full time baan, welk type pensionstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

messica

Re: full time baan, welk type pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:31

Ik sta ook op een volpension stal! Heerlijk ik zou niet meer anders willen ondanks dat ik nooit een hekel aan uitmesten, voeren etc. heb gehad. Maar de tijd die je nu bij je paard bent kun je dan ook echt goed besteden en dat vind ik wel zo fijn. Bij ons zijn er nu 14 stallen en worden er nog 14 stallen aan de andere kant gebouwd. Ik vind het juist gezellig als er meer mensen zijn, beetje kletsen etc. dus ik zou niet graag alleen staan. Ik merk wel aan mezelf dat ik nu sneller een dagje niet ga. Op de andere doe-het-zelf stal ging ik altijd 2 keer per dag. Dus je wordt er wel wat makkelijker in zeker met dit koude weer. Nu is dat opzich ook niet erg want alles wordt gedaan en de paarden komen elke dag lekker op de wei! En mijn jonge paard dag en nacht!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:38

Ik sta niet volpension, maar kan me heel goed voorstellen dat je je paard wel zo stalt, wanneer je een full time baan hebt. Ik vind de klusjes rondom 'het eigen paard hebben', ook veel te leuk om door iemand anders te laten doen. Vind het heerlijk om mn paardjes een schoon stalletje te geven en ze hun eten te geven. Ik sta op een manege/springstal en mn paarden worden wel gevoerd, als ik er zelf ben tijdens 'etenstijd' doe ik het zelf. Ik heb een Full-Time studie en hou op deze manier ook weinig vrije tijd over, maar volpension is vaak duurder en ik heb het op deze stalling uitermate naar mn zin.

Als ik jou was zou ik idd wel volpension gaan, het 'eigen paard hebben' moet je niet opbreken en zo kun je meer tijd in je paardje steken i.p.v. mesten, voeren enz..

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 13:40

Mogelijkheden om iets te laten doen is er bij ons niet echt. Er staan ook alleen volwassenen op onze stal. Het enige wat ik laat doen is een paar uurtjes per dag in de paddock laten zetten.
Ze heeft dus geen loopstal oid dus als ik naar volpension ga dan gaat ze er qua faciliteiten niet op achteruit.
Overigens heb ik geen hekel aan mesten etc. Zeker in het weekend als ik de tijd heb vind ik het heerlijk om te doen. Maar rijden bijvoorbeeld doe ik nu ook alleen in het weekend wegens tijdgebrek.

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:17

Bij mij staan de paarden thuis. We hebben twee paarden waarvan 1 wedstrijdpaard. En werken beide 32 uur doordat we ook gezegend zijn met kinderen. Het bevalt me prima zo, heb de laatste tijd wel getwijfeld of we niet over zouden gaan naar verkoop en pensionstalling. Maar ja ik ben kritisch en ben nog niet iets voorbij gekomen waar ik mijn paarden zou willen stallen.
het is wel een kwestie van goed organiseren. Wat ik nog wel overweeg is om zelf een pensionklant te nemen zodat je de taken kunt verdelen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:43

Ik begrijp dat als je een fultime baan hebt dat het wat lastiger is maar dan zou ik hem in volpension zetten.
Maar ik zou het niet anders willen om zo te zorgen voor mijn paardjes.
Ik sta in volpension en alles wordt gedaan, als ik smorgens daar ben doe ik mijn stal alvast.
En ik ga zelf iedere dag er naartoe om ze zelf te voeren.
Lekker poetsen.
Ik werk 20 uur per week uitbouwend tot 30 uur als er zieken of vakanties zijn.
Ik werk tot 18.00 en ik moet ook thuis koken maar ik vind het altijd heerlijk als ik naar mijn paardjes kan.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:18

Wij werken beide fulltime.
Wij staan ip volpension, echter zelf uitmesten levert een korting op van 30 euro per paard en dat maal 4 is voor mij aantrekkelijk genoeg om zelf even drollen te wippen.
En de weidegang/ losgooien moet je zelf verzorgen. Zodra als het kan gaan ze 24/7 het land op. De rest van de maanden rijd ik vanuit mijn werk door naar stal en doe ze of op het land of in de paddock.
Rijden is bij ons buiten de lessen om prima te doen. De accomodatie is groot, maar extreem veel pension is er niet (en daar zijn we zelf nog een groot aandeel van Nagelbijten / Gniffelen ).
Voorheen heb ik altijd op stallen gestaan waar ik alles zelf moest regelen. Nu zou ik daar alleen nog mee accoord gaan als ik ze bij huis heb.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:49

Ik werk ook fulltime (40 uur) en sta op een stal waar we alles zelf moeten regelen.
Tenminste: de boer voert ;s ochtends maar dat is het dan.
Gelukkig werken er heel veel mensen bij ons op stal parttime of niet en die zorgen dan dat de paarden de paddocks in gaan.

Als ik dan 's avonds kom staan ze vaak al op stal, of ik haal ze binnen en ik mest zelf mijn stal en zet voer klaar (ben ik in half uurtje mee klaar...wat is nou een half uurtje???).

Diegene die het laatste is die zorgt dat de paarden allemaal op stal staan en gevoerd worden en dat er geveegd wordt. We hebben hier een rooster voor en dit hoef je dus niet elke dag te doen.
Dat scheelt ook weer!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 21:54

Ik begrijp dat bij jullie iedereen direct uit het werk komt? Of eten de paarden laat?
Ik ben helaas vaak wel langer dan een half uur bezig omdat ik ook regelmatig iets van mijn stalgenootjes overneem.
Er zijn ook wel mensen die af en toe 's morgens de paarden in de paddocks zetten maar daar kun je niet vanuit gaan. En ik wil toch wel graag zeker weten dat ze ook overdags buiten komt.
Tegen de tijd dat ze eten krijgen ben ik door werk + file vaak nog niet op stal dus betaal ik iemand om dit voor mij te regelen.
Wel fijn dat je het zo kunt regelen met je stalgenoten.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:59

Ik werk wel fulltime, maar woon nog thuis waar ook mijn paarden staan. Mijn mams doet bijna alles Ja Enige wat ik hoef te doen is rijden en poetsen Lachen

Maar als ik ooit mijn paard niet meer thuis kan houden, dan zou ik gaan voor een volpension stalling Ja Waar ze buiten en binnen zouden zetten, stallen doen en voeren.

Een collega van mij werkt fulltime als accountmanager en heeft nog 2 paarden, waar ze recreatief mee rijdt Ja Zij staat elke morgen om 6 uur op om te voeren en stallen te mesten. Dan staan de paarden de hele dag buiten en 's avonds haalt ze ze binnen.

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:33

Ik heb m'n paardje op een stal staan waar je zelf moet mesten en verder wordt er eigenlijk alles door vrijwilligers gedaan. Je kan er dan voor kiezen om ook vrijwillig het een en ander te doen, diegene die minder werken doen dan ook wat meer dan diegene die meer werken ( logisch Tong uitsteken ) Het werkt echt goed en er is eigenlijk nooit gezeur.
Vind het ook wel fijn om m'n paardje zelf te mesten, en je bent er zo mee klaar...

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:17

Mijn paard staat op volpension. Maar omdat hij buiten staat hoeft er verder neit veel met hem te gebeuren, krijgt wel hooi op de wei. Ik werk ook 40 uur soms heb ik twee pauze dus rij ik dan op en neer. Dan kan ik na mijn werk naar huis en andere dingen doen. En als ik echt niet kan kijkt een vriendin naar hem.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:26

Mijn paard staat op een manege waar het onderhoud van de bak e.d. door de manege wordt gedaan net als het voeren van de paarden. Voor mij rest dan het mesten van de stal (genoeg kiddo's die dat graag voor je doen voor een paar eur) en zorgen dat ze voldoende beweging krijgt. Helaas lukt het mij niet vaak genoeg naar mijn zin om haar op de wei te zetten, soms valt er wel wat te regelen met stalgenoten (als jij ze 's ochtends op de wei zet haal ik ze er 's middags af), maar meestal kom dat toch in het gedrang met mijn werktijden.

Momenteel is het geen optie om haar op een andere stal te zetten, maar mocht die tijd ooit komen dan wordt het ook minimaal een soortgelijke stal. Ik merk nu al dat mijn mannetje aardig wat aan aandacht in moet leveren vanwege mijn paard en meer zal hij niet accepteren.

Ik moet wel zeggen dat ik heb genoten van de week dat ze volpension bij de hengstenhouderij heeft gestaan. Je hoeft geen rekening te houden met de lessen om te kunnen rijden en iedere dag komen ze uit stal. Ofwel op de wei ofwel in de stapmolen. Heerlijk was dat.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:27

Ik werk fulltime en Jo staat ook op een volpension. Ze wordt 6x per dag gevoerd, de stal elke dag opgestrooid en door de week buiten en binnen gezet. De klusjes om het paard hebben heen vind ik ook wel leuk, maar daar heb ik nou eenmaal geen tijd voor. 's Avonds muts ik toch nog wel rond de stal, even lekker uitmesten (scheelt mij weer poetswerk als Jo weer eens heerlijk languit heeft liggen slapen). In het weekend zet ik haar wel zelf buiten en doet een stalgenootje haar 's middags naar binnen.

Er staan wel veel paarden, maar er worden er maar een paar eigenlijk intensief gereden. Het is in de bak dus eigenlijk nooit echt druk (deze winter maar 1x meegemaakt dat er meer dan 4 mensen tegelijk reden) maar je hebt wel veel aanspraak en het is heel gezellig.

Voor mij werkt het zo perfect.

harryde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:28

Mijn paarden staan op een stal waar alles gedaan wordt, ik hoef ze alleen maar aandacht te geven, te poetsen en te rijden. Ze worden zelfs iedere morgen in de molen/paddock of wei gezet (is all inclusive). Als je een dag niet kan, kun je je paarden laten longeren of rijden (op niveau getraind), of ze nog een keer in de molen/wei of paddock laten zetten.
Wanneer je zelf heel erg veel werkt, is dit wel een fijne gedacht (in ieder geval dat je paard er zeker 2 keer per dag uitkomt)

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:32

Ik werk fulltime. Direct na het werk ga ik naar stal toe, uitmesten en voer klaarzetten en eventueel nog wat met paard doen. De staleigenaar zorgt ervoor dat de paarden overdag naar buiten gaan en weer binnen komen en hij voert het klaargezette voer + kuil. Soms vind ik het wel een opgave om te gaan, maar zodra ik op stal kom ben ik weer lekker ontspannen. Ik geniet er op zich ook wel van om paard weer in een schone stal te zien staan, knabbelend van zijn kuil. Het feit dat mijn paard overdag buiten komt helpt bij mij ook wel. Als ie 23 uur per dag op stal zou staan, dan zou ik een stuk meer druk op mijn schouders voelen.

Als het je echt zo opbreekt, dan zou ik zeker op zoek gaan naar een stal die alles voor je doet. Een paard hebben hoort leuk te zijn, geen uitputtingsfactor.
Laatst bijgewerkt door JoT op 17-12-07 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:48

Ik werk ook fulltime, mijn paard staat in volpension op een manege. Ik vind het heerlijk, het enigste wat ik hoef te doen is poetsen en rijden, ik heb dus fijn alle tijd voor mijn paard! Voorheen heb ik ook een poosje halfpension gestaan, opzich geen probleem maar na een jaartje begon het me eerlijk gezegt wel op te breken... Nu moest ik ook nog een behoolijk eindje rijden naar die stal dus wellicht dat de combi daarvan gewoon niet helemaal je-van-het was.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:21

Ik studeer fulltime en heb daarnaast een bijbaantje, maar reageer ook maar. Ik sta volpension en vind dat heerlijk. Alles wordt gedaan en mijn paard komt ook dagelijks de wei op (op zondag na). Zeker als ik een dag 's avonds een verplichting heb en overdag moet werken of veel colleges heb vind ik het heerlijk een dagje over te kunnen slaan. Vorige stal was ook volpension maar wel zelf buiten zetten en dan moet je echt iedere dag gaan. Als je een keer hondsberoerd bent iemand anders zoeken die kan gaan etc. omdat anders je paard meer dan 24 uur zijn stal niet uit komt.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:26

danneke80 schreef:
Ik begrijp dat bij jullie iedereen direct uit het werk komt? Of eten de paarden laat?Ik ben helaas vaak wel langer dan een half uur bezig omdat ik ook regelmatig iets van mijn stalgenootjes overneem.
Er zijn ook wel mensen die af en toe 's morgens de paarden in de paddocks zetten maar daar kun je niet vanuit gaan. En ik wil toch wel graag zeker weten dat ze ook overdags buiten komt.
Tegen de tijd dat ze eten krijgen ben ik door werk + file vaak nog niet op stal dus betaal ik iemand om dit voor mij te regelen.
Wel fijn dat je het zo kunt regelen met je stalgenoten.

Dat hangt er vanaf. Als ik in de zomer uit mijn werk kom, ga ik zelf eerst etenn. Dan de stallen doen en dan nog rijden o.i.d. en daarna gaan de paarden op stal en krijgen ze ruwvoer voor de nacht en eventueel krachtvoer voor degene die dat nodig hebben. Paarden staan dan namelijk de hele dag op de weide.
In de winter staan ze afhankelijk van de natheid op de wei of in de grote paddock (24 X 42 meter).
Maar als ik dan thuis kom wordt het bijna donker. Dus dan is het eerst: stallen doen, paarden binnen met ruwvoer, zelf eten, dan paarden rijden o.i.d. en dan weer ruwvoer en krachtvoer voor de nacht.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:31

Ik herken je probleem, ik werk dan 32 uur, maar heb 2honden en een paard, en sta ook op een doe het zelf stal..
Ook ik ben aan het twijffelen.......... in de weekenden is het probleem niet, maar uit het werk kost het best veel tijd. Daarbij vind ik het wel weer heel leuk om dingen zelf te doen, maar het blijft hier nog even door twijffelen Knipoog

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:34

JoyRider schreef:
Herkenbaar: wij stonden een jaar geleden ook op een doe-het-zelf-stal. Door alle klussen die erbij komen zagen we ons paardje bijna niet meer Dus nu staan we weer lekker in pension: nu hebben we weer quality-time met het paardje Ja Bevalt een stuk beter moet ik zeggen Haha!

Dat is dus waar ik nu ook mee zit. Sta ook op een doe-het-zelf stal. Heerlijk dat de paardjes naar buiten kunnen maar als ik dadelijk vanaf 21 januari weer 36u moet werken per week wordt het behoorlijk lastig om alles te gaan regelen.
Er is niet echt iemand om het mee samen te doen. En daarnaast kom ik wel 2x op een dag op stal maar echt iets met de paarden doe ik niet. Ga niet 3x op een dag door de kou heen en weer rijden om even te gaan rijden. Ik moet al 10KM enkele reis rijden op mijn koude scooter en dat is niet echt prettig Nagelbijten / Gniffelen Daarom gaat Nicky volgend jaar zowiezo de winter en als het even meezit voor altijd naar een manege/pensionstal waar ze verzorgt wordt en in de zomer lekker de wei op kan want dan krijg ik het ook niet meer allemaal geregeld.
En dan werk ik dus ook Full-time Bloos

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:48

Ik heb ook minder tijd dan vroeger voor mijn paard omdat ik 2 kleine kinderen heb. Ik kan er dus alleen heen als manlief thuis is. Ik ben dus ook verhuisd met mijn paard naar een stal waar hij overdag van 9 tot 4 buiten staat, hij wordt buiten en weer binnen gezet, en ik kom dan 's avonds om 19.30uur weer, zo is hij er lekker vaak uit. Ik moet alleen zelf mesten, maar dat vind ik niet erg. Het voordeel vind ik wel dat hij overdag zomer en winter al buiten geweest is, heb je niet zo'n schuldgevoel als je wat minder tijd hebt. Mijn paddock is wel vrij groot, dus hij kan zich lekker uitleven. Voor 2 dagen heb ik nu een bijrijdster, en de andere 5 dagen kan ik zelf rijden.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:58

werk ook fulltime[niet meer in de paarden] en ben blij dat mijn oudje met pensioen is. hij staat met twee tinkers in een open stal bij een vriendin, en ik ben blij dat ik er niet perse iederedag heen hoef.
de loopstal mesten doen we of samen of om de beurt.
iederedag rijden zou ik teveel vinden op het moment.
ik zou als ik jou was een all inclusive satl zoeken

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 19:14

Ik neig op het moment ook meer naar de andere stal.
Dat heeft er ook mee te maken dat de bak heel lang nat was, en nu zo hard dat ik er niet in durf. (er zijn er al 2 kreupel door die bak)
Alleen als ik de mensen daar spreek of we doen met zn allen iets gezelligs (gisteren nog allemaal buiten gereden) dan slaat de twijfel weer toe.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:10

Maar worden op de niet volpension stallen geen roosters gemaakt??

Bij ons komen alle paarden in 3 kuddes elke dag naar buiten in 3 paddocks. Dus 's ochtends is het zaak dat iemand de paarden in de paddocks zet en even veegt.

S; avonds is het dan van belang dat iemand (of als er meerdere mensen aanwezig zijn) de paarden binnen zet en voert en even veegt.

We zijn met zijn 9-en dus iedereen moet gewoon zijn steentje bijdragen...

Het 'vaste' rooster wie op welke dag wat doet is nu wat in de slop geraakt maar ik ga er wel weer op hameren dat er weer een vast rooster moet komen zodat iedereen minstens 1 x in de week zijn steentje bijdraagt. Als iemand zich voor 1 x in de week de paarden buiten zetten en 1x in de week de paarden binnen zetten met voeren opgeeft dan is het probleem toch opgelost??

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:13

ik werk fulltime en sta op een zo'n zogenaamde doe-het-zelf-stal. Ondanks dat t soms best een hoop tijd kost vind ik het toch niet vervelend om te doen. Lekker een beetje tutten, schoonmaken, op je gemak t voer klaarzetten terwijl m'n paard lekker buiten loopt vind ik helemaal niet erg. En als ik daarna dan flink met m'n paard bezig ben geweest is het heerlijk om haar daarna weer in een zelf schoongemaakt stalletje te zetten.