S"morgens rond half 7 worden ze gevoerd en gaan naar buiten. 's avonds als ik thuis ben (staan ze inmiddels al binnen) en mest ik de stallen uit zodat ze elke nacht een schone stal hebben.
Scheelt ook heel erg of je paard hebt wat van z'n stal een zooitje maakt, of eentje die het schoon houdt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:27

Ik mest ook 's avonds uit hoor, zo tussen 22 uur en 23 uur. Ze staan de hele dag op het land, 's avonds om die tijd haal ik ze binnen voor de laatste voerbeurt van die dag. Ik heb er zelfs licht achter bij de mesthoop voor aan laten leggen, zodat ik in de winter ook nog zie waar ik de mest naartoe rij.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:43

Ik haal de mest ook gelijk uit de stal als ik er ben.
Hoe minder ze de mest erdoor lopen hoe schoner de stal blijft.
Ze komen hier meestal pas tussen half tien en half elf op stal en meestal tut ik dan nog even (voer ligt al klaar) en als ze dan nog gemest hebben voordat ik naar binnen ga, haal ik dat meteen eruit. (kruiwagen met mestboy en emmertje met handschoenen staan in de kapschuur klaar Knipoog )

Bij de schuilstal laat ik het 's avonds regelmatig liggen tot de volgende dag. Maar daar hoeven ze er niet in te slapen en lopen ze het ook minder door elkaar.

Kingloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:18

Ik doe precies hetzelfde, ik ben om 10 uur bij me paardjes en laat ze even een half uurtje luchten in de bak.
in die tussen tijd mest ik even uit zet het eten klaar en laat ze weer naar binnengaan..

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:58

Ik doe het niet standaard omdat ik deze periode meestal overdag op stal ben en savonds niet meer.
Ik mest dan zowieso als ze 'smorgens naar buiten gaan, dan komen ze eind van de middag weer in een schone stal. (ik heb ze niet bij huis) maar als ik er 's avonds ben pak ik ook altijd even gauw de drollen er uit, kunnen ze het niet meer vertrappen/verstoppen en ze kunnen wat schoner liggen Lachen

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:51

savond laat is niet echt nodig, tnenzij je er tijd voor hebt en of je het zelf ook echt nodig vind, wij mesten ze smorgens rond 8 uur en smiddags rond 4 uur

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:06

ik mest bij mijn veulen altijd onder de middag uit omdat ik dan toch voer, als ik dan savonds kom om nogmaals te voeren en er ligt wat gaat dat zeker weten de stal nog uit!!
ze staat dus de hele dag buiten.