[ENQ] Onderzoekje Hit aktief - even paar vraagjes...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: [ENQ] Onderzoekje Hit aktief - even paar vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 15:45

draumpje schreef:
1. Weet je wat een Hit-aktief stal is? Ja
2. Indien ja, hoe bekend bent u met Hit-aktief stallen?
c. ik weet wat het is, hoe het werkt en wat de voordelen hiervan zijn

3. Heeft u ooi negatieve dingen gehoord/ meegemaakt met Hit- aktief stallen? ja
4. Indien vraag 3 met ja beantwoordt: wat?de voerstations die toch net niet goed werken kwa 1 paard erin en de anderen er niet bij laten, dit is in de bij mij bekende gevallen wel vrij snel en simpel opgelost
5. Wat vindt u van het welzijn van de paarden in de Hit Actief stal? ten opzichte van op de box staan een heleboel voordelen , maar dat heeft ieder groepshuisvestings concept , denk hierbij aan schuilstal met paddock met daarop een klein groepje paarden in de winter en wei in de zomer met datzelfde groepje ,
6. Zou u uw eigen paard in de Hit Actief stal zetten?
- Ja, omdat op zich wel , als de groepen maar niet te groot zijn
- nee, omdat ze staat nu op een voor mij en haar ideale plaats, op de groep in de zomer op de wei en in de winter op verharde uitloop en paddock inclusief schuilstal en in een kleine groep
7. Heeft u nog opmerkingen die u niet in bovenstaande vragen kwijt kon?

even een toevoeging, de laaste vraag , nr:7

ik vind het concept aardig, maar ja..het is in mijn ogen niets anders dan een deels ge automatiseerde groepshuisvesting ,
je hoeft als mens, niet dagelijks te gaan voeren , de dieren krijgen via de voederstations hun krachtvoer, je moet er alleen voor zorgen dat die stations niet leegraken en je moet de mest uit de paddock verwijderen

maar die vermindering aan contact staat me persoonlijk niet aan , ik vind juist het minimaal twee maal daags voeren een perfect moment om te kijken hoe een dier eet , hoe het dier in zijn vel zit hoe de groep er bij staat etc

ja de dieren krijgen het krachtvoer verdeeld over meerdere porties, leuk...maar bij bijvoorbeeld mijn aard, sja een halve kilo kv in 5 keer verdelen, mmm, voor mijn gevoel een beetje onzin Knipoog

en het stukje groepsgrootte , ik denk dat een hit-actief in complete vorm alleen maar rendabel word als je een flink aantal paarden kunt huisvesten in het systeem maar persoonlijk vind ik een groepje van een 6 tot 10 ideaal bij elkaar , daarboven vind ik een groep al snel te groot worden ...

is een hit- actief stal voor dergelijke kleine groepjes ook wel rendabel?
ik denk door de voederstations al snel niet meer

mijn ideaal is meer gewoon een goede paddock/wei , een schuilhok en iemand die twee drie keer per dag de hooiruiven vult en een beetje brok in de bakken mikt .... (in de winter is echt weidegang hier niet echt mogelijk door de kleigrond)

crazymolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:48

wij hebben zelf een pensionstal met loopstal voor een vaste ponygroep. Zeker is dat de beste manier om paarden te houden, maar we hebben ook paarden die zal ik nooit in een loopstal plaatsen omdat ze heel dominant zijn of heel oud, en dan kregen ze jammer genoeg niet de goede plaats voor zich neer te leggen. Ik hou ook niet zo van maschinele voersystemen. Ik voer liefst zelf, dan kan ik zien wanneer een paard zich niet lekker voelt, of het zijn portie voer heeft goed gegeten en zo. Ik was een keer lid van de duitse LAG (kun je ook googlen), dat is het zelvende. Niet elk paard is geschikt in een loopstal. het moeten vaste groepen zijn enn ook veel plaats. Meestal doen ze veel te veel paarden in een loopstal, en dan heb je ruzie.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 09:51

ik krijg in sommige reacties het idee dat de hit actiefstal er is zodat je minder met je paard hoeft te doen....

Iedere dag wordt door de eigenaren een lijst uitgedraaid om te kijken of ieder paard voldoende eet, en zo nee wordt dat paard in de gaten gehouden. Daarbij zijn het bij ons pensionpaarden, de eigenaren komen gewoon iedere dag hun paard rijden en doen. Een ieder kan dus zelf gewoon zijn paard nakijken, zoals je ook doet als het op stal staat.

De porties worden over de gehele dag verdeeld, ze kunnen geloof ik 20x per dag krachtvoer halen en het hooi/kuil wordt verspreid over minuten. Het ene paard mag 300 minuten, de andere bijv. 200 minuten. WIj hebben overigens géén last (en ik weet nog 2 stallen waar ik ben geweest die het ook niet hebben) van dominante paarden die de rest wegjagen. Juist door dit systeem voorkom je dat ook, ieder paard heeft zijn eigen minuten en kan rustig eten doordat als het staat te eten er géén ander paard bij kan komen. Als hooi of kuil op een berg gooit in een paddock wordt het juist knokken en worden de lagere in rang weggejaagd. Er zijn bij ons geen knokpartijen voor de hooi-kuil stations en bij het krachtvoer eigenlijk ook niet. Op dit moment hebben we 33 paarden in de kudde staan, er wat overheerst is de rust.

crazymolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 10:49

ik denk het heeft ook met de karakter van de paarden te maken en ook hoeveel plaats er is. Bij ons gaat het ook goed aan de hooiruif, geen wegjagen of zo. Maar wij gooien geen hele pak in de ruif, wij doen twee of drie keer per dag voeren zodat ze niet de hele tijd staan te vreten. En bij de meeste paarden en ponnies van ons is bijna geen krachtvoer nodig en ze zien er allemal heel goed uit.
Ik denk de aktivstal is een heel goede stal, maar zeker niet voor elk paard, en zeker ook niet voor elke pensionstal. Ik had toen de tijd veel ideen door de LAG gekregen, bijna het zelvende system, maar om het allemaar goed te maken heb je toch veel geld nodig. We hebben net bij de ponypaddock verbouwd zodat ze niet meer in de modder staan aan somige plaatsen, maar als ik dan de paardeneigenaren zeg, dat het allemal geld kost, dan hoef het op eens niet meer, ze willen dan niet meer betalen.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:30

Onze paarden krijgen wel gewoon krachtvoer (tenminste de meeste), ook omdat het paarden zijn die voor de sport worden gebruikt en waar elke dag toch wel wat van wordt gevraagd. Op alleen ruwvoer redden ze het niet.

De actiefstal is zeker financieel een hele investering, daarbij moet je ook voldoende grond hebben om de stal op te bouwen. Dat het niet voor elk paard is ben ik het niet mee eens, denk dat het eerder niet voor elke eigenaar geschikt is.

Ik was er zelf ook nl. zo een, dat het voor mijn paard niet geschikt zou zijn (neurotisch, snel van slag, blessuregevoelig, enz) maar als ik nu kijk hoe het gaat (ik heb er slapeloze nachten van gehad toen ik haar eenmaal ook 's nachts buiten liet staan)...het gaat gewoon echt heel goed.

Mijn paard snapte het eerst gewoon echt niet (als enige van de 33.....!!!), vond de voerstations dood eng en raakte helemaal van slag (stresskoliek, iedere keer weer) We hebben de voerstations in de bak gesimuleerd en elke dag (2 mnd lang) geoefend en gedaan....overdag stond ze buiten in de kudde en 's nachts op stal. Maar nu....nu haalt ze zelf haar eten, zonder probleem. Ze scharrelt lekker buiten, staat heerlijk te zonnen met dit weer, staat op haar gemakkie kuil te eten, vliegt het bikstation in omdat ze nu toch echt doorheeft dat je daar iets heel lekkers krijgt Haha! . Met rijden gaat het ook veel beter, ze is veel relaxter en losser in haar lijf. Ik heb haar al 8 jaar en heel wat ellende meegemaakt met haar (zware koliek, blessures, luchtwegproblemen, hormoonproblemen), maar zo relaxed en fijn te rijden als ze nu is is ze nog nooit geweest.

tallie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:37

mischien een rare vraag hoor maar ik mag een pony van me ouders maar ze willen weten of de stal die we willen huren goedkoop is of duur (de stal is voor pony $180 en voor een paard $200) is dat duur of goedkoop? ik vindt het best wel goedkoop

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:41

tallie1 schreef:
mischien een rare vraag hoor maar ik mag een pony van me ouders maar ze willen weten of de stal die we willen huren goedkoop is of duur (de stal is voor pony $180 en voor een paard $200) is dat duur of goedkoop? ik vindt het best wel goedkoop

lijkt me dat deze vraag hier niet erg thuis hoort!

tallie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:43

nee maar ik wil het graag even weten

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:45

Basje98 schreef:
Hallo iedereen..
ik doe een onderzoekje naar de bekendheid en (voor) oordelen over Hit aktief stallen... heb je even tijd een paar vraagjes te beantwoorden?
1. Weet je wat een Hit-aktief stal is? ja
2. Indien ja, hoe bekend bent u met Hit-aktief stallen?d. ik ben op de hoogte van alle ins en outs van dit systeem
3. Heeft u ooi negatieve dingen gehoord met Hit- aktief stallen? ja
4. Indien vraag 3 met ja beantwoordt: Meer risici op verwondingen door spelen enz. (vaak niet ernstig)
5. Wat vindt u van het welzijn van de paarden in de Hit Actief stal? Super
- Ja, omdat het heerlijk is voor een paard om echt paard te kunnen zijn met soortgenoten en veel bewegingsvrijheid.
7. Heeft u nog opmerkingen die u niet in bovenstaande vragen kwijt kon? nee

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:20

1. Weet je wat een Hit-aktief stal is? ja/nee
Ja, heb er meerdere gezien

d. ik ben op de hoogte van alle ins en outs van dit systeem

3. Heeft u ooi negatieve dingen gehoord/ meegemaakt met Hit- aktief stallen? ja/nee
Veel vooroordelen met name, maar van gebruikers en eigenaren vooral positieve verhalen

4. Indien vraag 3 met ja beantwoordt: wat?
nvt

5. Wat vindt u van het welzijn van de paarden in de Hit Actief stal?
prima oplossing voor maneges of pensionstallen in gebieden waar grond schaars is, of de grond te slecht is voor weidegang in de winter

Ja hoor.

Het is niet DE oplossing voor natuurlijke paardenhouden, maar wel een goede oplossing Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 06:50

Basje98 schreef:
Hallo iedereen..
ik doe een onderzoekje naar de bekendheid en (voor) oordelen over Hit aktief stallen... heb je even tijd een paar vraagjes te beantwoorden?
1. Weet je wat een Hit-aktief stal is? ja/nee ja
a. ik heb er wel eens van gehoord
b. ik weet wat het is en hoe het systeem werkt
3. Heeft u ooi negatieve dingen gehoord/ meegemaakt met Hit- aktief stallen? ja/nee
4. Indien vraag 3 met ja beantwoordt: wat? paarden die toch door karakter niet in een groep paste, met alle gevolgen van dien
5. Wat vindt u van het welzijn van de paarden in de Hit Actief stal? super
- Ja, omdat ....................................................................................................
- nee, omdat .de mijne qua karakter hier niet geschikt voor is, hij terroriseert de rest....

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:38

5. Wat vindt u van het welzijn van de paarden in de Hit Actief stal? Goed en veel beter in ieder geval dan 23/7 op een stal staan maar is niet ideaal en niet geschikt voor ieder paard.
- Ja, omdat ....................................................................................................
- nee, omdat er bij mij niks boven het weiland staat. Ik zie mijn pony liever genieten van het gras en volgens de natuur grazend rondscharrelen dan alleen kuil of hooi krijgen en geen vers gras meer kunnen eten. Hooguit in de winter als ze het weiland niet opkunnen zou ik dit geschikt vinden.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:21

Hallo iedereen..

Sneller blessures, ruzie bij de voerstations, paarden die geen rust zouden krijgen

5. Wat vindt u van het welzijn van de paarden in de Hit Actief stal?
Ik vind dat er meer over na is gedacht over wat een paard prettig vind; verblijven in een kudde, dan een gemiddeld paard in een stal met 3 uurtjes wei per dag.

Staat er al in. Knipoog

Hit-actief is geen wondersysteem. Het is niet zo dat alles opeens goed gaat als de paarden de hitactief in gaan. Maar het is zéker ook niet zo dat het slecht is, dat de paarden er slechter uitkomen dan ze er in gaan! Er zijn ongelukjes, er is ruzie, maar uiteindelijk zijn de paarden (in mijn geval) een stuk happier dan toen ze letterlijk 3 uur in de manegelessen liepen en de rest van de dag op stal stonden. Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:33

shaolanneke schreef:
ik krijg in sommige reacties het idee dat de hit actiefstal er is zodat je minder met je paard hoeft te doen....

Iedere dag wordt door de eigenaren een lijst uitgedraaid om te kijken of ieder paard voldoende eet, en zo nee wordt dat paard in de gaten gehouden. Daarbij zijn het bij ons pensionpaarden, de eigenaren komen gewoon iedere dag hun paard rijden en doen. Een ieder kan dus zelf gewoon zijn paard nakijken, zoals je ook doet als het op stal staat. klopt, maar het is hier ook een stukje gevoel dat er bij komt kijken
ik geef voorkeur aan iemand die zelf gaat voeren en op dat moment ook direct kan zien hoe de paarden eten en erbij staan , tuurlijk , je kan gewoon naar je paard toe en er is een uitdraai, maar ik ben van mening dta juist het voermoment ene uitgelkezen moment is om bepaalde dingen vroeg op te merken

De porties worden over de gehele dag verdeeld, ze kunnen geloof ik 20x per dag krachtvoer halen en het hooi/kuil wordt verspreid over minuten. Het ene paard mag 300 minuten, de andere bijv. 200 minuten. WIj hebben overigens géén last (en ik weet nog 2 stallen waar ik ben geweest die het ook niet hebben) van dominante paarden die de rest wegjagen. Juist door dit systeem voorkom je dat ook, ieder paard heeft zijn eigen minuten en kan rustig eten doordat als het staat te eten er géén ander paard bij kan komen. Als hooi of kuil op een berg gooit in een paddock wordt het juist knokken en worden de lagere in rang weggejaagd. Er zijn bij ons geen knokpartijen voor de hooi-kuil stations en bij het krachtvoer eigenlijk ook niet. Op dit moment hebben we 33 paarden in de kudde staan, er wat overheerst is de rust.

de voerstations zijn leuk , maar mijn paard krijgt per dag een halve kilo tot ene hele krachtvoer op een dag wat voor de helft uit vezel/ruwvoer toevoeging bestaat, het voer is ook toegespitst op haar individuele behoeftes, en is ook door mijzel fgemengd,
dat is al iets wat ze niet in een voerstation kunnen doen ,
hooi en kuil knokpartijen ondervang je ook simpelweg door verschillende ruwvoer plekken te creeren ,
dus mijn gevoel geeft gewoon voorkeur aan zelf voeren , en zo min mogelijk automatisering ...zegt niets over hoe het systeem in de praktijk werkt,