shet en arabier scheiden of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: shet en arabier scheiden of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 17:32

zo bedoel je, snapperd kapot!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 09:59

kasparonda schreef:
Ik vind het maar niks zo'n graaskorf, staat me niet aan.

En heb je hier ook een reden voor? Mijn paard heeft last van een suikerallergie. Ik zit te denken aan een 'muil'korf, om ervoor te zorgen dat hij niet teveel gras binnen krijgt (gras=glucose=suiker).
Lijkt mij geen verkeerde oplossing Bloos

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 11:51

Dit heb ik al gezegd, dat ik het geen oplossing vind als een paard daar 24/7 mee moet lopen.
Als jouw paard een suikerallergie heeft zul je hem ook niet 24/7 op het gras zetten en voor een aantal uur per dag gaat dat ook wel, maar niet de hele dag.
Daarbij heb ik nog een optie om hem tussen allemaal van die te dikke pony's te zetten en waar rekening wordt gehouden met het voer en weidegang in gevaarlijke periodes.

kwintaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:41

ik hoor altijd hele positieve berichten over muilkorven. een hele dag op stal daar wordt je shetje ook niet blij van..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:49

ja en ipv schraal hooi krijgt die dan
eerst een flinke bak sillage (wat ik meen te herrinneren licht kuil is)
daarna paar uur wei en daarna niks of eigenlijk wel -> stro
versus land met graaskorf (iets wat heel veel ponys 24/7 doen)

maar je bent zelf continu excuses aan het maken waarom wel de
dikke pony stal en wei niet

vraag me serieus af waarom je het uberhaubt hier vraagt ..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 16:33

Waarom verzinnen jullie van alles om mijn pony met die graaskorf te laten lopen.
loop zelf 24 uur per dag met een plastic ding om je bek, waar je amper mee kunt eten en drinken.
Ik heb het bij een pony gezien die allemaal kale plekken op zijn snuit had.
Nou nee dank je en dan zou ik mijn pony de hele zomer dag en nacht met die korf laten lopen.
En dat jullie allemaal zo'n geweldige berichten horen prima maar ik ben er niet van gecharmeerd.
en kwintaa: als je kunt lezen zou je hebben gezien dat de shet niet de hele dag op stal komt te staan, integendeel hij komt de hele dag buiten met de mogelijk om zelf zijn stal in te lopen.

Ik ben gewoon een overweging aan het maken en ik ben geen excuses aan het maken maar er worden hier steeds dingen herhaald of verkeerd begrepen en die wil in rechtzetten.
Ik vind dat hier af en toe erg vreemd gereageerd word.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:20

ben ook geen grote liefhebber van de graaskorf Knipoog
maar de andere optie hoefbevangen of die andere stal stan mij nog meer tegen
maar ben ivm ondrstaande niet voor de andere optie

gezien de manier van voeren zou ik dus NIET voor de loopstal kiezen ..
gezien het feit dat jij vd winter ze weer samen in de stal zou willen hebben
zou ik niet kiezen voor opslitsing (grate kans dat ze mindere vriendjes zijn als nu)
dat risoco zou ik niet willen lopen

als een graaskorf schuurt dan is er zeer grote kans dat die
a geen goede B verkeerde maat c verkeerd afgesteld is

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:49

Kan je niet voor de zomer maanden ergens een wei huren zodat je ze er samen op kunt zetten met een afscheiding?
Je woont in het zuiden dus daar meer kans dan bv in de randstad.
Misschien als je nu al op zoek gaat vind je misschien wat.
Ik begrijp heel goed dat je je pony niet met zo´n graaskorf 24 uur lang wilt laten rondlopen.
Nogmaals veel succes met het zoeken naar een oplossing.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 17:37

Dat kan natuurlijk dat die pony een verkeerde maat ofzo omhad.

Hier in het zuiden veel kans om een wei te huren, als je ze kunt vinden ik hoor het graag.

Trouwens ze worden goed gevoerd alleen als ze in de zomer op de wei komen dus veel fructan suiker en eiwitten in keer naar binnen werken krijgen ze minder hooi, maar die pony's zijn zomer en winter poepie dik dus te weinig krijgen ze niet.

Mijn merrie begint de laatste tijd ook wat kippig naar hem te doen op stal en omdat ik het toch wil gaan proberen hebben we nigito al een paar keer in de bak gezet naast de ponygroep en er is een tinkerveulen en die spelen met mekaar langs de omheining.
Ik denk dat dat beste maatjes worden en er komt weer een nieuw veulen van het voorjaar.
Morgen gaan we proberen om ze bijelkaar te zetten en dan maar eens kijken hoe dat gaat.
Mocht ik het toch niks vinden of het gaat niet in de groep kan ik nog altijd terug.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:19

Citaat:
kippig
slecht ziend? Haha! denk dat je kribbig (narrig / lelijk) bedoelt Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 13:24

Ze staan bij mekaar, gaat erg goed ben net terug ga dadelijk nog eens kijken.
De merrie kijkt helemaal niet meer naar hem om alleen voor hem is het wennen dat hij nu zijn eigen boontjes moet doppen.
Hij was gewent om als er problemen waren dat die merrie dat wel effe voor hem op zou lossen.
Nu speelt hij ook echt met een paar pony's, dat ging in die andere groep niet daar stonden alleen wat oudere zuurpruimen (merries) dit is denk ik leuker voor hem.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 08:47

Inmiddels staat de kleine shet vanaf zondagmorgen in de ponygroep, hij heeft het er goed naar zijn zin en speelt veel met een andere shet en een tinkerveulen.
Ze slapen met zijn drieen samen in de loopstal lekker in het stro.
Daar kan hij ook nog contact hebben met zijn vorige vriendin maar dat intresserd hem niet echt meer.
Jessica die haar stal voor zichzelf heeft is nu rustiger doordat ze niet meer haar voer hoeft te beschermen.
Nigito haal ik iedere dag en krijgt zijn brokjes en mag ook wat hooi eten maar daar kijkt hij niet naar om, want overdag hebben ze de hele dag silage in de winter.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:29

Fijn dat dit de juiste oplossing lijkt te zijn tenslotte.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 09:39

Ik was gewoon het bangste dat nigito niet zonder jessica zou kunnen.
Nigito staat vanaf hij van zijn moeder af is bij jessica en jessica loste altijd alles voor hem op en nu moet hij het zelf oplossen.
Ik was een beetje bang dat hij niet op eigen benen kon staan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 19:58

Dit toppic is allang gezakt maar ik wil het toch nog eens omhoog halen.
Mijn shet is dus toen der tijd in de nieuwe groep gekomen op de paddock.
Maar ik kan maar niet aan het voer beleid wennen.
De pony's worden tamelijk kort gehouden en krijgen verspreid over de dag enkele malen hooi, dus niet onbeperkt.
Savonds krijgen ze om 20.00 het laatste hooi hoelang ze erover doen weet ik niet.
Maar mij lijkt dat zo lang zonder hooi.
Verder lijkt hij het goed naar zijn zin te hebben want in deze groep speelt hij veel.
Alle pony's zijn evengoed te dik ondanks dat sommige ook nog best veel gereden worden.
Oja smorgens om 7.00 krijgen ze weer hooi.
Het zijn voornamelijk eigen pony's van de staleigenaresse en ik heb het hier met haar al een paar keer over gehad.
Ze begrijpt me wel en is heel geduldig met me.
Onbeperkt voeren is zowiezo geen optie in deze groep.
En met bezuinigen heeft dit niks te maken, maar ik blijf hierover dubben.
Ook de weiden mogen ze nog niet op want dat is echt nog teveel voor die ponygroep.
Wie weet raad?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:11

toch maar de graaskorf? wij hebben een haflinger die gevaarlijk dik is en daarmee in de gevarenzone voor hoefbevangenheid komt. er waren voor haar twee opties: óf alleen in een zandpaddock met oud hooi, óf met graaskorf om in de groep blijven.

nu vind ik op de wei in een kudde paardenbehoefte nummer één, en dus is er voor de graaskorf gekozen. Mone staat lekker in haar eigen kudde en kan gewoon eten met de korf, in het begin vond ze dat moeilijk en lieten we het ding niet langer dan 4 uur om maar inmiddels heeft ze het zo goed geleerd dat ze er gewoon mee kan eten, alleen niet zoveel als zonder korf. drinken is geen enkel probleem, door de gaten in de korf loopt hij vol en kunnen ze er gewoon net zo makkelijk mee drinken als zonder korf.

de korf is voorzien van een zachte padding aan de binnenkant waardoor hij niet schuurt (moet je er wel één nemen die ruim genoeg is natuurlijk). ik vind het een ideale oplossing, het mooiste is natuurlijk zonder korf maar ik vind een eenzaam of hoefbevangen paard vele malen erger, de beste keuze blijft dan logischerwijs over.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 16:23

Wat ik alleen niet begrijp is dat jullie denken dat ze met graaskorf niet hoefbevangen kunnen raken.
Als er veel fructaan zit in het gras en je pony eet de hele dag toch met die korf krijgt die minder binnen maar gevaar voor hoefbevangenheid blijft.
Hij is niet eenzaam en staat in een leuke groep, waar onbeperkt voeren geprobeerd is meer dan een half jaar.
De pony's werden veel te dik.
Ze mogen nu nog niet op de wei omdat het jonge gras te gevaarlijk is, aangezien het goede weiden zijn.
De ponygroep komt er pas op als het een keer zaad heeft gelaten en wat ouder is en dan eerst een uurtje enz.
En dan mogen ze op de wei tot november/december ligt aan het weer.
Maar ik moet heel erg wennen aan dat voerbeleid.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:29

jesito schreef:
Wat ik alleen niet begrijp is dat jullie denken dat ze met graaskorf niet hoefbevangen kunnen raken.
Als er veel fructaan zit in het gras en je pony eet de hele dag toch met die korf krijgt die minder binnen maar gevaar voor hoefbevangenheid blijft.

Maar op de wei zonder korf geeft bijna garantie op bevangenheid.

Mijn paard loopt nu een tijdje met de graaskorf, en ze heeft er geen last meer van. In het begin vond ze het lastig om ermee te eten, maar inmiddels is het normaal geworden en vind ze het niet erg meer. Ze kan lekker met de rest meedoen.
Natuurlijk is het geen perfecte oplossing, maar ik heb de keus mijn paard isoleren of met een korf de wei op in de kudde. Dan hoef ik niet eens na te denken. Het ziet er zieliger uit dan dat het is. Mijn paard is er niet minder op geworden, ze wordt er juist beter van!

Het hooibeleid vind ik niet echt ideaal. Als ze genoeg krijgen voor de nacht is het geen probleem, maar dan krijgen ze dus wel super veel en zullen ze ook niet echt afvallen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:06

jesito schreef:
Hij is niet eenzaam en staat in een leuke groep, waar onbeperkt voeren geprobeerd is meer dan een half jaar.
De pony's werden veel te dik.
Ze mogen nu nog niet op de wei omdat het jonge gras te gevaarlijk is, aangezien het goede weiden zijn.
De ponygroep komt er pas op als het een keer zaad heeft gelaten en wat ouder is en dan eerst een uurtje enz.
En dan mogen ze op de wei tot november/december ligt aan het weer.
Maar ik moet heel erg wennen aan dat voerbeleid.

dus voor paarden juist géén goede weiden. een paard heeft arm stengelig gras nodig.

en wie zegt dat er hier gedacht wordt dat een graaskorf hoefbevangenheid kan veroorzaken? een paard dat risico loopt om hoefbevangen te raken is gebaat bij een suikerarm dieet, dat betekent dus ouder stengelig hoor, arm gras (en dan van beiden ook niet teveel natuurlijk), en géén suikerhoudend krachtvoer. ik lees dat jouw pony ook brokjes krijgt, om te beginnen zou ik die maar eens schrappen dan.