Dierenbescherming bellen? ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisaavitalia

Re: Dierenbescherming bellen? ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:41

als je het paard los mag laten lopen in de paddox mag je er dus iets mee doen, wat betekend dat jij het paardje een beetje kan helpen. als de eigenaar er niet is kun jij de dierenarts bellen of het paard zelf even controleren. spuit het been af en wandel met het paardje. Probeer het paardje te helpen Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:24

Je kunt proberen de AID te bellen, die zijn wat doortastender dan de LID

TamaraQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:52

Tja dit is heel lastig,....

Ik vind zelf het belangrijkste, hoe is het werkelijk met het paard.
Het lijkt mij dat de stalhouder contact heeft met de eigenaar van het paard. En dat die waarschijnlijk afspraken hebben wat te doen met het paard. Qua verzorging, voeren en mesten.

Ik vind het goed dat je je bekommerd over het paard.
Kan je niet iets afspreken met de eigenaar om het paard te helpen. Als je zeker weet wat de blessure is, dan kan je ook gericht te werk gaan. Probeer het gewoon, hou denk wel in de gaten hoe jij het zelf zou vinden als iemand zoiets dergelijks tegen jou zou zeggen, ook al bedoel je het goed, het is heel lastig.

Ik denk dat je informatie kan inwinnen bij de DB, maar of ze wat voor je doen,.... dat denk ik niet, het is niet een verwaarloosd, vermagerd, mishandeld paard en dat is voor de DB van belang.
Tuurlijk is het triest voor het paard, maar misschien met meerdere mensen van stal is er misschien iets te regelen voor het paard.
En ja ik blijf het ook iets vinden om de stalhouder erin te betrekken, die kan denk ik voor jou wel een spraakbaak zijn voor de eigenaar van het paard.
Misschien wil de stalhouder wel elke dag met het paard lopen,.........???
Hebben ze daar geen stapmolen???? Dat zou een uitkomst zijn,.....

succes

Miichelllee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:21

ik denk inderdaad ook niet dat je de db in kan schakelen.
dat is toch meestal alleen als het paard heel erg verwaarloosd word en Nooit word gemest enzo.?
ik zou wel de stal eigenaar inschakelen als ik jou was. misschien kan die wel indruk maken op de eigenaaar van het paard

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 06:18

stef schreef:
kasparonda schreef:
DUS DAN MAAR GEWOON NIKS DOEN, ZO ZIT DUS ALLES IN MEKAAR OP VANDAAG.
Ik vind het heel goed wat ze doet om zich te bekommeren om een paard van iemand anders, ik had hetzelfde gedaan.

Je hoeft niet te gaan schreeuwen.
Ik draai idd mijn hoofd om, je doet er toch niks aan, behalve jezelf een hoop frustratie/ellende bezorgen

totdat het over je eigen paardje gaat en er gebeurt iets mee, wat jij niet zou willen...danstaat iedereen plotseling wel op de achterste poten..zo werkthet toch ook?? als we allemaal eens iets minder ons hoofd zouden omdraaien zou het er zeer waarschijnlijk heel anders uitzien in de paardenlarij. Mijn mening...liever te vroeg dan te laat ingegrepen,dan maar een flink excuus(mocht ik er naast zitten), dan allerlei ongelukken en verdere ellende. Maar ja moeten de mensen van tegenwoordig wel sorry leren zeggen en niet alleen maar aardig gevonden willen worden.....of generaliseer ik nu?
als je maar niet in het wilde weg schiet,mag je best eens voor een ander (paard in dit geval) opkomen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:51

celticpony: Met mijn eigen paard gebeurt alleen wat ik wilm en daarbij is dat mijn paard inderdaad, dus mijn zorg. Mocht daar dan uberhaubt iets mee gebeuren wat ik niet zou willen, natuurlijk sta ik dan bij wijze van op mijn achterbenen. Ik ben verantwoordelijk voor mijn paard, niet voor dat van een ander.
Daarbij vind ik het altijd moeilijk. Ik sta op een manege/pensionstal. Ik kom over het algemeen in de middag. Er zijn genoeg mensen die 's avonds hun paard doen als ik er niet ben. Moet ik dan maar aannemen dat die beesten hun hok niet uitkomen omdat ik het toevallig niet zie? Lijkt me niet. Dus wederom, verantwoording eigenaar en stalhouder, niet van mij

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:57

db bellen werkt in dit geval niet,het enige wat je kunt doen is zelf tijd besteden aan het paard,misschien afspreken met andere meiden op de manege,die die het op bepaalde dagen doen.
Het beest mist aandacht,gewoon een beetje borstelen en knuffelen en buiten zetten ,dat is het enige waar je het paard mee kunt helpen....laat die eigenaar maar gaan,aan zo iemand heeft het paard ook niets.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:15

De dierenbescherming zal hier denk ik ook niets aan doen. Maar hoe kan hij er echt zoveel last van hebben, als hij niet kreupel loopt? Inderdaad, zelf een beetje helpen zou je kunnen proberen misschien.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 18:31

hi!
Bedankt voor al jullie reacties.
Vandaag ben ik meteen begonnen, eerst even gewandeld met hem (de eigenaar was sinds donderdag middag niet meer geweest) hem in de paddock gezet, en z'n stal gemest (1 grote smurrie!!) Zijn benen zien er echt verschrikkelijk uit... hij loopt idd niet kreupel, maar ook zeker niet goed. En ik ken een paard waarbij zijn kogelband doorgescheurd was, en met een olifanten been stond, en dat paard liep ook niet kreupel.... dus dat zegt niks.

De staleigenaar erbij betrekken heeft geen zin, de 'echte' eigenaar is een aantal maanden geleden overleden, en nu runt zijn dochter van 19 de tent tot dat de stal verkocht wordt. Zij is niet het type om de eigenaar van het desbetreffende paard aan te spreken.

's middags kwam toevallig de eigenaar van het paard langs. Ik heb hem verteld dat ik zijn paard uit z'n stal hem gehaald en z'n stal heb gemest, omdat ik het echt niet aan kon zien. Ik heb hem aanboden om hem te helpen, als hij niet elka dag kan... maar dat hoefde niet. Maar heb wel af gesproken dat ik het paard er altijd uit mag halen. Heb ook gezegd dat hij een dierenarts moet laten kijken naar zijn benen. Maar dat wil hij niet, want hij loopt niet kreupel. Heb hem gezegd wanneer mijn paard met dergelijk hobbels en vocht benen stond hij al10x bij de arts zou zijn geweest. Maar hij reageerde daar niet eens echt op.

Ik hoorde hier ook mensen zeggen dat het onzin is om een paard van 16 met pensioen te doen... Nu staat dat paard 48u(of soms nog langer) op stal. hij komt er vervolgens een half uur uit, omdat zijn stal uitgemest wordt. Daarna mag hij zijn stal weer in. Het paard is ook niet te verkopen aan bv een recreatie ruiter... want het paard heeft echt verschrikkelijk slechte benen. Dit paard is eigenlijk al met pensioen, want de eigenaar rijd al 2 jaar net meer op 'm. Dit paard verdiend gewoon een wei, waar hij nog even kan genieten ipv verpieteren in een stal....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:35

Als ik op een stal zou staan met mijn paard, waar dit soort dingen door de eigenaar van de stal zou kunnen gebeuren, dan was ik met een maand al weg geweest!
En bij mij was deze persoon er met een maand ook al uitgesodemieterd!!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 18:43

zodat hij in een andere stal kon gaan staan verpieteren??? Lijkt me het verschuiven van een probleem ipv het oplossen...

Voor de rest is het een prima stal, goede bakken, paddocks, longeerring,weidegang, midden in het bos, perfecte behulpzame sfeer en de paarden krijgen hartstikke goed te eten. Ik ga niet weg bij een stal omdat 1 debiel zijn paard verdomd te verzorgen....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:47

Is het toch echt aan de eigenaar van de stal om er iets aan te doen! Neemt niet weg dat ik het super vind dat jij er iets aan doet hoor!!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:58

charly, hoe goed je het ook bedoelt, door voor de eigenaar te gaan mesten maak je het de eigenaar alleen maar makkelijker....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:23

je helpt het paard er wel mee,daar gaat het toch om???
Ik vind het hartstikke goed meid ,wat je doet!!!Het paard zal je dankbaar zijn!!
Beste stef dit soort mensen verander je niet,ze missen het gevoel voor dieren......

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 22:19

ja, Geerke... dat is precies wat ik dacht...

Laura_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:21

Zou je niet kunnen vragen of je 2 of 3 keer per dag met hem mag wandelen als je hier tijd voor hebt? DB doet hier niks aan vrees ik. Wat zegt de stal/manege houder hiervan?

Laura

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 22:23

2 / 3 keer per dag?? pfff ik heb ook nog een full time baan en een eigen paard... mag hopen dat mij 2/3 keer in de week gaat lukken!
Voor de rest even het topic lezen! Lachen

Toch bedankt voor je reactie!!

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:26

heb je geen vriendin of een bekende die interesse heeft om eens met je mee te gaan en je wat te ontlasten..is nog gezellig ook!