Paard de hele winter buiten-wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Verafjord

Re: Paard de hele winter buiten-wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:45

die van mij staan 24/7 buiten, geen schuilstal, wel bomen om onder te schuilen. Er is een deel heel blubberig, met name het deel waar de hooiruif en de waterbak staan. Ik ben nu bezig met tegels te leggen op de plek waar ze onder de bomen kunnen schuilen, zodat ze ook met droge voeten kunnen staan. Overigens is mijn wei ook heuvelachtig en bovenaan is het ook een heel stuk droger, dus ze hebben echt de mogelijkheid om droog te staan.
Als mijn tegels liggen (ik hoop dat het dit weekend klaar is), dan wil ik de hooiruif daarbij gaan zetten, zodat ze met eten ook met droge voeten staan, want volgens mij brengen ze daar toch het grootste deel van de dag door

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:53

Mijne staat nu overdag nog buiten, maar het land is zo onwijs nat!
Merk dat hij het echt niet erg vind als ik hem kom halen om naar binnen te gaan...
Een schuilstal of droog stuk vind ik dan wel een must...
Niet ieder paard is hetzelfde maar ik denk dat ze van dagenlang in de blubber niet blij worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:58

Die van mij staat ook buiten, zonder deken Knipoog
Wel met extra hooi tijdens de kou.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:11

tukjeflukje schreef:
ik vind de hele tijd buiten zonder deken eigenlijk prima, de pony van mijn zus staat ook zo altijd buiten en mijn pony moet er binnekort ook aan gaan geloven, zolang ze nog maar wel een beetje droog kunnen staan ergens is het prima! warm houden kunnen ze ook wel als ze lekker bij elkander in de buurt gaan staan. Lachen

Niet deze winter nog toch? Althans, niet wanneer je hem voornamelijk binnen hebt gehad.... Dan heeft ie geen wintervacht kunnen opbouwen. Maar goed, nu zeg ik vast wat je allang weet natuurlijk....maar toch ff checken!! Bloos

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:10

ik heb een stal met uitloop. Laatst zei de eigenaresse van de buurman dat ze in de regen bezig was, en mijn paard vrolijk buiten stond. Ze heeft de vrijheid om te kiezen, binnen of buiten, en heeft geen deken op. Ik heb er natuurlijk wel voor gezorgd dat ze een goede wintervacht heeft gekweekt die niet teveel wordt geborsteld. Voor mij is het bewijs dat zij nog steeds liever buiten dan binnen staat dat het dus best kan. Een paard is een buitendier, het stond in de natuur ook niet in een stal. Met een goede wei waar ze niet (teveel/tevaak) in de drek staan, waarom niet. Ik zou er wel een schuilstal bij willen als ik zou kunnen kiezen, dan kan het paard zelf kiezen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:16

Ja, vind van wel, alleen beschermt een deken de hoeven niet tegen rotstraal en de benen niet tegen mok, dus moet je in mijn ogen zoals hierboven al gezegd wel voor een droog plekkie in je land zorgen.
Ik heb mijn IJslander nu tegen mijn zin - en ook tegen zijn zin volgens mij - toch maar sinds een weekje op stal staan. Hij was op zich nog leuk aan het plonzen in de plassen buiten, maar toen zelfs de altijd droge stukken nat werden gingen zijn hoeven ook in rap tempo achteruit.

Het ligt ook een beetje aan het paard vind ik. De ijslanders bij ons hebben niet zo veel van regen, wind, hagel of sneeuw. Die keren hun kont ernaar toe en wachten tot de bui over is. Maar mijn oude merrie heeft er zolang als ik haar ken echt een bloedhekel aan. Zodra ze één druppel regen voelt, wil ze van het land af, deken of geen deken. Daarom heb ik haar in elk geval 's winters 's nachts altijd binnen staan.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:41

Nee, Ik vind dat je een stal achter de hand moet hebben. Gisteravond ging ik afvoeren was een van de jonge paarden niet allert. Voor de zekerheid getemperatuurd en inderdaad koorts. Dan is het toch lekker dat ik haar vandaag binnen kan laten staan en dat zij niet in de stromende regen buiten hoeft te staan zonder beschutting. Nu ligt zij lekker in het hoor. Ook zoals da DA erbij gisteren doordat je een stal hebt voldoende ligt en geen getob ik het donker.
wel is het belangrijk dat de paarden veel buiten komen en dat doet zij normaalgesproken ook. zoals van de week staat zij toch buiten van 5.30 uur tot 17.30 uur. Ideaal vind ik haar op deze manier te houden.

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:57

Bij ons staan ze ok 24/7 buiten. We hebben wel een stal waar we ze voor 'noodgevallen' in kunnen zetten. Maar die van ons hebben ook een flinke wintervacht.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 17:37

friesiszwart schreef:
Nee, Ik vind dat je een stal achter de hand moet hebben. Gisteravond ging ik afvoeren was een van de jonge paarden niet allert. Voor de zekerheid getemperatuurd en inderdaad koorts. Dan is het toch lekker dat ik haar vandaag binnen kan laten staan en dat zij niet in de stromende regen buiten hoeft te staan zonder beschutting. Nu ligt zij lekker in het hoor. Ook zoals da DA erbij gisteren doordat je een stal hebt voldoende ligt en geen getob ik het donker.
wel is het belangrijk dat de paarden veel buiten komen en dat doet zij normaalgesproken ook. zoals van de week staat zij toch buiten van 5.30 uur tot 17.30 uur. Ideaal vind ik haar op deze manier te houden.

tja en als je dan in een gemeente woont waar je geen stal op de wei mag plaatsen, dan heb je een probleem. Nou heb ik gelukkig de mogelijkheid om met noodgevallen uit te wijken naar mijn huis. Heb hier achter het huis een grote plaats waar ze wel vaker een paar dagen gelogeerd hebben en dat is ook nog eens zo te veranderen dat ze een soort van stal hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 17:42

Die van mij (2 ponies, haf en tink) staan ook 24/7 op een paddock met twee open stallen eraan verbonden. Ik heb daarnaast 1 stuk verhard bij het hek, en in het midden van de paddock is het relatief droog. Verder heb ik een paar stukken waar ze rustig 10 tot 30 cm wegzakken ( Verdrietig ). Het is niet ideaal, maar ik troost me met de gedachte dat ze buiten komen, ruime stallen hebben (2 stuks van 4,5 * 5,2 meter). En dat ze zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten gaan staan Lachen

rosantjuh_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:49

ik vind dat het wel kan alleen zou ik wel een plaats willen waar mijn paard
zou kunnen schuilen maar dat is mijn voorkeur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:04

Zonder schuilstal vind ik het eigenlijk niet kunnen. Sommige paarden blijven in weer en wind buiten staan maar ik vind wel dat ze de mogelijkheid moeten hebben om naar binnen te gaan als ze dat willen. Want regen is het probleem niet eens, het is de wind die het koud maakt met de regen/sneeuw/hagel. Mijn merrie (engels volbloedje) staat het hele jaar buiten en zonder deken nog wel maar ze heeft wel beschikking tot een schuilstal waar een dikke laag stro in ligt. Nu staan ze met 5 en staan ze het grootste deel van de dag buiten maar als het hard waait en sneeuwt staan ze 9 van de 10 keer in de stal.

En we hebben het nu dan wel over de winter of het wel of niet kan maar het seizoen waarin de meeste paarden verreweg de meeste beschutting nodig hebben is de zomer. Als ik over het hele jaar kijk dan zie ik de paarden die beschikking hebben tot een schuilstal, in de zomer heel weinig buiten staan en in de andere seizoenen juist veel meer. Op warme zomerdagen komen ze er pas weer uit als de zon wat minder fel is. En dat terwijl veel mensen juist in de zomer hun paard lekker op het land gooien met de gedachte dat het paard het heerlijk vind om in het warme zonnetje te staan. Vaak is dat juist het tegendeel. Ze vinden het wel lekker maar zonder bomen, stal etc. gaat dat zonnetje wel erg warm worden ook al hebben ze een zomervacht.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:59

@Miss_Montana: dit ben ik helemaal met je eens, mijn fjorden staan altijd buiten en van de zomer stonden we even op een landje met een schuilstal. Toevallig in de periode dat de zon zich wel liet zien en ze stonden heerlijk te schuilen voor de zon in het stalletje Haha!
Gelukkig heb ik nu een weiland met veel beschutting van bomen, dus schuilen kunnen ze wel

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:21

Die van mij staan ook zo. M'n arabier met een goede deken op en m'n shet zonder deken.
Ze hebben een hele grote wei zodat ze het niet kapot lopen en ze hebben altijd hooi (en gras natuurlijk) tot hun beschikking.

Helaas geen schuilstal, maar Anouar is duidelijk gelukkiger nu hij dag en nacht buiten staat. Dus dan ga ik hem niet ('s nachts) opsluiten in een stal omdat ik geen schuilstal heb.
Ze hebben we beschutting van bomen en een heg. Zomers maken ze idd veel vaker gebruik van de bomen door in de schaduw te gaan staan.

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:59

Als ze beschut kunnen staan en de wei is niet drassig ja waarom niet ik denk dat mensen te snel denken dat dat niet kan maar paarden die in vrijheid leven hebben ook geen stal en dekens

charliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:32

als je paard een dikke wintervacht heeft kan ie makkelijk buiten staan, maar hij moet wel een schuilstal hebben,
en kan evetueel een regendek ophebben.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:04

die mijn van mij staat ook weer buiten. dat is omdat mijne nog maar 2,5 is. En dit gewoonweg beter is Lachen

En ze vind het fijner ook!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:38

Noah staat ook 24/7 buiten, en hij heeft een schuilstal (die dus ook volledig droog is) maar regen of niet, hij staat veel liever gwn in de wei, niet in zn schuilstal. Daarom dat ik nu maar bij felle regen + wind hem zn regendeken opdoe, dan kan hij in de regen staan zoveel hij wil Knipoog We spijtig dat zn wei daardoor al bijna compleet kapotgelopen is..

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:40

ik heb die van mij vanmiddag naar huis gehaald, ze staan nu hier achter het huis. Ik heb de carpoort omgebouwd tot een soort schuilstal, lekker stro erin en een hele berg hooi, tja ze zullen het verder even moeten doen met tegels. Mijn wei is heel drassig geworden, nou kunnen ze met droge voeten staan op tegels daar, alleen vanmiddag begon het behoorlijk te stormen en mijn weiland ligt op een heuvel en is aan 2 kanten redelijk goed beschut met bomen, alleen de wind kwam dus nu van een kant waar ze geen beschutting hebben. Ik durfde het niet aan om ze met deze storm daar te laten staan, ze waren zeiknat van de regen en dan die gemene wind erop Verdrietig Ben niet zo gauw meuterig met mijn paarden hoor, maar ik vond de situatie nu even niet meer verantwoord voor ze

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:24

Ja natuurlijk zo leven ze in het wild ook hoewel ze in het wild vaak wel kunnen schuilen Knipoog
Bij mij blijft er alleen erg weinig van de wei over dus mn vader wil dat ze in de winter binnenstaat, dan staat ze in een soort uitloopstal..
We zouden dr liever de hele winter buiten zetten!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:32

Ik vind dat er eigenlijk wel een schuilstal zou moeten zijn waar het paard kan schuilen en droog kan staan (of zelfs liggen).
Natuurlijk heb je dat in "de natuur" ook niet, maar de paarden van nu zijn ook niet meer op de natuur gemaakt. Het zijn geen robuuste preszwalski-achtigen meer, dus daar moet je het houden van die dieren ook op aanpassen.
Die van mij staan s nachts op stal. Niet alleen omdat het sportpaarden zijn maar ook omdat het hier verschrikkelijk nat is. Overdag hebben ze de luxe van een stuk land met een schuilstal. Daar voer ik ook hooi/voordroog bij, ik zou niet weten waar ik het anders neer zou moeten leggen. Op dagen als gister staan ze het overgrote deel van de dag in de schuilstal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:36

als ze uitzichzelf in de schuilstal gaan staan zegt dat toch genoeg....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:38

Met die wind en bijna horizontale regen van de afgelopen dagen is een schuilstal een must!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:47

Die van mij heeft ook geen schuilstal, die ging neit eens bij de bomen schuilen dei bleef gewoon vol in dat weer staan

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:49

Ik vind Shetten iets anders dan groot geschoren KWPN-ers!
onze shet gaat trouwens wel naar binnen, die vindt er kennelijk niks aan! Koe
Laatst bijgewerkt door detour op 03-12-07 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt