Gezocht, schaar waarmee het lijkt alsof je manen getrokken h

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

messica

Re: Gezocht, schaar waarmee het lijkt alsof je manen getrokken h

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:29

Voor mijn merrie die ook niet van manen trekken houdt gebruik ik een klitten kam voor honden. Eerst borstel ik de manen met een borstel en daarna met deze kam. De kam snijd als het ware haartjes af. Ik kam dan ook een heel tijdje de manen en haal er dan flink wat haar uit. De lengte trek ik er ook met het kammetje wat af. (moeilijk uit te leggen hoe ik dat doe) Je pakt het kammetje zo vast dat je duim boven op 1 van de snijvlakjes ligt (niet scherp), dan pak je een stukje van de onderkant van de manen en dan scheur je het haar er als het ware zo af. En mijn merrie is echt moelijk met haar manen maar hier gaat het prima mee!! De solocomb heb ik ook gehad maar dat vond ik niet erg handig, maar dat is voor iedereen weer anders. Succes! Pling

Link klitten kam.
http://www.witjesverzendhuis.nl/cgi-bin ... 6&search=0

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:39

Ik heb mijn kapper eens om advies gevraagt, zij heeft me een speciale manier van knippen laten zien waardoor je met een gewone schaar toch een mooi gezicht krijgt. Je houd een klein plukje haar beet, op de lengte dat het worden moet. En dan knip je met je schaar bijna recht naar boven toe. Zo worden de haren net niet even lang, waardoor het het losse gezicht van trekken geeft. Je kan het met een gewone schaar doen, je hebt er dus niets speciaals voor nodig.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:49

@kekavo: hoe bedoel je dat omhoog knippen? Vind het wel een idee voor mijn merries namelijk, maar snap niet helemaal wat je bedoeld Blond

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 23:03

Beetje moeilijk uitleggen, ik zal het proberen. Heb er helaas geen foto van.
Je houd je hand waarmee je niet knipt dus horizontaal op de lengte dat je de manen knippen wil (manen tussen 2 vingers knijpen, zodat ze netjes naast elkaar liggen). Je houd je schaar bijna verticaal, je knipt dus eigenlijk bijna recht langs de manen omhoog naar je andere hand toe. Daardoor worden de manen net niet even lang, ze schelen net een klein stukje in lengte. Als je op het oog de schaar verticaal houd, dan is het eigenlijk al goed. Als je je schaar te diagonaal houd, dan knip je er happen uit en dat staat niet.
Ik hoop dat je zo begrijpt wat ik bedoel, anders zal ik nog een poging doen om het uit te leggen

wash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 23:06

bij divoza hebben ze ook die scharen!!

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:07

kekavo schreef:
Je houd je hand waarmee je niet knipt dus horizontaal op de lengte dat je de manen knippen wil (manen tussen 2 vingers knijpen, zodat ze netjes naast elkaar liggen). Je houd je schaar bijna verticaal, je knipt dus eigenlijk bijna recht langs de manen omhoog naar je andere hand toe. Daardoor worden de manen net niet even lang, ze schelen net een klein stukje in lengte. Als je op het oog de schaar verticaal houd, dan is het eigenlijk al goed. Als je je schaar te diagonaal houd, dan knip je er happen uit en dat staat niet.
Ik hoop dat je zo begrijpt wat ik bedoel, anders zal ik nog een poging doen om het uit te leggen

ik geloof dat ik het snap, dat ga ik ook eens proberen! maar knip je dan met de punt van de schaar of met het begin (wat het dichtste bij de vingers zit) van de schaar?

ik vind het lastig om het er mooi uit te laten zien. bij mij ziet het er altijd uit alsof pim bij de beatles gezeten heeft Boos!

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:56

niet horizontaal knippen maar verticaal met de punt dus omhoog.
doe ik ook altijd en iedereen vraagt hoe ik mijn paard zijn manen zo mooi getrokken krijg
je kan ze ook iets schuin inknippen, werkt perfect.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 07:57

Ik heb ook zo'n schaar maar ik vind het resultaat niet zo mooi. Ik gebruik een speciaal mesje uit de ruitersport zaak. Dit mesje is navulbaar met scheermesjes van de drogist. Ziet er veel natuurlijker uit.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 08:33

Zo'n schaar heet een efileerschaar, je kan ze kopen bij de dierenspeciaalzaak voor 10 euro, maar ze zijn er ook te koop voor 175 euro (mensenschaar).
die van mij heb ik voor 10 euro gekocht, ik geloof een jaar of 6 geleden en die voldoet prima.
Ik knip eerst met een keukenschaar de manen recht en daarna met de efileer er flink doorheen. Niemand die ziet dat ik geen manen kan trekken!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:54

boemel schreef:
Ik heb ook zo'n schaar maar ik vind het resultaat niet zo mooi. Ik gebruik een speciaal mesje uit de ruitersport zaak. Dit mesje is navulbaar met scheermesjes van de drogist. Ziet er veel natuurlijker uit.

Zijn die nog steeds verkrijgbaar en waar?

student

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 12:12

Ja boemel die heb ik deze week gekocht en het werkt super goed! Ik ben er erg blij mee, en ik hoop mijn collega's ook haha

Bedankt voor de tips, ik denk dat ik andere mensen ook op ideeen heb gebracht want dat trekken van de manen is echt niet alles Haha!

O en even terug komen op gouda hierboven, ik heb dit mesje bij een ruitersportzaak gekocht, mijne was 9 euro en je moet gewoon met dit verhaal van hierboven komen dan kom je er wel uit!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:51

@kekavo: ik geloof dat ik hem wel snap, ga het van de week gelijk eens uitproberen Lachen

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:48

met die efileerschaar, die heb ik toevallig nog liggen, moet je dan gewoon steeds laagjes knippen. dus eerst op lengte knippen, dan een laagje iets korter dan het laagje erboven nog iets korter dan het laagje daarboven nog iets korter?

snap ik het nu? heeft niet iemand een foto van hoe het moet???

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:52

Sash schreef:
kekavo schreef:

ik geloof dat ik het snap, dat ga ik ook eens proberen! maar knip je dan met de punt van de schaar of met het begin (wat het dichtste bij de vingers zit) van de schaar?

ik vind het lastig om het er mooi uit te laten zien. bij mij ziet het er altijd uit alsof pim bij de beatles gezeten heeft Boos!

Je knipt met de punt van de schaar.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:00

Maak je de manen trouwens eerst nat of knip je gewoon zo droog kekavo?

student

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 19:16

met het mesje dat ik heb gekocht hoef ik de manen niet eerst nat te maken, ik denk dat kekavo ze wel eerst nat maakt omdat de kapper dat bij mij ook doet...
Dat systeem van kekavo werkt ook wel goed hoor! Heb vandaag even mijn eigen paard slachtoffer gehad haha

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:17

Ik heb ook zo´n mesje van de ruitersportzaak, maar vind het best een gedoe nog. Mijn paarden hebben redelijk dikke manen, dus vind het niet heel handig. Ga morgen eens met de schaar de manier van Kekavo uitproberen Knipoog

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:18

Ik heb een kammetje met een mesje erin. Geweldig ding! Gewoon in de ruitersportzaak gekocht. Iets van 5,- incl extra mesje...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:24

Hoe ziet dat er uit Sorriso?

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:01

Ik maak de manen niet nat, maar Major heeft maar een heel dun laagje manen dat absoluut niet pluist. Bij een dikkere bos is dat waarschijnlijk wel handig. Hoewel de manen als ze droog zijn wel iets losser hangen, waardoor je denk ik een iets speelser effect krijgt bij het knippen.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:04

Mijn mama knipt de manen van haar pony ook met een uitdunschaar (efileerschaar).
Ze tilt de manen eerst helemaal op, dus verticaal recht omhoog. Dan gaat ze knippen tot alles op de juiste lengte eraf is (duurt wel even, met zo'n schaar Knipoog )
Als ze dan de manen weer omlaag laat vallen, vallen ze heel natuurlijk, een beetje in laagjes Lachen

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:07

Klijntje schreef:
Mijn mama knipt de manen van haar pony ook met een uitdunschaar (efileerschaar).
Ze tilt de manen eerst helemaal op, dus verticaal recht omhoog. Dan gaat ze knippen tot alles op de juiste lengte eraf is (duurt wel even, met zo'n schaar Knipoog )
Als ze dan de manen weer omlaag laat vallen, vallen ze heel natuurlijk, een beetje in laagjes Lachen

Hoe doet ze dat dan? Hoe kan je dan zien dat alles even lang is? Verward

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:13

Naomi_unique schreef:
Klijntje schreef:

Hoe doet ze dat dan? Hoe kan je dan zien dat alles even lang is? Verward

Net zoals de kapper dat wel eens doet Knipoog
Je begint achter de oren, tilt daar een pluk op en kamt die uit, je houdt hem met 1 hand/tussen je vingers vast en dan ga je knippen. Voor de volgende pluk neem je een klein stukje van de vorige pluk mee omhoog, die is al afgeknipt dus daar kun je aan zien hoeveel er af moet.
En zo ga je door totdat je bij de schoft bent aangekomen Lachen