Hoe halen jullie MEST UIT DE WEI?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Esther

Re: Hoe halen jullie MEST UIT DE WEI?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:50

Stoffer en blik Clown En kruiwagen...

Hast92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:50

Mijn hulpmiddelen waren; hark/schep/kruiwagen
Als je het dagelijks doet, is het niet zoveel werk... Tong uitsteken

JD_Power

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:16

salliona schreef:
Hier idem als Caira: en dan scheppen met een zaagsel/vlasvork. Zo'n automatische mestschepper lijkt me overigens heeeeerlijk! Maar ik heb er nog nooit van gehoord, zou ook ideaal zijn voor de stenen die hier en daar naar boven willen komen!

Ik weet wel dat er in bijvoorbeeld Canada speciale stenenrapers op de markt zijn omdat daar echt vrachten stenen boven komen maar die zijn daar voor de gemiddelde boer als niet te betalen laat staan hier voor iemand met een paar bunder grond..

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:21

ik doe altijd met zo'n grote platte schep. ( groot oppervlak )
en dan pak ik de het grasmaaitractortje .. hang daar een gewone enkelasser aanhangwagentje achter en rondscheuren maar.
okey het is niet de meest charmante vertoning ..maar ik hoef niet telkens op en neer te rijden als mijn kruiwagen vol is.
ik maak nu 1 rondje en dan leeg ik hem 1 x en klaar is kees Haha!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:25

Meestal met een mestboy, zo'n harkje en schepje. 's Zomers vaak ook met een plastic zaagsel-vork, want dan hoef ik minder diep te bukken.
Over het algemeen nemen we de grote kruiwagen (met 2 wielen) mee, soms de tractor om de boel in het kiepbakje te gooien. Maar dan moet het niet zo blubberig zijn als nu, want dan rijden we het hele land stuk.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:30

van die latex wegwerp handschoentjes aan, fijngetande mestvork, kruiwagen of kliko Clown mee en scheppen maar. ik gooi de mest vaak met mijn handen dus op de vork en dan weer elders... misschien wat overdreven maar ik vind het prettig Ja

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:34

CarolineP schreef:
Wiesje schreef:
Waarom wil je de mest perse uit het weiland hebben?
Wat is de meerwaarde ervan?

Om te beginnen eten de paarden niet meer waar ze gemest hebben. Als het weiland niet zo groot is, is dat jammer. Verder moet je denken aan wormbesmetting. Er zijn vast nog meer redenen, maar dit komt zo bij me op!

Klopt helemaal wat je zegt Haha!
Wij halen nooit mest uit de wei, maar slepen het alleen regelmatig. ZO voorkom je namelijk ook wormbesmetting maar de paarden eten nog steeds het gras niet. Maar de stukken wei waar de paarden gelopen hebben slepen we en daarna worden ze gehooid. En daarna eten ze het gras wel weer gewoon. Dus vandaar, ik was wat kortzichtig Haha!

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 22:40

Het is mij duidelijk! Er is geen makkelijke oplossing Verdrietig Dus wordt het zaterdag WERKEN! Ach gut

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:44

Met een handschoen en een emmer. Kruiwagen in het midden van de wei. Werkt snel en je laat nooit drollen liggen.

Nobey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:51

Riek met smalle tanden en kruiwagen.
Met zo'n mestboy bleef ik lopen naar de mesthoop (is nogal ver van weiland)
Gelukkig maar 1 x in week want het is niet echt mijn grootste hobby, wij wisselen het gelukkig af!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 07:18

Wiesje schreef:

Mest die te lang (geconcentreerd, dus op hoopjes) op het gras heeft gelegen, gaat het gras na een tijdje "verbranden". En verder ook wormbesmetting, het ziet er netter en verzorgd uit als je paard niet door de poep moet lopen, en ze eten niet van het gras waar poep ligt (zelfbescherming tegen wormen)

edit: je had al antwoord zie k net Knipoog

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:37

Ik doe dat eigenlijk nooit. Bloos Ze staan met z'n tweetjes op 1.5 hectare en ik ga niet helemaal met een kruiwagen het land door. We hebben wel een quad maar ik weet niet of daar iets achter kan. We hebben ook een oud tuin-maaiertje die niet meer kan maaien. Daar kan wel een skelterkar achter dus misschien vind je dat wel iets als je zo'n maaiertje hebt? Haha!
Uit de bak haal ik het wel altijd, gewoon met de kruiwagen. En soms gooi ik het snel in de bosjes. De bak is nu trouwens kletsnat in de winter, dus daar staan ze niet meer in. Maar ik heb de kruiwagen er wel laten staan en het land is ook helemaal ondergeblubberd dus nu krijg ik de kruiwagen (die redelijk vol is) daar niet meer weg. Nagelbijten / Gniffelen

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:39

Ik hark het altijd op hoopjes bij elkaar en schep het dan met een grote (sneeuw)schep in de kruiwagen. In de winter is dit makkelijker dan in de zomer omdat het lastig harken is met veel gras. In de zomer gebruik ik vaker een riek en hark ik niet.

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:43

Gewoon met de schep en een kruiwagen.
Ik doe het dagelijks en dan is het echt niet zoveel moeite hoor.

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:46

Gewoon, met grote schep, blader hark en een kruiwagen Lachen.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:55

Solleke_Noah schreef:
Wiesje schreef:

Mest die te lang (geconcentreerd, dus op hoopjes) op het gras heeft gelegen, gaat het gras na een tijdje "verbranden". En verder ook wormbesmetting, het ziet er netter en verzorgd uit als je paard niet door de poep moet lopen, en ze eten niet van het gras waar poep ligt (zelfbescherming tegen wormen)

edit: je had al antwoord zie k net Knipoog

Haha! Ja, inderdaad.
Ik wist ook wel wat mest op hoopjes doet hoor. Maar de vraag was waarom ts de mest perse van het land af wilde hebben, omdat wij altijd slepen.
ik snap ook dat veel mensen liever de mest er helemaal uithalen omdat ze bv een wat kleinere wei hebben. En dat is uiteraard heel goed Haha!

Mijn tip, om even ontopic te blijven, is een paardenstalvork van de welkoop of anders met handschoentjes en rapen! Dat is het meest gemakkelijk Haha!

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:32

Wij doen het gewoon met een poepschepper en kruiwagen.

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:03

Ik heb ook zo'n mestboy, en dan gewoon in de kruiwagen, maar de "hark" van de mest boy draait telkens los, erg irritant!! deed ie al vanaf het begin, toen hij nog helemaal nieuw was!

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:20

nicolaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:41

Dagelijks met de mestboy en een kruiwagen. Zo gepiept .....

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:27

Nooit Clown we hebben ruim 2 hectare land, ben niet van plan daar voor 5 paarden aan stront te gaan scheppen.
weide is groot genoeg om rond de strontplekken ( ze hebben vaste plekken her en der) te eten waardoor het oude stront netjes verteert en zichzelf opruimt

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:33

Nobey schreef:
Met zo'n mestboy bleef ik lopen naar de mesthoop (is nogal ver van weiland)

Clown maar mestboy en kruiwagen is wel een goede combi Knipoog
Zo doen wij het in ieder geval en dan minimaal om de dag, dan blijft de hoeveelheid tijd die je erin moet stoppen beperkt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:37

Ik doe het altijd met de mestboy. Maar neem dan wel een grote hark mee. Vindt dat harkje van de mestboy voor op het land een ruggebreker. En dan gaat het de kruiwagen in want om constant naar de mest hoop te lopen is me te veel van het goede. Verder gebruik ik die mestboy eigenlijk alleen maar in de trailer!

Ireen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:43

Levant schreef:
Met een handschoen en een emmer. Kruiwagen in het midden van de wei. Werkt snel en je laat nooit drollen liggen.

dacht al even dat ik nog de enige was die het op die manier doet. werkt prima en als je het regelmatig doet is het ook niet zo veel werk. alleen wel even bukken. mestboy werkt ook wel maar vind zelf dat er dan altijd nog wel een hoop achter blijft. niet ieder paard heeft immers van die stevige drollen die niet uit elkaar vallen. Haha!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:29

ja ik wou net zeggen deze manier kan niet goed zijn voor je rug als je aardig wat op te rapen hebt Tong uitsteken