afleiding voor paard in stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: afleiding voor paard in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:48

Als ik dat zo lees dan heb je mogelijkheden genoeg Lachen
Misschien kun je op de wei een mooie schuilstal bouwen, en je paard dag en nacht buiten laten. Dat moet toch wel goed mogelijk zijn op zo'n rustige boerderij?
En ik zou inderdaad nog een paardje erbij zoeken, al is het maar een shet. Paarden zijn kuddedieren. Als je een andere huurder kan vinden dan wordt het nog makkelijker, dan kunnen jullie om de dag de paarden verzorgen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:49

als je een grote box hebt is er vast wel ruimte om er een [mini]shet of een geit bij te zetten,desnoods in de zelfde box.
dan is er in elk geval 1 probleem opgelost...
kan geen speeltje tegenop.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 23:52

MysticTinker schreef:
Als ik dat zo lees dan heb je mogelijkheden genoeg Lachen
Misschien kun je op de wei een mooie schuilstal bouwen, en je paard dag en nacht buiten laten. Dat moet toch wel goed mogelijk zijn op zo'n rustige boerderij?
En ik zou inderdaad nog een paardje erbij zoeken, al is het maar een shet. Paarden zijn kuddedieren. Als je een andere huurder kan vinden dan wordt het nog makkelijker, dan kunnen jullie om de dag de paarden verzorgen.

bedankt voor je reactie, je zegt iig niet gelijk dat ik fout zit Bloos want dat besef ik zelf echt wel. het lijkt me erg leuk zo'n stalletje met meerdere boxen en dan van die klapdeuren, paard erbij en dan in de wei. nu nog toestemming krijgen en financieel alles maar bekijken. ik wilde namelijk ook erg graag een soort van bak zodat ik de kans heb om haar wat vaker beweging te geven en als ik dan kom kan ik haar losgooien of longeren. dus ik denk dat het t 1 of het ander wordt. of stal in de wei. of bakje. paard wil ik zowiezo.

limburger13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:08

tja .. mischien een heel makkelijke oplossing is ( klinkt mischien gek ) de radio. dit werkt tegen stalverveling. (moet je natuurlijk niet 24 uur op 24 uur aan hebben ).. maar regelmatig de radio aan helpt ook al. dit houd ze toch psychich meer bezig. als je zonder afleiding in een box moet staan, alles muis stil .. is ook niet alles

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:24

Wie verzorgt je paard als jij eens langdurig ziek zou worden? Ik zou echt heel snel op zoek gaan naar een oplossing... niet alleen dat je paard gezelschap krijgt, maar ook dat hij de verzorging krijgt die hij hoort te krijgen. Als degene waar je het paard stalt nog niet eens het paard op de wei wil zetten ging ik onmiddelijk op zoek naar wat anders. jij zit toch ook niet de gehele dag (of meerdere dagen achter elkaar) in de kelder opgesloten. ja sorry dat ik je wel veroordeel... jij bent namelijk degene die hier wat aan kan doen, je paard niet!!

Benno261007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 01:12

Begrijp ik het goed als ik zeg dat hij niet buiten komt als jij geen tijd hebt? Kun je daar niet iets of iemand voor regelen dat hij zowiezo een paar uurtjes per dag naar buiten gaat? Dat is de beste afleiding en gezond voor hem! En verder; een likit of iets dergelijks ophangen (zo zodat hij die niet tegen de muur kan drukken, dan is die binnen 5 min. op) of andere dingen waar hij mee kan spelen..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:26

Ik denk dat een paard erbij kopen voor jou geen oplossing is. Je hebt geen tijd om voor 1 paard te zorgen, laat staan voor 2. Ik snap overigens niet dat je in de week maar maximaal 4 dagen er heen kan. Er zijn zoveel mensen die het heel erg druk hebben en toch ook elke dag naar hun paard gaan, al is het maar een uurtje! Dan komt dat beest er in ieder geval uit. Als je huiswerk hebt, neem dan lekker je boek mee naar stal, zet je paard buiten en ga daar leren. Je kunt het gewoon niet maken tegenover je paard om haar zoveel dagen per week in eenzame opsluiting te houden.

Mbt speeltjes; tja... mijn pony kijkt nergens naar om. Ik heb een jolly bal en een speelappel en volgens mij speelt ze er niet mee. Af en toe krijgt ze een wilgentak om op te knagen, dat vindt ze wel fijn, soms vind ik de dag erna er bijna niets meer van terug.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 14:47

limburger13 schreef:
tja .. mischien een heel makkelijke oplossing is ( klinkt mischien gek ) de radio. dit werkt tegen stalverveling. (moet je natuurlijk niet 24 uur op 24 uur aan hebben ).. maar regelmatig de radio aan helpt ook al. dit houd ze toch psychich meer bezig. als je zonder afleiding in een box moet staan, alles muis stil .. is ook niet alles

radio staat aan Knipoog verder heeft ze liksteen, genoeg eten. lekker bedje stro en twee grote ramen waardoor ze naar buiten kan kijken. naast haar staan boxen met daarin kalfjes.

de stalhouder kan haar wel buiten doen maar niet met deken om. hij heeft geen verstand van paarden. verder is de wei natuurlijk nat dus wil graag dat ze een deken omdoet, gaat ze in ieder geval niet liggen rollen en heeft ze t ook niet koud. savonds naar dr toegaan zou wel moeten lukken, maar beweging geven kan ik dan niet. heb geen bak etc. alleen blubber weitje en om haar dan daarin weer los te laten. meestal wandel ik dan een stukje heen en weer op de pad en laat haar wat grazen. daarom hoopte ik voor toestemming van een soort bak, zodat ik haar, als ik er ben gelijk los te kunnen gooien of longeren.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:52

Nou als hij haar buiten WIL zetten kom je al een heel eind. Deken op leren doen doe je zo. Een vriendin van me heeft een vriend die echt totaal niks met paarden had, maar tegenwoordig zet hij ze weleens op het land (dekens af, dekens op, pijpekousen om, met 2 paarden tegelijk naar een stuk land lopen en tussendoor nog hekken openen/dicht doen)

Dan zou jij aan het eind van de middag alleen even een kwartiertje langs hoeven komen om hem weer binnen te halen...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:57

een paard van te voren is niet meer te vergelijken met vroeger. toen liepen ze in het wild veel ja. maar toen hadden ze ook geen dekens op of iemand op de rug. hierbij zeg ik niet dat het verkeerd is je paardje zolang binnen te zetten maar als het niet anders kan...

verder je kan wilgentakken ophangen kunnen ze op knauwen of een lick it bal waar meerdere lick its inzitten. ook een zoutblok, of een knuffel vinden veel paarden leuk

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:15

Mijn pony staat op stal ook gewoon met een outdoor deken op, dus als iemand haar buiten wil zetten hoeven ze alleen maar halsterje om te doen en gaan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:33

Inderdaad tessebes, dat dacht ik dus ook al. gewoon een al weather deken opdoen, dan kan de boer hem zo ff naar buiten doen...

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 17:53

Zammie schreef:
Inderdaad tessebes, dat dacht ik dus ook al. gewoon een al weather deken opdoen, dan kan de boer hem zo ff naar buiten doen...
kan dat gewoon? als ze niet gewent is met deken op binnen? ik bedoel ze heeft nu een wintervachtje, niet zo heel dik maar toch. ze heeft niks op in haar stal, ik doe haar enkel ene winterdeken op voor buiten. dus weet niet of je zo over kan schakelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:25

Dat is een vraag die je had kunnen bedenken voordat hij vol in de winterwacht zat.

Maar waarom perse een deken op buiten?
Is het binnen zo erg warm dan?

Ik heb er hier die gaan met outdoor deken, de ze dus de hele dag op hebben, naar buiten.
Zanda die niet gereden wordt gaat zonder naar buiten.

LH_Ashley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:03

Ik zou een verzorgster zoeken Knipoog

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:05

Je schrijft dat verhuizen geen optie is, mag ik vragen waarom niet? In mijn ogen kan dit namelijk vrijwel altijd...

Ik wil nu niet zeggen dat je paard jou niet aardig vind maar het feit dat ie zo hinnikt als je aankomt (terwijl ie buiten staat) heeft waarschijnlijk meer te maken met het feit dat hij zo ontzettend eenzaam is...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:14

Zoek een andere stal. Eentje waar je paard voor je binnen en buiten gezet wordt, en waar altijd voldoende andere paarden staan om een vriendje voor je paard te realiseren.

Het is niet erg dat je maar 4 keer in de week naar je paard kunt, wel dat dat ook de enige tijd is dat je paard buiten de box komt. Super dat je probeert om de verveling bij je paard tegen te gaan, maar daarvoor moet je toch een aantal essentiele dingen gaan veranderen....

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:07

Hollybolly schreef:
Zammie schreef:
kan dat gewoon? als ze niet gewent is met deken op binnen? ik bedoel ze heeft nu een wintervachtje, niet zo heel dik maar toch. ze heeft niks op in haar stal, ik doe haar enkel ene winterdeken op voor buiten. dus weet niet of je zo over kan schakelen?

ja hoor,dat kan.
je hoeft er geen 300 grams deken op te doen.
een licht gevoerde kan genoeg zijn.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 21:41

Dani62 schreef:
Je schrijft dat verhuizen geen optie is, mag ik vragen waarom niet? In mijn ogen kan dit namelijk vrijwel altijd...

Ik wil nu niet zeggen dat je paard jou niet aardig vind maar het feit dat ie zo hinnikt als je aankomt (terwijl ie buiten staat) heeft waarschijnlijk meer te maken met het feit dat hij zo ontzettend eenzaam is...

je kunt overal wel wat achter zoeken natuurlijk. vandaag kwam ze weer naar me toe en was maar al te blij dat ze weer binnen stond.

verhuizen is geen optie omdat de stalhouder familie is en het paard van zijn vader is geweest. ik hoef verder niks te betalen dus ga daar liever niet weg. kan er beter in investeren vind ik zelf voor een betere stal.

voor de andere: ik doe een deken op buiten omdat ik het, zoals vandaag in een koude wind, het wel wat vind uitmaken tussen een warme stal zonder wind. er zitten wel een aantal graden tussen binnen of buiten. de exacte temperatuur weet ik niet.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 21:44

Zammie schreef:
kan dat gewoon? als ze niet gewent is met deken op binnen? ik bedoel ze heeft nu een wintervachtje, niet zo heel dik maar toch. ze heeft niks op in haar stal, ik doe haar enkel ene winterdeken op voor buiten. dus weet niet of je zo over kan schakelen?[/quote]

ja hoor,dat kan.
je hoeft er geen 300 grams deken op te doen.
een licht gevoerde kan genoeg zijn.[/quote]
bedankt Knipoog

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:21

Citaat:
verhuizen is geen optie omdat de stalhouder familie is en het paard van zijn vader is geweest.

Als het jouw paard is bepaal je toch zelf waar je hem of haar neerzet? Het is natuurlijk geweldig dat je niks hoeft te betalen, maar een paard zijn basisbehoeften (naast eten) zijn toch echt beweging en contact met soortgenoten. Dat je wilt investeren in een betere stal vind ik heel goed van je, maar zorg er in elk geval voor dat er snel verandering in deze situatie komt, want geen enkel paard is gelukkig in zijn eentje, op stal.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 00:19

Je paard moet buiten kunnen staan, maar dat heeft iedereen al gezegd natuurlijk.

-speelbal
-liksteen (lekkere smaakjes
-verzorg(ster)
-tijd vrijmaken
-voor je werk bijv buiten zetten en na je werk

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:49

Elementaire basisbehoefte van een paard naast eten zijn volgens mij o.a.
*beweging
*soortgenoten

Zorg dat je daar per direct iets voor kunt verzinnen. Desnoods een kip in de stal?

V.w.b. beweging geven. Liever dat ze zich bij het hek in de weide staat te vervelen dat je haar binnen moet halen dan 3 dagen op stal! En waarom verveelt ze zich.. geen soortgenoten in de buurt, eten in de stal. Als het je eigen paard is, heb je ervoor over dat je 's ochtends voor je werk wat vroeger je nest uitkomt om je paard buiten te zetten.

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:05

Misschien ka n je het dan zo regelen dat de dagen dat ze op stal staat dat jij kan rijden en las ze op de wei staat dan weer niet?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:07

Dat je paard het binnen 'fijn' vind heeft er dan mee te maken dat hij daar eten krijgt ofzo.
Geen enkel paard vind het fijn om zomaar op stal te staan. En dat is niet 'overal iets achter zoeken', nee dat is echt de waarheid.

Je kunt je paard ook niet van een soortgenoot onthouden, dat is dierenmishandeling! Een paard heeft een ander paard nodig, waar hij in zijn eigen taal mee kan communiceren.

Het is natuurlijk allemaal leuk en aardig dat je nu niets hoeft te betalen bij je huidige stal maar als het welzijn van je paard voorop staat ging je per direct op zoek naar iets anders!