Hoe ga je om met cushinghaar ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soyke

Re: Hoe ga je om met cushinghaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:59

garny95 schreef:
DendroFleur schreef:
We hebben Fleur ook geschoren gehad omdat ze zoveel jeuk had dat ze zich helemaal kapot schuurde. Het zijn inderdaad een soort talgkliertjes waar gelig spul dan uitkomt. Vorig jaar kwam ik in contact met iemand die paarden zocht die Cushing hadden ivm met haar studie. Ze is langs geweest en ondanks dat ze Fleur niet verdacht van Cushing heeft ze toch een flesje druppels gestuurd die goed werkten. Alleen mocht je ze niet te lang gebruiken. Fleur is trouwens 31+ (we kregen haar van een manege omdat ze anders naar de slacht en toen was ze volgens de dierenarts minimaal 18) en heeft wel een lange vacht maar drinkt niet extreem veel. Er wordt nog 4x per week een buitenrit met haar gemaakt. Ze staat nu zonder deken, overdag buiten en 's nachts op stal.

deze dame is waarschijnlijk ook bij mij geweest, ook via bokt, ik heb veel geleerd van haar, fijn dat die van jouw nog actief is buiten.

dwertje, ik ga er ook niets insmeren gewoon, ja die regen dat duurt uren voor hij droog is, de ellende is als hij nat blijft en nog even lekker rolt en schuurt etc. Vorig jaar hadden we zo de mok en twee maanden later de schurftmijt.

He die dame is ook bij mij geweest en heeft me ontzettens geholpen met mijn merrie.Ze was hoefbevangen van de cushing en door haar druppels loopt mijn paard weer.Een hele aardige mevrouw.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:01

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van scheren, hoewel het soms de enige oplossing is.
Ik zou het eerst eens proberen met een heel fijne kam, waarmee je in ieder geval de losse haren uit de vacht kunt krijgen zodat het niet gaat vervilten.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 21:02

ellepel schreef:
garny95 schreef:
dank je, jij ook natuurlijk, zal van de week wat foto's plaatsen van mijn teddie.

de merrie van de foto die ik neerzette leeft inmiddels al niet meer.
niet door de cushing geloof ik,maar ze had vrij vaak koliek en dat is haar een keer fataal geworden Knipoog

wat erg, die van mij heeft vorig jaar ook heel heftige koliek gehad, ik moet er nog niet aan denken

cookies, dat middel heeft bij mijn paard geen zin meer volgens de da, ik heb er al heel veel over gelezen hier op bokt, positief allemaal.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:36

garny95 schreef:
dendrofleur, ik ga ook iemand in de buurt zoeken die hem een paar keer in de week wil poetsen, bij mij schiet het er vaak bij in en dat kan niet met die vacht.

Dat is bij ons ook het probleem. Gelukkig heeft ze al jaren een bijrijder. Een wat oudere mevrouw die gek van paarden is maar het ook wel spannend vind. Ze heeft ook heel veel voor Fleur over. Nu de bak te zwaar voor haar is geworden rijdt ze alleen nog buitenritjes. Vorig jaar heeft ze inderdaad luizen gehad. Ze werd zeker om de dag geborsteld en ingesmeerd met olie omdat ook zoveel schilfers had en jeuk. En van de een op de andere dag liepen er dus beestjes. Gelukkig ging het vrij snel weg nadat we haar geschoren hadden en overgoten hadden met een pour-on voor koeien.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:23

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 12:15

Sauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:34

ik had dit ook heel erg met mijn pony was ook een verschrikkelijk drama. Ons werd aangeraden om het te plukken,
wij zijn toend dus begonnen om 8 uur in de ochtend en we waren in de middag pas om 4 uur klaar zo'n ramp was het, maar hij zag er naderhand weer 10 jaar jonger uit Dus mijn mening is ik zou gewoon even de tijd nemen om het te plukken.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 14:10

hoe pluk je dan ? Zoals ik dat zie lijkt het me behoorlijk pijnlijk voor hem.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:37

ik heb t nog nooit gedaan, behalve tijdens t verharen. gewoon de losse haren er tussen uit `trekken`...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:03

garny95 schreef:
wat erg, die van mij heeft vorig jaar ook heel heftige koliek gehad, ik moet er nog niet aan denken

cookies, dat middel heeft bij mijn paard geen zin meer volgens de da, ik heb er al heel veel over gelezen hier op bokt, positief allemaal.

Waarom zou het geen zin meer hebben?? Hoe oud is je paard en hoe lang heeft ie het al, wat zijn de sympthomen? Met een paard wat veel koliek heeft kan het inderdaad een risico zijn.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 18:49

Ik heb wat gecopieerd uit de wiki en weggelaten wat niet voor hem van toepassing is en aangevuld met info

* Lang, dik, krullend haar
* Verhaart niet of slecht in het voorjaar.
* Veel drinken en plassen
* Terugvallen in de bespiering, vooral op de rug (hangrug), klopt zit weinig spier meer op
* Vermageren ondanks goed eten en veel voeren, tot deze zomer
* Vetophoping onder de buik (hangbuik) en op de manenkam, sinds deze zomer erger geworden
* Tandproblemen, weet niet of dit door de cushng komt of gewone ouderdom
* Hardnekkige infecties, als ze er zijn zijn ze hardnekkig, vooral huid, mok, huidmijt en nu opgezette koker
* Zweten zonder oorzaak
* Schuren
* Algehele malaise; paard ziet er depressief uit, doffe vacht en ogen, periodes en kan soms per dagdeel schelen
* Verminderd immuunsysteem
* Verdikte klieren bij de kaak

Wat ik toevoeg: vieze ogen, opgezette koker met de daarbij behorende regelmatige irritaties, neusvloeiing, kan plots veel stress hebben.
Hij zondert zich ook af van de andere paarden, loopt altijd ver van de kudde, gedraagt zich agressiever naar andere paarden toe.
Verder ik weet niet of ik het en karakterverandering kan noemen maar wijt dit meer aan de stress die plots op kan komen zetten, ik kan hem niet zo snel meer aan een ander meegeven ( om te wandelen of op stal te zetten). Voer is onder de loop genomen evenals graasgedrag met hoog fructaan, hooi etc. Hij krijgt dagelijks provarium breeding bij zijn voer en om de zoveel tijd drainage compositum om hem wat te ondersteunen.

Hij is 23, geconstateerd nu 2 jaar, begon met luchtwegklachten, daarna ging het heel snel, hij is nu aardig stabiel na de zomer en ik hoop dat zo te houden. Tussen kerst en oud en nieuw heb ik nog uitvoerig met de da besproken omdat ik hoopte dat de pergolide ( heet het zo ? ) hem misschien ook wat zou kunnen helpen. Volgens haar niet, ik heb begrepen dat dit middel in een eerder stadium goed zijn werk doet.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:43

Nou ik weet niet waar jouw DA haar info vandaan heeft. Mijn pony had het al meer dan 10 jaar, en hij heeft nog een geweldige tijd gehad dankzij de pergolide. Ja ik wilde dat ik er eerder mee begonnen was. Maar helaas ik wist het niet. De meeste sympthomen die jij opnoemt had Ponto ook. En dankzij de pergolide was het meeste weg. Helaas kreeg hij ineens weer last van hoefbevangenheid, en toen heb ik hem in laten slapen. Hij was 29.
Tandproblemen komen vaak ook voor bij Cushing ja. Veel stress ineens ook. Probeer je paard wat vitamine E bij te voeren, dit is heel goed voor een paard met Cushing.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 20:32

ik ga haar nogmaals opzoeken hierover, het voelt ook niet goed om hier niets mee te doen, blijft ze bij haar standpunt dan ga ik voor een second opinion bij een andere da

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:24

Ja dat zou ik ook doen. Als je hulp nodig hebt dan kun je me PMen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 22:10

bedankt voor je aanbod

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:41

Ik weet niet hoe het nu zit met middelen die helpen bij Chusing, toen ze de diagnose stelde bij mijn vorige paard was er nog vrijwel niets te krijgen... hij had een enorme vacht wat ook maar doorgroeide en doorgroeide, ik moest hem wel scheren en hij genoot ervan, want de jeuk was enorm, terwijl hij echt elke dag uitgebreid gebosteld werd, ik heb hem op het laatst wel 3x geschoren in 1 winter, deed ik dat niet werd hij gek en sjagerijnig maar buiten dat stonden de zweetdruppels erop terwijl hij gewoon buiten stond.. maar na het scheren had ik ook direct een ander paard, levendiger, vrolijker, die vacht was gewoon echt een last voor hem.
Uiteindelijk is hij bezweken doordat hij zwaar hoefbevangen werd Verdrietig