Weidegang pensionpaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Re: Weidegang pensionpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:47

Mijn paarden staan ook dag en nacht buiten, en de merrie die ik rijd staat 's winters met een ander paard 's nachts op stal.
Al zou ik weer naar een pensionstal moeten, zou voor mij weidegang een eerste vereiste zijn!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:03

mijn paarden komen ook heel de dag buiten maar ik hou ook rekening met het land. Ik keer in een slechte perode naar buiten is maanden tekort aan gras. Hiervoor heb ik mijn paarden in de winter en de natte zomerperiode in een paddock staan. Dus wel dagelijks bijna de hele dag buiten en in groepsverband alleen niet in het land. Maar ja hoe groter de stal hoe moeilijker het wordt een soortgelijke plek te vinden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:09

Helaas is/was het ook hier bij ons vrij normaal op pensionstallen dat paarden 's winters weinig buiten komen in verband met het land.
Vaak zijn er dan geen of onvoldoende paddocks. En moet je zelf losgooien als je er bent.

Gelukkig zijn er wel steeds meer stallen waar ze in elk geval een paar uur op het land, in de bak of in een paddock mogen.
Heb net over een adresje gehoord van een medebokker hier uit de buurt dat zij nu op een pensionstal staan met binnenbak en weidegang in de winter! Dat is wel heel bijzonder in onze omgeving. Buiten overdag lukt nog wel, maar vaak is er dan geen binnenbak.

Ik zou ook goed zoeken als ik jou was. Niet alle stallingsmogelijkheden staan op internet of in de gouden gids Knipoog
Via via kom je soms bij kleinere/onbekendere stallen of zelfs particulieren terecht waar je misschien geen binnenbak hebt, maar wel je paard elke dag buiten...
Succes met zoeken!

Overigens probeer ik ook mijn land wat te sparen door het aantal uren weidegang te minderen of als het echt te nat is dee paarden in de paddock evt. met bak te houden. Liever in het stevige zand, dan tot hun knieën wegzakken in de modder. dan is het gras toch ook snel weg en als ik het gras in de natste periodes spaar, kunnen ze wanneer het opdroogt gelijk weer op het gras terwijl het anders heel lang blubber blijft...

Heb de paarden dit jaar niet meer dag en nacht op het land, maar alleen overdag of 's middags en dat scheelt al enorm veel!
Met de vorst de afgelopen periode hebben ze het natste stuk grasland mooi af kunnen grazen en ook dat ziet er nog erg netjes uit. Dat wat van het najaar redelijk was vertrapt is voor het grootste deel al weer bijgetrokken en groen.
Nog 3 maandjes en dan is het weer voorjaar!
Laatst bijgewerkt door joyce B op 08-01-08 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:13

Hier in de buurt is het helaas heel normaal dat paarden in de winter er alleen voor het rijden uitkomen. Gelukkig sta ik ergens waar mijn paard in de winter elke dag een paar uur op de paddock. In de zomer staan ze sowieso op de wei, de hele dag.

Rinza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:08

In de winter staan ze per groepje een paar uren buiten. Twee paddocks, noemen ze dat, ik vind het een blubberbad. De paarden uit deze paddock halen vindt ik niet zo'n pretje. Ikzelf blijf half hangen met mijn laarzen in de blub en het paard wil doorlopen. Schone kleding meenemen dus. Gelukkig als het vriest mag de mijne het land op. Maar daar komen weer veel blessures van. Het is soms keuzes maken uit twee slechten. Binnen blijven zou ik helemaal vreselijk vinden.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:25

Ik sta nu op een prive stal met enkele pensiongasten en heb hier bewust voor gekozen. Hiervoor stond ik met mijn toenmalige paard op een manege waar ze in de zomer enkele uurtjes naar buiten mochten en in de winter helemaal geen weidegang hadden maar een kleine paddock of de bak als die vrij was.

Heb nu een jong beestje gekocht en dus bewust gekeken naar een stal waar ze zoveel mogelijk het hele jaar door naar buiten kunnen en heb er 1 gevonden wat helemaal aan die eis voldoet..Staan misschien door het jaar heen enkele dagen niet buiten, als het weer echt te gek is maar verder kunnen ze gewoon het land op.

Welke regio zoek je stalling dan want bij ons is nog een plekje vrij Knipoog

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:59

Ik ga volgende maand verhuizen naar een stal waar ze in de winter de paddock in gaan en zomers het land op...

Heb nu 11 jaar op een stal gestaan waar ze alleen maar binnen stonden en alleen zomers op de vakantie weide konden (dan kon je niet rijden). Het is een super gezellige stal, maar mijn pony wordt ook een dagje ouder en ben gaan rondkijken voor een stal waar ze naar buiten kunnen overdag. Dat is echt moeilijker dan het lijkt, vaak is alles al vol of heeft een wachtlijst. Verder heb je eigenlijk alleen maar stallen en maneges waar ze overdag ook gewoon binnen staan.
Had al vaker rondgevraagd zonder succes, het nadeel van de randstad...

Gelukkig heb ik nu iets gevonden Lachen en hoop dat mijn pony het naar haar zin krijgt daar.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:00

Ik sta op een stal waar hij in de zomermaanden 24/7 buiten staat en in de winter overdag (afhankelijk van het weer in de wei of in de (altijd droge) paddock).

Mariska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:16

Natuurlijk is het het fijnst wanneer je paard veel buiten kan staan en dan ook nog veel sociale contacten heeft.
(denk steppe- en kuddedier)
Maar het valt me op dat veel mensen die in dit topic hebben gereageerd niet uit de randstad komen.
Het is daar heel lastig zo een stal te krijgen, en 99 van de 100 stallen die ik ken hebben al hun paarden binnen staan in de winter en maar kort in de zomer.

Je moet je bedenken dat je je paard zo goed mogelijk wilt verzorgen, en met de uitrusting die jij je kunt permiteren. Voel jij je niet goed bij het idee dat je paard zoveel in zijn/haar box staat. Begin er dan niet aan, en zoek verder. Mocht er echt geen andere optie zijn dan een stal met beperkte weidegang en paddocks zou ik afwegen of een pensionstal wel een optie is.

Hoop dat je er wat mee kan, succes

julie_flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:20

Hoi,

Ik vind het niet normaal dat een paard in de winter zo weinig buiten komt en zomers ook meer een klein deel van de dag. Een paard voeld zich het fijnst als hij lekker in de wei kan lopen! Lekker doen wat hij wil/ rennen en spelen. Ik vind een box helemaal niks. Jij wil toch ook niet de hele dag door in een klein kamertje zitten? Ik vind het serieus dierenmishandeling om een paard de hele dag op stal te zetten. Verdrietig Dus ik zou idd zoeken naar een plekwaar hij wel de wei op kan..succes ermee! Knipoog

Groetjes Julie

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:19

Als je goed zoekt is er altijd wel wat te vinden. Misschien niet in combinatie met een goede bak, poets-/wasplaatsen, kantine of wat dan ook. Maar ik denk altijd maar zo, je paard moet er wonen, niet jij.

Ik woon idd niet in de Randstad, maar kom uit het Gooi en heb daar ook een plekje kunnen vinden waar Anouar 's winters buiten kon. Gewoon bij een boer

wotabiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:18

Mijn paarden staan ook bij een boer op een (reeks) weides van 4 tot 6 ha groot. De laagste stukken (heuvelachtig gebied) aan de boerderij zijn op dit moment wel eerder omgeploegde rijstvelden, zo nat. Is voor mij niet zo leuk wanneer ik ze van de weide moet halen maar met goeie laarzen lukt het wel om uit de modder te geraken...
Hogerop kunnen ze wel altijd met droge voeten staan en ze kunnen tenminste constant bewegen. Liever zo dan dat ze altijd zouden binnen staan, dan maak je er gewoon gevangenen van!
Blijven zoeken naar beter, zou ik zeggen. Succes ermee!