waarom laat je een sjet en een jaarling niet lekker buiten staan? Zonde van de aubiose man!
Wie zegt dat ze niet buiten staan. Ze staan namelijk als het weer het toelaat overdag gewoon buiten en gaan s'avonds gaan ze naar binnen. De shet is vrij netjes op stal, maar de jaarling is momenteel erg vies en smeert zijn poep door de hele stal en dan mest ik liever wat meer uit.
Onze strobalen wegen zo'n 250 kg en kosten 20 euro per baal.
De kosten voor onze fjord, KWPN-er van 1.73 en NRPS-er van 1.55 zijn ongeveer: stro: 1 baal per maand, dus 20 euro paarden gaan zodra het licht wordt de wei op en we halen ze om een uur of 6 's avonds weer binnen hooi: 3 dikke plakken per dag weidehooi, kost 2,25 per (grote) baal, ongeveer 6 balen per maand, dus 13,50 per maand Brokken 1 x 1 kg en 2 x 250 gram per dag, dus 2 zakken per maand is 14 euro Muesli 1 x 500 gram en 2 x 250 gram per dag is 1 zak per maand is 12 euro Wortels (alleen 's winters) 3 x 25 kg per maand is 7,50 euro Totaal voor 3 paarden per maand is dan 67 euro
Het is wel zo dat we 2,5 ha landbouwgrond onttrekken om daar de paarden op te houden, dat scheelt ongeveer 2000 euro aan opbrengsten. De mest sparen we op en zodra de mais/aardappels etc. geoogst zijn, gaat deze over het land heen en wordt dan ondergeploegd. De rijbak is slecht, daar moeten we eigenlijk wel wat aan doen, maar ik ben lid van de rijvereniging en die hebben zelf een prachtige overdekte rijhal en een grote buitenbak, dus ik laad mijn paard op de trailer en rij er in 5 minuten naar toe.
misschien een gekke vraag, maar brengt (of laat halen) hier iemand zijn mest naar een boer met zo'n mestvergistingsinstallatie. Hier in de omgeving zie je steeds meer veehouders die een of twee van die grote mestvergistingsinstallaties hebben staa (de rabobank adverteert er ook mee). Die installaties hebben veel meer capaciteit dan dat de boer zelf aan mest produceert. Dat zou een hoop schelen want ik betaal nu circa 200 euro per 6 maanden om onze mestplaats (3x4) weg te halen.
Die mestvergistingsinstallatie zijn voor vloeibare mest, niet voor vaste mest. Probeer anders eens of je je mest bij een champignonenkwekerij kwijt kunt, die willen het wel graag. Paardenmest is perfect voor champignons. Geen idee waar je woont, maar hier is CNC bijvoorbeeld een bedrijf waar je mest aan kwijt kunt.
Noord-Holland, maar hier zijn naar mijn weten weinig bedrijven die mest weghalen. Nu laten we het door Kroon weghalen, maar die vind ik wel wat prijzig.
Hier zijn wel veehouders die grond "verhuren" aan paardenmensen om hun mest op uit te rijden. wellicht is het een idee om een loonwerker te laten komen en dan de mest ergens te laten uitrijden.
Ik heb de paarden ook aan huis. Een KWPN-er en een Hannoveraan van ongeveer 1.70. Beide worden gebruikt voor de sport. Ik heb ongeveer 50 euro p/m aan vlas. Ongeveer 85 euro aan brokken, muesli etc. Ongeveer 45 euro per maand aan hooi (van onze eigen wei). We hebben 1,6 ha wei voor deze twee paarden dus dat is ruim voldoende . We hooien dus zelf. Een veeboer hier uit de buurt rijd zijn mest 1 x per jaar uit op de wei, in ruil daarvoor laat hij maaien, schudden en duinen voor ons. Een buurman wil evt. als het nodig is wel kunstmest strooien. Ik heb veel te veel hooi in een jaar (dit jaar 1 keer gemaaid en meteen 20 grote pakken voordroog) dus dat kan ik volgend jaar evt. nog verkopen. Mest rijdt ik uit op het land van de boer naast ons of als het niet anders kan op ons eigen land (gratis). Alleen mijn bak is op dit moment een puinhoop. Het enige wat je er nu nog in kunt doen is zwemles geven . Ik ga dus regelmatig naar de binnenmanege hier in de straat en dat kost dan wel 6 euro per keer (als het geen clubles is).
Iemand ook ervaring met het houden van Ijslanders. Wij gaan grond pachten, maar dubben over de grote. Wij willen twee ijslanders, hoeveel grond zijn we nodig?
gerdad, dat hangt ervanaf wat voor soort grond het is (hoog, stevig en droog, of laag en zacht en nat) en hoe schraal je ze wilt houden. Of ze er 's winters ook op moeten lopen (overdag of dag en nacht) of dat ze dan in een soort paddock lopen. Je komt een heel eind met een halve ha stevige, hoge en droge zandgrond. dan kun je het in 2 of 3 stukken verdelen en eventueel met stripbegrazing werken. In de periodes dat het gras minder of niet groeit zul je ze dan bij moeten voeren. Wil je meer gras en ook in de winter nog wat gras te grazen hebben dan zou je voor een ha grond kunnen gaan. Is de grond vrij nat en zacht, dan vertrappen ze veel in de winter als het stuk te klein is. Zeker als ze er dag en nacht op moeten lopen.
Ik heb nu de paarden 's nachts op stal vanwege de nattigheid en 's ochtends en 's avonds een paar uur op de paddock om hooi te eten en dan overdag nog een aantal uren op het gras lopen. Ik merk dat mijn bodem veel beter blijft, ondanks de nattigheid, dan toen ze er dag en nacht op liepen.
Je zou dus een kleiner stuk grond kunnen overwegen met een winterpaddock erbij en dat je ze in de winter overdag een paar uur op de wei laat om te grazen als het land het toelaat. Dan heb je zomers niet veel te veel gras.
Wil je ze wel het hele jaar door op het gras hebben dag en nacht, dan zou ik voor meer grond gaan.
Je zou nu al mooi om je heen kunnen kijken hoe de weilanden er bij liggen en of dat met of zonder beweiding door dieren is (zonder dieren blijft het vaak mooi groen, maar het is de vraag hoe het zich houdt als er beesten op lopen) dan kun je de kwaliteit van de bodem beter inschatten. Succes!
He bedankt, hier kunnen we wat mee, we hebben nog geen ervaring met het houden van paarden en willen zo goed mogelijk voorbereid zijn voor we de paarden gaan aanschaffen. Het stuk grond wat we gaan pachten is momenteel akkerbouw grond, daar loopt dus inderdaad geen vee op. Aan de andere kant van onze boerderij is grond waar wel vee op loopt en daar zit wel wat natte plek in. Op zich is de grond hier vrij hoog en droog maar met het weer van de laatste tijd is alles water en dras. Alleen de akkerbouw grond staat er prima bij geen plas te zien. En aan een te veel aan gras zitten we ook niet te wachten. Ik heb al gehoord dat het niet echt goedkoop is het inkuilen, anders was het natuurlijk geweldig. Het blijft even dubben en eens met de buurman kletsen wat hij voor ons kan betekenen. De grond is van de oude eigenaresse van ons huis. We kunnen krijgen waar en wat we willen. Maar wel bedankt je hebt wat dingen naar voren gehaald we wij niet aan gedacht hebben. Het is trouwens de bedoeling dat we de paardjes indien mogelijk zomers 24/7 buiten laten. Er word hier namelijk veel gejaagd dus of dat verstandig is moeten we ook even bekijken. Weet ook niet of de jagers zomers actief zijn, nu wel in ieder geval.