Stalmatten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bobbymp

Re: Stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:22

ik heb mijn paard ook op hemparade staan en dan een goeie dikke laag!

idd afvoer putje is heel handig!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:31

sabje19 schreef:
Ik heb ze binnen in de stal liggen en in de uitloop.
Ze komen bij bosrubber.nl vandaan, zijn speciaal gemaakt voor paardenstallen, zijn alleen niet goedkoop.
Het grootste gedeelte van ons stal (die paard in de uitloop hebben staan) hebben ze liggen.

Die van mij komen daar ook vandaan.
Goede afloop en putje onder de matten, is wel héél belangrijk.
Ik ben zeer tevreden.

Wel meer werk, want ik haal de stallen vaker leeg.
Ze krijgen wel wat stro om op te knabbelen.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:32

Wij hebben geen afvoerputje, maar echt een rooster over de gehele vloer. Ben benieuwd.
Ze lagen er al in dus ik hoef ze niet nieuw te kopen

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:36

Ja vaker drollen weghalen zal inderdaad wel moeten, want normaal gezien komen drollen nog wel een beetje onder het stro terecht of schuift het paard stro over de drollen heen. Met van die matten ligt het paard dus eigenlijk meteen in de mest, als er mest op de matten ligt Ziek Ook voor het knabbelen zou er toch een laag stro moeten liggen.

Ik ben nog wel heel erg aan het twijfelen want voor 10 boxen wordt het toch wel een dure grap en als het dan niet blijkt te werken... Ben je mooi in de aap gelogeerd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:48

Ronja schreef:
Ja vaker drollen weghalen zal inderdaad wel moeten, want normaal gezien komen drollen nog wel een beetje onder het stro terecht of schuift het paard stro over de drollen heen. Met van die matten ligt het paard dus eigenlijk meteen in de mest, als er mest op de matten ligt Ziek Ook voor het knabbelen zou er toch een laag stro moeten liggen.

Ik ben nog wel heel erg aan het twijfelen want voor 10 boxen wordt het toch wel een dure grap en als het dan niet blijkt te werken... Ben je mooi in de aap gelogeerd.

Ik ben begonnen met 1 stal en die kon ik 2e hands krijgen. Daarna nog 1 stal met 2e hands matten bij dezelfde stal kunnen halen. (Verder kom je ze haast nooit 2e hands tegen.)
Daarna heb ik de rest van de boxen gedaan (dus nog 3) met nieuwe matten Geld, geld!
Ik heb kleine huis/tuin kruiwagens en per box gaat er 1 kruiwagen per dag aan stond uit.
smorgens en savond haal ik ze iig helemaal leeg en overdag haal ik er nog wat uit, of veeg het in de hoek.
Met 10 boxen heb je veel meer werk! Maar imo minder stro verbruik en minder mestvolume.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:50

Hoe werkt dat met een afvoerputje, mag dat op het gewone hemelwaterafvoer of gaat dat op het riool ?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:22

Bij mij gaat dat in een grote "tank" die leeg gehaald moet worden.
Het mag niet op het riool én zeker niet de sloot in!

Afvoerputje is altijd makkelijk, want ook met "gewoon" stro in de stal, scheelt het gewicht. Ik kon het iig goed merken Knipoog
Eind 2007 pas met stalmatten begonnen. Bloos

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:25

Wij hebben 12 boxen met daarin Granuflex stalmatten.
De matten laten de urine goed door, wij hebben betonrooster onder de matten dus het loopt zo de kelder in.
Mest haal ik weg zogauw ik ergens wat staat liggen, er staat altijd een kruiwagen en schep op de gang.
Bevalt nu al drie jaar echt super!! OK dan!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:26

Ik heb voor m'n paarden stalmaten van zo'n 1 bij 2 meter. Het zijn oorspronkelijk koeienmatten, maar ze werkte prima in de stallen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:33

garny95 schreef:
Hoe werkt dat met een afvoerputje, mag dat op het gewone hemelwaterafvoer of gaat dat op het riool ?

mag het op het riool of moet het een ondergrondse tank zijn die je zelf moet legen ?

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 16:30

garny95 schreef:
mag het op het riool of moet het een ondergrondse tank zijn die je zelf moet legen ?

: Tong uitsteken
superwoman schreef:

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:06

Ik heb ook rubbermatten in de stal maar gebruik niet minder stro. Het is meer dat ze niet op de koude beton liggen en dat ze bij het opstaan niet uitglijden. Ik doe er altijd nog een flinke laag rapsodi en een paar plakjes stro om op te knabbelen.

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 19:42

superwoman schreef:

Waarom mag dat eigenlijk niet? En hoe wil je zo'n tank ingraven, of komt dat gewoon ergens te staan? Clown

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:30

Ronja schreef:
Okee, ze verschuiven dus, dat is dan inderdaad lastig ja...
Bij ons zijn de stallen 3 bij 4,5... zijn die dingen ook door midden te zagen? Nagelbijten / Gniffelen

Wij hebben de matten in 1 stal ook moeten snijden, omdat deze stal iets groter is als 3x3. Dit ging prima met een groot keukenmes, maar met een decoupeerzaag moet ook kunnen volgens de man waar wij ze kochten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 08:54

Dirkje_ schreef:
superwoman schreef:

Waarom mag dat eigenlijk niet? En hoe wil je zo'n tank ingraven, of komt dat gewoon ergens te staan? Clown

Wat dacht je als alle boeren hun gier op het riool zouden aansluiten Pling
Tank moet je idd laten ingraven door een loonwerkers-bedrijf.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 08:58

Ronja schreef:
Okee, ze verschuiven dus, dat is dan inderdaad lastig ja...
Bij ons zijn de stallen 3 bij 4,5... zijn die dingen ook door midden te zagen? Nagelbijten / Gniffelen

Bij mij verschuiven ze niet hoor. De matten zijn 1x1m
Snijden gaat prima met een "groot" stanleymes. Messen werden snel bot, dus zorg
dat je genoeg mesjes heb liggen Knipoog

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 09:22

superwoman schreef:
Wat dacht je als alle boeren hun gier op het riool zouden aansluiten Pling
Tank moet je idd laten ingraven door een loonwerkers-bedrijf.

Ohw, ja.. Uiteraard Clown Blond

Dan vind ik het zoiezo toch te duur om dan ook nog een tank in te graven... Aangezien de grond, stallen, bak etc. etc. niet van mij is Verdrietig

Dan wordt het denk ik toch maar vlas met wat stro.. Dat zal dan ook wel de hele tijd aan de kant worden geschopt door d'r.. Clown

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:25

ik heb sinds een paar maanden stalmatten van bosrubber
ik heb matten van 2 bij 3 meter en stallen van 3.5 bij 4 meter
langs de randen is er dus ruimte en daar strooi ik wat stro neer
iedere dag trek ik met de trekker even de stal schoon als ik de paarden naar buiten heb gedaan
nu liggen mijn stallen met de staldeuren op buiten en kan ik de urine gewoon door de deur naar buiten trekken , de goot in
mijn paarden poepen netjes achterin en daar trek ik de drollen op een hoopje en ze hebben inmiddels door dat ze vooraan moeten plassen en bij sommige stallen loopt het blijkbaar naar voren af
1 x in de week maak ik de hele stal schoon en dan trek ik de rubbermat gewoon over de andere helft heen zodat ik de urine onder de mat kan wegtrekken

mijn paarden staan dus iedere dag op schone droge matten
nooit geen kapotte hakken omdat ze al het strooisel weer eens weggeschraapt hadden en ook geen dik ligbed meer wat ik eens in de 3 maanden moest uitmesten
in verhouding ook stukken minder strooisel

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:38

Dirkje_ schreef:
Dan wordt het denk ik toch maar vlas met wat stro.. Dat zal dan ook wel de hele tijd aan de kant worden geschopt door d'r.. Clown

als ze daardoor op de stenen vloer ligt, zou je voor koeienmatten kunnen gaan.
Dan kan ze zich niet open halen aan de vloer en ligt ze dus op een (relatief dun) rubber matje.
Stro/vlas gebruik zal je niet terug kunnen brengen in gebruik.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:25

volgens mij heeft een boer iets van 100 koeien en ik heb hier drie paarden, op het riool aansluiten zou voor mij het meest makkelijk zijn, ik zal eens bij de gemeente informeren of dat ook daadwerkelijk mag en wat hun regelgeving hierover is.

spatter trekt het de goot in, hoeveel paarden heb jij spatter ?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:35

ik heb 5 paarden maar er staan er 4 op rij op matten, 1 staat te koop
de goot is bij mij gewoon een zandgoot, het loopt dus de grond in
hetzelfde zand als dat ze 2 meter verder in de rijbak hebben waar ze overdag in lopen en dus plassen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:35

garny95 schreef:
volgens mij heeft een boer iets van 100 koeien en ik heb hier drie paarden, op het riool aansluiten zou voor mij het meest makkelijk zijn, ik zal eens bij de gemeente informeren of dat ook daadwerkelijk mag en wat hun regelgeving hierover is.

spatter trekt het de goot in, hoeveel paarden heb jij spatter ?

Voor mij ook, met m'n 5 paardjes.
Zo'n tank kopen, in de grond laten stoppen en eens in de zoveel tijd leeg laten pompen = ook niet ideaal Tong uitsteken
Bij mij zei de aannemer dat het echt niet anders mocht en dat kan ik me ook wel voorstellen.
Bij veel gemeenten mag je ook geen paardenmest meer in de groene container stoppen Ach gut

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:42

suffie schreef:
Ik heb ze in heel de stal liggen. Als je ze in een gedeelte legt zal je toch een oplossing moeten zoeken tegen het verschuiven, want ook al zijn ze zwaar, ze kunnen wel verschuiven. Ik heb boxen van 3x3, dus had 9 matten á €40 nodig. Die kosten heb je er dus zo uit!

Bij mij verschuift de mat niet maar ik blijf er nog wel een met de hooivork achter hangen Clown
Maar verder vind ik het ideaal!

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:45

wij hebben het enkel voor het schrapen van de paarden.Zonder urine afvoer heb je er weinig aan.De urine blijft er onder liggen en gaat dus erg stinken.
Wat ik ook heb is dat 2 van mijn paarden met die matten (hele zware) door de stal gaan slepen ook erg leuk. Haha!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:27

Doordat ik in de koeiestal ga staan heb ik automatisch afvoer, geen idee hoe t geregeld is. Als mijn collega de stal schoonspuit moet ze alles eruit scheppen, lijkt me ook niet fijn