's Winters altijd binnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magicrover

Re: 's Winters altijd binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:28

Misschien een andere stal zoeken of een gesprekje aan gaan dat er een stuk van een weide wordt opgegeven? Zodat de paarden in koppels naar buiten kunnen? Liever 4 uur buiten dan helemaal niet. Wij geven een stuk van de weide altijd op voor de winter. We hebben 3 paddocks en dan 1 stuk weide. De paarden rouleren in welk stuk ze staan. Ze gaan in de winter minimaal 4 uur naar buiten.

nicolaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:15

Dani62 schreef:
nicolaas schreef:
Waarom zielig? Niet alle paarden zitten te springen om 24/7 buiten te staan.

Dan word ie vast en zeker binnen gevoerd. Logisch dan dat ze naar binnen willen.

Of het is aangeleerd gedrag omdat naar binnen gaan word beloond met een schep biks. Daarbij zijn paarden ook nog eens gewoonte dieren.

Laat maar eens een hele nacht de stal open, dan kun je dag zeggen tegen je paardje!

Hij wordt zowel binnen als buiten hooi gevoerd. Wat ik al schreef, als staat hij een paar uur op het land (lekker gras te eten) wil hij weer naar binnen om te slapen. Het is een shet dus hij krijgt geen bix op stal. Nee, ik denk echt dat hij niet 24/7 buiten wil want ook met erg regen wil hij dus echt naar binnen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:16

Dani62 schreef:
nicolaas schreef:
Waarom zielig? Niet alle paarden zitten te springen om 24/7 buiten te staan.

Dan word ie vast en zeker binnen gevoerd. Logisch dan dat ze naar binnen willen.

Of het is aangeleerd gedrag omdat naar binnen gaan word beloond met een schep biks. Daarbij zijn paarden ook nog eens gewoonte dieren.

Laat maar eens een hele nacht de stal open, dan kun je dag zeggen tegen je paardje!

Mijn paard doe ik ook geen plezier ermee om 24/7 buiten op t land te zetten. Na een paar uur wil hij er uit. Heb t 2 jaar geprobeerd om m in de zomer lekker paar maandjes dag en nacht op t land te zetten. Echt t is gee succes. T is een zielig hoopje wat voor t hek heen en weer loopt te ijsberen. De situatie die ik nu voor hem heb is prima. Overdag's loopt hij buiten in een paddock met wei. Hij kan als ie wil zelf ook zijn stal in en doet dat ook regelmatig. s Nachts staan ze binnen. Je merkt aan m dat ie nu lekker in zijn vel zit en dat deze manier voor hem goed is. Op mijn vorige stal gingen ze bij goed weer een paar uurtjes per dag t land op en s winters dus binnen.

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:03

sandr0 schreef:
Sorenna schreef:
Pfoe, ja ik zie hem natuurlijk ook het liefste op stal, ik heb alleen een longeerbak tot mijn beschikking. Hier kan ik hem hooguit een halfuurtje in doen (omdat er tegen die tijd alweer mensen zijn die hun paard erin willen longeren)
Een andere stal is géén optie! Bij ons in de buurt zijn wel wat stallen maar die hebben 's winters ook geen wei!
Andere mensen bij mij op stal vinden het ook jammer en vervelend, ze longeren hun paard wat vaker en zetten hem vaker in de stapmolen. Meer kan je dan niet echt doen.

je kan toch buiten een blokje met m om lopen of ergens half uurtje grazen?

Jaa zeker doe ik dat ook! Er is naast de stal een stukje gras (ter grootte van mssn7x7m) maar dat is alsnog aan halster+touw, hij kan dus niet rennen ofzo!
Wat ik dan wel doe (als dat kan) Is hem na het rijden even nog losgooien in de longeerbak en daarna nog wat grazen. Maar soweiso duurt het losgooien dan misschien niet langer dan 20 minuten en het grazen ook niet veel langer. Het is niet echt de oplossing. En een andere stal zoeken is ook zeker geen optie. Ik ga me er ook vrij rot onder voelen dat de meeste die hier reageren wel voor hun pony/paard wei tot hun beschikking hebben!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:08

Ik las het volgende zojuist ergens, verwoordt goed hoe ik het ook voel:

In Nederland hebben de meeste paardeneigenaren niet de mogelijkheid hun paard(en) op een natuurlijke wijze te houden. Toch kunnen we met de beperkingen die door het land en/of overheid worden opgelegd, proberen het zo dicht mogelijk te benaderen. Soms moet je wat verder zoeken voor een plek waar je je echt goed bij voelt, maar dat is denk ik de moeite wel waard!

Een paard in de natuur eet de hele dag door kleine beetjes en legt ondertussen pasje voor pasje flink wat kilometers af. Door de hele evolutie heen is het hele spijsverteringskanaal hierop afgestemd. Er gebeuren hierbij nl. een aantal dingen:

1. Alleen door kauwen komt bij een paard speeksel vrij (anders dan bij de mens!)

2. Constante rustige onbelaste beweging, bevordert de werking van het spijsverteringskanaal.

3. Het paard zoekt constant variatie in kruiden en gras voor voedingsstoffen en ruwe celstoffen.

4. Een paard heeft een kleine maag en kan geen grote hoeveelheden voer in één keer aan.

Naast de tijd die het paard bezig is met voedsel tot zich te nemen, is het een flink deel van de dag bezig sociale contacten te onderhouden. Er wordt gespeeld, gekrabbeld en uitgerust met elkaar. Dit is een wezenlijk onderdeel van het kuddeproces dat we in onze huisvesting en training mee zouden moeten nemen.

Als een paard bovenstaande gedragingen niet voldoende kan uitvoeren, kan hij stalgebreken krijgen en stereotiep gedrag gaan vertonen zoals kribbenbijten, luchtzuigen, ijsberen en weven. Deze gedragingen zijn dus niet besmettelijk zoals zo vaak wordt gezegd! De reden dat het vaker op eenzelfde stal voor komt, is omdat deze paarden op eenzelfde wijze gehouden worden en wellicht de omstandigheden niet optimaal zijn voor wat deze paarden van nature nodig hebben vanuit de evolutie gezien. Aangezien we steeds met individuen te maken hebben, zal het ene paard zich beter aan de door de mens gecreëerde omstandigheden kunnen aanpassen dan een ander. Een homeopathisch middel kan helpen dat het dier er beter mee om gaat en de klacht verlichten, maar kan natuurlijk niet de interne behoefte vervangen.

Mijn paardenwens:
Als we ons paard samen met minimaal één metgezel in een paddock onbeperkt goed kruidenhooi kunnen bieden, voldoen we al meteen aan de voorwaarden 1 t/m 4 en het sociale aspect! Dit komt zowel fysiek, emotioneel als mentaal de gezondheid van het paard ten goede. En als mens ………. hebben we daardoor meteen veel meer plezier van ons (levendige) paard.

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:11

Zeeuwtje68 schreef:
Ik vind het zo paard onvriendelijk om je paard dan maar op stal te houden. Als dat mijn enige keuze zou zijn dan zou ik toch echt zorgen dat mijn paard op een plek kwam te staan waar wel weide is. Of in ieder geval ruimte is, om lekker los te kunnen lopen voor een aantal uur per dag. Dagen lang opsluiten in zo"n kleine gevangenis hoe durf je!! Hier gaan mijn haren echt van overeind staan. Een paard hoort niet in een stal te staan maar buiten te kunnen grazen, rennen en spelen met soortgenoten. Kan je dat niet voor mekaar krijgen dan hoor je geen paard te houden! Boos! Mensen kopen maar, maar het paard komt altijd op de laatste plaats in dit geval ook. Huur dan een stukje land van mij part. Maar doe er iets aan!

Mijn eigen paarden hebben niet eens een stal, zouden ze niet eens willen! Ze staan altijd dag en nacht ,zomer en winter buiten! In de regen of storm. Daar kunnen ze heel goed tegen Knipoog Als je maar je paard natuurlijk houd. Dus in zijn eigen wintervacht Knipoog

Ja ben het inderdaad met je eens! Maar niet iedereen heeft een weide voor zijn huis of een weide op stal tot hun beschikking. Wij hebben wel een wei op stal, maar niet in de winter! In de zomer/lente/herfst staan ze uiteraard wel in de wei. Vind het vrij bot om dan meteen te zeggen: Dan moet je geen paard nemen. Maargoed ik ben bezig er iets aan te doen zoals je ziet.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:14

Dat is inderdaad niet leuk Sorenna...

Mijn paard staat van 10.00-16.30uur in de wei.
Zomer en winter.
In de zomer gaan ze later op de avond naar binnen.

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:16

Dat is inderdaad echt super:D Maar hebben jullie dan geen last van bevroren grond? Of staan ze dan wel binnen?

Moef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:39

Ik sta op een stal waar ze altijd naar buiten gaan (de wei) ook in de winter! \in de winter gaan ze om 8 uur s'morgens in de wei en komen ze om 13:00 uur binnen. Daarna meteen biks.
Ik betaal er wel meer voor maar heb zo wel een vrolijk paard!

Kijk eens uit naar andere stalling?

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:50

Lijkt me een goede stal! Ik betaal al vrij veel (280,- incl. les) per maand. En dat is nog maar de helft. Mijn bijrijdster betaalt geloof ik 240,-. In totaal zijn de kosten voor een pension 600,- per maand. (er gaan nog kosten af omdat ik erbij korting krijg)
Maar in de buurt hier is geen geschikte stalling waar ik wei heb en les kan krijgen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:15

huh 600,00 per maand stalling en geen wei. Voor dat geld kan de pensionhouder echt wel een wei kapot laten lopen en die in het voorjaar weer inzaaien Bloos

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:18

Sorenna schreef:
Dat is inderdaad echt super:D Maar hebben jullie dan geen last van bevroren grond? Of staan ze dan wel binnen?

Ook als de wei bevroren is, gaan ze naar buiten.
De paarden letten heus wel op waar ze lopen.
Alleen als het echt noodweer is, blijven ze een dagje op stal.
Maar ook dan word er geprobeerd om ze toch ff een uurtje of wat naar buiten te doen.
Zoals nu staat er dus zowat geen gras meer maar ze kunnen wel de benen strekken als ze willen.

Edit:
ik betaal €180 euro. Voor een pony €120 (maar die heb ik niet).
Incl: stro-kuil/hooi-biks-haver. Paarden worden binnen en buiten gezet.
2 wasplaatsen. Verlichte rijbak. Longeerbak. Afsluitbare zadelkast.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:25

Sorenna schreef:
Pfoe, ja ik zie hem natuurlijk ook het liefste op stal,

Tikfoutje zeker Haha!

Hier in de omgeving staan de paarden ook standaard hele dagen op stal in de winter maar met goed zoeken heb ik toch altijd plekken kunnen vinden waar ze een paar uur of overdags in een paddock gezet werd met vriendjes. Moest wel vaak veel betalen in verhouding. 290 euro met alleen buitenbak Bloos en een onverlichte longeercirkel en klusjes zoals buiten en binnen zetten harken etc. Nu is het zelfs 330.00 euro per maand geworden Rolleyes . Maar is echt wel te doen als je echt wilt dat je paard meer buiten komt. Begeleiding/les kun je immers ook op stal laten komen.

Zelfs met 4 uurtjes naar buiten in de winter voelde ik mij vaak schuldig maar ja meer kon ik dan ook echt niet doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:28

Betaal je echt zoveel voor je stalling???? En dan kunnen ze niet naar buiten??? Mijn hemel...... Rolleyes
Ik heb destijds eerst een goede plek gezocht, voordat ik ging rond kijken naar mijn eigen paardje. Ik had de eis dat 'ie zomer en winter buiten mocht staan in een stabiele kudde Ja . Ik had zelfs een zomerweiland en een winterweiland (bij een andere stalling), al zag ik op tegen het verhuizen 2x per jaar. Maar ja, wat moet je? Ik vond dat beter dan hem een half jaar op te stallen....

Toen bleek dat mijn nieuwe jonge paard ook nog eens een echt buitenpaard is (die is doodongelukkig achter tralies Verdrietig ) mocht ik zowaar op mijn zomerstalling ook in de winter mijn paard buiten blijven houden. Hij staat wel tussen de Shetlanders, maar dat maakt niet uit. Hij is er dolgelukkig met zijn Shetlandermaatjes. En ik betaal niet zoveel als jij, want zoveel geld (600 euro??? Kan me niet voorstellen....) kan ik per maand niet betalen. Clown

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:33

Bij ons zijn er wel bepaalde weiden waar ze op mogen. Staat niet helemaal vol met gras, meer modder enzo, maar ze kunnen iig lekker rennen en gek doen..

Vind het wel heel belangrijk voor de paarden. Er zijn mensen die haast de paarden in de winter niet buitengooien. Als dat niet kan doordat dat een regel is op stal, zou ik echt weggaan.. Als dat niet gebeurd omdat de mensen daar geen zin in hebben of dat ze onder de blubber zitten of blessures kunnen oplopen.. Tja sorry dan, dierenmishandeling is miss een groot woord, maar vind dat niet kunnen, heel de dag in dat hokje bij 3 bij 3.

Zo dat was even frustratie Haha!

Iig succes ermee!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:49

Bij ons op stal zijn de weides ook gesloten. Behalve voor mijn paard. Want zij rent niet in de wei en eet alleen maar. Ze gaat per dag een uurtje of 6 het land op, als deze het natuurlijk toelaat. Vandaag niet omdat het heel de dag regent en dus de wei te nat is en dan loopt ze alles verrot.
Maar de rest van de paarden moeten het gewoon doen met losgooien in de grote of kleine losgooibak en het trainen. Maar dat is aan de eigenaar wat hij of zij mee doet.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:37

Ik begrijp dat het bot over komt als er gezegd word dat je dan maar je paard moet verkopen. Maar lees het stukje van Ninx maar eens. Daar zal jij als eigenaar aan moeten voldoen, want dát is wat jou paard nodig heeft. En dat is niet bot, dat is gewoon zo.

Wie houd er een hond op 4 hoog als je 40 uur werkt?
Wie heeft er een walvis als je geen zee hebt?

Zélfs hier op bokt-wiki kun je terugvinden dat het het meest ideaal is als je je paard óók in de winter 8 tot 12 uur buiten kunt houden. (En dit zelfs alleen als 24/7 buiten geen optie is.)

Je zegt dat je bezig bent er iets aan te doen, maar lees ik daar dan overheen ofzo?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:16

Ik heb het er ook niet zo op als paarden 24 uur binnen staan en er alleen uitkomen om verzorgd en bereden te worden.
Dus TS; als je er mee zit dan zoek je toch een stal waar je die mogelijkheid wel hebt?

asus123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:54

Weidegang is heel belangrijk voor een paard. Maar ook mij valt het op dat de meeste pensionstallen het "doodnormaal " vinden dat de paarden op stal moeten blijven staan. Dat allemaal i.v.m. het sparen van een weiland. Ik heb liever dat een weiland bij wijze van kapot gelopen wordt dan dat mijn paard de hele dag op stal moet staa.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:58

Bij ons op stal zouden de paarden oke altijd op stal staan. Nou worden ze oook losgegooit in de bak
Bij ons in de omgeving is het erg moeilijk een stal mét weide te vinden. Het is 1 groot poldergebied, en het is vaak gewoon niet mogelijk om de paarden nu naar buiten te doen.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:00

Lady1969 schreef:
Ik vindt het dood en dood zielig die paardjes die de hele winter meer dan 20 uur per dag op stal staan.
.

Ik ook, mijn paarden lopen swinters en zomers de hele dag op de wei of staan in de bak.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:03

Sorenna schreef:
Maar hebben jullie dan geen last van bevroren grond?

Dan geef ik ze hooi extra en staan ze in het meest vlakke weiland.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:04

Moniquelucky: Op wat voor soort grond staan jouw paarden?

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:06

blackstar schreef:
Moniquelucky: Op wat voor soort grond staan jouw paarden?

Ik zou het niet weten, we wonen aan het bos, volgens mij kleigrond, maar???

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:16

Als je paarden op zand grond staan, dan kunnen ze ook dag en nacht, zomer en winter buiten staan zonder dat ze alles kapot trappen doordat het te nat en te drassig is.
Daarintegen is zware kleigrond zoals wij hier hebben 1 groot drama. Het droogt niet snel na een dag regenen, dus als je een koppel paarden het hele jaar door buiten laat staan hebben ze binnen 10 minuten alles omgedoopt tot 1 grote modderpoel. Dus is snap heel goed dat het op sommige pensionstallen de weides op slot gooien omdat je anders in het voorjaar en in de zomer geen weides meer heb.
1 voorbeeld: Op mijn vorige pensionstal is ook 1 weide (die toen goed was) opgeofferd als renweide voor in de winter. Deze is in de zomer 1 en al onkruid en er staat geen sprietje gras. In de winter is het een blubberzooi. En als de paarden daarin gaan rennen glijden ze om de haverklap uit omdat het spekglad is.

Soms is het gewoon domweg niet mogelijk om je paarden 24/7 buiten te houden.