Hoe onderhouden jullie je zaagsel box???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 01:06

flettie schreef:
...En ik heb juist een hekel om een stro-stal uit te mesten Misselijk Mijn verzorgpaard stond op stro en werkelijk ik vind het maar niks Is veel zwaarder met uitmesten, die pisplekken zijn veel zwaarder dan de pisplekken uit een krulstal. En ik vind dat stro minder goed opneemt dan krul.

Ik deel de mening van Flettie!!!
Als je je box iedere dag uitmest, heb je niet zoveel zaagsel nodig. Ik zei het hier boven al: ik haal er meestal één kruiwagen met drollen/ piesplekken uit en doe er dan weer een kruiwagen met schoon zaagsel in. Een enkel keertje moet ik er ook wel eens 2 kruiwagens vol uithalen en dan doe ik er ook weer 2 kruiwagens met zaagsel bij.
Ik heb geen idee wat zaagsel bij jullie kost Verward . Ik denk dat zaagsel in pakken duurder is als "los". Bij ons kost een lading zaagsel (zo´n grote trekker-aanhanger vol) € 100,- . Daar doen we dan zo´n 3 mnd. mee. (Dit zaagsel gebruiken we voor 3 paarden!) De boer haalt dit zaagsel direct bij een hout-zagerij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 14:46

Qua strooisel moet je goed onderscheid maken tussen houtkrullen en zaagsel. Houtkrullen zijn redelijk stofvrij (kwamen als beste uit een BIT-test), terwijl zaagsel behoorlijk stoffig is en ongeschikt voor paarden met een luchtwegprobleem.

Verder moet je met strooisel uit een zagerij heel erg uitkijken. In de zagerij worden verschillende houtsoorten bewerkt en dus komen de zaagselsoorten ook bij elkaar in een grote vergaarbak terecht. Hier kan dus ook hardhout verwerkt worden en dit is erg schadelijk voor de longen en afhankelijk van de houtsoort zelfs giftig.

Ik heb mijn paarden op houtkrullen (wit) en heb per stal een halve baal per week nodig. Dit lijkt erg weinig maar ik heb wel vochtdoorlatende rubbermatten op stal liggen. Hierdoor heb je minder krullen nodig en ze staan/liggen toch warm.
Dagelijks de drollen eruit en 1x per week de natte plekken en vers erbij.