Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nog 1 keer ........... van luchtzuigen krijgen ze geen koliek (ze gaan vaak luchtzuigen of erger luchtzuigen om al opkomende koliek minder te voelen) Zelfs zeer bekende paardendeskundigen zijn het hier over eens en Offereins heeft een lezing hierover gehouden! Ten tweede, door een band kan een luchtzuiger gewoon heen zuigen dus dit is niet altijd de oplossing en ten 3e, paarden nemen het niet van elkaar over maar beginnen vaak in hetzelfde stadium te luchtzuigen omdat de omgeving dit stimuleerd. Paarden die allemaal in dezelfde "on-prettige" omgeving staan zullen vaak allemaal luchtzuigen. Dit is bewezen met veulens van 20 weken vaarvan de moeders niet luchtzogen maar de veulens begonnen wel te zuigen..................uit zichzelf!
) 

Cassidy schreef:Ik zou persoonlijk geen probleem hebben met het kopen van een luchtzuiger. Ik zou het met een luchtzuigband proberen, maar voor het geval dat hij of zij daar doorheen zuigt zou ik een operatie overwegen..
....

Marije_jiplover schreef:Ze konden mij niet het mechanisme vertellen en toen ik met dat onderzoek kwam, zeiden ze dat ze dat nog niet kenden.
Nog veel onduidelijk op dit gebied dus.
Misschien een leuk onderwerp om later zelf te gaan onderzoeken, als ik afgestudeerd ben.
. Ik denk nl. dat we met zijn allen veel doen aan symptoombestrijding (band om, stal vol cribox smeren) en heel weinig weten over de oorzaak en gevolgen. Over luchtzuigers gaan gigantisch veel bakerpraatjes (ze zouden b.v. ongelukkig zijn, krijgen er longontsteking van e.d.). Meer informatie over luchtzuigers zou voor de paarden en eigenaars een uitkomst zijn. En omdat 1 op de 10 a 15 paarden luchtzuigt, help je er veel paarden mee.