Waar laat ik de mest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Re: waar laat ik me mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:35

Wij hebben 14 van die grijze huisvuilkliko's. Elke dag scheppen we er eentje vol. Gewoon voor de stal rijden en erin scheppen. Eens in de 14 dagen brengen we ze weg en mogen ze gratis legen op het adres waar we ons hooi en stro kopen. Heen rijden we dus met de mest en terug met hooi en stro. Voordeel is dat we geen vliegen rond een mesthoop hebben en het is eenvoudig mesten, want je hoeft niet met een kruiwagen de mesthoop op. Nadeel is dat je wel een aanhanger of vrachtwagentje moet hebben om de bakken weg te brengen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:19

En die bakken worden loodzwaar als ze vol zitten. Tenminste als je vlas of houtkrullen gebruikt en geen stro.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:30

Er zitten wieltjes onder, dus ze zijn goed te rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:33

Nou ik heb het jaren gedaan op die manier, alleen zette ik ze langs de weg om gewoon geleegd te worden. En die wieltjes konden aardig doorbuigen. Ook zat er regelmatig een briefje op dat ze te zwaar waren Cool

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:41

Ik gooi het ook in de groene bakken en die zet ik 1 x per week aan de straat en de roteb leegt ze gewoon heel netjes. Geen probleem. Ik heb wel een heel stuk minder vuil als ik op vlas of zaagsel staat dan op stro, op stro is eigenlijk niet te doen.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:20

En een container huren? Ik weet eigenlijk niet wat de prijzen daarvan zijn, maar als je de ruimte heb lijkt dat mee ook wel handig!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:30

Ik weet niet wat huren kost, maar ik heb toen geïnformeerd wat kopen kostte. Dat was 1/4 goedkoper als een betonnen bak laten plaatsen, maar vergeet niet dat je na 10 jaar met een doorgerotte container zit en dan dus weer hoge verwijderings bijdrage om hem te laten ophalen/als grof vuil-oud ijzer storten.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:33

Maar met huren verwisselen ze de bakken, je krijgt een lege en ze nemen de volle mee.
Maar nogmaals, ik weet de prijzen niet hoor! Dat verschilt ook per gemeente denk ik.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:38

wij hadden vroeger ook stro en toen brachten we het ook weg naar de manege, kostte ook 10 euro per keer. dat moest dan ongeveer 1 keer in de twee weken. wij vonden dat te duur en zijn overgegaan op vlas. we hebben toen een 2e groenbak aangevraagd (gratis) en hebben nu dus een kleine en een grote. we halen dat meestal precies. we halen er iedere dag de drollen uit en 1 a 2 keer in de week de natte plekken, ongeveer een kruiwagen vol en gooien er dan een nieuw pak vlas bij.

naast onze wei is een stuk land waar we, als hier niets groei ook onze mest op mogen gooien.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:41

DubbelDun schreef:
Je hebt deels gelijk.
Je hebt idd officieel een vergunning nodig, maar als het er netjes komt uit te zien is dat hier geen propbleem. Vloeistofdicht moet ie alleen zijn als je niet hobby-matig paarden houdt, dus meer als 7 paarden hebt. Overigens ben je dan ook verplicht een mestboekhouding bij te houden.
Hij hoeft ook niet afgedekt te worden. en dat je hem niet direkt grenzend aan je buurman aanlegt is gewoon wel zo netjes Haha!

volgens mij val je als particulier onder de wet bodembescherming en moet de mesthoop ten alletijde vloeistofdicht zijn en afgedekt zijn of een mestvochtafvoer hebben....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:03

kaatjemuts schreef:
volgens mij val je als particulier onder de wet bodembescherming en moet de mesthoop ten alletijde vloeistofdicht zijn en afgedekt zijn of een mestvochtafvoer hebben....

Nee dus. Dat geldt alleen voor mensen met meer dan 8 paarden/15 ponies of mensen die bedrijfsmatig bezig zijn. Die moeten dus ook een mestboekhouding moeten bijhouden.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:13

Ga eens op zoek naar een moestuincomplex in jouw omgeving, daar willen
ze meestal heel graag mest hebben waar geen stro in zit. Wij hebben de paarden
op vlas staan en brengen de mest naar 2 moestuincomplexen in de buurt en af
en toe bij mensen thuis. Ook een advertentie op MP kan je snel van je mest afhelpen.
Succes in ieder geval. Knipoog

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:19

DubbelDun, dat van die mestboekhouding klopt, maar van de mesthoop niet. Als je een betonnen mestplaats wilt aanleggen dan moet je daarvoor een vergunning aanvragen. De gemeente zal zeker als eis stellen dat die mestplaats vloeistofdicht is. Het maakt niet uit of het hobbymatig of een voor een bedrijf is, het heeft gewoon met milieu-eisen te maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:44

Nou hier niet iig. Buren hebben kontrole gehad en daar is goed gekeken hoe hij gebouwd was en wat voor 'vloer' erin lag (net als bij mij omgekeerde gewassen grindtegels) en geen problemen gehad.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:19

Dan heb je geluk gehad, maar ik zou een ander adviseren om eerst even bij de gemeente na te vragen wat de eisen zijn, voordat je alles weer moet afbreken.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 07:32

toevallig is het mijn werk om dat te controleren (ben toezichthouder/ handhaver milieu) en ik heb t nog eens goed nagevraagd... Je valt als particulier idd altijd onder de wet bodembescherming en dus moet je een vloeistofdichte mestplaat met afdekking of afvoer hebben. Alleen wordt er niet echt op gecontroleerd. Als je geen gedonder achteraf wilt hebben van een overijverige ambtenaar, dan zou ik t in 1 keer goed doen en een goede mestplaat aanleggen... Knipoog
Of je er een bouwvergunning voor moet hebben weet ik niet zeker, volgens mij wel....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:57

Toch vreemd dat een andere buurvrouw kommentaar kreeg van de gemeente dat ze een dak boven haar mestput had gemaakt Knipoog

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:32

Als je een dak maakt dan heb je weer een (waarschijnlijk lichte) bouwvergunning nodig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:44

En zo houden we elkaar bezig Haha!