Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
_Sammie_ schreef:Verder even jou vergelijking met koeien:
Koeien is voor arme mensen, paarden is voor rijke mensen.
Boeren zijn arm en hebben koeien, mensen die rijk zijn hebben paarden. Groepsstallen zijn een goedkopere oplossing dan aparte stallen.
En bij een fokkerij (in mijn geval
) heb je toch een stabielere basis van paarden die altijd blijven, de rust in een groep is dan ook beter 
en soms 3 met een veulen erbij) leven. Bevalt me super
Het is wel eens behelpen met voeren als de een op dieet staat, en de ander niet. Maar inmiddels gaat me dat ook goed af, gewoon een kwestie van hun vaste voerplekken, en degeen die weinig krachtvoer krijgt, het ruwvoer gelijk voor dr neus aanbieden. russel schreef:Je verwacht van een pensionhouder dat hij paarden gaat opvoeden
Nogmaals, ik vind niet dat groepsstallen een verplichting moeten zijn of dat iedereen ze zou moeten hebben of gebruiken, ik vraag me enkel af waarom de mogelijkheid niet vaker geboden wordt omdat ik denk dat er vraag naar is.
_Sammie_ schreef:Nou een klein beetje zie je wel bezwaren over het hoofd.
Allereerst: Hoeveel mensen ken jij die bijvoorbeeld (ik noem maar een getal) 4 paarden hebben?
Iedereen is tegenwoordiger veel individualistischer, mensen moeten er niet aandenken dat hun engeltje bij het paard van die vreselijke arrogante overbuurvrouw bij haar paard in 1 stal komt te staan. (hihi ik zelf ook hoor)
Ikzelf sta op een pensioenstal, maar ik zou mijn paard er nooit heengebracht hebben op het moment dat er groepsstallen zouden zijn. Je komt allemaal een ander moment van de dag, dus wordt er elk moment van de dag een lid van de kudde uit de
kudde geplukt.
Verder even jou vergelijking met koeien:
Koeien is voor arme mensen, paarden is voor rijke mensen.
Boeren zijn arm en hebben koeien, mensen die rijk zijn hebben paarden. Groepsstallen zijn een goedkopere oplossing dan aparte stallen.
Maar het is ook niet te doen om de hengsten bij de rest van de paarden (merries en hengsten) in een groepsstal te zetten, dan moeten die weer apart...
Ergens heb je natuurlijk ook wel gelijk, voor de beesten zelf is het wel veel leuker.. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar meer bezwaren!
wouterpaard schreef:he ik heb even snel de antwoorden gescand. Je ben van mening dat meer mensen hun paarden als paarden moeten houden of te wel in een kudde toch? Waarom de paarden dan op stal? En niet gewoon naar buiten.
Mijn paard staat 24/7 buiten, de mijne is een koudbloed maar ook de warmbloeden blijven 24/7 buiten. Eerst stond hij in een groep van zo'n 25a 30 paarden. Sinds deze week staat hij in een paddock met 15 paarden. Heel soms hebben we een paard die echt niet in de groep komt maar voor de rest vinden de paarden dit prima.
Jij bent tegen stands ik echter niet. Op de plek waar mijn paard staat maken we gebruik van stands dit is voor een paard prettiger dan een stal (is mijn ervaring) of je moet al open stallen hebben. De paarden die op stand staan zijn een stuk vrolijker en socialer dan paarden die alleen op box staan. Dus als ik zo mijn mening bekijk ben ik dan ook meer in voor meerdere paarden in één box. Maar alsnog liever buiten!!
De meeste pensionstallen kunnen die mogelijkheid echter niet bieden (bijvoorbeeld omdat ze niet voldoende land hebben zodat het in de winter één modderboel zou worden) en dan zou groepshuisvesting een mooi alternatief kunnen zijn. Als ik kan kiezen (ik heb nu geen paard maar wil er binnen nu en twee jaar wel weer eentje hebben) voor 24/365 buiten, dan kies ik daar zeker voor.
wouterpaard schreef:he ik heb even snel de antwoorden gescand. Je ben van mening dat meer mensen hun paarden als paarden moeten houden of te wel in een kudde toch? Waarom de paarden dan op stal? En niet gewoon naar buiten.
Mijn paard staat 24/7 buiten, de mijne is een koudbloed maar ook de warmbloeden blijven 24/7 buiten. Eerst stond hij in een groep van zo'n 25a 30 paarden. Sinds deze week staat hij in een paddock met 15 paarden. Heel soms hebben we een paard die echt niet in de groep komt maar voor de rest vinden de paarden dit prima.
Jij bent tegen stands ik echter niet. Op de plek waar mijn paard staat maken we gebruik van stands dit is voor een paard prettiger dan een stal (is mijn ervaring) of je moet al open stallen hebben. De paarden die op stand staan zijn een stuk vrolijker en socialer dan paarden die alleen op box staan. Dus als ik zo mijn mening bekijk ben ik dan ook meer in voor meerdere paarden in één box. Maar alsnog liever buiten!!
Isegrim schreef:ik vraag me enkel af waarom de mogelijkheid niet vaker geboden wordt omdat ik denk dat er vraag naar is.
) maar wat ik zei als je een open stal hebt vind ik het prima.
Zolang je je paarden genoeg beweging geeft die van de manege gaan van 7 tot 4 naar buiten kunnen ze makkelijk op een stand staan. Ze kunnen liggen etc. Isegrim schreef:Ik vraag me al heel lang af waarom de paardenwereld blijft kiezen voor boxen (ik hoop dat stands inmiddels zo'n beetje uitgebannen zijn). Waarom geen groepsstallen? Groepsstallen worden wel veelvuldig gebruikt voor jonge dieren, maar ik heb nog nooit volwassen paarden in een groepsstal zien staan.
Ik heb vaak genoeg meegemaakt met regels over het land uitmesten.

Het vraagt meer stro, meer hooi, omdat de ene wel eens van de andere gaat stelen. Plus dat er al eens onenigheid is op stal waardoor de dierenarts eens vaker moet kopen, dus vind de stelling dat het goedkoper is uiteraard idioot...

denk dat mijn paard dan verandert in een bang en mager paard aangezien ze nooit naar binnen of bij het eten zal mogen... en mijn pony loopt dan net zo lang te jagen totdat ze er dood bij neervalt. en de andere 2 zullen het wel aardig kunnen vinden denk ik...Isegrim schreef:De meeste moderne boerenbedrijven houden hun koeien in groepshuisvesting. Waarom zijn wij nog niet op dat idee gekomen? Of zie ik een heleboel zwaarwegende praktische bezwaren over het hoofd?