2 balen hooi en 2 balen stro genoeg voor 6 pony's???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: 2 balen hooi en 2 balen stro genoeg voor 6 pony's???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 10:18

Zou het misschien moeten wegen?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 10:27

Dit noem ik een kleine (normaal):
http://www.horses.nl/rs/uploads/spotlig ... s%20hooi(2).jpg (link ff kopiëren want hij wil niet goed op 1 of andere manier)

Je hebt ze ook met deze grootte plakjes, maar dan is het pak ietsjes langer.

En een slag groter, die zijn 2 keer zo lang als een normaal hooibaaltje en 3x zo hoog en 2 keer zo breed (en zitten vaak ook meer strotouwtjes om) Knipoog

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 10:37

Ik krijg "lost file error"als ik hem kopieer... ?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 10:39

de ).jpg ook even erbij Tong uitsteken

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 10:43

Ik denk dat je vooral naar het weiland moet kijken. Het kan wel+ genoeg ruimte bieden om in te rennen maar bied het genoeg voedingstoffen. Als ik lees dat het een blubberpool is dan denk ik niet dat ze er voeding uit kunnen krijgen.

Ik zou minimaal 2 plakken per pony per dag voeren! ruwvoer is erg belangrijk voor paarden.
Sto is een bodembedekker geen voer!! als ze veel stro eten staat dat voor een te kort aan hooi.
Paarden vinden hooi veel lekkerder dan stro. En als er genoeg gras staat zullen ze het hooi laten liggen.

Mijn pony krijgt 4 plakken per dag en ook nog een kilo biks per dag. En dat heeft hij echt nodig. Ookal staat hij op de wei.

Je moet vooral kijken naar hoe de dieren er uit zien. Zo mag je bijvoorbeeld geen ribben kunnen zien als je naast de dieren staat maar je moet ze wel kunnen voelen. anders zijn ze te dik geworden.

Succes!

KellyAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:58

Michelle_Don schreef:
Ik zou minimaal 2 plakken per pony per dag voeren! ruwvoer is erg belangrijk voor paarden.
Sto is een bodembedekker geen voer!! als ze veel stro eten staat dat voor een te kort aan hooi.
Paarden vinden hooi veel lekkerder dan stro. En als er genoeg gras staat zullen ze het hooi laten liggen.

Als ze stro eten is dit i.d.d. een teken dat ze meer behoefte hebben aan hooi!

mijn paard(1.57m) kreeg zo`n beetje onbeperkt .

1 halve baal per dag verdeelt over 3 beurten
2 kilo bix en 1,5 kilo meusli verdeelt tussen 2 voerbeurten met wat appeltjes en peen .
s`avond kreeg hij het grootste gedeelte ,omdat het dan kouder was en zich ermee kon houden en doordat er een groot aantal uurtje tussen zit voor de volgende voerbeurt .
Als ik s`avonds wegging kreeg hij nog een grote plak.
Als ik sochtends aan kwam had hij wel een s wat over!
en dat vind ik persoonlijk het beste ,want zo wist ik zeker dat hij genoeg had .
Knipoog hij werkte niet en stond op stal .

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:59

Misschien beetje offtopic KellyAshley, maar hij stond toch niet de hele dag op stal te koekeloeren? Bloos

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:05

Ik gebruik voor 3 ijslanders en 2 kleine paarden PER DAG ongeveer één à anderhalve baal stro (ze staan 's nachts op stal) en anderhalf à twee balen hooi. Dat is dus PER WEEK ruim tien balen hooi en ruim tien balen stro (eens een in de week gaan de boxen leeg). Overdag kunnen ze daarbij gras eten en bovendien krijgen ze nog een mix van brok en muesli. Geen van hen is moddervet. Dus eh.. Ja, ik vind dat jouw pony's zeker gezien het feit dat ze óf moeten groeien óf hun veulen moeten laten groeien, echt veel te weinig krijgen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:03

Mijn paard eet in d'r eentje bijna 2 pakken hooi per week!
Ik weet niet of je over de normale baaltjes hebt of over de grote van 400kg? Want die grote zijn dan weer een beetje veel, al moet je hooi eigenlijk onbeperkt voeren.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:05

ik vind het te weinig voor 6 paarden, ik gebruik voor die van mij al 3 per week

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:06

ik geef die van mij ook maar 2 plakken hooi per dag....heb dan wel een ijslander maar die kan met weinig toe. Er staat ook nog best wat gras. Anders wordt madam echt veel te dik

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:29

xxappiexx schreef:
Ik weet niet of je over de normale baaltjes hebt of over de grote van 400kg? Want die grote zijn dan weer een beetje veel, al moet je hooi eigenlijk onbeperkt voeren.

Meen je dit of bedoel je stiekem 2 balen hooi in de week..? Verward Knipoog

Edit: het ligt natuurlijk ook aan het type hooi dat je voert. Wij hebben twee soorten: gedorst hooi en weidehooi. Van het gedorste hooi geef ik een flinke bult, van het weidehooi een plakje per paard/pony per dag.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:10

joy76 schreef:
xxappiexx schreef:

Meen je dit of bedoel je stiekem 2 balen hooi in de week..? Verward Knipoog

Edit: het ligt natuurlijk ook aan het type hooi dat je voert. Wij hebben twee soorten: gedorst hooi en weidehooi. Van het gedorste hooi geef ik een flinke bult, van het weidehooi een plakje per paard/pony per dag.

Ja dat meen ik, een pak hooi is voor mij hetzelfde als een baal hooi Knipoog

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 16:27

Veel meer hooi dus (?)
Ik dacht zelf ook al dat ze wat meer hooi moesten hebben, helaas zijn het niet mijn eigen pony's, dus dat kan ik niet bepalen. Maar mijn advies/mening wordt wel serieus genomen, dus ga ik proberen wat te veranderen Lachen

@ Michelle_Don; ík zou ze het liefst zioveel hooi geven dat ze net nog een beetje over hebben. Ze eten wel eerst hun hooi op voor ze aan het stro beginnen, maar dan hoeven ze nog niet per defenitie te weinig hooi te hebben. de wei is idd niks meer, ze eten nog wel een beetje maar dat is meer als extra. Als het aan mij lag had ik zo'n mooie staande hooiruif gemaakt, waar dan dag en nacht hooi in zit. Zelfs in de lente en vroege herfst vind ik dat er hooi moet zijn eigenlijk.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:18

Safiera schreef:
Veel meer hooi dus (?)

Ja

Het ligt dus wel een beetje aan de kwaliteit van het hooi. Krijgen ze hiernaast wel de benodigde vitaminen en mineralen binnen? En dat stro, begrijp ik nou goed dat dat in de schuilstal ligt? Twee balen lijken me dan ook wat weinig voor 6 pony's, bij die van mij zou er a. heel weinig overblijven en b. dat wat er overblijft één groot soepzooitje worden.. Vork

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 17:28

Wordt het ook... Heb er zaterdag 6 overvolle kruiwagens uitgeschept, paar sprietjes stro met veel mest en modder. Vitaminen en mineralen ejh.. waar zouden ze dat vandaan moeten halen? Hebben wel een liksteen en in biks en snoepjes zit wat dacht ik?

zannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:29

heej

het is best wel een beetje weinig mijn pony krijgt heel veel te eten omdat ze echt te dun is.
het is een 3 jarige fjord die nu 3 kilo krachtvoer krijgt ( verdeeld over 3 x bestaat uit haver muesly en biks) en 3 plakjes hooi en overdag het laatste gras en beetje kuil nou dan moet een fjrod wel rond zijn nou d8 het niet ze komt echt niet aan! maar het is niet zo dat ze echt mager is maar de dierenarts is onderweg:P

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:33

Als je voldoende biks en liksteen geeft moeten ze daar uit kunnen halen wat ze nodig hebben. Maar omdat het hooi en stro al aan de krappe kant is, weet ik niet of ze voldoende brok krijgen.
Ken je deze test? http://www.pavo.nl/component/option,com ... temid,325/ Misschien is dat iets voor je.
Zelf geef ik in de zomer mijn pony's vitaminekoeken en 's winters vaak een suppelement in poedervorm. Maar je kunt ook multi-vitamine-en-mineralen spuiten kopen bij de diervoederwinkel.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:47

Dat is idd veels te weinig.
Zou idd even overleggen met de eigenaar.
Zeker nu in de winter kunnen ze best wat extra's gebruiken.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 14:32

Ben ik mee bezig Ingridje16!

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:41

Bij ons krijgen ze 4 plakken hooi per dag per paard als we stevige (25+ kg) pakken hooi hebben. Zijn de baaltjes lichter en het hooi van mindere kwaliteit dan krijgen ze meer. Het komt op ruim 1,5 pak per dag neer (5 paarden). Ze eten bij ons met zijn vijfen dus tussen de 12 en 14 pakken per week weg. Ze staan ook nog op de wei. Wij hebben een trekpaard, fjord, noriker, ijslander en fries staan. Als blijkt dat ze wat dunner worden gaat er meer bij. Alleen het trekpaard en de fjord zijn van onzelf trouwens.

Krachtvoer krijgen die van mij ongeveer 2-2,5 schep per dag.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:51

Mijn Welsh A krijgt ongeveer 2 a 3 plakken hooi per dag plus een klein beetje brokjes en wortelen. Hierop blijft ze het momenteel goed doen, met meer wordt ze te dik, minder is echt wel weinig.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:52

Kun je vanf de pc niet beoordelen... voeren doe je met je oog en je hand... en niet volgens een tabel of zoals iemand anders voert...
weidegang, arbeid, ras en spijsvertering spelen een grote rol...
Je hebt paardjes die al vet worden als ze het woord voer horen... anderen hebben aan een vrachtwagen vol per dag niet voldoende (bij wijze van)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:56

Dat is inderdaad erg weinig voor 6 pony's!

Onze haf en welsh cob doen samen 2 dagen met 1 pak hooi (zo te zien hier is dat wel genoeg). Dit betekend 3,5 pak per week. In jouw situatie moet je dus ongeveer uitkomen op ongeveer 9 pak per week voor de 6 pony's (aangezien er ook kleinere pony's tussen lopen)
Voor stalbedekking zijn de 2 pakken stro wel voldoende overigens Lachen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:52

Wat geven sommige mensen weinig hooi! Wow! Bij mij gaat er voor 3 pony's elke dag zeker wel een baal doorheen. Ik vind het dan ook erg belangrijk dat ze altijd (als ze in de paddock staat of op stal) wat te eten hebben. In de wei worden ze (nog) niet bijgevoerd.