toch stro houden of vlas?tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

Re: toch stro houden of vlas?tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 16:08

Zaterdag laat ik wss vlas komen.dan ga ik dat eventjes proberen.Heb 15 pakjes besteld en mocht t bevallen dan brengen ze meerdere pakjes.

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:29

nou ik denk niet dat je naar de aanschaf moet kijken van stro cq vlas..maar ook waar je het kwijt kunt..wij hebben nl nu zaagsel...en we kunnen het NERGENSSSS kwijt echt verschrikkelijk. Binnenkort gaan we weer over op stro omdat vlas of zaagsel gewoon geen begonnen werk is als je het niet kan afvoeren

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 22:32

wij zitten bij de volkstuintjes en die halen altijd de mest weg. er zijn in de buurt ook mensen die op vlas staan en die gooien de mest daar ook weg, en dat pakken ze ook .dus dat moet geen probleem zijn.
Heb ze welis op zaagsel gehad maar daar waren ze minder blij mee toen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:34

Wij hebben ook vlas en kunnen de mest heel makkelijk kwijt bij moestuinencomplexen en
via particulieren die graag onze mest hebben, dus gewoon even een adv. op Marktplaats
zetten en je hebt kans dat je er zo vanaf bent hoor Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:39

Heb je er ook al over nagedacht dat vlas veel duurder is om weg te laten halen? Mits je het zelf kan verwerken is het momenteel duurder dan stro. Het stro is momenteel ook zo kort, dat je het eigenlijk als vlas of mot kan gebruiken en er dus een potstal van kan maken. De eerste 3 dagen is het een drama, maar als je eenmaal een onderlaag hebt dan staan ze een stuk droger en zeker een stuk warmer. Het enige is het uitmesten aan het eind van de rit...dat is wel loodzwaar!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 22:56

Op te laten halen hoef ik gelukkig niet.Tenminste in al die jaren nog nooit gehoeven.
Met stro gaat het denk ik echt een rotzooi worden als ik dat zo lang erin laat.Want de bovenste laag draaien ze er zo weer doorheen.zodat ik op kan blijven strooien. En sha heeft met voeren nogal de neiging om te gaan graven als ze moeten wachte.
Heb nu nog wat pakjes stro en morgen komt t vlas. bevalt dat niet dan ga ik gewoon weer verder met stro.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 09:26

Wat raar dat iedereen toch zulke problemen heeft met de vlasmest. Bij ons op stal wordt het gebruik van vlas juist gestimuleerd vanwege het afvoeren. Omdat er dan veel minder af te voeren is, is het voor de eigenaar ook veel goedkoper. Er wordt namelijk per ton berekend. MAar misschien scheelt het dat zij toch al aan de mestwetgeving moeten voldoen? Voor particulieren zal het wellicht anders zijn.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:10

vlas geeft idd minder mest en composteerd veel makkelijk! makkelijker nog als stro...
zaagsel is kwa compost echt "rotzooi" want dat blijft echt heel lang goed...

ik gebruik zelf stro en dat rijden we uit op eigen land dus dat maakt niet zo veel uit. vorig jaar heb ik wel tijdelijk vlas gebruikt en het viel me echt op hoeveel minder mest je daarvan hebt!!!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:38

ik sta ook op een pension en ik sta nu samen met een ander op vlas
ik nu dik 4 maand en wil nooit meer anders
de stallings eigenaar heeft zijn paarden en de andere pensionpaarden allemaal op stro staan
hij is duurder uit met zijn stro omgerekent 40.- per paard per maand
en ik ben met mijn vlas 4a5 pakken kwijt per maand en als je dus van 5 pakken uitgaat ben ik 30,. kwijt(betaal 6,.per pak)

en vergeet niet je mestopslag
stro heb je veel meer mestopslag
vlas is veel zuiniger
want mest weg laten brengen is ook niet goedkoop dus daar win je ook weer aan je hoeft minder vaak iemand te laten komen om je stront op te laten halen

vlas is schoner als stro
mesten is simpeler als stro
geen stank in stal
minder belastend voor je rug

voor mij niks anders meer
ik haal 1 keer per week de natte plekken eruit en gelijdelijk over de week komt er 1 pak bij

vergeet niet van te veel stro kunnen ze ook verstopt raken

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:59

Mijn paard staat sinds een paar weken op vlas. Ik wil niks anders meer Lachen Mijn paard maakte een bende van zijn strostal, na 2 dagen kon ik alles er altijd weer uithalen omdat het zo vies was.
Vlas is makkelijker te mesten en het blijft veel schoner. In mijn geval is het even duur, ik gebruik 1,5 pakken (20 kilo pakken van 6 euro) per week. Met stro had ik 3 balen per week nodig van 3 euro per stuk. Ik ga er dus niet op achteruit Knipoog

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 07:52

Ik heb de beste ervaringen met vlas. Blijft droger. Maar hoe het in jouw geval werkt, weet ik niet.
2 paarden die in en uit lopen in een kleine ruimte is natuurlijk een andere situatie als een paard dat alleen in een box staat en er niet uit kan.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 12:02

ik sta nu met mijn paarden op stro.. maar mijn oudste is een echte smeerboel.. en die kon ik elke dag zeker de helft van het vlas uit zijn stal halen, omdat het echt een smeerboel was..
nu hij op stro staat is hij veel schoner(alleen mijn jongste weer niet Knipoog )

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 12:37

Ik heb soraya nu op vlas sinds net.dus ben benieuwd hoe dat gaat. Op stro was ze ook best netjes.
Maar die andere 2 zijn echt viezerikken.dus ben benieuwd of dat wat is als die van de week ook op vlas gaan Clown hoop dat ze schoner blijven..

Had jij veel vlas erin liggen of een dun laagje? Heb er nu 3 pakken in gedaan en is best een dikke laag. dus hoop niet dat morgen de helft er van uit moet Tong uitsteken

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 12:39

Het idee van vlas is juist dat je niet elke keer alles wat een beetje bruin is er uit haalt. Dan blijf je het aanslepen idd. Je hoeft niet per se te potten, maar een paar keer per week het echte natte eruit is voldoende. Dan blijft er dus genoeg liggen als het goed is.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:02

Ik ben juist dolblij dat ik na 2 jaar vlas weer mijn paard op stro zie staan!! Zijn stal is veeeeeeeeeel schoner, ik ben super snel klaar met uitmesten en hij heeft in zijn stal ook nog wat te doen... Dat is namelijk mijn grootste bezwaar tegen vlas, ze kunnen er niet op knabbelen.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:09

ja maar die van mij mijn oudste was echt elke dag de halve stal zeiknat...
ik deed dan als de stal leeg was , 1,5 pak erin.. en dan elke keer als er wat minder in lig.. wat erin doen.. was per week 2 pakken kwijt

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 21:26

Wat die man zei die het bracht was in het begin 4 pakken erin doen en dan gemiddeld per week 1 pak erbij doen.
Heb er in de kleinste stal nu 3 ingedaan.en gaat wel goed.ze staat er nu 2 dagen op.Heb doe de drollen 2 x per dag eruit.en de plasjes heb ik er nog niet uitgehaald.
ze loopt er niet veel uit gelukkig.wel iets maar dat was te verwachten Clown en dr kuil loopt ze dr wel doorheen..
van de week ook de andere erop zetten..ben benieuwd

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:59

Ik zou vlas proberen, wij staan met 65 paarden de meeste gebruiken nu vlas als je het goed doet en er niet te veel uit haalt dan ben je op den duur goedkoper uit. Maar bv als je er mee begint dan moet je wel met vier a vijf pakken vlas beginnen om een laagje te krijgen. En de eerste weken alleen poep scheppen heeft de leverancier mij verteld.

ik ben zelf over gegaan op vlas om dat king er een super natte stal van maakte ook al gooide je er een hele baal stro in.

succes Knipoog

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 17:09

Soraya blijft echt netjes..doe dus 2 x per dag de drollen eruit , t enige is dat ze dr kuil erdoor heen loopt Clown maar dat doen ze ook als ik t onder t afdek leg.da lope ze er ook vrolijk overheen..

Heb net bij soraya nog 1 pak extra vlas erin gedaan. nu heeft ze in totaal 4 pakken erin liggen.

Bij de andere 2 heb ik vandaag ook t stro eruit gehaald en vlas erin gedaan. 5 pakken.(3x3stal)
Ben benieuwd morgen of hij nog toonbaar is Bloos

Toen ze er net ingingen was het 1 groot feest Go jij! Go jij! echt knettergek waren ze.

*bokken en dan keihard tegen de muur trappen*steigeren*springen* en de hele tijd rollen!! en dan natuurlijk eerst hard graven zodat het vlas naar buiten vliegt Clown

of je doet je neus erin en doet net of je een sneeuwschuiver ben..
Clown

dus ben benieuwd wat er morgen van de schone stal over is Vork

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:32

Mijn paard staat ook op vlas. Vind het echt ideaal. Het blijft zo lekker droog. Heel fijn voor haar sokken, want ze is mok gevoelig op andere bodembedekkingen.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 15:30

Bij mij is de stal ook goed droog gebleven.Heb vandaag de plasplekken eruit gehaald.Was best veel,Maarje is ook van 2 paardjes.En weer een nieuw pak erbij.Tot nu toe gaat t echt een stuk beter als stro.Veel minder nat.Maar wel wat meer werk.Maar dat geeft niet.