Doen of niet doen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PrinsesJ

Re: Doen of niet doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:14

idd zoals je zegt lastig ..
op je oude stal altijd weidegang is idd wel fijn en op de ''nieuwe'' niet.. dat vind ik wel belangrijk.. ik zou mijn paard niet in de winter binnen kunnen laten staan.. ze heeft haar beweging erg nodig ..
binnenbak is natuurlijk altijd fijn ..
als ik er zo over nadenk zou ik zelf niet echt kunnen beslissen..
het is maar net wat je zelf fijner vind aanvoelen ..
waarom ben je opzoek naar een andere stal?? vrag dat je denkik af en kijk dan wat jou het beste lijkt..
of kijk anders bij nog meer andere stallen..

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:33

lekker blijven staan joh, kijk naar het belang van het paard en waar je nu staat heb jij het ook naar je zin. Ik zou echt gaan voor die weidegang het hele jaar door

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 09:23

volgens mij heb je zelf al een beetje de keuze gemaakt en dat is stal 2.

ik sta ook op een soorte met van stal 2 en het bevalt mij best hoor. maar ik heb het wel aan tijd mijn paard elke dag ff los te laten.

liesanneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:09

Only_Kiekie schreef:
Ik zou voor de laatste gaan... waarom moet je me nu nog niet vragen...
het laatste spreekt me gewoon aan,,

Je moet je gewoon afvragen wat het beste is voor je paard.... Waar voelt ie zich het prettigst??? Pling

Butterflys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:56

Hoi,
Qua been probleem zou ik weidegang wel erg belangrijk vinden. Qua rijden kan ik me voorstellen dat je eerder voor stal 2 kiest. Kun je ook buitenritten met dr maken? Als ik het soms zo hoor van deze en gene, mag je tegenwoordig blij wezen als je paard in pension weidegang heeft. Wees blij dat ze dat nu heeft. En vergeet niet deze periode is elk weiland zn btje bagger bende.. Zomers bij mooi droog weer kun je het vaak pas weer positief bekijken. Tis en blijft lastig. Ik denk net wat jezelf zegt dat beide voor en nadelen hebben. Succes met je keuze

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 00:59

ik heb gekozen voor doen.
ik zou zelf gelijk voor stal 2 kiezen, vooral als je veel moet rijden en dat daar goed mogelijk is.
mijn paard kan in de winter ook niet elke dag op het land, alleen als het mooi weer is en het land niet te nat. op de dagen dat hij niet op het land kan, gaat hij naast het rijden nog wel in de bak.
het losgooien kan je meestal ook wel regelen met andere stalgenoten.
ik heb het geregeld samen met een vriendin die op dezelfde stal staat, als ik er ben ga ik mijn paard rijden en zet die van haar ondertussen los en als zij er is en haar paard gaat rijden, zet zij die van mij los. zo valt er altijd wel wat te regelen dat je paard vaker uit zijn stal komt,want iedereen en vooral de paarden zijn hierbij gebaat.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:33

Stacy S schreef:
De reden is dat we onlangs hebben ontdekt dat ze een beenprobleem heeft, hiervoor heeft ze speciale ijzers en moet ik "veel" rijden...
De buiten bak is vaak slecht waardoor ik niets kan, en ik rijd ook wedstrijden. Het weiland is erg slecht, ik heb speciaal rubberen rijlaarzen moeten kopen omdat ik anders mijn paard niet uit de wei kan halen. Door de drek gaan haar ijzers ook snel loszitten, de ijzers hebben ook langere takken en eigenlijk moet ze met springschoenen in de wei maar dat kan gewoon niet, daardoor is de kans dat ze de ijzers kwijt raakt erg groot, als ze zonder staat gaat ze snel weer kreupel lopen..
Wat ook mee speelt is dat ze vaak niet goed loopt, als ze dan goed loopt wil ik gewoon kunnen rijden..

het is btw geen stal met luik naar buiten.. en op de andere stal komen met slecht weer niet in de wei maar in de buitenbak, bij beter weer wel de hele dag in de wei..

kortom je hebt zelf eigenlijk al gekozen? Knipoog

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:36

Lenneke_ schreef:
Ik zou voor geen van beide gaan. Jij bent blijkbaar niet tevreden over de huidige stal, maar die stal is wel het beste voor je paard.
Dus als je je eigen belangen net zo zwaar mee laat tellen als die van je paard zou je op zoek moeten naar een stal die dit allebei heeft

Ik ga met Lenneke mee, beide zijn niet optimaal, dus zoek een stal die beide wel heeft Lachen Als dat mogelijk is natuurlijk.

rosantjuh_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:52

ik zou voor de 2e stal kiezen..
Die stal spreekt mij persoonlijk meer aan..
Ook omdat het voordeel er bij is dat er een binnenbak en alles bij zit..
heb zelf namelijk een hekel aan slecht weer regen en harde wind..Tong uitsteken
maar als ik jou was geweest had ik de keus ook er moeilijk gevonden

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:54

Ik zou het neit doen want je paard komt dus nouwelijks buiten bij stal 2

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:23

Stacy S schreef:
Pff ik ben al 1,5 maand aan het twijfelen of ik mijn paard zal verhuizen, de oude en de nieuwe stal hebben beide voor en nadelen...
Kunnen jullie me helpen kiezen?

Oude stal:
- Alleen een buitenbak.
- Hele jaar door weidegang, (op het zelfde stuk land, wat nu erg vertrapt is..)
- Veel drukte, waardoor de bak vaak druk is.
- Grote stal van 3,5 x 4m, met opening waardoor ze uit d'r stal kan kijken.
- 5 min fietsen en 3 km met de auto.

Nieuwe stal:
- Binnen en Buitenbak.
- Veel hindernismateriaal.
- Standaard box met tralies van 3x3m.
- Warmwater douche.
- In de winter geen weidegang, maar ze staan even in de (buiten)bak.
- Half uur fietsen, 10 km met auto.
- 45,- duurder dan de oude stal.

Ik vind het erg moeilijk om een keuze te maken, ik sta al 6 jaar op mijn oude stal en mijn paard is daar geboren, verder heb ik het daar ontzettend naar m'n zin...
Moeilijk Moeilijk..

Hopelijk kunnen jullie mij helpen in mijn besluit...

Absoluut blijven waar je staat. 3*3 is veel te klein (of heb je een pony?). Je paard krijgt nu dagelijks weidegang en staat ook nog eens met zijn hoofd buiten. Dat is veel gezonder.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:30

Stacy S schreef:
De buiten bak is vaak slecht waardoor ik niets kan, en ik rijd ook wedstrijden. Het weiland is erg slecht, ik heb speciaal rubberen rijlaarzen moeten kopen omdat ik anders mijn paard niet uit de wei kan halen. Door de drek gaan haar ijzers ook snel loszitten, de ijzers hebben ook langere takken en eigenlijk moet ze met springschoenen in de wei maar dat kan gewoon niet, daardoor is de kans dat ze de ijzers kwijt raakt erg groot, als ze zonder staat gaat ze snel weer kreupel lopen..
Wat ook mee speelt is dat ze vaak niet goed loopt, als ze dan goed loopt wil ik gewoon kunnen rijden..

Nou, als de (gehele of het meeste van de)wei zo slecht is, zou ik ze daar liever niet in willen laten staan...
Zou dan zeker voor optie 2 gaan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:36

Kleinere sta, geen weidegang (in de winter), verder weg én duurder?
Daar zou ik géén seconde over na hoeven te denken: NIET doen...

Alleen verhuizen vanwege drukte in de bak... lijkt me zonde. Als je het er verder naar je zin hebt, zou ik daar gewoon blijven.
Het is maar afwachten of je het naar je zin zal hebben op die nieuwe stal, en het biedt je niets meer, behalve een bak, verder eigenlijk alleen nadelen....

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:37

Ik zou gaan voor stal 2, je hebt idd wel weide gang met slecht weer in stal 1 maar als ze daar een paar uur lang in de koude blub modder staat is ook niet lekker voor haar.

Als het echt zeik weer is komen mijn paarden ook maar effe buiten, is echt geen ramp hoor.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:41

Gewoon blijven staan waar je staat! Alleen om een drukke bak verhuizen waarin je hooguit 1 uur per dag rijdt zou voor mij geen reden zijn. Terwijl -als je wel naar die andere stal verhuisd- je paard de andere 23 uur van de dag met een kleinere stal en geen weidegang moet doen. Dat weegt niet tegen elkaar op vind ik.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:48

Ik zou blijven staan en overleggen met de eigenaar van de stal of hij het gedeelte met erg veel blubber in het land niet af kan zetten...Misschien kan hij het land in stukken verdelen waardoor je soort paddocks krijgt. (ze hebben het nu toch al stukgelopen en doormiddel van afzetten kan 1 deel bijkomen en hebben jullie zomers weer 1 deel met gras).
Tot nu toe zie ik de binnenbak bij de 2de stal als enigste pluspunt...
Dus ik zou toch kiezen voor je huidige stal!

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:50

Inderdaad Kymalin, dat weegt echt niet tegen elkaar op.
Ik vind het eigelijk wel een klein beetje schokkend, hoe snel het belang van het paard opzij wordt geschoven voor het belang van extra luxe voor de ruiter/eigenaar.....
Dat bedoel ik niet aanvallend hoor, maar het is misschien wel iets om over na te denken. En ik denk dat het wel een ramp is als een paard 22/23 uur in een hokje van 3bij3 staat wat te vergelijken is met een kat in een kratje.Wat als het een paar dagen heel slecht weer is? En dan klagen als het paard een beenprobleem heeft......Sorry, zoals je misschien merkt ben ik een beetje gefrustreerd over hoe veel paarden gehouden worden...en hoe dat wordt goed gepraat....ik wil hier niemand persoonlijk aanvallen hoor! TS , veel succes met je keuze..

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:58

Denk je dat als je paard 24/7 op stal staat gezondere benen krijgt? Imo kun je dan ergere problemen verwachten.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:08

Dat zegt ze ook niet, ze pleit VOOR weidegang, en niet voor 23 uur per dag op stal...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:11

Kymalin schreef:
Dat zegt ze ook niet, ze pleit VOOR weidegang, en niet voor 23 uur per dag op stal...

Maar als ze dat niet krijgt op die 2e stal in de winter? Voor mij zelf zou dat al een nee betekenen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:15

Voorzover ik het lezen kan zeggen wij beiden; blijven staan waar je staat omdat daar de paarden wel iedere dag de wei in gaan en bij die andere pensionstal eventueel even in de bak.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:40

ik denk dat equidea het tegen de TS had?
anders snap ik er niets meer van Haha!

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 19:06

imd schreef:
Lenneke_ schreef:
Ik zou voor geen van beide gaan. Jij bent blijkbaar niet tevreden over de huidige stal, maar die stal is wel het beste voor je paard.
Dus als je je eigen belangen net zo zwaar mee laat tellen als die van je paard zou je op zoek moeten naar een stal die dit allebei heeft

Ik ga met Lenneke mee, beide zijn niet optimaal, dus zoek een stal die beide wel heeft Lachen Als dat mogelijk is natuurlijk.

jah dat is dus met probleem, er zijn er weinig stallen bij ons in de omgeving, waarvan er amper een paar zijn met een binnenbak en amper een paar waar de paarden in de winter op het land komen, overal komen de in paddocks of in de bak...

Daarom vind ik het ook zo moeilijk, het is óf ik loop me te constant ergeren aan de bak en het weiland (met alle gevolgen: mok, ijzers verliezen, niets kunnen doen als je eens tijd hebt)
óf ze kan niet altijd in de wei en lekker een sprintje trekken..

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:20

dat ze in de winter (bijna) niet naar buiten kunnen is niet erg fijn hoor Knipoog heb ik ook gehad..was een hele luxe stal, maar nu met iets minder en wel veel buiten ziet de pony er blij-er uit

Dus als ik jou was zou ik gewoon op je stal blijven want er staat dat je het gewoon naar je zin hebt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:23

is er geen binnenbak in de buurt neemt wat tijd.. maar dan kun je allebei. waar sta je precies. woon ook in friesland.. wie weet kan ik je helpen.