Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Snoop_fan schreef:Ik snapniet waarom het gevaarlijk is om een halster om te laten als k er nii mee bezigf ben... Rij er 2 keer per week over en mijn opa is al 88 jaar.. Hij alat zelf de pony binnen en buiten en verzorgt hem,ik vind het normaal dat ik dan het halster omlaat want hij is 1 keer uitgebroken e toen hadden we hem nog rustig met het halster..
Maar zal aan men vrienden vragen of ze me ermee helpen..
dovish schreef:Ik weet niet hoe serieus het hele topic is, maar het is toch handig als iemand je helpt
Morgen snel naar de winkel om een goede wormspuit te halen. Bij een dieren/paardenwinkel kunnen ze jou daar wel in adviseren. Die spuit stel je in op hoeveel kilo je pony weegt en dan druk je hem in de mond (naast de tanden, langs de wang) en spuit je hem leeg. Heel belangrijk dat dat regelmatig gebeurd, zeker vier keer per jaar.
Daarnaast moet je een afspraak maken met een dierenarts, je pony moet zijn inentingen nog hebben. Eerst nu twee keer vlak na elkaar zoals al eerder geschreven wordt, en daarna elk jaar 1x
En hoe zien de hoeven van je pony er uit? Zoals het hoort en zoals je het op plaatjes ziet, of zijn ze lang en hebben ze bijvoorbeeld scheuren? Het is belangrijk dat de hoefsmid ze regelmatig een keer bijsnijdt, omdat ze als de hoeven scheef groeien last van haar beentjes kan krijgen.
Misschien is het een idee om een keer mee te gaan met iemand naar een manege om eens te kijken hoe alles gaat met halsters en hoofdstellen, of vraag of iemand je een keer komt helpen!
Jana_en_Ik schreef:Snoop_fan schreef:Ik snapniet waarom het gevaarlijk is om een halster om te laten als k er nii mee bezigf ben... Rij er 2 keer per week over en mijn opa is al 88 jaar.. Hij alat zelf de pony binnen en buiten en verzorgt hem,ik vind het normaal dat ik dan het halster omlaat want hij is 1 keer uitgebroken e toen hadden we hem nog rustig met het halster..
Maar zal aan men vrienden vragen of ze me ermee helpen..
Hmm vraag maar eens aan mensen hier op bokt wat er zo gevaarlijk kan zijn aan een halster, zeker als dit niet goed passend zou zijn. Het zou het eerste paard niet zijn wat door zijn halster ergens aan blijft haken en grote ongelukken krijgt. Daarbij, als je je shet niet onder controle hebt zonder aan het halster te moeten hangen bij wijze van spreke, dan heb je een groot respect probleem met je paardje. Is de pony van je opa?
Evelli schreef:kijk eens hoe goed nederland je kan typen, helemaal goed
vraag op de manege eens of iemand je wilt laten zien hoe je een halster om moet doen, misschien wil je instructeur je dit wel laten zien of de eigenaar van de manege
aan hun kan je alles vragen over de verzorging van paarden en die willen je, als je het netjes vraagt, vast wel vertellen
Niseyra schreef:Het halster moet niet te strak zitten.
Er zijn mensen die het halster af doen in de wei maar er zijn ook genoeg mensen die hem omlaten, bij ons blijven de halsters ook om.
Kun je je pony niet meenemen naar de manege om daar te vragen of het halster goed zit?
Bij de manege kun je ook al je andere vragen kwijt, daar zijn vast genoeg mensen die er veel verstand van hebben en je dingen kunnen laten zien.
Als je een wormkuur gaat kopen laat dan ook in de winkel goed uitleggen hoe je hem moet gebruiken.
Heeft je vriendin wel veel ervaring met paarden?
Anders zou ik ook met je pony naar de manege gaan om je te laten helpen als je hem voor het eerst een wormkuur geeft.
Evelli schreef:ja meis, dat hoort er eenmaal bij bij een pony houden
maar de dierenarts hoeft, da de basis enting (eerst 1 en na 4-6 weken nog een) maar 1 keer per jaar te komen om in te enten en dan valt het wel weer mee
Marieke weet dan toch wel hoe een halster moet zitten? gewoon netjes passend niet te strak en niet zo los dat ie makkelijk van het hoofd af gaat
Evelli schreef:wat wil je veranderen aan je topic dan?
Ja dat heeft mijn pony ook, dat komt nu door de wintervacht, dan groeien de haren onder het halster beetje de andere kant op omdat ze niet omhoog kunnen
Maya schreef:TAO --> VSW.