Ontwormen? moet het en om de hoeveel.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

Re: Ontwormen? moet het en om de hoeveel.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:02

vooral als je paarden buiten staan, op hetzelfde land, is het bij houden van het ontwormen wel erg belangrijk.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:05

Ik laat ook om de zoveel tijd de mest controleren door Het Woud (mestonderzoek).

Verder ontworm ik iig 2x per jaar. Ze werd altijd 1x per jaar ontwormt, ik wilde het voor mijn 'eigen gevoel' wat vaker doen. Die twee keer ontworm ik zowiezo en tussendoor laat ik de mest controlere. Maar ze is 3 geworden met 1x per jaar ontwormen, en volgens Het Woud zijn er nog geen worm eitjes gevonden in haar mest.

Ik wil misschien 3x per jaar ontwormen, om de 4 maanden. Idem voor eigen gevoel naast de mestonderzoeken. Ik ontworm dan in februari, juni en oktober.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:11

Tancreda4, waarom zou je perse toch ontwormen als mest onderzoek laat zien dat het niet hoeft?
Ik doe zoals ik al schreef ook mijn wormbeleid aan de hand van wormeieren telling, en meten is weten, dat heeft niets met je gevoel te maken, ...... of ben je er onzeker over?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:19

Meten is weten, maar mij is ook verteld dat de aanwezigheid van bepaalde wormen niet door de onderzoeken kunnen worden aangetoond. Geloof dat het de lintwormen en horzellarven zijn. Dus iig begin en eind weide seizoen wil ik haar gaan ontwormen... En misschien nog een derde keer, mede ook weer voor eigen gevoel...

Zo'n wormentelling geeft me wel erg veel rust (heb de ballen verstand ervan, maar wil er ook weer niet teveel in pompen, daarom vind ik die testen echt ideaal), maar iig die 2x ontwormen doe ik er wel bij voor mijn gehele gemoedsrust.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:00

Je hebt gelijk wbt de horzel larven, ik heb op mijn vragen lijst gewoon daarover advies gevraagd aan het Woud, en ze adviseerden me om hem in december te ontwormen voor lintworm en horzellarven, 1 keer per jaar is voldoende voor mijn paard.
Zoals je weet is dat afhankelijk van de antwoorden die je geeft op de vragen lijst, want het is erg persoonlijk, en word per paard bekeken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:28

Dat is idd wel een goede om dat op het formulier te zetten! Ga ik ook eens vragen om advies, dat scheelt toch wel weer misschien een ontworming.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:36

Dat vind ik juist zo fijn van het Woud, ze kennen de geschiedenis van je paard en kunnen daarom heel gericht advies geven, en het kost je niets extra's terwijl het toch een consult is van een dierenarts!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:55

De nadelige effecten van teveel wormen zijn me veel erger dan eventuele nadelige effecten van de kuur.

Voorbeeldje, toen mijn paard 3 jaar was, heb ik hem gekregen omdat hij te klein bleef (en eigenlijk maar een ielig scharminkeltje was). Hij was 1.58. Na ontworming van de dierenarts en veel tlc en tenminste wat goed voer, is hij in twee jaar tijd uitgegroeit tot een prachtbeest van 1.73 (gemeten op 5 jarige leeftijd). Wat heeft hij er aan overgehouden? Een zwak beendergestel, artrose, foute beenstand, zwakke pezen en gevoelig op de luchtwegen.

Hij deed het prima op wedstrijd, maar is vanaf zijn 9 jaar recreatiepaard en sinds dit jaar volleerde decorknol. Hij is net 12. Danku vriendelijk vorige eigenaar.

Mijn wormbeleid is 3 a 4 keer per jaar, als hij met "vreemde" paarden op de wei heeft gestaan en bij verdenking op wormen in de tijd ertussen (vermagering, haargroei, mestonderzoek,...)

Die controle van de mest en daar op ontwormen lijkt me nog niet eens zo slecht...als je maar onthoud dat alle testen, dingen missen, dus als het me te verdacht is, maar de test is negatief, krijgt hij toch een kuur.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:53

Uiteraard moet je ook naar je paard kijken, en als de vacht slecht is en hij vermagert plotseling dan is dat verdacht, bij Het Woud zeggen ze dat ook, het fijne ervan vind ik dat je een soort van data base opbouwt over de besmetting van je paard.
De mijne staat samen met een Fjord die elke keer toch een lichte besmetting heeft terwijl mijn paard dan negatief is.
De andere word dus vaker ontwormd en is toch vaker besmet.
Dat vonden we best vreemd.
Maar je weet gewoon waar je mee bezig bent en dat bevalt me beter dan gewoon zonder er bij na te denken 5-6 keer per jaar er een kuur in te duwen.
Dat heb ik ook gedaan hoor en mijn paard heeft toen een flinke wormbesmetting gehad met bloed wormen, ondanks dat hij zeer regelmatig werd ontwormd, hij stond toen op een grote stal waar alles tegelijk werd ontwormd.
Zijn vacht werd dof en ik sprak mijn vermoeden uit naar de manege eigenaar dat hij wel wormen kon hebben maar volgens hem kon dat niet, ik heb toen zelf een mest onderzoek laten doen waaruit bleek dat hij flink besmet was.
Het heeft toen lang geduurd voor hij ervan af was, ondertussen ben ik verhuisd en heb ik mijn wormbeleid altijd gedaan dmv wormeieren telling.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:48

Mijn paard word ontwormt om de 3 maanden, en steeds een andere.

bijv. de ene keer aquimax (of zo) en de andere keer weer iets anders, want anders kunnen ze er imuum voor worden. ook worden alle paarden die er staan binnen dezelfde week geontwormt.

bikkeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 02:20

Hoi het is heel belangrijk om je paarden eens in de 8 weken te ontwormen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 09:56

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:07

Wat ik nog aan al het bovenstaande zou willen toevoegen is het onderhoud van het weiland. Wij halen dagelijks de mest uit het land, mest in het land zorgt voor een snelle verspreiding van wormen.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:14

Wij hebben op stal een keer een speciaal onderzoek laten doen, de paarden staan bij ons in 4 verschillende groepen. Van alle paarden in elke groep wordt dan 1 keutel opgestuurd, die zitten dan in een bak. 1 bak per groep, en na 2 weken komt er dan een uitkomst. Als er dan onder de 50 eitjes per gram zitten ( bij alle soorten wormen) dan hoeven ze niet ontwormt te worden, dat staat er dan ook bij. En als er in 1 groep teveel wormen zijn staat erbij welk ontwormingsmiddel die paarden moeten krijgen. Ook staat er dan bij wanneer we het volgende onderzoek moeten houden, we hebben het 2 weken geleden gedaan en nu hoeft het pas weer in april. Ik vind zo'n onderzoek elke keer wel erg goed want anders stop je de hele tijd gif in je paard terwijl hij/zij het helemaal niet nodig heeft, dus erg gezond kan dat niet zijn. Als je op een stal staat met veel paarden kan ik je dit wel aanraden, maar als je maar met een paar paarden staat dan zou ik het niet doen want dan wordt het wel erg duur! Knipoog

Groetjes

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:39

de kosten vallen erg mee, ongeveer 14,50 voor een test kit inclusief het onderzoek en in de kit zitten een speciale retour enveloppe, een test buisje, handschoen, vragenlijst.
dus zo duur is het niet vind ik
je moet nog wel postzegels plakken, 3x 44 cent!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:46

Ik vind het ook niet duur. Ik doe het enkel voor mijn paard, en er staan in totala nog 2 anderen bij ons op stal. Er wordt wat dat betreft ook niet echt gelijkmatig ontwormt.
Maar zolang mijn merrie geen wormpjes in haar mest heeft, dan zit het voro de andere waarschijnlijk ook wel goed. De ene wordt om de zoveel tijd ontwormt en de andere op dezelfde manier als mijn merrie eerst. En die heeft nog nooit (veel) eitjes in haar mest gehad, dus dat zal wel loslopen Lachen

alidaenlucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:31

Wij ontwormen vrij weinig houden wel altijd de stront in de gaten en als ze daarin zitten dan krijgen ze een wormspuit, hebben nog nooit problemen mee gehad

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:47

De DAP Bodegraven heeft een jaarpakket samengesteld.

Ik heb het ook en er zitten alle stofjes in die nodig zijn. Een jaarpakket kost 55 euro en er zitten 5 wormenkuren in: 3x Ivermectine, 1x Equest en 1x Equest Pramox.
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 22-01-10 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Dit is een oud topic, hier niet meer in reageren svp.