Een pony in de tuin.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bergkraai

Re: Een pony in de tuin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:18

beetje onrealistisch.. en ik snap ook niet zo goed waarom je het op bokt vraagt.. Zoals je merkt krijg je enkel negatieve reacties, en vervolgens ga je fel in de verdediging om te bewijzen dat het WEL kan.. Waar gaan jullie trouwens dan zitten in de tuin? Die wordt wel een stuk kleiner, en denk aan alle vliegen die jullie vervolgens in de tuin zullen hebben..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:19

Als ik alle stukjes die je hebt bij elkaar optel heb je zo een 2000 vierkante meter
Daar kun je rustig een kleine pony op houden hoor
Als je er 1 hebt kun je de mest ook in de groene container kwijt
Mooier zou zijn 2 kleine pony's , 2 shetten heb je land genoeg voor..

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:21

_katja_ schreef:
staat er op dit moment een stal of iets waar de pony in zou kunnen?
is dat niet zou dan moet je eerst een bouw vergunning en weet ik veel wat allemaal aanvragen en omdat het om een pony gaat denk ik niet dat je die zomaar krijgd als je binnen de bebouwde kom zit.

en echt groot is het idd niet. Maar die mange is wel een oplossing want dan heb je 2 jaar langer de tijd om een plekje te zoeken waar die daarna naar toe kan.

Ik heb een schuur die we gaan leeghalen, ik zit om eerlijk te zijn midden in het centrum van het dorp maar ik heb geen buren.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:22

20 x 80 is eigenlijk twee keer een standaard rijbak. Daar kun je in principe een pony op houden. Maar een pony moet wel een maatje hebben, vind ik. Twee pony's gaat dan ook nog wel, mits het geen hele grote pony's zijn en je niet verwacht dat ze in hun voederbehoefte kunnen voorzien op dit stukje. Dus je zult moeten bijvoeren.

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:23

Op zich denk ik dat het wel kan, maar dan wel een kleine pony. Maar doordat hij dan geen 'vriendje' heeft, moet je er wel rekening mee houden dat jij hem extra aandacht moet geven en dat hij inderdaad ander pony's moet kunnen 'ontmoeten' (wat dus kan, zoals je zei). Maar het zou wel beter zijn als je ergens anders een plaatsje kan vinden denk ik Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:26

Leuk bedacht, maar ik kan je nu al zeggen dat het niet gaat werken. Een pony heeft plek nodig om te rennen en niet alleen om te grazen. Daarbij is mest/ stro/ hooi/ voer echt veel meer qua opslag en wegwerken dan jij denkt. Als ik me bedenk dat onze 2 konijntjes al vuilniszakken vol met vies hooi enzo hebben per week.. Moet je dan aan een pony denken.. En dan heb je er ook nog een geit bij.. En waar denk je te gaan rijden met hem ? En een shet ben je snel uitgegroeid, en dan ? Wil je een grotere pony die je nergens kwijt kan.

Louise95 schreef:
Zammie schreef:
Kijk zelf eens op paardnatuurlijk zou ik zo zeggen... de dingen die jij wilt zijn echt onpaards...

Ik ben het daar niet mee eens! Hij kan de hele dag buiten zijn, heeft een geit en ik zorg dat ie regelmatig met andere pony's kan spelen. En mezelf kennende staat er over 2 weken nog een pony bij!

Nog een pony ? 2 x zoveel mest/ stro/ hooi/ voer. En de helft minder ruimte voor je eerste pony.

Wat vinden je ouders van dit hele idee ? ( sorry als ik eroverheen gelezen heb )

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:30

bergkraai schreef:
beetje onrealistisch.. en ik snap ook niet zo goed waarom je het op bokt vraagt.. Zoals je merkt krijg je enkel negatieve reacties, en vervolgens ga je fel in de verdediging om te bewijzen dat het WEL kan.. Waar gaan jullie trouwens dan zitten in de tuin? Die wordt wel een stuk kleiner, en denk aan alle vliegen die jullie vervolgens in de tuin zullen hebben..

Misschien ga ik ook wat te fel in de verdediging, maar ik weet gewoon dat het kan. Ik mocht ook geen hond, omdat we daar te weinig tijd voor zouden hebben. Maar toen heb ik samen met mijn zusjes echt ons best gedaan om een manier te vinden om een hond een fatsoenlijk leven te geven. Nou, nu hebben we een puppy die ongelooflijk eigenwijs is en eerder teveel dan teweinig aandacht krijgt. Dus ik weet dat het kan, al is de oplosing niet zo makkelijk. Trouwens, mijn vader heeft een hekel aan buiten eten en je kan toch prima zonnen in het weilandje van je pony('s)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:32

Louise95 schreef:
bergkraai schreef:

Misschien ga ik ook wat te fel in de verdediging, maar ik weet gewoon dat het kan. Ik mocht ook geen hond, omdat we daar te weinig tijd voor zouden hebben. Maar toen heb ik samen met mijn zusjes echt ons best gedaan om een manier te vinden om een hond een fatsoenlijk leven te geven. Nou, nu hebben we een puppy die ongelooflijk eigenwijs is en eerder teveel dan teweinig aandacht krijgt. Dus ik weet dat het kan, al is de oplosing niet zo makkelijk. Trouwens, mijn vader heeft een hekel aan buiten eten en je kan toch prima zonnen in het weilandje van je pony('s)?

Zonnen waar je pony bij staat ? Pony schrikt/ is jolig - rent weg - ziet jou over het hoofd - boem - auw.. goed idee Knipoog

annetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:35

Louise95 schreef:
annetjee schreef:
Leuk idee hoor, een pony in de tuin Tong uitsteken Maar heb je wel nagedacht over het volgende:
- Je moet toestemming van de gemeente en de buren hebben.
- Je pony kan niet alleen staan, het is een kuddedier. Dus je moet dan het geld hebben om er bijv nog een shetlander bij te stallen. Of je moet iemand vinden die zijn of haar paard bij jou wil stallen. Alleen staan is iig geen optie.
- Je moet de mest kunnen afvoeren. Je kan zelf een mesthoop maken, en dan eens in de zoveel tijd laten ophalen, je moet uitzoeken of een bedrijf in de buurt dat kan doen. Dat kost meestal vrij veel geld. Bij ons kan je bij een bedrijf iedere maand een container huren voor 80 euro, en dan halen ze de mest aan het eind vd maand op. Of met een manege een deal maken dat je het daar mag dumpen. En hoe wil je dat doen? Heb je een tractortje met een bak om het in te gooien? En een vader die het iedere week wil wegrijden?
- Je moet plek hebben voor hooiopslag. En heel veel plek, want je hebt heel veel hooi nodig aangezien je geen groot weiland hebt. Al z'n voer bestaat dus uit hooi. Een pony eet zeker 2,5 baal hooi per week. Dus reken maar uit.
- Aangezien jullie tuin maar 20x80 is, zou ik er een zandpaddock van maken. Je moet een goed hek neerzetten, van hout en schrikdraad, en zand storten. Anders is het binnen de kortste keren een enorme blubberzooi. Je zou een soort bak kunnen maken van bijv 20x40, waar je pony dag en nacht in staat, maar waar je ook kan longeren en rijden. Je moet dus ook nadenken over de zandsoort, waarbij het water goed wegloopt, en niet te stoffig is in de zomer. Wij hebben zelf een paddock met zwaar zand, waarbij het water goed weg loopt, maar in de zomer hebben we een beregeningsinstallatie tegen het stof. Heel belangrijk, want paarden krijgen er anders echt last van!
- Je kan een klein stukje gras laten staan om hem zo nu en dan te laten grazen. Maar het is zeker geen vervanging voor zijn hooi! Daarvoor is het veel te klein.
- Je moet een watertoevoer hebben. Tenzij je iedere dag gaat sjouwen met emmers water vanuit de keuken heen en weer... Niet handig lijkt me Knipoog
- Weet je of er een hoefsmid in de buurt is? Die je toekomstige pony voor een redelijke prijs kan bekappen/beslaan? En een dierenarts? Ook niet onbelangrijk Knipoog
- Misschien is een schuilgelegenheid voor je pony ook geen overbodige luxe, niet alleen met regen, maar vooral met hete zonnige dagen staan paarden veel op stal. Ook vanwege vliegen enz. Kun je een vergunning vragen voor een simpele schuilstal?
- Je moet een plek hebben om je paardenspullen te bewaren (zadel, hoofdstel, borstels enz)

Zo, behoorlijke lijst geworden Knipoog Volgens mij moet je er nog even over nadenken. Weet je wel genoeg van ponys om je eigen pony aan huis te houden? Je moet dan wel alles in je eentje regelen. Ik heb ook 2 paarden in de 'tuin', maar ik hoef niet alles in mn eentje te regelen gelukkig Lachen Misschien toch nog even wachten, of een manege of pensionstal zoeken Lachen

EDIT: En natuurlijk de tijd hebben en doorzettingsvermogen om IEDERE dag je pony('s) minstens 3x te voeren, mest op te ruimen, beweging te geven enz enz.

De schuur word de schuilstal, in de garage berg ik mijn spullen op en we hebben een composthoop waar dus ook prima paarden mest bij kan. We hebben geen buren. En een straatje verderop heeft iemand schapen en geiten, dus dat met vergunningen zou ook wel lukken. Water is er al. En ik ga proberen te regelen dat ie regelmatig met andere pony's kan spelen. Ik neem er ook een geit bij.

Okee, dat klinkt al beter, maar dan nog: een geit is echt niet voldoende. Neem alsjeblieft liever een shet als gezelschap! Een paard moet gewoon sociaal contact hebben met andere paarden, en niet met geiten.
En je moet ook echt bedenken dat het super veel werk is! Heel anders dan op een pensionstal, want je moet ALLES zelf doen. Voor je 's morgens naar school gaat voeren en uitmesten. 's Middags na school meteen naar huis om weer bij te voeren. 's Avonds idem dito. En dat iedere dag, 7 dagen per week, het hele jaar lang. Ook als het regent en stormt, of vriest. In je eentje kan je dat echt niet aan, want wat doe je als je op vakantie gaat? Of een weekendje naar familie? Of een keer een feestje met vriendinnen? Je zal dus minstens 1 verzorger moeten regelen, die je goed kan vertrouwen en een paar dagen per week wil komen. En in de vakantie voor je pony's wil zorgen. En geloof me, het is niet makkelijk om zo iemand te vinden!

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:42

Een hond is niet hetzelfde als een pony Scheve mond

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:43

Juul schreef:
Louise95 schreef:
Trouwens, mijn vader heeft een hekel aan buiten eten en je kan toch prima zonnen in het weilandje van je pony('s)?

Zonnen waar je pony bij staat ? Pony schrikt/ is jolig - rent weg - ziet jou over het hoofd - boem - auw.. goed idee Knipoog
Ik kan altijd heerlijk bij mijn paard in de wei liggen. Haha!

Ik vind dat jullie het allemaal wel moeilijker maken dan het is hoor!

Veel pony's die op een manege gestald staan, staan 22 uur per dag in een stal van hooguit 4x4. Veel maneges bieden geen weidegang, maar dan mogen de paarden even in een paddockje die echt niet groter is dan het weiland van de ts. Dan heeft een pony het op een stuk van 2080 toch niet slecht? Een schuilstal/garage/schuur zodat hij droog kan staan. Regelmatig contact met een andere pony en volgens mij komt hij dan niks te kort.

Edit: een sobere pony als een shetlander voer je hoop ik niet drie keer op een dag, zoals hier genoemd wordt.. 's ochtends een voorraad hooi er in, 's avonds weer. Toch?
Laatst bijgewerkt door dovish op 06-01-08 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:44

Maar dovish, daarmee is het nog niet safe. En als je geen andere mogelijkheid hebt lijkt het me toch wel vervelend..

CiiSau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:49

ik vind dit niet zo´n goed idee en vooral niet voor een ponyliefhebber Dromen

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:51

De schuur word de schuilstal, in de garage berg ik mijn spullen op en we hebben een composthoop waar dus ook prima paarden mest bij kan. We hebben geen buren. En een straatje verderop heeft iemand schapen en geiten, dus dat met vergunningen zou ook wel lukken. Water is er al. En ik ga proberen te regelen dat ie regelmatig met andere pony's kan spelen. Ik neem er ook een geit bij.[/quote]

Okee, dat klinkt al beter, maar dan nog: een geit is echt niet voldoende. Neem alsjeblieft liever een shet als gezelschap! Een paard moet gewoon sociaal contact hebben met andere paarden, en niet met geiten.
En je moet ook echt bedenken dat het super veel werk is! Heel anders dan op een pensionstal, want je moet ALLES zelf doen. Voor je 's morgens naar school gaat voeren en uitmesten. 's Middags na school meteen naar huis om weer bij te voeren. 's Avonds idem dito. En dat iedere dag, 7 dagen per week, het hele jaar lang. Ook als het regent en stormt, of vriest. In je eentje kan je dat echt niet aan, want wat doe je als je op vakantie gaat? Of een weekendje naar familie? Of een keer een feestje met vriendinnen? Je zal dus minstens 1 verzorger moeten regelen, die je goed kan vertrouwen en een paar dagen per week wil komen. En in de vakantie voor je pony's wil zorgen. En geloof me, het is niet makkelijk om zo iemand te vinden![/quote]

Ik heb 2 zusjes die op paardrijden zitten en mijn vader heeft vroeger op paardrijden gezeten.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:52

ik vind dat velen het hier dramatiseren kijk eens rondom jou.. dan zie je veel pony's in een stalletje van 4 x 4 die af en toe eens in een paddock mogen van 20 x 20 is dat dan beter?
een garage als schuilstal, waarom niet? je moet er natuurlijk wel wat aan inrichten enzo maar dan kan dat perfect, toch?
denk dat dat zelfs nog wel even groot is als zo'n manege stal Knipoog

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:53

En in de vakanties heb ik ook nog 2 vriendinnen die ook al het paardenvirus te pakken hebben.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:54

dovish schreef:

Veel pony's die op een manege gestald staan, staan 22 uur per dag in een stal van hooguit 4x4. Veel maneges bieden geen weidegang, maar dan mogen de paarden even in een paddockje die echt niet groter is dan het weiland van de ts. Dan heeft een pony het op een stuk van 2080 toch niet slecht? Een schuilstal/garage/schuur zodat hij droog kan staan. Regelmatig contact met een andere pony en volgens mij komt hij dan niks te kort.

Edit: een sobere pony als een shetlander voer je hoop ik niet drie keer op een dag, zoals hier genoemd wordt.. 's ochtends een voorraad hooi er in, 's avonds weer. Toch?

Idd.
En ik denk dat veel mensen de groote over het hoofd zien. 20 x 80 = 2x een piste van 20 x 40 in de lengte van elkaar. Nou ik weet niet hoe het met jou zit, maar een piste lijkt me toch wel groot genoeg om in de rennen? Ik weet niet hoe jullie dat dan doen met het rijden.. En een piste is ook groot genoeg voor 2 ponys.
Het zou op zich wel kunnen, maar ik zou er idd nog wel even goed over na denken als ik jou was Ja

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:55

Leentje_ schreef:
ik vind dat velen het hier dramatiseren kijk eens rondom jou.. dan zie je veel pony's in een stalletje van 4 x 4 die af en toe eens in een paddock mogen van 20 x 20 is dat dan beter?
een garage als schuilstal, waarom niet? je moet er natuurlijk wel wat aan inrichten enzo maar dan kan dat perfect, toch?
denk dat dat zelfs nog wel even groot is als zo'n manege stal Knipoog

Om eerlijk te zijn is het een schuur en de schuur is 1,5 x zo groot als de stallen bij mijn oude manege (maar die waren ook wel heel erg klein, daarom ben ik daar ook weg gegaan)

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:55

Juul schreef:
Maar dovish, daarmee is het nog niet safe. En als je geen andere mogelijkheid hebt lijkt het me toch wel vervelend..

O, ik moest even goed nadenken, maar zonnen in de wei bedoel je? Nee, misschien niet. Ik ga dan ook liefst óp mijn pony liggen zonnen, dan kan hij in ieder geval niet per ongeluk op mij gaan staan. Nouja, gewoon een boekje lezen in de wei vind ik wel lekker, zo dicht bij de paarden.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:56

Het zal mogelijk zijn als je er stallen laten bouwen, dan heeft hij een uitloop (moet wel uitgaan van 2 pony's ivm gezelschap). Dan krijg je nog de weidegang dit kan je misschien regelen met een boeren in de omgeving (af en toe ergens het gras afmaaien Tong uitsteken ) En rijden op een ponyclub ? .

* Zo word het door mensen bij ons op de club gedaan en geloof me die pony's hebben nog minder uitloop mogelijkheid en zijn met zijn 3en. Ze hebben het wel harstikke goed. Krijgen voldoende brok enz. en presteren goed op wedstrijden. (Je pony moet er wel van houden)

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:59

Citaat:

Ik ga hem 1 x per dag voeren en dan doe ik hem in zo'n kist met zo'n rooster er op. Zo heeft ie de hele dag te eten zonder dat ie te dik wordt. Het zijn trouwens 2 pony's 2 shetlanders..
Laatst bijgewerkt door Louise95 op 06-01-08 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:01

Ik denk dat op 2000 m2 best een pony kan. Wel zorgen dat je ander gras krijgt in de tuin, dat er geen giftige struiken groeien waar hij aan kan knabbelen, uberhaupt geen planten en bloemen.

Je zou een open stal kunnen maken en gewoon vlas als bodembedekking, is weinig opslag, kan je zo bij halen en geeft heel weinig afval, kan je op een hoopje leggen en later weer op stukjes wei verspreiden.

annetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:03

Louise95 schreef:
De schuur word de schuilstal, in de garage berg ik mijn spullen op en we hebben een composthoop waar dus ook prima paarden mest bij kan. We hebben geen buren. En een straatje verderop heeft iemand schapen en geiten, dus dat met vergunningen zou ook wel lukken. Water is er al. En ik ga proberen te regelen dat ie regelmatig met andere pony's kan spelen. Ik neem er ook een geit bij.

En je moet ook echt bedenken dat het super veel werk is! Heel anders dan op een pensionstal, want je moet ALLES zelf doen. Voor je 's morgens naar school gaat voeren en uitmesten. 's Middags na school meteen naar huis om weer bij te voeren. 's Avonds idem dito. En dat iedere dag, 7 dagen per week, het hele jaar lang. Ook als het regent en stormt, of vriest. In je eentje kan je dat echt niet aan, want wat doe je als je op vakantie gaat? Of een weekendje naar familie? Of een keer een feestje met vriendinnen? Je zal dus minstens 1 verzorger moeten regelen, die je goed kan vertrouwen en een paar dagen per week wil komen. En in de vakantie voor je pony's wil zorgen. En geloof me, het is niet makkelijk om zo iemand te vinden![/quote]

Ik heb 2 zusjes die op paardrijden zitten en mijn vader heeft vroeger op paardrijden gezeten.[/quote]

Okee, nou blijkbaar heb je alles dus onder controle. Ik wou je alleen wijzen op alles wat erbij komt kijken, want dat is nogal veel. Je had beter aan het begin van dit topic al deze dingen kunnen zeggen, dan had iedereen je waarschijnlijk wat serieuzer genomen. Bovendien hoefde ik dan niet die hele lijst te typen Knipoog Veel plezier met je nieuwe pony zou ik zeggen Lachen
Doei!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:03

De ruimte is best groot genoeg, mits je er een paddock/rijbak van maakt. Een weiland gaat gauw kapot, je hebt niet echt ruimte om te verweiden.
Maar dubbele afmeting van een rijbak is echt wel groot genoeg voor een pony.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:04

Het zou best kunnen, het enige waar je over na moet denken is hooi opslag?
En je gaat ook ooit nog een keer uit huis.. zijn je ouders daar blij mee als ze dan opgescheept zitten met een weiland in de tuin? En weet je zeker dat je dan wel plek hebt voor je pony's?

Wat vinden je ouders van het idee? Ben ik wel benieuwd naar Tong uitsteken
En, kist met een rooster? Hoe komen ze dan bij het onderste? Dan kunnen ze alleen het bovenste laagje op eten, of zie ik het verkeerd?