Wie heeft er een paard dat in het wild heeft gelopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Piietjuh

Re: Wie heeft er een paard dat in het wild heeft gelopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:45

nee jammer genoeg niet ,
maar hebben jullie ook foto's?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:50

Mijn pony kan idd ook heel goed tegen alleen staan. Ik kan ook tijdens een buitenrit met een groep rijden en dan halverwege alleen verder gaan. Ik heb ook een keer meegemaakt dat de hele groep ervandoor vloog en ik kon mijn merrie gewoon bij me houden. Vervolgens was ze wel heel beledigd dat ze gedumpt was en zette ze het op een blèren om de boel weer bij elkaar te krijgen. Maar gespannen werd ze niet. Echt geweldig zo'n paard.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:56

Mijn paard is wel hier geboren maar heeft na het afspenen tot ruim 4 jarige leeftijd in een natuurgebied in Polen gelopen, in een kudde hengsten. Ze kwamen 1 keer per jaar in handen met een enting en een wormenkuur.
Dit ging denk ik niet erg zachtzinnig; hij is erg allert als er mensen in de buurt lopen. Hij is ook erg zuinig op zichzelf, loopt niet in 7 sloten tegelijk en hij moet je echt leren kennen. Ik kan alles met hem doen maar een vreemde vertrouwt hij niet 1-2-3. Mensen met stokken -ook die hem niks doen, bijv Nordic Walkers, is echt paniek-.

Hij kan bijna niet met andere paarden in het land, merries dekt hij en ruinen moeten opz*uten.

De eerste periode in Nederland was echt n ramp- hij was boos op alles en iedereen. Nu is hij 12 en best erg braaf, zeker in vergelijking met hoe hij was. Maar het blijft een karakter en hij neemt zichzelf heel serieus...

Toch heeft dit mijn voorkeur boven opfok oftewel ophok, al zou ik een paard wel eerder naar huis halen, op bijv 2,5 jarige leeftijd. Maar voor de groei, botten, weerstand vind ik het zo ideaal.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:06

mijn paard is ook een soort van wild geweest. hij heeft op een weiland gestaan en die man keek er niet naar om ze moesten maar zelf overleven. ook als hij een merrie wou laten dekken zetten hij gewoon een hengst in de wei. de wei was overigens eenorm. ik merk het wel dat als het ven bevroren is gaat hij in het water kapen. zodat het ijs weg gaat. terwijl de andere hem dan aan staan te kijken. en snel daar gaan drinken. ook in de drink bak als er ijs in licht. zie je soms een hoef afdruk in het ijs waar het water door komt. en hij heeft wel meer van die dingen. hij weet ook goed de rang orde.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 17:43

piietjuh: als je een foto van mijn merrie die uit het wild komt moet je even in mijn profiel kijken. Het gaat dan om het paard waar Boann bij staat. Heb helaas geen fotos van haar in het wild. maar alleen bij mij thuis

TalithaSL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:46

Heb eens een paard verzorgt en die kwam uit het wild. Was ook nog een belg. Weet nog dat hij de trailer op moest, maar dat wilde die niet. Verder was hij wel heel lief

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:56

dat valt me trouwens altijd erg op bij de mijne dat het lijkt alsof hij nu nog heel dicht bij de natuur staat. Haha!

als hij gaat verharen dan kan ik er met zekerheid zeggen dat we binnen 2 weken 20 graden krijgen.
is elk voorjaar nog zo geweest en zal ook zo blijven...

van planten weet hij feilloos welke hij wel en niet kan eten. graaft soms bewust gaten in de grond en haalt dan daar bepaalde mineralen weg die hij nodig heeft en meer van dat soort dingetjes

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:10

Mijn vorige pony heeft ook vier jaar in een natuurgebied van zo'n 500 hectare gestaan. Het was ook een behoorlijk karakter paardje maar ik weet niet of dat komt doordat ze in een natuurgebied heeft gestaan Knipoog .
Ze was de baas in de wei en echt een trots en gevoelig paard. Je mocht alles met dr doen, als je dr trots maar niet krengde of haar te hard aanpakte.
Ik herken wel karaktertrekjes die in het topic genoemd worden.
Zo was ze niet zo gehecht aan mensen maar ze had er wel respect voor, ze plakte niet aan andere paarden.
Ze heeft weer totaal geen voernijd of andere trauma's overgehouden aan het natuurgebied.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:32

Saar4 schreef:
Mijn pony kan idd ook heel goed tegen alleen staan. Ik kan ook tijdens een buitenrit met een groep rijden en dan halverwege alleen verder gaan. Ik heb ook een keer meegemaakt dat de hele groep ervandoor vloog en ik kon mijn merrie gewoon bij me houden.

Jaja herkenbaaaar!!!

Flower heeft idd ook erg weinig aandrang om met de kudde mee te lopen Tong uitsteken Hoe erg de rest ook op hol slaat, zij gaat eerst eens rustig kijken waar die andere nou zo bang voor zijn Tong uitsteken

ellepel:
Dat is bij Flower ook het geval, met verharen. Het hoeft maar 1 nacht kouder te zijn en zij staat met een dikke wintervacht. Volgende dag warm? geeeen probleem, volgende dag is ze weer alles kwijt. Gaat zo snel Tong uitsteken
En ze is nooit ziek. Ze kan zoiezo veel hebben, lichamelijk en geestelijk.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:35

Mijn Fell ponies komen uit Engeland (Cumbria) en leven bij de echte hill breeders nog in het wild, is ook een semi-wilde kudde, de merries lopen het hele jaar op de heuvels rond en als ze de veulens krijgen staan ze in de weien rond de boerderij, als alle veulen geboren zijn, worden de merries opnieuw gedekt en gaan dan terug de heuvels in met veulen aan voet, ze worden pas weer "gevangen" als de veulen van de moeder af gaan, dan gaan de merries voor de hele winter weer terug de heuvels op. Alleen de hengsten mogen niet "los" lopen op de heuvels, logisch, anders weet je niet wie van wie is natuurlijk.
Het gebeurd wel vaker dat merries zich aansluiten bij andere groepjes merries van een andere fokker, als die ze binnenhaalt dan weet die via een oormerk bijv. dat het van een andere fokker is.
Wat mij vertelt geworden is door een fokker, dat een oudere pony, bijv. 6 jaar oud, daar heb je iets meer werk aan om zijn vertrouwen te winnen, maar als ze de mens eenmaal vertrouwen dan heb je net een pony als eentje wat wel in mensenhanden is opgegroeid. En een groot voordeel als ze daar op die heuvels een aantal jaren gelopen hebben is dat ze dan veel zekerder hun weg zoeken en ook opletten waar ze lopen.

Ik heb alleen maar 2 veulens gehad van 6 maanden oud, dus echt lang hebben ze daar niet gelopen, toen die veulens bij mij kwamen waren die doodsbang voor mensen, ja logisch, als je nog nooit een mens van kortbij gezien hebt, maar je hebt wel heel snel hun vertrouwen gewonnen, ik kan er niks negatiefs over zeggen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:53

MoonenL schreef:
Dat merk ik bij mijn merrie dus ook. Die is geobsedeerd door eten. En echt niet omdat ze niet genoeg krijgt. Ze heeft zelfs de neiging om snel dik te worden.
Ik heb nog nooit een paard gehad wat zo gek op snoepjes is en zo graag eet. Ik denk eigenlijk dat dat ook wel komt door het in het wild lopen. Eten is natuurlijk de belangrijkste bezigheid om te kunnen overleven. dan haal je z'n paard naar NL waar ze toch moeten leren om in een stal te staan... en op vaste tijden gevoerd worden.
Ik probeer mijn merrie zo veel mogenlijk buiten te laten lopen, maar de afgelopen dagen was het weer zo slecht dat ze zelfs niet in de bak konden. Dan is ze dus ook echt beledigt als je naar haar toe komt (afstandelijk) en krijgt ze echt vraatzucht als je haar voert. Ik probeer zo veel mogelijk hooi te voeren dan zodat ze heel de dag iets heeft. Maar of je nu één, twee of drie plakken tegelijk voert binnen en half uur heeft ze het op

Hey, wat dat eten betreft van Boann (toen ik haar destijds uit Ierland haalde zei de ex-eigenaar:" You can get through to her with food, she is completely green further"), dat heeft haar dochter hier ook.
Die doet ALLES voor voedsel en is er enorm op gefocust. Ook zij heeft die aanleg om wat zwaarder te worden (terwijl de meeste Volbloeds van nature wat schraler zijn). Misschien is het wel erfelijk, geen idee, die neiging tot vreten; het is natuurlijk wel het tegenovergestelde van haar mams; ze kwam bij me na drie weken in een stal te zijn geweest en alleen het halster te kennen, en kindlief kreeg in eerste instantie 48 uur de fles bijgevoerd met tussenposen tussendoor, als de uier niet goed doorliep...
Maar wat was ze een lieve mams en wat liet ze mensen fantastisch toe toen, terwijl de dieren echt weggemept werden! Knipoog

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:07

we hebben op stal een tijdje een brumby gehad uit america die daar ook echt in wild gelopen heeft.

verder moet ik wel zeggen dat ik heel veel dingen die hier verteld worden wel herken in mijn merrie, helaas weet ik niets van haar verleden en is zelfs haar ras een raadsel

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:10

Mijn merrie KWPN heeft vaaf 1 jaar tot 2,5 jaar met een andere groep jongew paarden "wild " in de uiterwaarde gelopen.

Moet zeggen dat ze wel erg sterk is niet wat kracht betreft maar gewoon haar hele gestel hoeven en dergelijke, vergeleken met mijn merrie die zo van "stal "komt zeg maar.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:27

Mijn merrie liep tot 6 jaar in een zeer grote kudde , en werd robuust gehouden. Met 6 jaar was zij nog groen , en was zij fysiek en mentaal pittig. De omslag naar rijpaard te kunnen maken, heeft bij haar wel enige tijd genomen. En zij is zeer goed gaan functioneren , toen haar leefomstandigheden vergelkijkbaar waren met de situatie waar zij uitkwam. Met het rijden werd zij toen toegankelijker.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:52

Tom is in het wild geboren en heeft zijn jeugd tot 2,5 jaar doorgebracht in een natuurreservaat ergens op de Veluwe.
Hij heeft een vriendelijk karakter, is attent op alles om hem heen en eet graag, maar dat zal een karaktertrekje van zijn ras zijn. Wat wel als vreemd te bestempelen is, is zijn volle aandacht naar tractoren toe. Hij rent er het liefst naar toe, als je hem zijn gang zou laten gaan! Nagelbijten / Gniffelen
De enige verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat er met een tractor werd bijgevoerd...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:56

MarvanTom schreef:
Tom is in het wild geboren en heeft zijn jeugd tot 2,5 jaar doorgebracht in een natuurreservaat ergens op de Veluwe.
Hij heeft een vriendelijk karakter, is attent op alles om hem heen en eet graag, maar dat zal een karaktertrekje van zijn ras zijn. Wat wel als vreemd te bestempelen is, is zijn volle aandacht naar tractoren toe. Hij rent er het liefst naar toe, als je hem zijn gang zou laten gaan! Nagelbijten / Gniffelen
De enige verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat er met een tractor werd bijgevoerd...

Misschien is hij wel autistisch; ik ken een autistische jongen die ook gefascineerd is door tractors (maar die is niet in het wild opgegroeid).. Knipoog

Is het een Haflinger, MarvanTom?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:57

ROFL autistisch, hoe kom je erop?

Tom is een Fjord, zie profiel.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:02

MarvanTom schreef:
ROFL autistisch, hoe kom je erop?

Tom is een Fjord, zie profiel.

Wat een scheetje.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 18:09

wel grappig die facinatie voor tractoren... is alleen niet handig als je op buitenrit bent he Tong uitsteken

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:20

Ja of juist wel Tong uitsteken

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:22

MoonenL schreef:
wel grappig die facinatie voor tractoren... is alleen niet handig als je op buitenrit bent he Tong uitsteken

Nee, niet echt en al helemaal niet tijdens het maai-seizoen... Haha!
Aan de andere kant vindt ik het wel bijzonder; een 'wild' paard dat niet bang is voor tractoren enz. Je zou denken dat de vluchtdieren-acties er beter in zouden zitten, maar dat blijkt niet zo te zijn.

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:29

Wij hebben 3 paarden die tot hun 2.5 jaar in een natuurreservaat in Nederland hebben gelopen.
Ik merkte onmiddelijk dat het geen makkelijke klus zou zijn om als mens hun vertrouwen te krijgen.
Eenmaal je ze op de weide liet kon je ze niet meer pakken, maar dan ook echt niet. Ze sprongen nog liever door de omheining en dat is dan ook wel meerdere keren gebeurd. Ook in de omgang waren ze schichtig en zenuwachtig. Een deken opleggen was een gevaarlijke karwei, met de vliegenspray had je ook wel een minuut of tien nodig per paard.
Ik ben er 2 maand volledige dagen mee bezig geweest, uren op de weide gezeten, ze bestudeerd, langzaam benaderd. Langzamerhand kwamen ze voetje voor voetje dichter en werden ze nieuwschieriger. Ik kon ze zachtjes nemen en naar binnen brengen. Alles werden ze langzaam gewoon. Maar ik merk nu nog steeds dat als ik er een week niet zo veel ben mee bezig geweest ze weer schichtiger zijn en minder in de hand. Het blijft dus een werk voor altijd...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:32

MoonenL schreef:

nou dat heeft die van mij ook!

Afbeelding
oke het is een kleintje,maar als er zoiets in het land komt staat die van mij er met zijn neus bovenop Haha!

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 09:36

Mijn pony/ paard komt ook uit het wild.
Hij is in Rusland daar in het wild geboren en tot zijn 3e jaar daar geleefd. Toen is hij met heel veel andere paarden daar naar Nederland gehaalt zonder paspoort ect. Op latere leeftijd is hij Ruin geworden.
Ik merk het aan hem dat hij zo is opgegroeit. Hij kan eigelijk met alle paarden omgaan, en hij wil het liefst toch de baas blijven.
We hebben Iwan 5 jaar geleden van een manege gekocht en daar stonden ze met z'n alle in de wei en Iwan was duidelijk de baas!

Iwan is nu ongeveer 17 jaar.
Hij is ongeveer 156 cm dus nog nét een E pony
Het is echt een recreatie paardje. Super voor om buitenritjes te maken. In z'n eentje is hij wel bang voor het verkeer maar met een groep niet.
Iwan is breed gebouwd met korte beentjes, en houd van eten eten eten eten:P
In mijn profiel staan wat foto's van Iwan.

Groetjes Manon

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:21

@ ellepel : pfieuw! Het is achteraf dus helemaal niet zo 'vreemd'!

Wat mij verder opvalt aan Tom is dat ie absoluut niet alleen in de wei kan blijven. Dan wordt het een zenuwpees 1e klasse met z'n verlatingsangst en pas als de rest of 1 er weer bij gezet wordt, wordt ie weer rustig. Zet je hem alleen los is er weer niks aan de hand. Verward