Hoevaak per jaar gaat jouw paard naar de tandarts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anick

Re: Hoevaak per jaar gaat jouw paard naar de tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:19

Die van mij gaat 1 keer in de 2 jaar.
Is alleen een beetje bijveilen en klaar. Hij is 13. Die van een vriendin van me precies hetzelfde verhaal. Die is 6.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:30

Ik laat haar gebit standaard 1x per jaar controleren en evt. bijvijlen.

max_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:45

De laatste keer dat mijn paard is geweest is 2 jaar terug. Maar ligt ook aan het paard Haha! Haha!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:49

Voorheen moest mijn paard veel vaker naar de dierenarts voor het gebit, nu nog 2x per jaar. Er is 1 kies die vervelend doet, die draait als het ware een beetje en als die weer netjes gevijld is gaat het goed. De laatste keer was tocht 10 maanden geleden. De tussenpozen worden steeds langer dus ik heb hoop!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:01

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:02

Als ik zie dat hij veel eten gaat knoeien of andere rare dingen gaat doen.. ik heb er eigenlijk niet echt een vast schema voor

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:03

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:55

Mijne gaat as zaterdag weer!

Ook 2x in het jaar dus!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:57

Alleen als het nodig is. Mijn smid is ook tandarts dus hij controleert het wel tussendoor.

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:00

hallo, even terug te komen op, dat paarden als ze ouder worden toch een slecht gebit krijgen, nu let op, mijn paard is 27 jaar heeft al zijn tanden nog, en ik laat het ieder jaar in maart nakijken, en als ik ergens aan twijfelt , dan komt hij toch gewoon een keertje extra langs. Haha!

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:08

bij ons op stal komt de tandarts 2x per jaar maar niet voor alle paarden.
sommige paarden kunnen toe met 1x per jaar maar de 'probleem' gevallen gaan 2x per jaar.
hieronder vallen de oudere paarden, ivm loszitten van kiezen etc.
Ook is een een paard met een afgebroken kies, deze wordt 2x per jaar bijgevijld.
en de jonge paarden die aan het wisselen zijn gaan 1-2x meestal laten we ze de 2e keer gewoon controleren, maar meestal hoeft er dan niets gedaan te worden.

janneke11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:30

de jonge paarden ieder half jaar, vanaf 6 jr 1 keer per jaar

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:34

De laatste jaren komt ze elk half jaar om de tanden bij te werken. De pony die ik heb staan mist onder twee kiezen, waardoor de kiezen erboven niet afslijten. Ze kijkt mijn oudje ook altijd na, maar die heeft vaak een of twee haakjes en meer niet.

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:37

Mijn paard moest eerst 2 keer per jaar een hele moeilijke wisselaar en er zijn heel wat tanden getrokken en doppen verwijderd. Wij hebben hierdoor bijna het gehele gebit. Nu alles gewisseld is vind de tandarts het voldoende om 1 keer per jaar te komen. Ze is nu 4,5 jaar oud.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:22

mijn new forest pony hoeft volgens de tandarts 1x in de 2 jaar. Mijn kwpn-er moet zeker 1x per jaar. Als het paard dan toch moet gaat poownie lief ook maar gelijk mee. Liever eens paard jaar een kleine beetje doen als 1x in de 2 jaar een boel doen, is voor het beestje ook perttiger.

Ze zijn bijde 13

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:25

Die van mij gaat eens in de 1,5/2 jaar. Volgens de tandarts die ik voor hem heb was dit het beste, hij had hele kleine haakjes, hoewel hij echt ruim 2 jaar ervoor voor het laatst was geweest Clown

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:16

1x in het jaar komt de dierenarts langs om de tandjes na te kijken Knipoog

Shappiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:38

Goofy is Februari/Maart dit jaar nog door de tandarts bezocht.
Dat was wel éé'n van de weinige keren in zijn leven.
De tandarts was IMO niet zo goed, alle paarden moesten onder verdoving
en zelfs het makste paard van stal Boos!
Terwijl de meeste paarden alleen gecontroleerd werden.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:49

Mijn oudje van 27 jaar gaat 2 keer in het jaar. Toevallig komt hij volgende week woensdag weer. Ze heeft nog een goed gebit en wil dit graag zo houden Haha! . Mijn andere paard van 16 gaat 1 keer in het jaar.

Mirjam

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:05

Vorig jaar november zijn onze twee hafjes gevijlt (1 ervan is nu 13 en was daarvoor nog nooit gevijlt Knipoog maar haar gebit was dik in orde!)
de shetlander van de buren (die bij onze paarden op de wei staat) zou eigenlijk ook gedaan moeten worden,... hij heeft een tand die 3 cm te lang is (aan beide zijden boven) en de rest van zijn tanden is ook te lang en daarachter heeft hij scherpe haken. hij spuugt ook altijd wat hooi/kuil/gras etc uit, hij kan zijn mond ook niet zover open doen... Ach gut maarja wij gaan niet over die shetlander en het kost een eurootje of 100 om het allemaal te laten fixen.. er gebeurt verder nix met het beestje maar toch tis wel een beetje sneu. verder verkeert ie in uitstekende conditie hoor! Clown dikke buik/ mooie vacht en stralende kraaloogjes Knipoog we hebben de eigenaren op de hoogte gestelt, maar zolang het goed gaat met het beestje zijn ze volgens mij niet van plan om hem te laten behandelen... (ik vind 100 euro zelf wel een beetje veel om voor een shetlander uit te geven die niet van mij is en waar ik verder ook helemaal nix mee heb/doe! Nagelbijten / Gniffelen )
maargoed even in het kort: de tandarts komt om de 1,5 jaar of wanneer er rij/eet-problemen ontstaan. (zoals vorig jaar,... er sloop een buigingsprobleem op rechts in,... uiteindelijk de tandarts erbij en jawel hoor, mevrouw had last van haken Knipoog de tandarts (na 1x voelen): "is ze toevallig moeiljk op rechts?" haha ja Tong uitsteken )

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:11

@ Shappiejj: belachelijk dat de paarden onder verdoving moesten Scheve mond ok, als je paard moeilijk is en het niet leuk vind als je aan zijn/haar hoofd komt, tja dan moet je wel met verdovingen bezig...
onze tandarts vraagt expliciet of er een plek is waar het paard zich thuis voelt/prettig voelt. dus wij ze op stal gezet. eerst even praten en aaien.. toen dat hele bouwwerk aan haar hoofd gehangen en weer even praten/aaien toen het bouwwerk in,.. even laten wennen en toen opvoelen. toen weer even bouwwerk wat losser en gereedschap gesteriliseert enzo. vervolgens bouwwerk weer vast en vijlen. het was al bij al in 10 min gebeurt! ook bij de andere haflinger waarvoor het de eerste keer is en die flink kan flippen Knipoog gebeurde helemaal niets!
de shetlander vind het helemaal niet leuk als je aan zijn mond komt, maar die liet het ook allemaal over zich heen komen! dus met rust en gedult kom je uiteindelijk verder dan met verdovingen imo! maarja op een stal heb je zelf volgens mij niet zoveel in te brengen Tong uitsteken wij zijn particulier en hebben 3 paarden en twee stallen Knipoog

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:46

ik had dat ook.. Er werd me nix gevraagd of gezegt of er hing al een spuit in zijn nek. En die krengen zijn nog duur ook! + dat beest zal zich er ook niet lekkerder van voelen om zo half dood te zijn.. Vind eigenlijk dat ze dat moeten overleggen als het beest echt gaat flippen kan er over gepraat worden.

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:49

1x per jaar vindt ik genoeg. Knipoog
gewoon oom even na te laten kijken voor de zekerheid enzo!

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:54

Ziezo moet ong. 1x in de 3 a 4 maanden.. Aangezien hij gebitsproblemen heeft..

Onze andere paarden worden 2 x in het jaar meegenomen!!

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:56

die van mij gaat ook om het jaar/anderhalf jaar..
dat is op advies van de tandarts:)