paard binnen/buiten bij oud&nieuw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PrinsesJ

Re: paard binnen/buiten bij oud&nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:19

bij ons staan ze binnen..
vuurwerk kan ook de wei in komen!!
en radio al helemaal niet aan hier kunnen paarden ook erg van overstuur raken!!! ..
dit zijn helemaal vreemde geluiden en aangezien paarden een erg gevoelige oren hebben kan het ook slecht voor hun gehoor worden ..
beter is binnen zo kunnen ze het ook niet zien.. waarvoor ze er helemaal angst van kunnen krijgen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:22

ze staan 24/7 buiten, en met oud en nieuw ook
staan gelukkig net buiten bebouwde kom, maar andere jaren stonden ze dichter bij dorp in de buurt en ook niks aan de hand
heb eerdere jaren wel altijd beenbescherming omgedaan, maar dnek dat ik dat dit jaar niet doe

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:25

Die van ons gingen altijd naar binnen, maar tegenwoordig verhuizen ze rond die tijd naar een weilandje midden in het bos waar helemaal geen vuurwerk is! Dus die staan daar lekker rustig en zijn tegelijk even met vakantie (blijven altijd een weekje of 2 staan).
Toen ze binnen stonden hielden we wel de lichten aan en controleren eens in de 2 uur ongeveer. Radio hadden we nooit aan. Onze paarden hebben geen stress om vuurwerk, maar wij wel om het vuurwerk wat in de wei terecht kan komen!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:50

Toen ik met mijn vorige paardje op een eigen weiland stond, deden wij ze 's avonds wel bij de stal. Omdat de wei aan een grote weg zit. Ze hadden dan nog ongeveer 16 m2 om te lopen. Verder stonden ze gewoon 24/7 in de grote wei.

Nu sta ik op een pensionstalling en dan gaan ze 's morgens om 10uur gewoon naar buiten (mits het weer het toelaat) en tegen vier uur/half vijf gaan ze op stal.
's Nachts staan ze overigens nooit buiten.

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:53

Mijn paard staat dan gewoon binnen. Vind het ook geen fijn idee dat ze in de wei staat met al dat geknal enzo. Vuurwerk kan ook erg gemakkelijk in de wei komen inderdaad, en er zijn van die grapjassen die het grappig vinden om zoiets te doen.
Lekker binnen dus. Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:00

Die van mij staan gewoon lekker buiten, waar ze altijd staan. Het eerste jaar heb ik haar op stal gezet en ben erbij gebleven, ze is volledig geflipt en heb haar rond 23.00 de wei op gegooid, dat ging perfect!
Nu hebben ze niet eens meer een stal, dus staan ze lekker buiten, met z'n tweetjes, vorig jaar was er ook niets aan de hand. Toos stond op dr gemakje naar boven te kijken de roze strepen te volgen Clown

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 12:12

onze pony staat dan wel bij huis..
We wonen iets buiten het dorp..
de enigste buren die vuurwerk afsteken zijn 20 meter van de wei vandaan, en die gooien niet expres in de wei..
Ik kijk dit jaar gewoon hoe ze is, maar als ze in dr stal staat, kijkt ze uit over de weilanden, dus redelijk rustig..
Maar de knallen vind ze het engst..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:15

Binnen....absoluut!
Licht aan radio aan...

Wij nemen geen risico hier...we hebben 85 paarden in de opfok staan namelijk...die wil je niet in paniek hebben Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:41

Die van ons blijven gewoon binnen. Met de radio en de lichten aan. En wat hooi erbij.

Equerion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:28

Bij ons staan ze binnen met de buitenluiken dicht, lichten aan en radio wat harder als normaal aan.
Verder veel hooi.
Ze zullen altijd wat reageren, maar zijn nooit gestresst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:30

Bij ons gaan ze allemaal naar binnen. De staleigenaresse houd een oogje in het zeil omdat 1 van de paarden gaat steigeren in stal tijdens het vuurwerk. Die krijgt op oudjaarsdag ook een stuk minder voer zodat ze wat rustiger blijft. Tijdens het vuurwerk wel gewoon hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:40

Gelukkig word waar mijn merie staat (Belgische Ardennen) oud en nieuw zonder vuurwerk gevierd dus ze blijven gewoon buiten. Dus ik ga met een gerust hart het nieuwe jaar in Lachen Ik kan me voorstellen dat paarden hier in NL in paniek raken, al die harde knallen van al die miljoenen euro's die de lucht in gaan. Vreselijk...

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:12

Bij ons gaan ze naar binnen met oud en nieuw. Ze gaan trouwens altijd naar binnen snachts.
De volgende dag kan ik best wat vuurpijlen (of resten daarvan) uit de wei halen dus dan heb ik ze liever onder een dak staan.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:17

gewoon op stal met om 12 uur extra hooi en wortels zodat ze lekker bezig zijn. Wij wonen op de rand van het dorp en hebben uitzicht alle kanten op het vuurwerk en dan ze je ook hoe veel er wel niet de lucht ingaat. Vorig jaar ging prima, we hebben een paard die uit de polder komt en dit nog nooit heeft meegemaakt, de andere zijn het wel gewend. Beetje afleiding met voer en laat ze maar kijken.
Ik vond het wel lekker dat ze dagen ervoor al veel afstaken hier in de buurt, zo wende ze er langzamerhand ook aan.

edit, spelfout

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:28

Ik woon vrij rustig, dus die van mij blijven gewoon buiten. Die worden juist onrustig als ik ze opsluit en dan die knallen erbij maakt het helemaal erg. Ze rennen dan even, maar hebben snel genoeg door dat het niet eng is. Tenminste zo ging het de voorgaande jaren.

zannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:32

heej ik zou haar binnen zetten met andere paarden zodat ze niet alleen is en idd radio aan ramen afplakken en licht aan laten als binne licht is kan ze als er wat lichtflitsten binnen komen er veel minder van merken geef haar wat te eten en een liksteen ofzow waar ze even mee vooruit kan

suc6 er mee

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:33

op stal radio goed aan en goed wat hooi erbij. die van mij staan al jaren zo en dat bevalt ze prima blijven gewoon rustig onder. ook helpt het je licht aant e laten zien ze niet al die flitsen

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:39

gewoon op stal, net als altijd snachts. Ze zijn ook helemaal niet bang. Niet dat er heel veel wordt afgestoken daar, maar je hoort altijd wel wat en de staleigenaren steken ook vuurwerk af. Ze worden er niet warom of koud van gelukkig!
Nu al hoor je al en toe ineens een hele harde knal van vuurwerk, als ik dan aan het rijden ben schrik ik me kapot maar mn paard reageert niet eens Tong uitsteken

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:57

ikzelf zit er ook een beetje mee, mijn 2 paarden staan snacht in de paddock en stal, ze kunnen dus zelf na binnen en buiten.
wat zal ik doen, ze gewoon lekker laten staan zoals ze altijd staan en dan naar het vuurwrk maar gaan kijken, stal ligt niet aan huis dus dat word 12.15/12.30 uur snachts.
of ze gewoon voor die ene nacht uit elkaar halen en in de stallen zetten met de deuren dicht en muziek erbij met een lampje aan?
vorig jaar waren ze nog niet in mijn bezit dus ik heb geen idee hoe ze reageren maar normaal gesproken zijn ze nergens bang voor mits ze samen zijn, wat is wijheid?
ze staan achter een woonwijk tegen de bosrand aan.
de schapen stop ik bij de geiten in de wei, die is goed afgezet en daar kunnen ze dus niet uitbreken.

vertel het maar Knipoog

aliciaaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:01

als je paard altijd binnen staat zou ik hem lekker binnen zetten, dan voelt hij zich daar prettiger. Maar als ie buiten staat weer buiten. Het ligt eraan waar hij normaal aan gewend is. En zijn er nog meer paarden daar? Anders kan je ook overleggen met mede stalgenoten Knipoog . Dan kunnen jullie samen beslissen wat het handigst is.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:04

nee het is me eigen weide met me eigen 2 paarden en staan normaal binnen/buiten, kunnen ze zelf kiezen.
de paarden van de buren gaan na binnen ma die gaan altijd na binnen, zal ik ze dan toch ma laten zoals altijd en dan gewoon extra hooi in hun ruif in de stal?

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:55

die van mij staat binnen, en stal ernaast staat een 2jarige

word voor cal haar eerste oud en nieuw maar denk niet dat ze er veel om zal geven, gewoon wat extra eten en licht aanlaten.

wel ligt de stal midden in het dorp, met honderd meter rondom huizen...dus denk wel dat er meer dan genoeg kabaal zal zijn...

ik zorg wel dat ik op stal ben, maar de dagen daarvoor begint het hier altijd ook al behoorlijk dus zullen merken hoe ze er op gaan reageren

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:59

Ik ben weleens op stal geweest tijdens onweer.
Je wilt niet weten hoe gek de paarden toen waren.
Ik denk dat dat hetzelfde effect zal geven als ze met oud en nieuw in de wei staan 's nachts.
Als er 1 gaat rennen, gaat de rest ook mee.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:04

De mijne staan altijd op de wei en reageren totáál niet op onweer in de wei, maar worden wél knettergek op stal, dus dat gaat zeker niet voor alle paarden op.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:20

Binnen, maar ze staat zowiezo snachts altijd al binnen. Ik durf haar verder ook echt niet buiten te doen... In stal, lichtje aan en flink wat hooi voor de nacht. Dat gaat altijd prima (volgens mij, ik ben er niet bij Clown). Jagers vind ze ook niet echt geweldig, evenals vuurwerk. Ze is wel eens daardoor gespannen in stal, maar dat heb ik liever dan dat ze buiten staat en door het hek kan vliegen (haar kennende....)

Mocht mijn paard ergens in een kudde staan langs een weg, zou ik er ook niet gerust op zijn, want ik vertrouw onze medemensjes van tegenwoordig niet (wat is er soms niet leuker dan paarden op hol door er vuurwerk naar te gooien..... Boos!)