Paard eet stal leeg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VeerenAshley

Re: Paard eet stal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:27

Tessebes schreef:
Ik bedoel niet dat het ontstaan van een grasbuik iets ongezonds zou zijn, maar het meedragen van het extra gewicht.

Het zal ongetwijfeld makkelijker lopen zonder zo'n bol buikje, daar heb je wel gelijk in! Maar ze zijn het ook zo weer kwijt, zeker omdat een groot gedeelte vaak vocht is. Tenminste, ik merk altijd dat mijn pony voor het rijden een bolle gras (nu: hooi) buik heeft, maar dat deze na anderhalf uur rijden vaak weg is.
En ik denk dat dit (ondanks het extra gewicht) gezonder is voor een paard dan een strak buikje dat het gevolg is van weinig ruwvoer. Paardendarmen moeten nu eenmaal bijna altijd wat te doen hebben.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:13

Tessebes een grasbuik is idd vaak zo weg gereden
voor het darm stelsel is een grasbuik juist wel goed
kijk naar de wilde paarden die hebben allemaal een grasbuik
en daarbij komt een mega grote grasbuik van hooi zullen ze niet krijgen dus die is echt zo weer weg

denk maar zo liever hoor dan stro wand zelfs mijn paardje eet vuil stro als ie honger heeft
het is puur dat ie gewoon voer nodig heeft om te verteren
brokken hebben te weinig volumme om het darm gestel op gang te houden en paarden hebben een actief darm gestel

(mischien heel raar het te vergelijken maar ga zelf maar eens alleen yoghurt en vitamine pillen eten, daar slaan jou darmen ook wel van op de hobbel en wil je ook wel graag iets wat moeilijker te verteren Knipoog )

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:37

er is maar een oplossing: Meer hooi! 2 plakken is echt veel te weinig voor een Haflinger.

Vergeet ook niet om voor de nacht iets te voeren. Wij kruipen voor 8 uur ons bedje in, maar paarden slapen maar 3 uurtjes ongeveer. De rest van de tijd eten ze. En als er dus geen hooi is, gaat hij andere dingen eten. Van hooi worden ze overigens niet te dik, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Gewoon 4 keer per dag een plak hooi en voor de nacht eventueel een extra plakje.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:54

Nou, ik ben het wel met het bovenstaande eens dat 2 plakken hooi te weinig is, maar volgens mij kunnen paarden wel degelijk dik worden van hooi. Sterker nog, als een paard te mager is, kun je dit toch het beste weer op gewicht krijgen met meer ruwvoer?
Mijn pony wordt echt wel dik van hooi, en ik ken er wel meer.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:59

VeerenAshley schreef:
Nou, ik ben het wel met het bovenstaande eens dat 2 plakken hooi te weinig is, maar volgens mij kunnen paarden wel degelijk dik worden van hooi. Sterker nog, als een paard te mager is, kun je dit toch het beste weer op gewicht krijgen met meer ruwvoer?
Mijn pony wordt echt wel dik van hooi, en ik ken er wel meer.

Net als bij mensen, als je er wel hooi instopt maar ze geen beweging krijgen...tjsa dan worden ze inderdaad te dik. Ze verbruiken dan niet de stoffen die ze binnenkrijgen en slaan deze op als vet.

Als jij echter je paard dagelijks beweging geeft of in ieder geval de ruimte geeft om te bewegen dan komt de stofwisseling goed op gang en worden ze niet dikker. Het is niet voor niets dat mijn paard altijd moet poepen na het rijden. Door beweging gaan de darmen namelijk werken.

Paarden halen bovendien wel veel energie uit ruwvoer, maar ze verbruiken ook veel energie om dit voer te verteren. Brokken zijn in feite eigenlijk fastfood. Ruwvoer is slowfood.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:25

Ik zou hem gewoon of meer stro geven of even op vlas zetten dan kun je even kijken hoe hij daarop reageert. Misschien meer ander voer ofzo?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:58

_Sigrid_ schreef:
Net als bij mensen, als je er wel hooi instopt maar ze geen beweging krijgen...tjsa dan worden ze inderdaad te dik. Ze verbruiken dan niet de stoffen die ze binnenkrijgen en slaan deze op als vet.

Als jij echter je paard dagelijks beweging geeft of in ieder geval de ruimte geeft om te bewegen dan komt de stofwisseling goed op gang en worden ze niet dikker. Het is niet voor niets dat mijn paard altijd moet poepen na het rijden. Door beweging gaan de darmen namelijk werken.
.

Hier heb je natuurlijk wel gelijk in, maar mijn pony krijgt toch echt veel beweging: behalve dat ze dag en nacht in een flink weiland loopt (geen schuilstal, dus ze moet zichzelf goed warm houden), wordt ze een keer of vier gereden (nu, 's zomers vaker), en meestal echt flink aan het werk gezet een paar uur (niet in de bak natuurlijk). Ik denk dat er echt gewoon paarden zijn die dik worden van lucht, en dan zeker types als Fjorden, Haflingers en -zoals in mijn geval- Welsh Cobs. Maar dit neemt natuurlijk niet weg dat ook deze paarden genoeg ruwvoer moeten krijgen om hun verteringsgestel gezond te houden!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:38

VeerenAshley ik heb een tinker Knipoog

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 22:13

Die van mij staat in de ochtend om 7 uur buiten hij krijg dan voer+hooi als die naar binne gaat rond 6 uur krijg die 2 plakken hooi
dan komen wij nog een keer om een uur of 7/8 dan krijg die weer 2 plakken
genoeg eeten krijg die wel
ook het viese strooi eet die gewoon op

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 09:17

rommulus schreef:
VeerenAshley ik heb een tinker Knipoog

Leuk! Maar wat bedoel je daarmee? Ik snap het verband even niet Blond

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 09:26

je zegt hier

VeerenAshley schreef:
Ik denk dat er echt gewoon paarden zijn die dik worden van lucht, en dan zeker types als Fjorden, Haflingers en -zoals in mijn geval- Welsh Cobs. Maar dit neemt natuurlijk niet weg dat ook deze paarden genoeg ruwvoer moeten krijgen om hun verteringsgestel gezond te houden!

mijn vraag is dan waarom mijn tink niet mega dik is
die van mij krijgt extra hooi omdat ie zijn stal leeg vreet

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:22

rommulus schreef:
mijn vraag is dan waarom mijn tink niet mega dik is
die van mij krijgt extra hooi omdat ie zijn stal leeg vreet

Omdat het natuurlijk afhangt van het individu! Maar het is toch algemeen bekend dat bepaalde sobere rassen nu eenmaal gevoeliger zijn voor dik worden dan andere? Tuurlijk ken ik ook zat uitzonderingen, maar ik gaf een reactie omdat hier boven ergens beweerd is dat paarden van hooi niet dik worden, en daar ben ik het dus niet mee eens. Want als je een mager paard hebt, ga je toch in eerste instantie meer ruwvoer geven, en niet meer krachtvoer?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:35

m'n paardje is juist sterk afgevallen maar dat terzijde

oke dat klopt maar waarom geef je meer ruw voer ???
omdat een mager dier reacties kan krijgen op ineens zoveel "snelle" stoffen bv koliek
met ruw voer kun je de verbranding weer op gang krijgen zonder dat het dier te veel te snel binnen krijgt
later ga je weer meer krachtvoer bij voeren verder krijgt het dier er geen beweging bij (training)

en dan nog iets hoe wou je verklaren dat de paarden die s'winters in weides buiten blijven en dat de eigenaar onbeperkt hooi/kuil heeft staan dat die ook niet overmatig dik worden terwijl die er geen extra beweging bij krijgen

wij zijn hier in mening van verdeeld ik ben ervan overtuigd dat als een paard niet dik word van ruw voer als ie gewoon zijn dagelijkse beweging krijgt

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:53

rommulus schreef:
en dan nog iets hoe wou je verklaren dat de paarden die s'winters in weides buiten blijven en dat de eigenaar onbeperkt hooi/kuil heeft staan dat die ook niet overmatig dik worden terwijl die er geen extra beweging bij krijgen

wij zijn hier in mening van verdeeld ik ben ervan overtuigd dat als een paard niet dik word van ruw voer als ie gewoon zijn dagelijkse beweging krijgt

Nogmaals: ik zeg ook niet dat dit geldt voor elk paard, maar voor sommige wel, en zeker paarden van de zgn. sobere rassen.

Over de paarden die 's winters buiten blijven en niet dik worden: vergeet niet dat een beetje paard zo'n 14 km. loopt als hij in de wei staat -en dat is volgens mij nog altijd veel meer beweging dan een gemiddeld stalpaard krijgt, en dat hij een hoop energie moet steken in z'n verbranding om zichzelf warm te houden. Ik kan gewoon zien aan mijn pony als ze een koude of heel natte nacht achter de rug heeft.

Verder denk ik dat de soort ruwvoer een grote rol speelt: arm hooi is natuurlijk geen dikmaker, maar voordroog alweer meer, en kuil natuurlijk helemaal.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:07

zeker voor paarden die een lage verbranding hebben en dus erg veel opslaan is het zaak dat je die veel ruw voer geeft om die verbrading weer goed te krijgen
het geen waar je dan rekening mee moet houden is idd welk ruw voer je gebruikt
een paard heeft gewoon veel ruwe celstoffen nodig om de darmwerking gezond te houden
hoe vet dat ruwvoer is wat je wil geven moet je aanpassen
je kan bv kuil geven en daarbij erg veel sportbrok gaat geven tja dan word je paard idd dik ja

dus wat ga je doen verminderd je brok en vermeerderd het ruw voer Knipoog

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:02

gewoon iets anders gebruiken zaagsel ofzo

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:07

noujah eigenlijk gewoon meer hooi en dat in een hooinet doen zodat hij/zij langer bezig met eten en het hooi eruit te krijgen. Dan kun je nog eten ergens neerleggen waar ij/zij niet poept. Op een gegeven moment heeft hij/zij het door en dan is ze daar wel weer even zoet mee! stop ee jollybal in de stal of een voerbal waarbij je eten in doet dan is hij/zij ook weer bezig.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:06

_Ro0sj_ schreef:
mii_jessy @ Nu eet die een klein betje van het vlas maar dan gaat die allens op eeten dit hebben we 2x geprobeer maar dat gin ook niet

stephanie09 @ Floyd krijgt 2 plakken hooi vaak worden dat er 3 hooinet heeft mehien wel zin we zullen dat even gaan proberen
als we denk ik wortelen gaan verstoppelen is de kanst dat die er zo over heen poept hij is nit zo heel erg netjes

Sjolvir @ het hoesten komt niet door het eten van strooi en hooi
dit komt door dat die op de kouden vloer licht (En nat) nu we er vlas onder hebben lichen
heeft die er bijna geen las meer van ook krijg die hoestdrank
dit gaat steeds beter aleen de stal wil maar niet vol blijfen

Ik ben een zanik, weet ik!!
Maar een paard hoest niet omdat ie het koud heeft!!!
Een paard hoest omdat ie ergens een infectie in zijn luchtwegen heeft, dan wel een andere irritatie
door iets in zijn luchtwegen (en dat kan zijn van allergie/overgevoeligheid, tot een vreemdvoorwerp,
tot een tumor.....)
Een gezond paard hoest niet! Ook niet als ie het koud heeft...

En ehhhh, welke hoestdrank??? werken er maar weinig.. helaas....
(sorry maar dierenarts had wat te mekkeren..)

Erg lekker is het uiteraard niet als je op de koude vloer ligt...

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 21:24

Sjolvir @
ik weet zo niet hoe ik het beste kan uitleggen
maar door de kou en tog van de vloer word het paard verkouwen zeg maar
uhm,, ik kan het zo niet egt uitleggen
Hoestdrank die wij gebruiken makken wij zelf
dat resept hebbe we ooit een keer van de dierenarts gekregen en het helpt egt goed
ook is het niet duur omdat je allens in de winkel kan halen

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:31

Mijn paard at ook elke dag zn stal helemaal leeg. Echt geen sprietje stro lag er meer in (heb een 2 jarige fries)
Nu ben ik begonnen met veeeel hooi geven, veel meer dan hij kreeg iig en nu laat hij zn stro ook met rust. Hij heeft nu gewoon elke dag nog een lekker bedje, dus mijn oplossing: meeeer hooi! Haha!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:57

ik ben overgestapt op vlas, maar mijn Fjord eet er ook van ..ze krijgt bijna een pak hooi per dag iemand een oplossing? met stro wordt het echt heel vies moet ik haar stal elke dag leeghalen

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:08

_Ro0sj_ schreef:
Sjolvir @
ik weet zo niet hoe ik het beste kan uitleggen
maar door de kou en tog van de vloer word het paard verkouwen zeg maar
uhm,, ik kan het zo niet egt uitleggen

Maar waarom worden paarden die dag en nact buiten staan en moeten slapen op nat gras dan ook niet verkouden? Een paard wordt alleen ziek als hij te weinig weerstand heeft, en daar moet je iets aan veranderen. Ik denk dat Sjolvir zoiets wil zeggen.

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:43

ik denk ook toch dat het wel enigzins verveling is wat het paard heeft! Ik denk dat als het langer buiten zou staan dat ze dan haar stro met rust laten en de hooi eet!

Hoeveel uurtjes staat ze eigenlijk per dag buiten? nu in de winter

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:19

Ik heb geprobeerd het "vuile" en schone stro te mengen, maar ze eet het net zo hard op helaas. Wij mogen op stal geen ander strooisel gebruiken en meer naar buiten gaat ook niet lukken. Ik denk echt niet dat ik het voor mijn pony oninteressanter kan maken om al haar stro op te eten. Zelfs als ik haar op de mesthoop zou loslaten, dan zou ze de strootjes er tussen uit halen, die vuilnisbak. Lachen

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:01

ja dat heeft mijn verzorgpaard ook. Het houdt van eten, maar sinds wij nu de hooi in een hooinet doen en vals onder zijn en zijn wortelen verstoppen gaat het echt een stuk beter. Maar toen hij s'zomers buiten stond liet hij zijn stal wel met rust maar nu hij wat meer naar binnen gaat en maar een paar uurtjes buiten is vreet hij gewoon zijn stal leeg. Maar hij gaat binnenkort 24/7 het land op met zijn nieuwe maatje Haha!