In de stal laten of in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aronneke

Re: In de stal laten of in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:51

Die van ons staan gewoon buiten hoor. Het zijn fjorden en die zijn wel wat gewend, veel gras staat er nooit op en de grond is wel bevroren maar ze hebben geen last. Wel krijgen ze savonds nog hooi en brok

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:35

Hier heb ik niet eens een stal. Ze staan altijd buiten dag en nacht, zomer en winter!

Cassanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 18:45

Oke, we zijn het dus redelijk eens.. maar die comfortzone (???) wat betekent dat? Ik heb nu een 340 grams deken op en die wil ik ook graag de hele winter ophouden, kan dat denken jullie of moet er meer op als het meer gaat vriezen????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:49

Kawa heeft een 300 grams op en dat veranderd niet tot de lente.
Zanda heeft niks op en dat veranderd ook niet Lachen

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:51

Die van mij staan ook gewoon buiten. Ze krijgen wel hooi in het land, maar dat kregen ze ook al toen het nog niet vroor.

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:19

Bij ons gaan de paarden overdag om en om in de paddock of in de vak los.. zodat ze hun benen kunnen strekken.; En 's nachts gaan ze naar binnen..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:28

Bij mij lopen ze nu juist weer dag en nacht buiten. Toen het nat was had ik ze juist 's nachts op stal staan.

Ze lopen nu het hard en droog is overdag op de normaal te natte wei bij de paddock en bak. Ze kunnen in de paddock en schuilstal hooi halen als ze willen. 's nachts staan ze op de paddock en in de bak verplicht hooi te eten. (anders willen ze voornamelijk gras eten en dat trekken hun darmen niet helemaal op het moment, te nat en koud)

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:29

Bij ons gaan ze ook overdag naar buiten en 's nachts naar binnen Lachen

Cassanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 21:25

Kawa: de vorige eigenaresse van mijn paard zei dat als het harder ging vriezer ik wel meer dekens op moest leggen, is dat echt zo of is dat meer wat de mens wil dan het paard?? Ik bedoel, zou hij het echt koud krijgen?

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:39

Hier staan ze ook gewoon buiten als het vriest Ja wel voeren we extra hooi, maar dat doen we sowieso 's winters omdat er niks van gras meer op de wei staat.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 23:07

@Casanova: volgens mij valt dat wel mee, ze komen alleen iets dikker in het haar. Ik merk wel dat de oudere paarden het prettig vinden met een wat dikkere deken, terwijl de jonge garde daar absoluut geen prijs op stelt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 23:10

Ze staan gewoon buiten. Wel jammer is dat er in de wei geen extra hooi gevoerd wordt. In stal krijgt hij wel onbeperkt hooi.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 23:43

Bij mij staan ze 24/7 buiten. 's ochtends krijgen ze een strook lang gras en 's avonds hooi. Op dit moent kiezen ze zelf nog voorhet gras. Af en toe probeer ik 's ochtends hooi maar daar kijken ze niet naar om. Zodra ze dat wel gaan doen dan krijgen ze 's chtends ook hooi.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 08:34

Die van mij staan ook buiten de arabier staat snachts binnen maar mijn shet staat dag en nacht buiten.
Ik vind het raar dat er mensen zijn die met dit prachtige weer hun paarden binnen laten.
Het is zo'n gezond weer voor ze.
Op stal is het echt niet warmer door het staan krijgen de paarden het juist kouder omdat hun bloedsomloop niet gestimuleerd wordt, als ze lekker de hele dag kunnen bewegen is dat veel beter.
Denk maar eens aan lekker rollen.
Ik vind dat er mensen zijn die teveel voor het paard denken en natuurlijk lees je over enge verhalen dat ze door de harde grond zich bezeren maar die verhalen vergeten we als we aan het springen zijn.
Dus ik zou zeggen buiten is 1000* beter voor je paard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:01

cassanova:
je moet gewoon even voelen onder de deken als je dier buiten staat.

voelt het lekker warm er onder dan hoeft jouw dier dus echt geen deken er bij, en denk je van nou warm is anders dan doe je er eentje bij.
heel makkelijk toch? Haha!

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:51

Mijne staan nu verplicht binnen omdat ze werkelijk een gevaar voor zichzelf zijn. Lexie ziet totaal geen gevaar en Tigo is zo gek als een deur. En ondanks dat ze normaal iedere dag naar buiten gaan en bijna geen krachtvoer krijgen nu, had ik ze de eerste dag allebei al geblesseerd toen alles hard bevroren was. Grote stukken uit de hoeven omdat ze lopen rennen en bokken op de ongelijke grond, Tigo is helemaal onderuit gegaan omdat het spekglad was in de wei en hij niet meer op tijd kon remmen en zit nu onder de schaafplekjes... En ze stoppen ook niet. Ik had ze om 10 uur buiten staan (met gevaar voor eigen leven Tong uitsteken ) en om 5 uur liepen ze nog te bokken en te springen...
Ik ben hardstikke tegen paarden de hele dag op stal houden, maar ik heb ook geen zin om straks mijn paarden een half jaar uit de running te hebben vanwege blessures, of nog erger, ze dood te hebben vanwege gebroken benen.
Vanwege de kou zou ik ze niet binnen laten, en zodra de bodem weer wat zachter is gaan ze ook meteen weer naar buiten (met regendeken, Lexie 300 grams en Tigo zelfs maar 150 grams), lekker op de wei.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 00:44

rijden op strak bevroren grond doe ik niet, ik vind het risico dan erg groot, zeker in de bak. verder staan mijn dieren wel 24/7 buiten, ook al doen ze met dat frisse weer nog zo gek.
ohz bestuur ik mijn paard, hij is met mij bezig en moet dus op de bodem kunnen vertrouwen zonder daar al te veel mee bezig te zijn. daarom rijd ik niet op een ongelijk bevroren bodem. echter, als het paard vrij kan bewegen is hij prima in staat om zelf uit te zoeken waar hij zijn voetjes neerzet, en een keer verstappen zal ongetwijfeld voorkomen.

een paard angstvallig binnenhouden vind ik erg oneerlijk, juist met dat frisse weer vindt een paard het heerlijk om zich uit te leven. dat een paard tot op zekere hoogte hier en daar tegen zichzelf beschermd moet worden, daarmee ben ik het eens (denk aan vetzakken, of giftige planten), maar imo moet een paard óók als het vriest gewoon lekker uit zijn dak kunnen gaan. het is geen porselein. bovendien, júíst door het binnenhouden zal het paard wanneer het naar buiten mag nóg frisser zijn, en dat maakt het risico alleen maar groter.

wil je dit risico uitsluiten? zorg dan voor zoveel mogelijk weidegang, bij 24/7 per dag buiten gaan ze weliswaar ook wel uit hun plaat, maar dan zijn ze wel bekend met wat er onder hun voetjes komt en bovendien barst de energie er dan ook minder ongecontroleerd uit.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 07:39

Normaal gesproken staan mijn paarden iedere dag buiten op de wei, van 's morgens tot 's avonds. En dus gingen ze ook op de bevroren wei (die ook nog eens hobbelig was omdat het er eerst zo nat was). Maar als je ze aan het eind van de dag nog steeds gek ziet doen en ze allebei geblesseerd zijn kijk je toch wel uit. Mijn vorige paard deed gewoon voorzichtig als hij merkte dat het hard was, maar deze twee dus niet! En ik heb dit jaar al een paard verloren door een gebroken been, ik zit er niet op te wachten dat er nog zo iets gebeurd.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:33

als het land bevroren is mogen ze van onze stal eigenaar lekker op het land dus daar maak ik dan ook gretig gebruik van en m'n paard vind het heerlijk buiten.vind het maar niks als hij de hele dag op stal staat.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:25

Gewoon lekker buiten laten overdag, maar 's avonds wel weer naar binnen halen:).

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:41

Gewoon de wei op bij ons, overdag op de wei tenminste, 's nachts gaan ze op stal. Ze kunnen er best tegen als het vriest Lachen