Welke ervaringen met het overgaan naar een andere pensionsta

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Re: Welke ervaringen met het overgaan naar een andere pensionsta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:15

Wie heeft het over overleggen? Dat staat er toch helemaal niet?
Bij ons is de stal ook geopend van 9 tot 11, en in het weekend van 9 tot 6. Niemand die daar een probleem mee heeft, dat weet je als je er komt te staan. Eigenaresse heeft gewoon geen zin om 24/7 alles open te houden, en maar mensen op het erf te hebben. Ik kan me niet voorstellen dat je onder normale omstandigheden vaak op andere tijden komt. ( wij hebben geen dazen hier, dus geen reden om 's nachts te rijden Haha! ).

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:17

mijn paard kwam al jaarling in de opfok. zouden lekker schone stal krijgen enz. en elke dag de wei op.de wei heeft hij erg weinig gezien en na 2 dagen had hij komplete plakaten van 10 cm stront onder zn buikje hangen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:24

Nee, ik ben ook niet van de openingstijden tenzij ze worden gehanteerd zoals op de stal waar ik nu sta.

Je hoeft niet te vragen of je eerder/later mag komen. In principe hou jij je aan de tijden tenzij er een reden is waarom je dat niet zou doen. Wordt ook nooit moeilijk over gedaan.

Een goede reden om later te blijven: ik was naar de les en dat liep uit
slechte reden: ik kom niet van de bank af komen en daardoor kan ik nu pas gaan rijden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:00

Ik vind openingstijden ook een beetje onzin.
Bij ons op stal is dat gelukkig niet, maar ze willen wel niet dat je savonds laat voorniks gaat rondstruinen.
Maar als ik laat terugkom van mijn werk kan ik gewoon naar mijn paardjes zonder tijdlimiet.
Mensen van zo'n stal willen ook wat prive maar daar hou ik persoonlijk altijd rekening mee.
Als ik iets moet kijk ik of er iemand buiten is en als het kan wachten vraag ik het de volgende keer of ik stuur een sms en dan komt de eigenaaresse naar buiten.
Maar ik loop nooit naar binnen en als er iets ernstigs is kan ik altijd bellen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:39

Vind openingstijden ook heel normaal.
Bij ons op stal hebben we richt tijden.
Doordeweeks van 8 tot 11 en in het weekend van 8 tot 6.
Maar het is echt geen probleem als je in de zomer op zaterdag of zondag je paard nog om 10 uur binnen gaat zetten of om 7 uur nog buiten wil rijden (de binnenbak en de kantine zijn dan wel gesloten). Wel word er van je verwacht dat als je buiten openingstijden komt dat je geen herrie, rotzooi en alle lampen en radio;s aan zet.
Ook word er verwacht dat als je weg gaat alles weer netjes af te sluiten. Dus radio en lichten uit en de grote deuren van de stallen weer dicht.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:11

Sinds ik een eigen paard heb heeft mijn paard bij 5 stallen gestaan.

1e Was op een manege, daar stond het paard al en ik had me nog niet echt verdiept in wat een paard nodig heeft. Toen ik door had dat een paard toch echt meer beweging nodig heeft dan een uurtje per dag rijden ben ik verhuisd naar

de 2e Een pensionstal met weidegang, paard knapte op en had het naar zijn zin. Toen ze een ander huis hadden gekocht dus meeverhuist. Toen was het echter gedaan met de weidegang, paard kwam amper meer buiten, duurde even voordat ik dat door had. Toen stopten ze ook al met de pensionstal dus op zoek gegaan naar wat anders.

3e Ook daar beloofden ze vanalles wat niet nagekomen werd, paard werd daar knettergek. Geen weidegang, slecht voer, donkere stal en erg ongeduldige en ruwe omgang met paard die in een keer gevaarlijk zou zijn en een rotknol was. Terwijl Mega de goedheid en rust zelve is als hij goed in zijn vel zit. Dus weer verhuist.

4e Mensen waren hardstikke goed voor de paarden, in ieder geval overdag buiten, schone stal en goed eten. Echter toen werden er staltijden ingevoerd wat niet handig was, dat kon ik niet redden. En paard ging steeds slechter in zijn vel zitten doordat hij niet meer bij anderen stond en in de stal ook geen contact meer kon hebben met buurpaard omdat de stallen anders werden ingedeeld.

5e Nu op stal waar ze in een groep gehouden worden, overdag in de grote wei, 's nachts in loopstal met uitlooppaddock. Aardige mensen, leuke stalgenoten en goede sfeer. En tot nu toe, bijna twee jaar, houden ze zich aan de afspraken en hebben het paard en ik het super naar onze zin.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:12

sta er van te kijken dat er zoveel 'slechte' staleigenaren zijn! Bloos!

ik snap die mensen niet hoor.. Als ze nix met paarden hebben, waarom dat een pensionstal? Verward

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:25

Heb op 1 pension stal gestaan, en zal in de vakanties daar ook graag weer willen terugkomen!

Alles super geregeld, paarden gaan om plusminus 10:00 uur naar buiten (pensionhouder zet ze naar buiten), staan in vaste groepjes, grote stukken land. Omdat er 5 pensionklanten zijn, heeft iedereen door de weeks zijn vaste dag om aan het einde van de dag de paarden naar binnen te halen en te voeren. Ik had de maandag. In de weekenden draaiden 2 pensionklanten een extra dienst. Het uitmesten was voor jezelf. Je mocht daarnaast wel zoveel stro gebruiken als je zelf nodig vond, geen limit daaraan. Ook zorg je voor je eigen voerton + voer, maar zoals gezegt, iedereen heeft zijn vaste dag dat die voert. Je hoeft je dus geen zorgen te maken als je een keertje niet kan komen. Daarnaast heerst er op deze pensionstal een gezellige sfeer, geen prutsmuts en achterbaks gedoe, nee, allemaal heerlijk relax! Ook valt er in alles te overleggen.

Ook is het er logisch dat als het bijvoorbeeld keihard regent (paarden staan natuurlijk de hele dag buiten), en je bent een keertje vroeg op stal en degene die dienst had is er nog niet, jij de paarden snel naar binnen haalt. Daar doen ze op die stal niet moeilijk over, moet je ook niet doen. Zo vorm je eigenlijk samen met de andere pensionklanten een team dat op rolletjes loopt.

Ik zag mn paard opbloeien daar, juist doordat ze de hele dag lekker buiten kunnen zijn, kunnen uitrazen en in groepsverband staan. Een genot om te zien!

Qua faciliteiten geen 5 sterren stal,gewoon simpel: veel land, buitenbak met verlichting, en buiten kan je je paard afspuiten. Maar qua sfeer: TOP! Haha!

edit: en geen staltijden. Als jij pas savonds om 9 uur kan komen ivm je werk, prima! Daarvoor is de bakverlichting! Wel is het zo dat degene die als laatste weggaat, alles afsluit. Ook no problemo!

insun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 12:59

woeliej schreef:
sta er van te kijken dat er zoveel 'slechte' staleigenaren zijn! Bloos!

ik snap die mensen niet hoor.. Als ze nix met paarden hebben, waarom dat een pensionstal? Verward

Ja inderdaad, ik sta er ook helemaal van te kijken. Ik dacht eigenlijk dat m'n vriendin en stalgenootje gewoon "bad luck" hadden, maar als ik dit allemaal zo lees is het niet nakomen van afspraken meer regel dan uitzondering.

Ik sta zelf al sinds 6 jaar op dezelfde stal. Toen ik hier ging kijken via een kennis die een paard van hem reed, was het gewoon: dit betaal je, dat krijg je ervoor, dat is mogelijk en dat niet en dit zijn de regels op stal. Tot nog toe houdt hij (en ik ook natuurlijk) zich nog steeds aan de afspraken en ik heb het zelfs voor elkaar gekregen dat m'n paard in de zomermaanden enkele uren weidegang ipv. paddock krijgt.

De reden dat ik wel 'ns denk aan verhuizing, is omdat het hier allemaal zo op z'n jan boerefluitjes gaat. Dat is in veel gevallen handig en gezellig, maar af en toe ook reden tot ergernis. Zo wordt er helemaal geen onderhoud aan de bodem van buitenmanege en (ieniemienie) binnenmanege gepleegd, waardoor je je in het Zuid-Limburgse landschap waant als je rijdt (vooral buitenbak). Sproeien in zomermaanden? Hoezo?? Heeft toch geen zin, want is meteen weer stoffig. In de binnenbak sproeit hij gelukkig nog wel af en toe (op aandringen van mij) en hier werk ik de hoefslag zelf bij zodat hier nog enigzins te rijden is. Ben dus het hele jaar gedoemd om in de binnenmanege te rijden, wat op zich niet zo'n probleem is ware het niet dat deze erg klein (12 m bij 24m) is. Ik heb er al met hem over gepraat, maar er is nog steeds niets veranderd in deze. Eigenlijk ziet hij m'n probleem niet zo. (Ben ook de enige die zeurt, maar ben ook de enige "wedstrijdruiter" hier op stal. De rest is gezellige "vrijetijdsruiter"".)

Ik zou dus graag naar een accomodatie met betere faciliteiten ( lees: beter onderhoud en grotere binnenmanege) gaan en nu heb ik er 1 gevonden die me wel aanstaat ( ben er alleen nog maar langs gereden en zag er prima uit, maar heb nog niet met de eigenaren gepraat). Deze is weliswaar iets duurder, maar als ik m'n paard meerdere malen per week op moet laden om naar een binnenmanege hier in de buurt te gaan ben ik dat geld ook kwijt aan benzine en manegehuur. Het grote nadeel van deze accomodatie is de afstand; ik rij nu 6 km en dan 22 km.

En dan blijft dus nog steeds het feit dat ik nu weet wat ik heb ( aardige, behulpzame en eerlijke pensionhouder die ook nog eens erg correct naar m'n paard toe is en gezellige sfeer op stal), maar niet weet wat ik krijg.
Alle verhalen die ik hier lees maken de twijfel er niet minder op, eerder meer. Blijf dus voorlopig nog maar staan.
In ieder geval bedankt voor al jullie reacties!!
ps. als iemand ervaringen heeft met stal Roan in Helenaveen hoor ik die graag.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:08

Ik heb mijn paard nu 13 jaar en ben regelmatig aan het verhuizen geweest maar nooit omdat het er zo slecht was of iets dergelijks...

1e stal:Manege in Nederhorst den Berg
Hier kocht ik mijn paard, was lespaard en ging toen via mij in Pension. Kon daar niet lekker buiten rijden enhet was wat ver dus ik heb hem dichter bij huis gezet

2e stal: Manege in Naarden
Hier heeft hij prettig gestaan totdat ik hem om ging scholen naar western , toen is hij naar een trainingsstal gegaan.

3e stal:
De western stal in Amstelveen, hier heeft hij een half jaar in training gestaan, toen nog een jaar in pension maar de afstand nekte me, elke dag Naarden/Amstelveen was te ver

4e stal: weer de manege in Naarden, terug naar huis dus. Hier gebleven tot ze gingen verhuizen naar Almere, ik wilde daar niet heen dus ben ik weer gaan zoeken naar een andere stal.

5e stal: een manege in Weesp, daar een jaar gestan en weggegaan omdat je er niet lekker buiten kunt rijden.

6e stal: even terug naar Amstelveen omdat ik zo snel nergens terecht kon.

7e stal: een manege in Loosdrecht, heerlijk gestaan maar vrienden kochten een eigen boerderij en daar kon ik ook staan dus weer weggegaan.

8e stal: een prive-spul bij mensen in Eemnes, heerlijk gestaan maar paard raakte geblesseerd en moest een jaar op harde stappen, kon daar niet dus weer naar Loosdrecht terug.
Uiteindelijk werd het me te duur daar en ben ik weer op zoek gegaan naar wat anders.

9e stal: een pensionstal in Naarden, bij een boer kan hij lekker naar buiten, buiten rijden is klote maar heb een trailer nu dus red me prima.Sta er nu 3 jaar.

Kijk, overal is wat en nergens is het super.
Het iswat je er zelf van maakt en alles valt en staat met duidelijkheid en eerlijk zijn naar elkaar toe!
Respecteer de regels en praat erover als het niet nar je zin gaat.

Op al deze stallen/maneges kan ik gewoon terugkomen, nergens ruzie en overal vrienden en gezellig.
Natuurlijk wel een woorden of harde confrontaties, maar uitpraten en gewoon verder gaan is mijn motto.

vanderspek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:01

esther82 schreef:
Zo hebben mijn zus en ik onlangs ook zoiets meegemaakt. Vier maanden geleden werd de stal waar we stonden door persoonlijke omstandigheden van de eigenaren helaas verkocht. We stonden hier al dik 6 jaar, en hadden er rustig nog minstens 10 jaar gestaan als het niet verkocht werd. We hadden het er heel erg naar ons zin.
Maar aan overmacht doe je niet zoveel, dus op zoek naar het beste alternatief dat te vinden was. We dachten dit ook gevonden te hebben. Paarden kwamen veel buiten, er werd gemest, leuke uitrijmogelijkheden etc etc. Na verloop van tijd werden de kleine irritaties toch wel heel groot. De stallen waren 9 van de 10 keer te smerig voor woorden, ze kregen veel te weinig ruwvoer, de staleigenaren gingen met grote regelmaat hele dagen weg zonder ook maar iets te overleggen of te regelen voor de paarden. De bak waar we in reden was van de buren en met het invallen van de winter mochten we daar nog maar zo'n drie uur per dag gebruik van maken, op de meest onmogelijke tijden. Onze merrie werd vreselijk nerveus van de stal, en dat was het ons absoluut niet waard.
Hier in de randstad betaal je echt de hoofdprijs voor een stalletje voor je paard. Dat geeft helemaal niets. Maar dan moeten jij en je paard het natuurlijk wel naar je zin hebben.
Het stuitte ons echter zo tegen de borst dat alles wat afgesproken was niet nagekomen werd of kon worden door de staleigenaren dat we besloten hebben op zoek te gaan naar iets anders. Geheel onverwacht zijn we nu bij kennissen van onze eerste staleigenaren terecht gekomen. Wat een verademing. Het is er heel duidelijk: what you see, is what you get. En dat is meer dan prima. We gaan weer een beetje terug naar hoe we de dingen gewend waren en ze ook graag willen voor onze paarden. Deze trekken ook zienderogen weer bij.

Dit hadden we veel eerder moeten doen, maar dat is achteraf makkelijk gezegd.

Mijn naam is Pieter en wil reageren op het artikel van Esther en Danique.

Wij staan sinds de opening een half jaar geleden ook op deze stal.
De eigenaar van deze stal is niet zomaar begonnen. Zij kan putten uit een meer dan 20 jarige ervaring van haar eigen draversstal. Qua kennis van paarden, zowel fysiek als medisch kan bijna niemand tippen. Daarbij haar liefde voor de dieren is het een perfecte stal om te staan.
Hieronder ga ik even jullie bericht doornemen.
Er wordt gezegt dat na verloop van tijd de irritatie's wel erg groot werden.
Juliie hebben 2 maanden op stal gestaan, dus ik weet niet waar jullie over praten.
De zin die mij het meest irriteerd is wel dat de stallen zo vies waren.
DE paarden staan tot hun knieen in het stro, waar wij als stalgenoten weleens versteld van staan. In de 20 jaar dat ik nu met paarden bezig ben heb ik dat nog nooit meegemaakt.
Als ze een dagje weggingen werd alles van te voren besproken en deden wij en andere stalgenoten het werk. Op het land, in de stapmolen etc. Alles werd overdag volgens een vast schema geregeld. Dat jullie er dan niet zijn, alleen 's avonds van 19.00 tot 20.00, dan kan je dat ook niet zien.
De afspraken over de bak waren van tevoren goed gemaakt. dat er iets veranderd werd kan de eigenaar niets aan doen. Maar de bak kan toch minimaal 7 uur per dag gebruikt worden, maar ja als je alleen tussen 19.00 en 20.00 komt is dat te weinig.
De hoofdprijs betalen doe je ergens anders, deze stal is nog relatief goedkoop voor de service die je krijgt. Op het land, in de stapmolen,( zelfs 2x als het erg slecht weer is) en de paarden na een uur aan het hek staan en geen plezier meer hebben. Dekens wisselen, benen afspuiten als ze van het land of uit de stapmolen komen. Op jullie commando de bak slepen elke keer dat jullie gingen rijden, en dan zonder tegenwoord
De eigenaar is medisch onderlegt en doet entingen zelf, hoefsmit wordt geregeld etc etc etc.
Of alle dagen wondjes verzorgen met zalf zoals jullie paard had.
Afspraken komen de eigenaren altijd na, en zelfs nog meer dan dat.
De eigenaren waren al van plan in het voorjaar een eigen bak aan te leggen.
Door jullie gezeur hebben zij alles in het werk gesteld om de bak zo snel mogelijk te realiseren.
Als jullie een maandje geduld hadden gehad konden jullie voor de kerst in de nieuwe bak rijden.
Maandag wordt begonnen met de werkzaamheden.
Wat ik heel erg vind is dat jullie de paarden zaterdag 1 december 's morgens vroeg zonder iets te zeggen hebben weggehaald. Ook niets tegen de stalgenoten en zelf geen bedankje aan de eigenaren. ASOCIAAL en zonder enig respect voor andere mensen.
Ik schrijf dit berichtje nog in redelijk rustige woorden, maar van binnen kook ik. Deze mensen verdienen deze kritiek niet. Al de mensen die dit lezen mogen komen kijken en ervaren hoe het werkelijk op deze stal toegaat en durf te garanderen dat ze met een andere mening weer vertrekken.
Het berichtje laat alleen de werkelijke mens zien die schuil gaat achter Esther en Danique.

Pieter

vanderspek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:22

vanderspek schreef:
esther82 schreef:
Zo hebben mijn zus en ik onlangs ook zoiets meegemaakt. Vier maanden geleden werd de stal waar we stonden door persoonlijke omstandigheden van de eigenaren helaas verkocht. We stonden hier al dik 6 jaar, en hadden er rustig nog minstens 10 jaar gestaan als het niet verkocht werd. We hadden het er heel erg naar ons zin.
Maar aan overmacht doe je niet zoveel, dus op zoek naar het beste alternatief dat te vinden was. We dachten dit ook gevonden te hebben. Paarden kwamen veel buiten, er werd gemest, leuke uitrijmogelijkheden etc etc. Na verloop van tijd werden de kleine irritaties toch wel heel groot. De stallen waren 9 van de 10 keer te smerig voor woorden, ze kregen veel te weinig ruwvoer, de staleigenaren gingen met grote regelmaat hele dagen weg zonder ook maar iets te overleggen of te regelen voor de paarden. De bak waar we in reden was van de buren en met het invallen van de winter mochten we daar nog maar zo'n drie uur per dag gebruik van maken, op de meest onmogelijke tijden. Onze merrie werd vreselijk nerveus van de stal, en dat was het ons absoluut niet waard.
Hier in de randstad betaal je echt de hoofdprijs voor een stalletje voor je paard. Dat geeft helemaal niets. Maar dan moeten jij en je paard het natuurlijk wel naar je zin hebben.
Het stuitte ons echter zo tegen de borst dat alles wat afgesproken was niet nagekomen werd of kon worden door de staleigenaren dat we besloten hebben op zoek te gaan naar iets anders. Geheel onverwacht zijn we nu bij kennissen van onze eerste staleigenaren terecht gekomen. Wat een verademing. Het is er heel duidelijk: what you see, is what you get. En dat is meer dan prima. We gaan weer een beetje terug naar hoe we de dingen gewend waren en ze ook graag willen voor onze paarden. Deze trekken ook zienderogen weer bij.

Ik wil graag reageren op het bericht van esther
ik sta met mijn paard in zwaanshoek ik heb nog nooit op zo,n top stal gestaan
We staan niet zomaar bij iemand maar deze eigenaar heeft 20 jaar een professionele stal geleid
ik ben zo boos en verdrietig want het is zo oneerlijk mijn paard is zo gelukkig daar
toen mijn paard om gezondheidreden op mot moest staan en ik dat aangaf op stal
stond
hij een uur later op mot ze hadden net de boxen opgestrooid
De verzorging bestaat uit: dekens wisselen - benen afspuiten - in en uit de stapmolen- een hele schone stal - in het land zetten- medische verzorging- Ik sta elke dag versteld hoeveel liefde deze mensen voor onze paarden hebben en hoe dik ze in het stro staan dus dit bericht is zo oneerlijk
Ik wens voor alle paarden bezitters zo,n stal ik had 2 weken geleden de griep en belde naar stal
toen hebben zen men paard 2 keer in de stapmolen gezet en top verzorgd dat vind je echt nergens
Toen mijn paard koliek had zijn de eigenaren er de hele middag bij hem gebleven terwijl hun familie uit brabant op bezoek waren
De stallen zijn altijd schoon afspraken worden altijd nagekomen en alles is bespreekbaar nooit is hun iets te veel . Ik wens jullie succes op jullie nieuwe stal

Jolanda

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:34

ligt het aan mij of komt dit een beeeetje vreemd over.. Verward

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:54

Zo kun je zien dat niet iedereen met hetzelfde tevreden is maar als het echt zo is dat het wordt verdraait en de werkelijkheid op zijn kop wordt gezet, vind ik dit idd ook niet eerlijk.
Zomaar weg gaan op een stal zonder dit te melden dat kan zowiezo niet.
Met een beetje fatsoen zeg je een maand van tevoren op en anders kan je dat nog altijd bespreken.

En dat je de enige wedstrijdruiter bent en de buitenbak wat slechter, daar kraait gewoon geen haan naar.
Vaak sta je dan misschien niet helemaal op je plek.
Bij ons op stal als er nieuwe mensen komen die worden erop gewezen dat het voor wedstrijdmensen niet zo bijzonder is bij ons op stal.
Er staat dus ook geen ene wedstrijdruiter.
Onze bak wordt ook nooit wat aan gedaan maar hij is goed.
Alles gaat zoals het gaat en daardoor is er een fijn sfeer op onze stal.

www.dominicushoeve.com

ehofmyst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:58

esther82 schreef:

Ik ben het helemaal met Peter en Jolanda eens.
Mijn dochter en ik hebben heel lang zelf een paard gehad, helaas is hij verleden jaar overleden.
In plaats van weer een eigen paard hebben we ivm tijdgebrek nu een vezorgpaard die staat in de stal die volgens Esther en haar zus zo slecht is.
Wij verzorgen het paard 3 keer per week en indien nodig meer. Hij heeft al maanden last van een pees blessure en wordt door de eigenaren van de stal in de watten gelegt.
Als ze merken dat hij zich wat verveelt gaat hij ipv 1 keer in de stapmolen 2 keer. Ze worden in en uit het land gehaald, in en uit de stapmolen gehaald evt. deken worden verwisseld etc.
Er wordt altijd gekeken of het goed gaat. Als ze wat vreemds zien wordt je gewaarschuwd.
Afgelopen donderdag begon het plotseling heel hard te regenen. Duurde maar heel kort. De paarden stonden buiten, werden binnen gehaald en meteen werd er gecontroleerd of de dekens niet door nat waren en indien nodig kregen ze een droge deken.
De stal smerig?? Hij staat tot aan zijn knieën in het stro.
De eigenaren van de stal hebben verstand van paarden, ook op medisch gebied, en vooral heel veel liefde.
Ik vind het vooral heel erg dat dit nu achter de rug om van de eigenaren wordt gezegd. Waarom dit niet gedaan toen je nog op stal stond en dan op zaterdagochtend zonder ook maar iemand gedag te zeggen stiekem te vertrekken zegt genoeg over deze 2 dames.
Maandag wordt er begonnen met de aanleg van de nieuwe bak en kunnen rijden wanneer we willen,
dus zoek je nog een leuke goede stal kom langs en oordeel zelf.

Els en Manon

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:09

woeliej schreef:

ligt aan jou ROFL Nee hoor ik vind het ook erg apart opeens allemaal nieuwe accounts die zeggen hoe leuk die ene stal wel niet is..... Nors opkijken

Ik tem wel even Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:14

Ik heb mijn paard bijna 4 jaar en ben 1 keer verhuisd. Ik ben erg blij dat ik het destijds gedaan heb.

Op mijn vorige stal was de sfeer erg leuk maar er waren dingen qua verzorging waar ik mij niet in kon vinden. Nog een nadeel was dat het bij regen als snel erg nat was.

Waar ik nu sta hebben we nooit modder! De paarden staan iedere dag, zomer en winter, op het weiland etc.

Er is overal wel wat maar ik sta nu toch wel redelijk ideaal!

insun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 00:57

fransje23 schreef:
woeliej schreef:

ligt aan jou ROFL Nee hoor ik vind het ook erg apart opeens allemaal nieuwe accounts die zeggen hoe leuk die ene stal wel niet is..... Nors opkijken

Ik tem wel even Knipoog

Fransje 23, dank je wel! Lees dit nu pas.

Ieder z'n eigen mening en "laat leven doet leven" toch? Vindt het ook erg vreemd; nieuwe accounts die tegenspreken. Wie is er zo flauw om te ""klikken"? Neem dan even contact op met ESTHER82 en spreek het uit. We hebben nu meningen beiderzijds en ik hoop dat het hierbij blijft. Zo niet, vraag ik een slotje.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:08

Ik ben vanaf maart dit jaar dus 3 keer verhuisd Bloos De stal waar ik stond hield ermee op, haar man was overleden ze heeft het nog een jaar gedaan maar het werd haar teveel (vrouw van 65+)
Dus op zoek naar iets anders, vond een stal waar nog geen bak was en ook niet genoeg stallen. Maar binnen 14 dagen dat ik er kwam zouden ze beginnen met de bak. Nou prima die 14 dagen kunnen we ook wel overbruggen. Ik ben daar in April dit jaar heen gegaan, eind augustus ben ik verhuisd omdat de bak er nog steeds niet was, de hele zomer amper kunnen rijden hierdoor. Dus op zoek naar iets anders, vond een mooie stal, alles erg mooi afgewerkt echt heel chique! Mooie omgeving en een bak Haha! Denk nou dat ziet er allemaal wel leuk uit, totdat ik daar aan kwam. De afspraak was dat hij de paarden binnen en buiten zou zetten en zou voeren. De eerste week ging het al mis, paarden zouden in de nacht gewoon binnen staan. Had hij geen hooi geregeld moest ik ze buiten laten staan. Hebben een week 24 uur per dag buiten gelopen. Uiteindelijk had hij hooi gekocht, krijg ik op een gegeven moment een sms dat de paarden buiten gelopen hadden omdat hij ze niet te pakken kreeg. Anders was meneer ook snel genoeg met smsen wanneer ik kwam, of ik nog ging rijden enz. Hij voerde de paarden niet, liep alleen maar te klagen dat er teveel strooisel doorheen ging wat helemaal niet het geval was. De paarden kregen maar 1 (!) plakje hooi per dag. Hij gooide de paarden s'morgens vroeg om 7 uur naar buiten en was vervolgens de hele dag aan het werk, er was dus totaal geen toezicht! Kom ik 'savonds om half 10 even kijken (wanneer het dus al donker is) staan de paarden nog buiten. Als ik dus niet gekomen was had hij ze gewoon buiten laten lopen. Hij werd ook nogal persoonlijk. Wilde precies weten wanneer je kwam of je ging rijden en je mocht absoluut niemand meenemen want hij woonde daar voor zijn rust Huilen van het lachen Waarom begin je een pensionstal denk je dan? De smsjes die hij stuurde werden zo persoonlijk dat hij zich ging bemoeien met je relatie en vragen of je zwanger was Haha! Toen mijn oudere merrie daar met koliek stond en die flapdrol het niet gezien had (zweten rollen kreunen lijkt me een duidelijk teken) was de maat vol. Ik ben verder gaan kijken naar een andere stal. Die man beloofde idd gouden bergen maar er kwam werkelijkwaar niets van terecht. Nu sta ik op een westernstal (als engelse ruiter zijnde Clown ) Tussen het paardenvolk, vorige week was mijn oudere merrie weer niet goed. Dus ze bellen je op om je op de hoogte te stellen, paarden worden goed gevoerd krijgen 4 keer per dag hun hooi 2 keer per dag hun krachtvoer en er is dagelijks toezicht. Al met al was het een jaar van verhuizingen maar na die laatste stal was de juiste keus geweest na al die stallingen bij elkaar. Ik kan nu met een gerust hart zeggen ik ga niet heen de paarden worden toch wel verzorgd je hoeft het niet meer te controleren! Als je niet prettig op een stal staat of de verzorging is niet goed kun je beter maar verder kijken het gaat uiteindelijk toch niet goed je gaat je irriteren aan dingen je gaat met minder plezier heen en dat is nou juist wat je moet voorkomen Knipoog

PaulineDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:37

Ik vertrek over enkele weken naar mijn derde stal (in ruim 10 jaar tijd).
Het eerste jaar stond ik op een hele drukke manege. Heel veel lessen, sportkampen. Er waren drie pistes en alle mogelijke voorzieningen waren voorhanden. Alleen: geen weides. Of zeker niet voldoende. Als je geluk had, mocht je paard één uurtje in de week op de weide.
Uiteindelijk naar een andere manege gegaan. Een kleinere en gezellige manege. De manegehouder kent zijn stiel en als klant mag je ook iets vragen. Ze houden er altijd rekening mee. Mijn paard kreeg zijn stal op een lapje grond. Zeer goed allemaal dus. Alleen is die manege ook steeds drukker geworden. Veel eigenaars bijgekomen. Heel veel lessen ed. En mijn persoonlijke situatie is in ruim zeven jaar ook wel wat veranderd. Het komt er eigenlijk op neer dat voor de prijs die ik moet betalen, ik nog heel weinig fasciliteiten van de manege kan gebruiken. Dus hoog tijd om een andere stal te zoeken.

Over enkele weken verhuis ik naar een zeer kleinschalige pensionstal, dichter bij huis.
Geen binnenpiste meer, wel een degelijke buitenpiste. De buitenverlichting moet nog worden geplaatst maar blijkbaar zijn ze dat aan het bestellen (volgens het laatste telefoontje). Overdag staan de paarden in paddocks (binnenkort zelfs één overdekt) en in de zomer staan ze op vrij ruime weides (mensen hebben onlangs nog enkele hectare kunnen bijkopen). Ben dus echt benieuwd wat het wordt. En na alle verhalen hier hou ik best mijn ogen open. Al heb ik er echt alle vertrouwen in. Ik ken daar (nog) niemand maar wat ik er gezien heb, lijkt het iets voor mij.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:53

Ik heb ook op 3 verschillende stallen gestaan en ben vier keer overgegaan.
Mijn eerste pony was echt niet makkelijk (heb haar daarom ook uiteindelijk verkocht) en ik was 8 toen ik daar op stal kwam. De faciliteiten waren wel best en de eigenaren (van de stal) waren wel aardig maar de mensen zelf....... Toen in 2003 ging ik naar een manege omdat een meisje mijn pony zou gaan inrijden en dit voor haar dichterbij was (voor mij trouwens ook), in het begin waren de mensen heel vriendelijk maar op een gegeven moment werden ze gemeen en daarom besloot ik om weer terug te gaan naar mijn vorige stal (niet omdat ik het daar zo geweldig had, maar ik wist geen andere stal en vond alles beter dan daar) dit was in augustus 2003.

De mensen werden wel wat aardiger en het ging wel beter met m'n pony, totdat het niet goed ging met mij in eind 2005 en ik mij begin 2006 ging beseffen dat mijn pony veel beter af zou zijn met iemand die er wel voor de 100% voor zou willen gaan. Advertentie gezet en een paar maanden later was ze verkocht. Ik wilde absoluut niet op deze stal blijven (zat inmiddels ook op een andere school die een heel stuk verder fietsen was), ook omdat ik het er echt niet naar m'n zin had.

Toen zijn we gaan informeren en kwamen uiteindelijk uit bij mijn huidige stal. Alles is eigenlijk precies het tegenovergestelde geworden: ik heb een superlieve pony en een fijne stal waar ik me echt thuis voel en waar de mensen top zijn. OK dan! EN het is ook nog eens een stuk minder ver fietsen. Ik ben voorlopig niet van plan om te verhuizen.

edd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:34

esther82 schreef:

Hier een reactie op het stukje dat ik las van Esther en Danique.

Ik ben het geheel oneens met wat daar geschreven staat. Zelf heb ik op heel wat stallen gewerkt en les gegeven aangezien ik de opleiding instructeur bedrijfsleider te Deurne heb gevolgd en afgerond.
Het belangrijkste van een goede stal is, dat je paard goed verzorgd wordt zodat je het met een gerust hart achterlaat op tijden dat je er zelf niet kan zijn.
Dat betekent goed kwalitatief voer (gegeven op gezette tijden), een schone stal en elke dag zijn beweging op verantwoorde wijze. Verder moet de stal voldoen aan je eigen wensen.

Op deze stal wordt naar elk paard individueel gekeken. Welk voer en hoeveel voer het nodig heeft in overleg met de eigenaar.
De stallen worden goed onderhouden. (2x per week geheel uitgemest en opgestrooid tot aan hun knieen. De rest van de week bijgehouden; mest eruit en eventueel bijgestrooid)
Aangezien er de beschikking is over weilandjes en een stapmolen, komen de paarden er elke dag uit. In overleg met de eigenaar worden ze elke dag op het land en/of in de stapmolen gezet.
De eigenaar van de stal heeft zeer veel ervaring met paarden en beschikt bovendien over zeer goede medische kennis op paardengebied. Naar mijn mening kun je je paard dus met een gerust hart achterlaten. Ook als je zelf een keer een dag niet kan of met vakantie gaat. Je paard is in goede handen.

Helaas zijn er nog steeds mensen die als ze klachten hebben of ergens niet mee eens zijn hun mond houden. Daardoor geven zij de ander niet de kans om de klachten op te lossen of een weerwoord te bieden. Wat wel achterbaks is dat je daarna, in dit geval deze stal, zwart loopt te maken. En zelf wel zo onbeschoft bent om er stilletjes vandoor te gaan, zonder gedag te zeggen of eerlijk te zijn over wat je dwars zit of irriteert.

Mijn advies is: wees eerlijk tegen elkaar en ga niet achter iemands rug om iemand zwart maken als je zelf niet eerlijk kan zijn.

Ik nodig iedereen uit die dat wil om zelf eens bij ons op stal te komen kijken. Dan kun je zelf je oordeel geven!

Oh ja, aankomende week wordt onze eigen bak (20 m x 40 m) aangelegd, dus vanaf januari kunnen wij daar gebruik van maken van 07:00 - 22:00 uur.

Marieke

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:13

Het zou prettig zijn als al die mensen die zich speciaal aanmelden om te reageren op het stukje van Danique en Esther daarmee stoppen. De boodschap is duidelijk..... bovendien vervuild het dit topic... Boos!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:41

ik ben vanaf 1996 regelmatig van stal gewisselt Clown
eerst samen met mijn vriendin beide een paard op een stukje gehuurt land met stalletje gehad
alles zelf doen.
na 1,5 jr had zij veel dichterbij bij haar haar woonplaats een stal gevonden en ik ben naar een boer gegaan.
na zo`n 2 jr ging de boer verhuizen en ik naar een stal vlakbij huis.
helaas was mijn nieuwe paard erg dominant en konden de stalgenoten daar niet mee omgaan.
de stalhouder had ineens een bericht opgehangen dat ze met de nieuwe maand de paarden gingen opmeten
ging alleen over mijn paard!!
en de stalling van paarden van 159cm werd 100 gulden duurder Koe
en omdat ik de enige was die dat zou gaan betalen ,ben ik daar vertrokken
op de nieuwe stal heb ik precies 3 jr gestaan
mijn draver werd ziek en moest op stal en dat kon niet.
hij mocht wel s`nachts op stal,ik moest lopen en koelen 2x per dag
en het koelen was een probleem,ik wilde er voor bijbetalen maar de eigenaar werd woest en dat was uit de hand gelopen
ben eind v/d mnd vetrokken naar een stal en heb daar 3,5 jr gestaan met veel plezier

nu ben ik afgelopen 1 nov naar een particulier gegaan met een buitenstal en dagelijks in de paddock, geheel verzorgt 4 x hooi en 2x krachtvoer
de stal elke dag super schoon ,de bak elke dag gesleept
er zijn maar 2 pensionpaarden
het is daar super ,voor mijn pony en voormij
ik hoop hier heel lang te blijven Knipoog

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:44

Hier mijn ervaringen met pensionstallen tot nu toe. Stal 1 (waar ik mijn paard gekocht heb) deed wat ze beloofden, gewoon netjes. Paard werd echter niet buitengezet en dat vind ik toch wel hard nodig! Dus op naar stal 2, waar mijn paard buiten gezet zou worden en bij slecht weer in de binnenpaddock. Pensionhouder zou er ook veeeeel verstand van hebben. Draaide helaas op iets anders uit, paard mocht uiteindelijk niet in de wei, want ze bleef er niet instaan (tja, als ze alleen moet staan en er steeds andere paarden langskomen....). Dus mocht ze alleen nog maar in de binnenpaddock tussen 4 muren. Paard vond het duidelijk niet leuk meer en werd letterlijk ziek. Dan maar door schade en schande wijs geworden naar stal 3. Daar werden diverse dingen beloofd EN nagekomen! Eerst dacht ik nog "jaja, dat zal wel". Ik sta er nu een jaartje en ik ben supertevreden. Het gebeurt wel eens bij slecht weer dat ze een dagje binnen blijven, maar die mensen houden zich gewoon netjes aan hun afspraken. Ik hoop dat ik er nog lang kan blijven staan.