rijden op strak bevroren grond doe ik niet, ik vind het risico dan erg groot, zeker in de bak. verder staan mijn dieren wel 24/7 buiten, ook al doen ze met dat frisse weer nog zo gek.
ohz bestuur ik mijn paard, hij is met mij bezig en moet dus op de bodem kunnen vertrouwen zonder daar al te veel mee bezig te zijn. daarom rijd ik niet op een ongelijk bevroren bodem. echter, als het paard vrij kan bewegen is hij prima in staat om zelf uit te zoeken waar hij zijn voetjes neerzet, en een keer verstappen zal ongetwijfeld voorkomen.
een paard angstvallig binnenhouden vind ik erg oneerlijk, juist met dat frisse weer vindt een paard het heerlijk om zich uit te leven. dat een paard tot op zekere hoogte hier en daar tegen zichzelf beschermd moet worden, daarmee ben ik het eens (denk aan vetzakken, of giftige planten), maar imo moet een paard óók als het vriest gewoon lekker uit zijn dak kunnen gaan. het is geen porselein. bovendien, júíst door het binnenhouden zal het paard wanneer het naar buiten mag nóg frisser zijn, en dat maakt het risico alleen maar groter.
wil je dit risico uitsluiten? zorg dan voor zoveel mogelijk weidegang, bij 24/7 per dag buiten gaan ze weliswaar ook wel uit hun plaat, maar dan zijn ze wel bekend met wat er onder hun voetjes komt en bovendien barst de energie er dan ook minder ongecontroleerd uit.