stalling met vloerverwarming

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Re: stalling met vloerverwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:40

Binnen uit de wind houden de paarden zichzelf echt wel warm hoor..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:42

Ik denk dat je wel een groot verschil tussen buiten en binnen krijgt, maar als je het op max 5-10 graden houdt en dan de dekens af doet op stal moet het kunnen. Ik zou wel navragen hoe het zit met de amoniak geur, doordat de vloer warm wordt, want als de amoniak hierdoor verdampt zou ik het niet doen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 19:46

RockyLover schreef:
Als ik het niet verkeerd heb, hebben haar paarden ook geen dekens Knipoog

Maar ik ben het er ook mee eens dat je dan beter zou kunnen investeren in waterdoorlatende rubbermatten oid, als je toch het geld er voor hebt Lachen

als ik het niet verkeerd heb, zn mn pony's volgend jaar netjes geschoren. dat is deze winter niet gebeurd omdat ik mn enkel gebroken heb en dus toch niet kan trainen

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 19:48

sonjim schreef:
Ik denk dat je wel een groot verschil tussen buiten en binnen krijgt, maar als je het op max 5-10 graden houdt en dan de dekens af doet op stal moet het kunnen. Ik zou wel navragen hoe het zit met de amoniak geur, doordat de vloer warm wordt, want als de amoniak hierdoor verdampt zou ik het niet doen.

dat van die amoniak is inderdaad een puntje. wel zijn de stallen tot de nok toe open.

JD_Power

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:50

Dat zou dus betekenen dat die amoniaklucht wel weg kan... maar de weg die die lucht aflegt tussen de vloer en buitenlucht loop jij nog altijd in, en je paard ook... Toch een aandachtspuntje dus Knipoog

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 19:51

maar dit probleem is er dan toch ook op een warme zomerdag of zie ik dat verkeerd?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:51

hoe moet ik me dat voorstellen...open stallen tot aan de nok?
Ik heb overigens nog nooit gehoord dat iemand vloerverwarming toepast, dat punt van de pisgeur is wel een hele goede, warme lucht stijgt op. Misschien ook de reden waarom het niet gedaan wordt.
Als ze met deken op staan is dat ruim voldoende, een 300 grams regendeken met inloopstal is ook o.k. voor een geschoren pony.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:55

Maar even serieus, waarom he.. waarom zou je in GODSNAAM vloerverwarming voor je paarden willen!?

Ik vind dit echt een belachelijk idee. Gestoord Die beesten houden zichzelf echt wel warm. Ook moeten ze het niet te warm krijgen op stal omdat de 'klap' te groot wordt als ze naar buiten gaan. Die paarden gaan dan aan de warmte wennen en hebben dus steeds meer moeite om zich buiten warm te houden, met of zonder deken. Sorry, maar ik vind dit echt een dom idee.. Scheve mond
Laatst bijgewerkt door PoelieWoelie op 12-01-08 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 19:55

Anke schreef:
hoe moet ik me dat voorstellen...open stallen tot aan de nok?

er komt geen zolder of iets in, dus het plafond zit op 5,5m

Ik heb overigens nog nooit gehoord dat iemand vloerverwarming toepast, dat punt van de pisgeur is wel een hele goede, warme lucht stijgt op. Misschien ook de reden waarom het niet gedaan wordt.

hoe zit dat dan in de zomer?

Als ze met deken op staan is dat ruim voldoende, een 300 grams regendeken met inloopstal is ook o.k. voor een geschoren pony.

ik had dan in gedachte om ze op stal geen dekens op te doen. dit lijkt me ook prettiger voor de pony's. ze hebben veel meer bewegingsvrijheid

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:56

Op een zomerdag schijnt de zon op het dak en de muren van je stal en verwarmt zo de stallucht, door de warmte op stal kan de amoniakdamp toenemen, maar met vloerverwarming verwarm je de stal via het strooisel, dus de warmte verwarmd eerst de mest dat is het verschil tussen vloerverwarming en een hete zomerdag, voor mijn gevoel.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:57

Stook je je dan financieel niet helemaal arm?

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:58

xElienx schreef:
als ik het niet verkeerd heb, zn mn pony's volgend jaar netjes geschoren. dat is deze winter niet gebeurd omdat ik mn enkel gebroken heb en dus toch niet kan trainen

Als je niet scheert houdt je paard zich zelf warm Knipoog Ik snap wel dat je ze wilt scheren, maar dan kies je dus zelf voor een deken en kies je er dus zelf voor dat je paard zich niet zelf warm kan houden. Toch? Lachen

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 19:59

LauraMc schreef:
Maar een serieus, waarom he.. waarom zou je in GODSNAAM vloerverwarming voor je paarden willen!?

het is een mogelijkheid die we hebben, daarom wegen we nu de voor- en nadelen tegen elkaar af.

Ik vind dit echt een belachelijk idee. Gestoord Die beesten houden zichzelf echt wel warm. Ook moeten ze het niet te warm krijgen op stal omdat de 'klap' te groot wordt als ze naar buiten gaan. Die paarden gaan dan aan de warmte wennen en hebben dus steeds meer moeite om zich buiten warm te houden, met of zonder deken. Sorry, maar ik vind dit echt een dom idee.. Scheve mond

als paarden zichzelf warm houden, waarom dragen ze dan dekens. ze kunnen zich warm houden als je ze niet scheert je.

zoals ik al eerder zei; ik had in gedachte om op stal de dekens af te houden en als ze naar buiten gaan wel even een deken op te doen. zo lijkt me het temperatuurs verschil niet echt groot.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:00

RockyLover schreef:
xElienx schreef:

Als je niet scheert houdt je paard zich zelf warm Knipoog Ik snap wel dat je ze wilt scheren, maar dan kies je dus zelf voor een deken en kies je er dus zelf voor dat je paard zich niet zelf warm kan houden. Toch? Lachen

dit lijkt me logisch, maar wat heeft dat met vloerverwarming te maken?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:01

Nikka schreef:
Stook je je dan financieel niet helemaal arm?

aardwarmte. je verwarmt uit eigen bron Lachen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:02

o.k. dus je wilt eigenlijk dat ze zonder deken op stal kunnen staan?
Is dan wel een grote overgang in de winter van 'binnen' naar 'buiten' Of wil je ze dan vooral op stal gaan houden?

In de zomer is het idd warm, maar een echte vloerverwarming werkt toch net wat anders, warme lucht stijgt op.... ik zou er iig goed over nadenken.
Als er een aan / uit schakelaar op komt en het kost verder niet zo veel, kun je het altijd aan laten leggen, mits je het maar uit kunt zetten.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:02

xElienx schreef:
LauraMc schreef:
Maar een serieus, waarom he.. waarom zou je in GODSNAAM vloerverwarming voor je paarden willen!?

het is een mogelijkheid die we hebben, daarom wegen we nu de voor- en nadelen tegen elkaar af.

als paarden zichzelf warm houden, waarom dragen ze dan dekens. ze kunnen zich warm houden als je ze niet scheert je.

zoals ik al eerder zei; ik had in gedachte om op stal de dekens af te houden en als ze naar buiten gaan wel even een deken op te doen. zo lijkt me het temperatuurs verschil niet echt groot.

Maar je hebt ook de mogelijkheid om je paard een sauna te geven, naar een kuuroord te sturen, een facelift te geven etc. etc... Dit doe je toch ook niet? De paarden hebben dit helemaal neit nodig, het is zelfs nadelig. Ik zou je geld lekker aan andere dingen uitgeven..

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:03

sonjim schreef:
Op een zomerdag schijnt de zon op het dak en de muren van je stal en verwarmt zo de stallucht, door de warmte op stal kan de amoniakdamp toenemen, maar met vloerverwarming verwarm je de stal via het strooisel, dus de warmte verwarmd eerst de mest dat is het verschil tussen vloerverwarming en een hete zomerdag, voor mijn gevoel.

dat is waar, maar is dit ook schadelijk bij een graadje of 10. die temperatuur haalt de bodembedekking in de zomer ook wel.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:04

ik vind het niet zo'n gek idee, net wat de ts schrijft dat ze nu de keuze heeft om het wel of niet te doen. Ben ook benieuwd of er reacties komen van stallen waarbij het wel wordt gebruikt.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:07

Ik weet niet wat ik me eigenlijk voor moet stellen bij zulk soort verwarming? Ik heb hier echt nog nooit van gehoord?
Kun je er misschien wat meer over vertellen zodat ik er een betere mening over kan vormen?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:09

Anke schreef:
o.k. dus je wilt eigenlijk dat ze zonder deken op stal kunnen staan?
Is dan wel een grote overgang in de winter van 'binnen' naar 'buiten' Of wil je ze dan vooral op stal gaan houden?

In de zomer is het idd warm, maar een echte vloerverwarming werkt toch net wat anders, warme lucht stijgt op.... ik zou er iig goed over nadenken.
Als er een aan / uit schakelaar op komt en het kost verder niet zo veel, kun je het altijd aan laten leggen, mits je het maar uit kunt zetten.

we willen ze wel zo veel mogelijk buiten houden. daar horen ze Knipoog

volgens mij kan je het gewoon uitschakelen als het nodig is.

oja, als je het bijvoorbeeld in zou stellen op 15 graden en het is buiten warmer, blijft de temperatuur 15 graden. dan koelt hij dus.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:11

dan heb je dus twee mogelijkheden, koelen en verwarmen, interessant, voor in huis lijkt het me zalig en volgens mij ook wel in de stal.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:12

xElienx schreef:
RockyLover schreef:

dit lijkt me logisch, maar wat heeft dat met vloerverwarming te maken?

Jij vroeg toch waarom paarden dekens droegen? Lachen Ik hou hier verder over op... Ik heb al mijn mening gegeven dat je beter kunt investeren in goed waterdoorlaatbare rubber matten.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:18

__Esther__ schreef:
Ik weet niet wat ik me eigenlijk voor moet stellen bij zulk soort verwarming? Ik heb hier echt nog nooit van gehoord?
Kun je er misschien wat meer over vertellen zodat ik er een betere mening over kan vormen?

ik weet er zelf ook niet alles van, maar je hebt bron. deze wordt op 80-200 meter in de grond geslagen/geschoten. in onze woning worden er dan op zowel de begane grond als op de verdieping leidingen in de vloer aangebracht.
aangezien ik in het zelfde gebouw als de stallen een optrekje krijg, komen daar ook leidingen te liggen. deze moeten dan langs de stallen, dus zouden we daar net zo goed een lusje kunnen maken.
als je de temperatuur bijvoorbeeld instelt op 15 graden blijft hij op 15 graden koelen/verwarmen, afhankelijk van de temperatuur buiten.

je hebt dus je eigen warmtebron. de aanleg van de bron is vrij kostbaar(de leidingen niet), maar nu de gasprijzen zo steigen is het rendabel geworden. in een aantal jaar haal je de kosten van de aanleg er weer uit tov normale verwaring en verwarm je dus de daaropvolgende periode gratis.

hopelijk is het nu wat duidelijker.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:20

Moet je geen vergunning hebben voor zo'n bron?