Ik verzorg mijn pony wel, maar de dierenarts.. / Welke spull

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Re: Ik verzorg mijn pony wel, maar de dierenarts.. / Welke spull

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:31

Op een hoofdstel en zeker op een zadel moet je niet bezuinigen... Verder lees ik in je profiel dat ie 1.10 en jij jezelf er al te groot voor vindt? Waarom er dan op rijden? Een halster omlaten als je er zelf niet mee bezig bent is ook gevaarlijk hoor....

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:31

sorry ben van België en van Limburg, praat iedereen dialect :s:s
Evelii, wil je me vriendin worde, je steunt me tenminste want bijna al die andere mensen zeggen hier: je verwaarlosst hem enzo.. Denk maar niet dat het paardje aan eten enzo en aan rijden iets te kort heeft

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:33

Ik snapniet waarom het gevaarlijk is om een halster om te laten als k er nii mee bezigf ben... Rij er 2 keer per week over en mijn opa is al 88 jaar.. Hij alat zelf de pony binnen en buiten en verzorgt hem,ik vind het normaal dat ik dan het halster omlaat want hij is 1 keer uitgebroken e toen hadden we hem nog rustig met het halster..
Maar zal aan men vrienden vragen of ze me ermee helpen..

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:35

Ben je zo hopeloos op zoek naar vrienden? Dat heb je in 1 pagina al 5 keer gezegd ofzo... Ik ben ook van Limburg en kan toch gewoon fatsoenlijk nederlands typen, dat heeft niets met je dialect te maken. Mensen lezen jouw post die a) al heel onduidelijk is opgezet en b) meteen de indruk wekt dat je niet goed weet waar je mee bezig bent, dus de reacties die je krijgt zijn te verwachten... Mensen willen best helpen, maar je zult ze duidelijk moeten vertellen hoe het nu zit met je paard. Het verhaal zoals je het nu brengt is heel ongeloofwaardig en neigt inderdaad naar een rel-topic Bloos

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:36

Ik weet niet hoe serieus het hele topic is, maar het is toch handig als iemand je helpt Lachen

Morgen snel naar de winkel om een goede wormspuit te halen. Bij een dieren/paardenwinkel kunnen ze jou daar wel in adviseren. Die spuit stel je in op hoeveel kilo je pony weegt en dan druk je hem in de mond (naast de tanden, langs de wang) en spuit je hem leeg. Heel belangrijk dat dat regelmatig gebeurd, zeker vier keer per jaar.

Daarnaast moet je een afspraak maken met een dierenarts, je pony moet zijn inentingen nog hebben. Eerst nu twee keer vlak na elkaar zoals al eerder geschreven wordt, en daarna elk jaar 1x

En hoe zien de hoeven van je pony er uit? Zoals het hoort en zoals je het op plaatjes ziet, of zijn ze lang en hebben ze bijvoorbeeld scheuren? Het is belangrijk dat de hoefsmid ze regelmatig een keer bijsnijdt, omdat ze als de hoeven scheef groeien last van haar beentjes kan krijgen.

Misschien is het een idee om een keer mee te gaan met iemand naar een manege om eens te kijken hoe alles gaat met halsters en hoofdstellen, of vraag of iemand je een keer komt helpen!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:36

maar ook als je uit belgie/limburg komt kan je goed nederlands typen zonder spelfouten
kijk in ieder geval je bericht na voor je het op het forum zet

Sommige mensen vinden het gevaarlijk om het halster om te laten in de wei en stal omdat een paard/pony ergens achter kan blijven haken en niet meer los zou kunnen komen

En over het rijden, ik zou ook niet meer op hem rijden, als je te groot bent, ben je te groot
ik ben 1.80 en mijn pony is 90 cm
ik rij er ook niet op, ben veel te groot, maar ik longeer haar wel, oefen aan de lange teugel met haar en wil haar kunstjes gaan leren. Je kan zoveel met een pony als je te groot bent

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:37

Snoop_fan schreef:
Ik snapniet waarom het gevaarlijk is om een halster om te laten als k er nii mee bezigf ben... Rij er 2 keer per week over en mijn opa is al 88 jaar.. Hij alat zelf de pony binnen en buiten en verzorgt hem,ik vind het normaal dat ik dan het halster omlaat want hij is 1 keer uitgebroken e toen hadden we hem nog rustig met het halster..

Hmm vraag maar eens aan mensen hier op bokt wat er zo gevaarlijk kan zijn aan een halster, zeker als dit niet goed passend zou zijn. Het zou het eerste paard niet zijn wat door zijn halster ergens aan blijft haken en grote ongelukken krijgt. Daarbij, als je je shet niet onder controle hebt zonder aan het halster te moeten hangen bij wijze van spreke, dan heb je een groot respect probleem met je paardje. Is de pony van je opa?

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:40

dovish schreef:
Ik weet niet hoe serieus het hele topic is, maar het is toch handig als iemand je helpt Lachen

Morgen snel naar de winkel om een goede wormspuit te halen. Bij een dieren/paardenwinkel kunnen ze jou daar wel in adviseren. Die spuit stel je in op hoeveel kilo je pony weegt en dan druk je hem in de mond (naast de tanden, langs de wang) en spuit je hem leeg. Heel belangrijk dat dat regelmatig gebeurd, zeker vier keer per jaar.

Daarnaast moet je een afspraak maken met een dierenarts, je pony moet zijn inentingen nog hebben. Eerst nu twee keer vlak na elkaar zoals al eerder geschreven wordt, en daarna elk jaar 1x

En hoe zien de hoeven van je pony er uit? Zoals het hoort en zoals je het op plaatjes ziet, of zijn ze lang en hebben ze bijvoorbeeld scheuren? Het is belangrijk dat de hoefsmid ze regelmatig een keer bijsnijdt, omdat ze als de hoeven scheef groeien last van haar beentjes kan krijgen.

Misschien is het een idee om een keer mee te gaan met iemand naar een manege om eens te kijken hoe alles gaat met halsters en hoofdstellen, of vraag of iemand je een keer komt helpen!

De hoefsmid gaan we een afspraak maken, heb al gsm-st en morgen belt mama en over een weekje us dat al klaar..
Zijn hoeven zijn niet gescheurd ofzo.. Maar zijn voorste staan niet helemaal mooi en als hij stapt op kasseitjes doet het wat pijn.. Maar over zeker 2 weken is dit opgelost

Ik rij in een manege en snap wel hoe je een hoofdstel aandoet maar daar gebruiken ze geen halster dus zal eens aan een meisje vragen of die me weer wilt helpen, maar ze heeft bijna geen tijd want wil de hele tijd met haar lief zijn..

De spuiten zal ik vragen aan een vriendin voor de eerste keer.. Maar alvast bedankt voor de info, zal het topic wat duidelijker maken zodat je niet twijfelt of het niet waar is Knipoog

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:43

kijk eens hoe goed nederland je kan typen, helemaal goed

vraag op de manege eens of iemand je wilt laten zien hoe je een halster om moet doen, misschien wil je instructeur je dit wel laten zien of de eigenaar van de manege

aan hun kan je alles vragen over de verzorging van paarden en die willen je, als je het netjes vraagt, vast wel vertellen

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:43

Vertel eens een beetje dan wat jullie geschiedenis is? Je hebt dus 1 shet al 3 jaar die staat bij je opa? Als je je geschiedenis vertelt, krijgen we een beter beeld en kunnen we beter inschatten waar te beginnen

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:44

Jana_en_Ik schreef:
Snoop_fan schreef:

Hmm vraag maar eens aan mensen hier op bokt wat er zo gevaarlijk kan zijn aan een halster, zeker als dit niet goed passend zou zijn. Het zou het eerste paard niet zijn wat door zijn halster ergens aan blijft haken en grote ongelukken krijgt. Daarbij, als je je shet niet onder controle hebt zonder aan het halster te moeten hangen bij wijze van spreke, dan heb je een groot respect probleem met je paardje. Is de pony van je opa?

Maar aan mijn vriendin heb ik gevraagt of het wel goed zit als het "een beetje spant" maar zij
zeggen dat dat normaal is.. Ik kan wel zonder halster, maar als ik hem dan moet gaan halen op de weide enzo, lukt dat niet omdat hij weet dat we gaan rijden.. Hij doet geen rare toeren dat zijn halster zohard spant maar het lijkt erop dat het een beetje spant..
De pony is van mij maar staat bij mijn opa omdat daar vroeger 3 paarden stonden. Daar is dus ook grote stallen,piste en grote weide.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:45

Evelli schreef:
kijk eens hoe goed nederland je kan typen, helemaal goed

vraag op de manege eens of iemand je wilt laten zien hoe je een halster om moet doen, misschien wil je instructeur je dit wel laten zien of de eigenaar van de manege

aan hun kan je alles vragen over de verzorging van paarden en die willen je, als je het netjes vraagt, vast wel vertellen

Instructeur heeft nooit tijd,, als je weet dat we op zondag (dan rij ik) 5 lessen na elkaar komen en telkens 16 mensen in een les zitten kan je het wel verstaan, zelfs ik moet soms helpen om op te zadelen enzo0.. Terwijl ik het zelf nog maar net kan

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:47

ja dat is wel heel erg druk dan daar ja
is er niemand anders op stal? die je dat kan leren? een stalhulp, of de eigenaar van de manege?

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:50

Het halster moet niet te strak zitten.
Er zijn mensen die het halster af doen in de wei maar er zijn ook genoeg mensen die hem omlaten, bij ons blijven de halsters ook om.
Kun je je pony niet meenemen naar de manege om daar te vragen of het halster goed zit?
Bij de manege kun je ook al je andere vragen kwijt, daar zijn vast genoeg mensen die er veel verstand van hebben en je dingen kunnen laten zien.
Als je een wormkuur gaat kopen laat dan ook in de winkel goed uitleggen hoe je hem moet gebruiken.
Heeft je vriendin wel veel ervaring met paarden?
Anders zou ik ook met je pony naar de manege gaan om je te laten helpen als je hem voor het eerst een wormkuur geeft.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:53

Niseyra schreef:
Het halster moet niet te strak zitten.
Er zijn mensen die het halster af doen in de wei maar er zijn ook genoeg mensen die hem omlaten, bij ons blijven de halsters ook om.
Kun je je pony niet meenemen naar de manege om daar te vragen of het halster goed zit?
Bij de manege kun je ook al je andere vragen kwijt, daar zijn vast genoeg mensen die er veel verstand van hebben en je dingen kunnen laten zien.
Als je een wormkuur gaat kopen laat dan ook in de winkel goed uitleggen hoe je hem moet gebruiken.
Heeft je vriendin wel veel ervaring met paarden?
Anders zou ik ook met je pony naar de manege gaan om je te laten helpen als je hem voor het eerst een wormkuur geeft.

Vindt het een beetje te gek om voor te vragen of het halster goed vindt, een trailer te huren en naar de manege te gaan, Marieke (de vriendin) heeft al heel veel rijervaring, telt de wildere paarden in de manege en leert ze ook op.
Oké, dan weet ik denk ik genoeg, alleen denk ik dat de dierenarts kosten wat duur gaan zijn.. (helaas) maarja, dat zal er wel bij horen..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:59

ja meis, dat hoort er eenmaal bij bij een pony houden
maar de dierenarts hoeft, da de basis enting (eerst 1 en na 4-6 weken nog een) maar 1 keer per jaar te komen om in te enten en dan valt het wel weer mee

Marieke weet dan toch wel hoe een halster moet zitten? gewoon netjes passend niet te strak en niet zo los dat ie makkelijk van het hoofd af gaat

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:03

Evelli schreef:
ja meis, dat hoort er eenmaal bij bij een pony houden
maar de dierenarts hoeft, da de basis enting (eerst 1 en na 4-6 weken nog een) maar 1 keer per jaar te komen om in te enten en dan valt het wel weer mee

Marieke weet dan toch wel hoe een halster moet zitten? gewoon netjes passend niet te strak en niet zo los dat ie makkelijk van het hoofd af gaat

Tjah, toen zei het kwam aandoen, had ze het nog vaster gedaan, ik heb het toen een gaatje losser gedaan mdat het nogal spande, nu gaat het wel maar Marieke heeft liever tijd voor haar lief.

En Raven (een andere paardenvriendin) zegt dat het normaal is dat het halster wat spant..
Maar het is m'n 2de halster al, heb er zoveel uitgeprobeert in de winkel maar geen enkel pastte..
Toen had ik eentje van een groot paard wat kleiner gemaakt (door knoopjes enzo) maar dat trok die uit.. Dus toen had ik eentje van een vriendin (Nele) en dat pastte.. Dat is hetgeen wat ik nu heb.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:07

shetten passen vaak veulenhalsters wel of kleine pony halsters
sommige merken hebben speciale shettenhalster
ik weet hoe moeilijk het is, ik heb zelf ook een shetlander

een halster moet nooit strak zitten, je moet altijd minstens je hand eronder kunnen doen, anders heeft de pony er ook last van

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:10

Ik kan m'n hand eronder doen enzo.. Maar als je het en zo wat "afhaalt" (eronder kijkt met je hand) zie je zo net een streep van waar het halster zit..
En weet je hoe je een topic kan veranderen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:11

wat wil je veranderen aan je topic dan?

Ja dat heeft mijn pony ook, dat komt nu door de wintervacht, dan groeien de haren onder het halster beetje de andere kant op omdat ze niet omhoog kunnen

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:15

Evelli schreef:
wat wil je veranderen aan je topic dan?

Ja dat heeft mijn pony ook, dat komt nu door de wintervacht, dan groeien de haren onder het halster beetje de andere kant op omdat ze niet omhoog kunnen

Oké, dan is het verhaal van het halster al opgelost
Ik wou het veranderen omdat sommige mensen commentaar gaven dat het niet waar was omdat het zo raar gebouwd werd
Vind het spijtig dat sommige mensen zo'n negatieve commentaar geven, maare mijn ouders zijn niet echt geinteresseerd in paarden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 01:08

TAO --> VSW.

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 01:32

Maya schreef:
TAO --> VSW.

wat betekend dit? Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 01:41

halster NOOIT omlaten als je er niet bij bent, je pony kan ermee blijven hangen en zichzelf verstikken. een hoef door het halster (bijv. als ie zich achter de oren krabt) is levensgevaarlijk voor het dier.

verder zou ik als de hoefsmid komt zorgen dat je erbij bent, dan kan je alles vragen wat je wilt weten.

ook op de manege kan je dingen vragen aan mensen die daar rondlopen, en misschien een briefje ophangen of er mensen zijn die je willen helpen met de verzorging van je pony.

als de dierenarts komt voor de enting kan je gelijk vragen hoe het ontwormen nou werkt, bij de ruitersportzaak weten de mensen dit ook wel.

voor een zadel heb je niet aan tweedehands websites, je kennis is bijlange na niet voldoende om zelf een zadel aan te passen, dit dient gedaan te worden door een GOEDE zadelmaker of zadelpasser.

een paard kost nou eenmaal veel geld, maar goede basisverzorging, basiskennis en -vaardigheden, passend harnachement... zijn allemaal dingen die erbij horen, en die gewoon moeten gebeuren. wat het ook kost.

overigens betwijfel ik ook of dit niet een SA betreft, aangezien je erg kinderlijk klinkt maar wel om 10 over half 2 nog op internet zit, en dingen nét zo weet te brengen dat er gemakkelijk discussies over ontstaan.

verder denk ik dat de aanschaf van een zadel (en paskosten dus) niet nodig zijn, aangezien je zelf al aangeeft veel te groot te zijn. niet meer rijden dus, maar bijvoorbeeld lange teugelwerk of vrijheidsdressuur zijn ook heel leuke bezigheden!
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 08-01-08 01:43, in het totaal 1 keer bewerkt

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 01:42

We kunnen allemaal wel gaan zitten zeuren over dit meisje haar schrijfstijl en tekortkomingen naar haar pony maar het is toch echt beter haar te helpen.... Kan er niemand uit de buurt een keer bij haar langs gaan? Ik lees toch echt tussen de regels door dat ze zelf twijfeld aan de verzorging van haar pony en gewoon hulp nodig heeft. Ze vraagt om een soort penvriendin om haar bij twijfel te helpen. Kortom de beste bedoelingen als je het mij vraagt. Als ze inderdaad 10 jaar was toen ze het beestje kreeg, wat verwachten we dan van zo'n kind? Die ouders zijn fout om zo maar een pony aan te schaffen, niet een kind van op dat moment 10 jaar! Maar het beestje is er nu al en ze moet er maar het beste van maken.

to Snoop_fan; succes met het overtuigen van je ouders! Ik hoop echt dat ze inzien dat al die kosten er nou eenmaal bij horen en een pony die kapot gaat van de wormen lijkt me geen gezonde situatie, dat moeten ze toch kunnen begrijpen. Knipoog