mijn paard moet 's winters buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ik wil dat mijn paard minimaal zo buiten komt:

24/7 in het land
82 (28%)
overdag in het land 's nachts binnen
150 (51%)
een dagdeel in het land
26 (8%)
een dagdeel in de paddock/bak
30 (10%)
een uurtje los
2 (0%)
hoeft niet los, ik rij wel
1 (0%)
mijn paard vermaakt zich maar in zijn stal
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 292

Lynn_Nikita

Re: mijn paard moet 's winters buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:36

de mijne staan 24-7 buiten
vorig jaar stonden ze in winter binnen, dit jaar weer buiten en voorgaande jaren ook altidj buiten
hebben schuilstal, maar staan ze amper in
heb nu maand niet gereden, tot afgelopen zaterdag, poetsen , zadeltje op, en weggereden de bossen in.
hoef je met meeste paarden wat 24-7 binnen staan, of maar uurtje buiten komen niet te doen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:04

Up_to_Date schreef:
De eigenaar van dat ene paardje zou daar never mee akkoord gaan want die behandeld haar paard alsof ie goud heeft gekost. We hebben weleens voorgesteld om ze in de zomer 's nachts buiten te laten maar ook daarin ging niet iedereen in mee (15 pensionklanten). En het werkt niet om 5 paarden binnen te zetten en de andere 10 aan de poort te laten staan want dan krijg je de grootste ruzie.

Werkt prima, ik ken er die het zo doen. Twee oudere merries gingen naar binnen omdat ze wat moeilijker op gewicht bleven. Gewoon op letten dat je niet eentje helemaal in zijn up op stal of op de wei laat.
Over de koliek: volledig eens, trouwens een paard dat regelmatig koliek heeft, daar scheelt iets in de voeding, oid. Ze krijgen het niet iedere keer zomaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:51

Optie 1; dag en nacht in de wei.

Up_to_Date schreef:
We hebben weleens voorgesteld om ze in de zomer 's nachts buiten te laten maar ook daarin ging niet iedereen in mee (15 pensionklanten). En het werkt niet om 5 paarden binnen te zetten en de andere 10 aan de poort te laten staan want dan krijg je de grootste ruzie.

Dat wil prima hoor.
Bij ons zijn er paarden die het hele jaar dag en nacht buiten blijven (waaronder mijn paarden), paarden die alleen in de zomer ook 's nachts buiten blijven, en de rest gaat standaard eind van de middag op stal tot de volgende ochtend.
Het interesseert de ene kudde echt niet wat de andere kudde doet. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:57

Wij hebben de paarden overdag in de bak staan, hooi erbij en klaar. Nu staan we er met zijn drieeen, ik en een ander staan er al behoorlijk lang en sinds een paar maanden staat er iemand bij die voor het eerst zelf moet verzorgen. Ze vond het dan ook onzin om ze in de bak de laten, daar verveelde ze zich toch maar.
Maar uit eindelijk staan ze toch de hele dag buiten in de bak. Land hebben we s winters helaas niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:07

JoviBan schreef:
Optie 1; dag en nacht in de wei.

Up_to_Date schreef:
We hebben weleens voorgesteld om ze in de zomer 's nachts buiten te laten maar ook daarin ging niet iedereen in mee (15 pensionklanten). En het werkt niet om 5 paarden binnen te zetten en de andere 10 aan de poort te laten staan want dan krijg je de grootste ruzie.

Dat wil prima hoor.
Bij ons zijn er paarden die het hele jaar dag en nacht buiten blijven (waaronder mijn paarden), paarden die alleen in de zomer ook 's nachts buiten blijven, en de rest gaat standaard eind van de middag op stal tot de volgende ochtend.
Het interesseert de ene kudde echt niet wat de andere kudde doet. Knipoog

Nee, dat heb ik ook nog nooit meegemaakt. Haha!
Bij ons staan er ook paarden overdag op het land, die 's avonds naar binnen gaan. Daar maakt niemand (ook geen paard) zich druk over...... Knipoog

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:21

In de zomer staat mijn pony van smorgens tot savons buiten,
nu ook nog best wel lang, rond 10 uur tot het donker word maar als het regent/of veel geregend heeft gaan ze rond 1 uur naar binnen

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:10

Minimaal overdag buiten en 's nachts binnen. Het liefst 24/7 buiten.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:34

Ik heb een grote stommiteit begaan..

Ik wou haar eigenlijk 24/7 op de wei houden, maar is m'n eerste winter en m'n weide blijkt echt te nat te zijn. Dus heb ik vorige week de knoop doorgehakt en haar toch op pension gezet.

Maar ik heb er echt moeite mee als ik nog zoveel paarden buiten zie staan, wetende dat de mijne de hele dag binnen staat. Ze worden daar bij droog weer 3x per week een halve dag op de wei gezet. En als ik zie dat het droog is ga ik haar gewoon zelf gaan buiten zetten. Maar als het te nat is mag het niet. Ik mag haar wel even losgooien in de bak maar ik heb nu niet bepaald een 'losgooipaard' die alle energie van zich afgooit. Die staat daar gewoon te staan, dus daar zie ik het nut niet van in.

Het enige wat zij wil is GRAS ETEN!! En ik voel me zo slecht dat ik haar dit nu niet kan geven.

Ik ga nu nog enkele maanden op mijn tanden bijten, maar nu weet ik ook dat ik volgend jaar voorzieningen zal moeten treffen, NO WAY dat ze terug op stal gaat.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:37

Mijn paard komt overdag zo lang mogelijk buiten, meestal is het een aantal uren.
Hij kan niet de hele dag, aangezien er ook andere paarden van stal naar buiten moeten.

Hij staat dan met een klein groepje of met zn 2en buiten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:38

Ik heb 24/7 ingevult. We hebben een buitenstal en die staat altijd open, dus ze kiezen zelf waar ze gaan staan. En meestal staan ze dus niet in de stal, ze gebruiken hem alleen om soms te schuilen en soms doen ze er wel een dutje in. Dus ze hebben wel de mogelijkheid om op stal te staan. Ze is dit gewend dus als ik haar echt zou opsluiten 's nachts, heb ik de volgende dag een halve stal.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:47

24/7 in de wei. Ik heb geen stalpaarden,de mijne zouden gek worden op stal.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:51

Ik vind dat mijn paarden zoveel mogelijk naar buiten moeten.
Ik rijd ook intensief wedstrijden en train veel binnen, dus ik heb ze beiden wel geschoren in de winter. Maar ik pak ze goed in en als de dekens eens nat geregend zijn, heb ik voldoende dekens om ze weer droge op te doen en de andere te drogen te hangen.
Mijn paarden staan vanaf dat het licht wordt, totdat het donker wordt buiten. Zoveel mogelijk in de wei. Maar als de omstandigheden daar echt te nat worden, staan ze in een hele grote paddock met een aantal bakken waarin onbeperkt hooit tot hun beschikking is.
In de zomer en in de winter staan mijn paarden in de nacht op stal. Dit ter voorkoming van een té dikke grasbuik, wat in de sport niet bevorderlijk is.
Ik heb het wel luxe, besef ik. Ik heb de paarden bij huis staan. Ik zorg zelf voor ze.
We zijn pas verhuisd. In de vorige situatie was het voor mij een must dat ik een droge paddock had om ze overdag in te laten als het te nat is. En ook bij ons nieuwe huis hebben we dat weer gerealiseerd. De paddock is zelfs nog veel groter dan bij het oude huis, omdat we meer ruimte hebben. ze kunnen er echt een sprintje in trekken, rollen en noem maar op.
En 's nachts staan ze in hun frisse, schone buitenstal.

In onze vorige situatie zat onze stal dicht bij een verkooppunt van vuurwerk. Eén van onze paarden was dusdanig bang, en binnenvetter, dat ze koliek kreeg van de stress. Op 1 januari was de koliek net zo snel over als dat het begonnen was....
Het jaar daarop hebben we geobserveerd hoe het ging. ze kreeg bij de eerste knallen al weer koliekverschijnselen. Ik had een vriend achter de hand die een grote handelsstal heeft en daar mocht ik haar brengen. En het jaar daarop ook. Voor drie dagen, zolang het vuurwerkgedoe duurde.
Omdat ze daar tijdelijk was en ze maar een kleine paddock hadden, die steeds met groepjes bezet was, kon ze daar niet naar buiten. Ze stond dus drie dagen op stal en ik ging er heen om te rijden etc.. ik zorgde dat ze er twee keer per dag in ieder geval uit kwam.
Wat mij opviel was het volgende: ik merkte NIETS aan mijn paard.....helemaal geen verschil in gedrag, geen verschil met rijden etc. Terwijl ik dat wel had verwacht, aangezien ze niet gewend is binnen te staan! dat vond ik wel wonderlijk. Ik denk wel, dat als deze situatie langer zou duren, ze zich wel anders zou gaan gedragen. Nu was alles nieuw, ze had van alles te kijken (tralies rondom) en verveelde zich nog niet.... maar het bleek wel dat ik er op dat moment kennelijk meer moeite mee had dan zij.
We hebben ook een Fries en die heeft vanwege een ongelukje eens vijf dagen boxrust moeten hebben...nou...die was na een dag al niet meer te pruimen....kun je nagaan hoe verschillend paarden ook kunnen zijn!

En toch is voor mij de stelling voor paarden:

Een dag niet naar buiten, is een dag niet geleefd! (en voor mezelf trouwens ook...moet er ook niet aan denken de hele dag binnen te zitten)

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:52

De mijne staat in de winter overdag in de paddock met uitloop en in de zommer24/7 op de wei.
In het voor en najaar alleen overdag op de wei.
S'nacht staat ze liever binnen, en bij koud, guur en nat weer gaat ze altijd in dr stalletje staan.
Maar ach ze is al 29 dus ik sluit dr s'nachts lekker op..

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:55

ik heb overdag buiten, 's nachts binnen ingevuld. Nu heb ik een paard dat het wel best vindt op stal (echt een miemel, twee spatten regen en een zucht wind en madam wil naar binnen Clown en dat terwijl ze vorig jaar 24/7 buiten heeft gestaan, nou daar werd ze ook niet gelukkiger van dof, viel in, ondanks de bergen (ruw)voer die ze kreeg) en ze heeft exzeem, dus die wil gewoon heel graag voor de schemering naar binnen. Het is dus meer dat IK vind dat ze de hele dag buiten moet, IK vind dat een paard zoveel mogelijk buiten moet lopen omdat dat beter is, voor haar hoeft het niet zo nodig Clown . Gewoon lekker om 9 of 10 uur naar buiten en om een uur of 5 weer naar binnen, in de zomer wat langer en gewoon voor de schemering naar binnen. Gelukkig heb ik een heel goede plek voor haar gevonden en kan ik het precies zo doen als ik wil, als ze over een halfjaartje hierheen komt.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:58

Mijn pony staat nu sinds een maandje 's nachts op stal.
Zo lang het weer het toelaat (en het weiland) mogen ze 24/7 buiten staan.
Ik heb gestemd op overdag buiten, 's nachts binnen.
Dit omdat ik ook zeker merk aan me paardje dat hij het toch wel fijn vind om lekker in een schone droge stal lekker te eten 's avonds.
Het land is gewoon TE nat geworden, en ze staan eigenlijk heel de tijd bij het hek te hangen...
Ze mogen nu overdag op een uitloop staan Haha! Lekkere de benen strekken.
Ik vind 23/7 op stal niet kunnen..

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:01

Als mijn paard niet het helejaar door buiten kan staan gedurende de HELE dag dan verander ik van stalling. En weidegang vind ik een must, dus niet in de paddock. Het hele paard is er op gebouwd om dag en nacht te eten, steeds kleine beetjes, hapje stapje.
Daarnaast heb ik het liefste een loopstal. Dan kunnen ze zelf bepalen hoe en wat. Verder is in de winte ronbeperkt hooi een must. Er zit dan te weinig in het gras. Brok voer ik bijna niet, dus hooi en gras moeten goede kwaliteit hebben.
In de zomer maanden hoef het paard van mijn iet op stal, alleen een schaduw plekje zou mooi zijn.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:04

Zomer: 24/7 buiten
Winter: van 8 tot 8 buiten. (soms gaan ze om 7 uur naar buiten en ook wel eens om 10 uur naar binnen, iig zo lang mogelijk buiten)

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:19

ik heb gekozen voor de optie overdag op het land en snachts binnen. in de zomer gaat mijn paard overdag altijd het land op en staat snachts in zijn uitloopstal.
helaas komt mijn paard in de winter niet zo veel buiten als in de zomer. het land is een en al blub na erge regen en er zijn te weinig paddocks (staan 300 paarden op pension stal)
als het mooi weer is in de winter en droog staat hij wel een paar uurtjes op het land, voor de rest komt hij naast het rijden nog 1 of 2 keer per dag zijn stal uit voor of stapmolen of paddock.
het is niet ideaal, maar hier in de buurt is bijna niks te vinden waar de paarden wel in de winter overdag op de wei mogen.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:23

de mijne staat nu nog 's nachts binnen maar binenkort gaat ze toch de hele dag buiten staan, ook 's nachts.
Dit doe ik eigenlijk omdat ze gaat verhuizen naar een weitje van m'n tante en daar staat alleen een schuilstal.
Maar ze krijgt gewoon een lekker dekentje op, en dan gewoon een lekkere dikke wintervacht.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:24

Het liefst wil ik mijn paard 24/7 buiten hebben, máár! daarbij wil ik dan wel een schuilmogelijkheid voor hem. Aangezien 24/7 buiten bij ons wel mogelijk is, maar een schuilstal niet mag worden neergezet staat hij nu 's winters 's nachts weer op stal.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:26

Ik vind het moeilijk kiezen... die van ons gaan, als het weer het toelaat, een paar uur per dag het land op maar hebben voor de rest 24/7 een loopstal en rijbak tot hun beschikking en kunnen dus zelf bepalen of ze binnen/buiten willen staan.

edit: dit vind ik de meest ideale oplossing Knipoog
Laatst bijgewerkt door Lontje op 28-11-07 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:29

Aangezien ik overdag ga werken en ik om 7.15 u al vertrek, blijven ze een hele dag binnen. Het 's morgens nog erg donker dan en ik ben er dan niet gerust op. Als vriend thuiskomt, zo rond een uur of 3 - 4, gaan ze buiten tot rond een uur of 7 - 8. Hangt beetje af van het weer. Mn shet heeft een eigen parkje en kan buiten lopen wanneer ie wil, maar nu het constant regent, blijft ie ook binnen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:39

Amigo_tje schreef:
...maar nu het constant regent, blijft ie ook binnen.

Hier regent het vrijwel niet, hoor, ik vind het tot nu toe een aardig droge herfst vergelen met vorig jaar. Knipoog

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:43

Natuurlijk liefst overdag lekker op het land, maar je vroeg hoeveel je paard MINIMAAL buiten moest, dus heb ik gekozen voor minimaal een dagdeel in paddock of bak, aangezien dat altijd nog beter is dan de wei te vertrappen. Dan niet even een uurtje maar wel de hele morgen, of de hele middag. Dat is wel het minimum aan frisse lucht dat een paard zou moeten krijgen, vind ik persoonlijk.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:45

Mijn pony's moeten echt iedere dag eruit komen, 2 van m'n pony's staan van half 10 s'morgen tot 8 uur s'avonds buiten en m'n andere pony ongeveer een uurtje minder. Als m'n pony op de pensionstal er niet uit zou komen zou ik er ook zeker weg gaan.