Zand in schuilstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tumba

Re: Zand in schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:02

en trouwens, zwaar om uit te mesten?
Dat had je kunnen weten toen je aan de paarden
begon dus das een rare opmerking...

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:04

Ik heb gewoon stro in de schuilstal.
Waarom zand eigelijk?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:07

Cowgirl schreef:
Ik zou er rubbermatten/tegels inleggen. Misschien een investering maar zeker makkelijk in onderhoud en ook isolerend zodat ze warm kunnen liggen.

Zand en andere bodembedekking wordt altijd vies en is zwaar om uit te mesten.

of je hiervoor zand of rubber gebruikt maakt niet veel verschil, qua mate van isolatie.

wat wél belangrijk is om even te melden imo, is dat de vacht aan de buitenkant (haarpunten) in de winter vrijwel altijd koud aanvoelen. het paard houdt de warmte in het onderste stuk van de vacht vast. dat de ondergrond warm wordt als het dier gaat liggen is logisch, maar een 'extra' warm bedje is een niet-noodzakelijke luxe voor een gezond paard met normale wintervacht.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:12

Ik weet niet of je weleens zand geschept heb...maar dat is dus echt loeizwaar.
Mijn oude pony moest eens op nat zand staan ivm hoefbevangenheid (zand is koel) en dat uitmesten was echt een rotwerkje (zo niet kloteklus)

Ik hoor zelf erg goede verhalen over vlas. Dagelijks drollen wippen en één keer per week een grote beurt en je stal blijft keurig. (althans de mening van een kennis)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:00

Tumba schreef:

haha, er is wel degelijk verschil in uitmesten van verschillende materialen hoor Tong uitsteken Je kunt het jezelf erg zwaar maken, of zorgen dat het behapbaar blijft...

Even in het algemeen:

Zand kan wel, maar het is een ontzettend zware klus om het er weer uit te scheppen als het erg vies en nat geworden is. Je hoeft het (als je goed grof en droog zand neemt) waarschijnlijk niet vaak te doen, maar dan is een minikraan of een paar sterke mannen wel zo fijn Knipoog

Wij hebben een bestraat stukje van zo'n 2 a 2,5 meter diep voor de schuilstal liggen voor ze op het zand komen. Daar lopen ze al veel zand van de hoeven af.
Op de bodem hebben we stoeptegels gestraat en daarover hadden we rubber matten. Nu nog 1, de ander ligt nu in een andere stal.
Als bodembedekking zijn we ooit begonnen met houtvezel, maar ze liepen erg veel zand naar binnen, dus werd het een dun laagje zand, met daarover heen de restjes van het hooi wat ze niet meer eten. Af en toe, als de wind verkeerd staat (heel zelden) regent het wel eens naar binnen. Dan wordt het een soppige bende, en moeten we alles eruit halen, maar verder valt het me heel erg mee. Ze gebruiken de stal echt als wc. Er ligt heel weinig in de paddock en dat is wel zo fijn, want het zand gedeelte is erg nat en dat mest zwaar uit en als ze daar allemaal plassen zou het veel meer gaan stinken.

Ze laten best wat hooi liggen wat ze niet meer willen eten, ook in de normale boxen (daarin hemparade, dus het hooi moet er uit anders wordt het sneller vies) dus in plaats van duur strooisel, gebruiken we nu het hooi wat niet meer gegeten wordt en nog droog is. We halen de drollen eruit, gooien we wat vers-nietlekker-hooi er overheen en ongeveer 1x per week de natte plekken.
De eerste halve meter dan de schuilstal vegen we steeds naar achteren zodat daar geen strooisel ligt.

De natte plekken verspreiden we in het bos, en toen ik de zandlaag eruit schepte van het najaar heb ik die op de lagere stukken van de wei gegooid.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:59

Iemand bij ons in de buurt heeft ook een schuilstal voor 3 paarden (ong. 12m x 5m) en heeft daar ook zand inliggen. Dit bevalt haar heel goed. 1x Per jaar halen ze de stal leeg en brengen weer nieuw zand aan. Voor de stal hebben ze van die grote (precon) betonplaten liggen. Hier lopen ze de hoeven op schoon en het zand is eenvoudig weg te vegen. Wel halen ze elke dag de mest uit de stal, zodat het niet al teveel vermengd met het zand.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 16:10

Tumba schreef:

Vind het eerder van jou een rare opmerking om zoiets te zeggen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 16:12

Het blijft dus een moeilijk punt wat nou het beste is. Zo te zien heeft alles zijn voor en nadelen.

Als zand echt zo zwaar is kan ik het helemaal niet meer zelf uitmesten dus dan valt die optie al weer af.

Denk dat we dan maar gewoon het moeten houden bij wat we hebben. Ff door bijten met dit weer van nu steeds.

Over de rubberen matten, is dat wel geschikt voor ze om op te liggen dan? Die zijn natuurlijk makkelijk schoon te houden, regelmatig ff soppen

bootjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:49

ik heb voor de shetlanders bij ons flash erin gelegt, eigenlijk blijft niets echt heel schoon maar ik denk niet dat een pony het heel erg vind.
als er maar geen mest inligt. ik denk dat witzand ook heel vies wordt dan zou ik toch voor flash gaan.

veel succes ermee!

bootjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:51

Wat je ook kan doen is een dikke mat erin leggen. lijkt mij de best oplossing

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 16:56

Je bedoeld vlas?

Odyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:07

Zand erin lijkt me echt niet handig, want dan is de kans dat je paard ook zand binnen krijgt groter. Dit is erg slecht, en kan na een lange periode koliek veroorzaken. Ik denk een laag zaagsel met daarop een laag stro de beste optie is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 17:11

Ja ik weet wat de gevolgen van zand zijn ze staan nu ook altijd buiten op zand zolang ze voldoende te eten hebben is er niks aan de hand natuurlijk

Stro is echt geen optie stro is met een dag vies weer al zo ontzettend vies.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:51

Stro was bij mij ook niet te doen sinds ze met zn 2en 1 stal gebruiken.
Vlas bevalt nog steeds heel goed. Moet alleen in de stal die ze met zn 2en gebruiken 2 x per week de natte plekken eruit halen en dan 2 x per week een pak erbij doen. Bij de andere stal maar 1 x per week.

maar als je gaat kijken best logisch dat het 2 x zoveel is omdat er ook 2 staan. Dus nog maar 1 pakje per paard per week.

ze lopen er trouwens ook niet veel uit. alleen de eerste keer wel.nu is dat over.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 17:56

Heb er nu eentje dei in de loopstal kan de andere krijgt een eigen loopstal. Zal eens gaan informeren naar de gebruiks verschillen tusen hemperade en vlas

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:35

Ik heb ook een schuilstal met zand. Vindt het eigenlijk wel fijn zo.
We heben er tegels voorgelegt zodat de regen niet binnen kan stromen, dus het zand blijft droog.
Uitmesten hoef ik niet want dat doen ze op het land.