Bakbodems - ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Re: Bakbodems - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:13

Ik rij zelf in een bak met Agterbergbodem erin..Kost wat, maar dan heb je ook wel wat..Heb ik die jaren nog nooit gehad dat ik niet in die bak kon rijden..Word vrijwel niet in gelongeerd, en de hoefslag word regelmatig bijgeharkt. Is altijd in te rijden, ondanks regen, vorst, droog weer, regenbuien..Staat nooit nat, echt een ideale bodem..Maar kost echt erg veel..Wij hebben 'm via de ponyclub.

Andere optie is de bovengenoemde bodem, is een stuk goedkoper, geloof dat ze die in containers leveren? Maar hoeveel je ervan nodig hebt, is ook weer afhankelijk van het soort grond waar je op zit, wij hebben hier bijvoorbeeld klei...das echt een drama...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:53

Ik vind dit een interessant topic.
Volgend jaar gaan wij verhuizen en moet ik ook weer een andere bak hebben.
Wat ik nu heb is waardeloos, is gewoon zand, maar als het twee dagen heeft geregend wordt ie glad.

Ik zoek dus een betaalbare ondergrond, die niet zwaar is, ook met regen berijdbaar blijft, en niet veel problemen geeft met vorst....

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:56

[b]Ook ik vind deze topic interessant omdat ik al een hele tijd me afvraag hoe onze bodem rijdbaar kan blijven.Onze bak is gesitueerd in de hoek van de weide dus gewoon de onderlaag van het gras. Als de bak getrokken is dan is hij behoorlijk zwaar en graag zou ik een meer verende bodem hebben, het probleem is echter dat dit stuk grond gehuurd is en ik denk niet dat de eigenaar blij is met stukken kunstof (tapijt, snippers etc) in zijn grond als wij bijv. de pacht opzeggen en hij zijn
land weer gaat bebouwen, wie kan mij tips geven hoe ik een leuke bodem er in kan krijgen?
[/b]

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:16

Heeft er iemand ervaring met een Megatop bodem?

Groetjes, Martje

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:10

Zijn er ook betaalbare goed te berijden bodems ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:19

Wij hebben een hele fijne bodem, gewoon licht zand met tapijtsnippers.. Veert goed mee, mocht het ooit wat nattig worden (natte plekken van lekkage-dak) is het zo weer op gedroogd en word zoiezo niet erg glad. Vallen is ook best te doen, gaat iig niet erg hard.. Tong uitsteken Knipoog

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:19

All weather tuft is bijna niet meer te verkrijgen, ben hier zelf achteraan geweest, wachttijden lopen al op naar meer dan een half jaar. Wordt ook afgeraden voor paddockgebruik ivm teveel onderhoud.
Agterberg heb ik zelf ook gebeld voor offertes, mijn buitenbak moet ook als paddock gebruikt kunnen blijven worden en zij waren eerlijk: Agterberg raade hun eigen bodem AF voor paddockgebruik in combinatie met rijbodem.
Dat vond ik erg eerlijk: het is ook een erg dure bodem en niet iedereen heeft een dik gevulde knip.
Wat je zou kunnen overwegen is drainagebuizen, in combinatie met puinlaag en daar bovenop een goed verende, maar waterdoorlatende zandlaag. Ik heb hier kleigrond en dat schiet al helemaal niet op.
Met deze combinatie blijft de bodem goed, zowel voor paddockgebruik als rijbakgebruik. Ik ben er tot nu toe (ligt er nu een half jaar) erg tevreden over.
Helaas moet de buitenbak nu gerenoveerd worden omdat ik door een installatiebedrijf verlichting heb laten plaatsen en die lui hebben zich vastgedraaid met de hoogwerker, zodat ik aan de voorkant van de bak een modderpoel heb, tot groot vermaak van de paarden Boos! . Het is een verzekeringskwestie voor hetninstallatiebedrijf, dus het komt wel goed, maar het is nu even afwachten,.)
Succes ermee!

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:47

Hallo Yetse,

Wij hebben ook kleigrond. Wil jij mij dan even doorgeven welke zandsoort je in de bak hebt ? Ook graag de korrelgrootte.
En hoe dik heb je de zandlaag gelegd ?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:02

Yetse, wat jij zegt klopt helemaal. Wij hadden ook een Agterbergbodem in gedachte bij aanleg van onze nieuwe bak en inderdaad zijn ze wel zo eerlijk om erbij te zeggen dat je de bak dan niet als paddock kan gebruiken. Nu hebben we ook een goede bak, (al willen we alleen nog eens sproeiinstallatie laten aanleggen voor de zomer) waar de paarden lekker de hele dag in kunnen staan. Ik moet er wel bij zeggen dat we niet veel goedkoper dan de Agterbergbak uit waren. Arbeidsloon en materiaal zijn gewoon duur of je nu een bak bij Agterberg bestelt of ergens anders.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:11

Ik zal eerlijk zijn: de toplaag is zo'n 35 cm dik, er is meer dan 44 kuub ingekomen en er moet nu zeker weer 15 kuub inzake het feit dat die stomme lui zich vastgereden hebben met de hoogwerker.
Daaronder zit een puinlaag (bij mij echt dik, wel zo'n 50 cm, daarom hoefde bij mij geen drainagebuizen eronder) en daaronder zit het klei.
Ze waren 1 dag bezig om het zand te brengen en uit te spreiden. Er is nog wat klei afgegraven voor de zekerheid voordat ze met storten begonnen. Het puin lag er al: er liggen onder de buitenbak 2 boerderijen Haha!
Totale kosten inclusief BTW: € 4000,- 2 man sterk. 16 manuren. Inclusief machines: zware tractor met sleper en bakwagen erachter en een sjovel.
Ik heb dit laten doen door een plaatselijk mechanisatiebedrijf, die verstand hebben van onze kleibodem en meerdere buitenbakken hebben aangelegd. Ik ben er erg tevreden over. Ook over de prijs.
Het zand komt van een afgraving uit Laag-Zuthem: mensen die bij mij in de buurt wonen, weten waar ik het over heb. Het is grofkorrelig zand, neigt naar grijs, qua kleur. Dit zand is super voor de aanleg van buitenbakken. Zandkorrelgrootte weet ik niet, sorry! Ik hoop dat jullie wat hebben aan mijn info!
Oja, belangrijk is wel dat je eerst eens wat mensen uitnodigt om ter plekke de situatie te bespreken, dat praat makkelijker.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:16

Ik heb ook erg goede ervaringen met Al weather tuft bodem! ( www.buitenbak.nl )

Is echt altijd in te rijden, alleen met sneeuw niet (kan wel, maar denk niet dat veel mensen dan gaan rijden Knipoog)

en niet zo superduur helemaal vergeleken met een agterbergbodem!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:34

IK zoek ook een andere optie als agterberg, het is me gewoon te duur , en vooral omdat ik dit jaar de bodum nog wil veranderen.
Ben zelf ook aan het denken voor all weather tuft

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:37

raad je alleen wel aan om hem aan te laten leggen als de bak droog is, maar dat staat ook wel op de site Knipoog

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:06

Bedankt Yetse, voor de info.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:34

Alstu Haha!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:37

Swanenberg bodems zijn erg fijn, eigenlijk altijd te rijden!

nicolaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:51

Nadir schreef:
Kijk eens op http://www.buitenbak.nl. Ik heb er alleen nog maar positieve verhalen over gehoord, je kunt er echt 365 dagen per jaar in rijden.

Kan er over mee praten. Inderdaad echt 365 dagen per jaar berijdbaar. ondergrond hier is zeeklei vandaar hebben eerst drainage gelegd, toen grof puin, stierenzand en toen dat tuft erop.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:55

Melanie_ schreef:
Wij hebben een hele fijne bodem, gewoon licht zand met tapijtsnippers.. Veert goed mee, mocht het ooit wat nattig worden (natte plekken van lekkage-dak) is het zo weer op gedroogd en word zoiezo niet erg glad. Vallen is ook best te doen, gaat iig niet erg hard.. Tong uitsteken Knipoog

dit lijkt me wel wat voor mijn paddock/longeerbak..!

heb je dr meer info over..? zo of via pb

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:43

ik zou nooit zoveel geld uitgeven aan een bodem eerlijk gezegd zoals die van agterberg, wij hebben zelf via via wat verhalen echt aan een perfecte bodem gekomen die nu na 10 jaar nog in een echte top staat is..

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:58

__KELLY schreef:
ik zou nooit zoveel geld uitgeven aan een bodem eerlijk gezegd zoals die van agterberg, wij hebben zelf via via wat verhalen echt aan een perfecte bodem gekomen die nu na 10 jaar nog in een echte top staat is..

en wat voor een bodem is dat..?

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:46

Helina0611 schreef:
__KELLY schreef:

en wat voor een bodem is dat..?

geen iddee dat zou ik aan mn vader moeten vragen, die heeft dat toen der tijd allemaal voor mekaar gemaakt

zowiezo is het een stukje uitgegraven, drainaige, worteldoek, en een zandbodem dus, maar welke ?

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:53

ok ik hoor het wel, je mag me ook pben

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 20:59

Hier zijn ze momenteel bezig met de nieuwe bodem.
Er is eerst de toplaag afgegraven, hier was dusdanig organisch materiaal in gekomen, dat het water niet meer afgevoerd werd. Daaronder zat mooier zand, zo hard als een vochtig strand.
Daar zijn zeven sporen in gegraven, waarna drainagebuizen er in gelegd. Er is bekeken hoe het waterpeil zomers en s winters is, zodat daar niet onder gekomen wordt. Daarna komt er scherpzand in en daaroverheen een combinatie van het huidige zand/woudzand en scherpzand.
Daarnaast ligt de drainage zo dat het aan het uiteinde van de bak, uitmond in een soort riool, wat het water afvoert. Aan de andere zijde steken de drainagebuizen de grond uit, zodat we ze makkelijk(er) kunnen doorspoelen.

Zijn erg benieuwd hoe het geheel wordt.

Kosten? via PB verkrijgbaar.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:49

Bella schreef:
Hier zijn ze momenteel bezig met de nieuwe bodem.
Er is eerst de toplaag afgegraven, hier was dusdanig organisch materiaal in gekomen, dat het water niet meer afgevoerd werd. Daaronder zat mooier zand, zo hard als een vochtig strand.
Daar zijn zeven sporen in gegraven, waarna drainagebuizen er in gelegd. Er is bekeken hoe het waterpeil zomers en s winters is, zodat daar niet onder gekomen wordt. Daarna komt er scherpzand in en daaroverheen een combinatie van het huidige zand/woudzand en scherpzand.
Daarnaast ligt de drainage zo dat het aan het uiteinde van de bak, uitmond in een soort riool, wat het water afvoert. Aan de andere zijde steken de drainagebuizen de grond uit, zodat we ze makkelijk(er) kunnen doorspoelen.

Zijn erg benieuwd hoe het geheel wordt.

Kosten? via PB verkrijgbaar.

ik pb je

angel2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:19

Martje70 schreef:
Heeft er iemand ervaring met een Megatop bodem?

Groetjes, Martje

Wij hebben 8 jaar geleden de buitenbak aangelegd met een Mega Top laag erover (waren toen die houtsnippers). De eerste jaren leek dit erg fijn, we konden echt altijd rijden. We hebben wel twee keer een nieuwe laag erover gedaan. Maar sinds een jaar of drie is de bodem heel zompig geworden, wat blijkt; die houtsnippers zijn humus gaan vormen en daar kon het water niet doorheen, dus bleef het water in de bovenste lagen staan.
Dus voor een buitenbak vind ik die Mega Top houtsnippers niet zo geschikt! Maar ik geloof dat ze ondertussen een ander soort materiaal als toplaag hebben.