Tips en adviezen gevraagd om haf niet te dik te laten worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snovje

Re: Tips en adviezen gevraagd om haf niet te dik te laten worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 10:54

Hilde_q schreef:
Snovje: degene die Evellii aanbied is een goede Ja
Verder heb je nu genoeg tips maar als ik jou was zou ik dit zeker doen:

Oke dus Evellii.. wil je me aub het adres geven Haha!

- Stoppen met brok
- Apart weitje met weinig kuil en kort gras
- Liksteen in de wei zodat ze wel haar mineralen en dergelijke binnenkrijgt
- Veel laten bewegen in de bak, gezien haar leeftijd spelenderwijs Lachen

Dit ga ik inderdaad doen en de graaskorf ga ik overwegen. Straks komt er ook een groot hooidispenser over het kuil heen dus hopelijk dat dat ook extra gaat werken..

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:55

nou nveel succes en hou ons op de hoogte ( anders via pb als je nog vragen hebt Lachen

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 10:56

Zeeuwtje68 schreef:
Heb je je haf geschoren dan? anders is een deken echt niet nodig hoor. Als ze haar wintervacht heeft.

Waarom ik een deken op heb gedaan...daar ga ik nu even niet op in omdat dat off topic is. Achteraf gezien zou ik de deken inderdaad er niet hebben opgelegd. Alleen nu ik deze er op heb liggen kan ik het er niet zo maar van afhalen omdat haar wintervacht door de deken minder ontwikkeld is en dus nu ziek zou kunnen gaan worden. Maar de vraag is of dit relatie zou kunnen hebben met het dik worden..

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 10:57

Hilde_q schreef:
nou nveel succes en hou ons op de hoogte ( anders via pb als je nog vragen hebt Lachen

Dank je Hilde Haha! . Even off topuc hoe gaat het eigenlijk nu met jouw haf die te dik was..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:59

Snovje schreef:
Thanx mensen,

De brok heb ik in de tussnetijd al terug gebracht naar een klein handje. Alle paarden krijgen brok en dan zij niet dat geeft alleen maar onrust. Ze krijgt echt maar een heel klein handje vol.

Minder kuil kan gewoon niet, omdat de eigenaar van de wei wil dat erminder onrust is in de wei door continue aanbod van voordroog. Dus das niet handig...

Ik baal echt want nu staat ze ceht perfect en begint weer een ander probleem zich voor te doen met voer... Agggrr

In de zomer staan ze inderdaad op de wei en krijgen ze geen kuil begevoerd omdat er voldoende op het land staat. Ze maaien het gras met regelmaat en een aantal keren worden ze afgesloten voor het weiland. In de zomer gaat het wel zeg maar.

Ik vraag me ook af of het kan komen dat ze wat dikker wordt omdat ik een deken op heb (0 grams). Ze hoeft zeg maar geen energie te gebruiken om haar warm te houden.... Kan dat of is dat een rar gedachtgang Bloos

Dat zou op zich kunnen maar niet met deze temperaturen dan moet je toch echt wel aan een temperatuur onder de 0 graden denken!

Ze wordt dikker omdat ze is uitgegroeid! De groei neemt ook een boel energie weg! Ik zou me er nu nog niet zo druk over maken maar wel straks als het gras weer gaat groeien! Dan krijgt ze echt te veel, ook al wordt het gemaaid! Bemest gras is te veel voor een Haf, zeker als ze de hele dag er op staan. Probeer haar dan op een stuk te zetten met echt kort gras. Of zet haar een halve dag in een paddock. Als dat niet kan desnoods op stal. Het is het één of het ander!
Wel goed dat je er al over nadenkt!!

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:00

nja toen ze op het dieet was werd ze echt een sporttype maar ik heb een ongeluk gehad waardoor ik 6 weken met mijn poot omhoog heb gelegen dus nu is ze weer een tonnetje Ja Ze staat de hele dag op een korte weide met 3x daags hooi Lachen 2 x per week mag ik nu rijden maar over 2 weken word dit weer iedere dag Lachen Maar doordat ik veel en fanatiek ben gaan rijden kwam ze weer uit haar dikkigheid Tong uitsteken

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:02

Snovje schreef:
Zeeuwtje68 schreef:
Heb je je haf geschoren dan? anders is een deken echt niet nodig hoor. Als ze haar wintervacht heeft.

Waarom ik een deken op heb gedaan...daar ga ik nu even niet op in omdat dat off topic is. Achteraf gezien zou ik de deken inderdaad er niet hebben opgelegd. Alleen nu ik deze er op heb liggen kan ik het er niet zo maar van afhalen omdat haar wintervacht door de deken minder ontwikkeld is en dus nu ziek zou kunnen gaan worden. Maar de vraag is of dit relatie zou kunnen hebben met het dik worden..

Nee dat heeft er niks mee te maken dat ze door een deken dikker is geworden dat is toch echt via het kuil gekomen hoor! En misschien minder beweging Knipoog Die combinatie!

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 11:07

Dat zou op zich kunnen maar niet met deze temperaturen dan moet je toch echt wel aan een temperatuur onder de 0 graden denken!

Ze wordt dikker omdat ze is uitgegroeid! De groei neemt ook een boel energie weg! Ik zou me er nu nog niet zo druk over maken maar wel straks als het gras weer gaat groeien! Dan krijgt ze echt te veel, ook al wordt het gemaaid! Bemest gras is te veel voor een Haf, zeker als ze de hele dag er op staan. Probeer haar dan op een stuk te zetten met echt kort gras. Of zet haar een halve dag in een paddock. Als dat niet kan desnoods op stal. Het is het één of het ander!
Wel goed dat je er al over nadenkt!![/quote]

Thanx voor je compliment Knipoog Ik wil het inderdaa voor zijn en niet pas gaan denken en actie ondernemen als het te laat is zeg maar

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 11:09

Hilde_q schreef:
nja toen ze op het dieet was werd ze echt een sporttype maar ik heb een ongeluk gehad waardoor ik 6 weken met mijn poot omhoog heb gelegen dus nu is ze weer een tonnetje Ja Ze staat de hele dag op een korte weide met 3x daags hooi Lachen 2 x per week mag ik nu rijden maar over 2 weken word dit weer iedere dag Lachen Maar doordat ik veel en fanatiek ben gaan rijden kwam ze weer uit haar dikkigheid Tong uitsteken

Oke dan das wel balen... en ik weet wat me te doen staat
Knipoog
Suc-6 verder met je been!

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:09

dank je wel Lachen