stalbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:32

Mee eens, op de wei beweegt ze al helemaal niet en heeft ze het nog erger. Lachen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:45

[***] schreef:
Wat een onzin, jij maakt het middel erger dan de kwaal. Sommige paarden hebben er in de wei óók last van.
Alsof je een oud paard s'nachts buiten laat rotten omdat ze anders een beetje opgelopen benen hebben.

Ik heb het niet over JOUW paard en ik heb het niet over ALLE paarden. Ik geef advies aan de TS, dus specifiek over haar paard... Zij zegt dat haar paard last heeft van stalbenen op STAL. Het lijkt mij een logisch gevolg om dat paard de stal uit te halen.

En sinds wanneer rot een paard weg als het buiten blijft staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:00

Dani62 schreef:
[***] schreef:
Wat een onzin, jij maakt het middel erger dan de kwaal. Sommige paarden hebben er in de wei óók last van.
Alsof je een oud paard s'nachts buiten laat rotten omdat ze anders een beetje opgelopen benen hebben.

Ik heb het niet over JOUW paard en ik heb het niet over ALLE paarden. Ik geef advies aan de TS, dus specifiek over haar paard... Zij zegt dat haar paard last heeft van stalbenen op STAL. Het lijkt mij een logisch gevolg om dat paard de stal uit te halen.

En sinds wanneer rot een paard weg als het buiten blijft staan?

We weten wel dat STALbenen op STAL worden opgelopen hoor Knipoog
Bij oudere paarden helpt het uit stal halen niet altijd, dan houden ze zelfs overdag in de weide nog dikke achterbenen. In principe kunnen stalbenen niet veel kwaad, tenzij het een achterliggende oorzaak heeft, zoals bijvoorbeeld hartproblemen, veelal zie je dan ook verdikte voorbenen.

Sommige paarden doe je echt geen plezier om ze in de nacht buiten te laten staan, vooral de oudjes niet die zich soms wat moeilijk warm kunnen houden. Mijn paard vind het op het ogenblik helemaal niet leuk op de wei, alleen wanneer het zonnetje er is. Anders loopt ze langs het hek te gillen, tot ze weer naar binnen mag. Dus laat ik haar in de nacht gewoon naar binnen en laat haar niet buiten. Dat is wat [***] bedoeld met wegrotten denk ik.
Wij hebben hier een weide en een stal, geen paddock of bak. Misschien volgend jaar, maar nu nog niet. Dus de paarden gaan als het kan zoveel mogelijk naar buiten en anders naar binnen.

Er zijn niet altijd simpele oplossingen. Vooral niet als je op pension staat. Maar daar kom je nog wel achter als je je veulen op iemand anders grond zet. Dan moet je soms toch echt aan de regels van de eigenaar tegemoet komen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:28

Ja, daarom zeg ik ook... Meer beweging en uit stal is mijn advies aan de TS, zij heeft een jong en gezond paard, tenminste, dat maak ik er uit op.
Als ze dat niet kan realiseren houd het op, hoe jammer ook. Tuurlijk moet je je aan de regels van de pension houder houden.

Ik heb mijn paarden nooit aan huis gehad maar ook altijd op grond bij iemand anders. Met mijn veulen weet ik dan ook dondersgoed waar ik aan begin......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:37

Dani62 schreef:
Ja, daarom zeg ik ook... Meer beweging en uit stal is mijn advies aan de TS, zij heeft een jong en gezond paard, tenminste, dat maak ik er uit op.
Als ze dat niet kan realiseren houd het op, hoe jammer ook. Tuurlijk moet je je aan de regels van de pension houder houden.

Ik heb mijn paarden nooit aan huis gehad maar ook altijd op grond bij iemand anders. Met mijn veulen weet ik dan ook dondersgoed waar ik aan begin......

Oeps sorry, ik meende uit je profiel op te maken, dat je veulen je eerste echte eigen paard was.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:55

Haha, je hebt gelijk.. Ben iets te opschepperig bezig nu.. Voor het gemak noem ik het vaak 'mijn paarden'.
Maar ik bedoel dat ik met mijn bijrijd-en verzorgpaarden wel weet hoe het is om je aan te passen aan pensionhouders en in mijn geval zelfs aan de eigenaar van het paard!

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 16:21

Dani62:Me paard is inderdaad nog niet oud ze is nu net 6.

En nee zoals ik al eerder zij ze staat niet letterlijk 24 uur per dag op stal ik rij haar ook nog . En anders wandel ik wel een half uur met haar.
Er is geen paddock aanwezig op de pension stal waar ik sta. Als ik haar daar in zet een hele dag gaat ze zich toch al wel snel vervelen naar een uurtje heeft ze het ook wel gezien.
Dit heb ik eerder mee gemaakt in de winter toen ik haar in de bak zette.

Zo te lezen kan het geen kwaad dus, over meer beweging ja die mogelijk is er niet . Bedankt in iedergeval voor de reacties

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:43

Een scheutje azijn door zijn eten, b.v. appelazijn, helpt ook heel goed en uiteraard beweging.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:12

netam12 schreef:
Er is geen paddock aanwezig op de pension stal waar ik sta. Als ik haar daar in zet een hele dag gaat ze zich toch al wel snel vervelen naar een uurtje heeft ze het ook wel gezien.
Dit heb ik eerder mee gemaakt in de winter toen ik haar in de bak zette.

Maar stond ze toen wel samen met andere paarden, en met voldoende hooi om een paar uur minstens te kunnen eten? Want als dit niet het geval was, kan ik me voorstellen dat ze zich verveelde.
Maar ik begrij uit je reactie dat je paard dus wel in de bak mag? Of stond ze toen op een andere stal?

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 07:07

Toen stond me paard nog op een andere stal ik sta nu sinds 2.5 maand op een andere stal.
En op de vraag stond er nog andere paarden in , Já er stonden nog andere paarden in waar ze normaal gewoon mee de wei in gaat.

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:42

Mijn paard lijkt nu inneens ook last te hebben van stalbenen.. (twee achterbenen,vooral aan de kogels) ,ze gaat snachts op stal en overdag naar buiten.

Eerst had ze ook een lichte zwelling aan de kogel (1 been,het andere been niet duidelijk zichtbaar) en was snel weer weg en bleef weg.. lag waarschijnlijk aan het voer, omdat ik haar maïsvlokken bijgaf. En ze zich aan het voer even moest aanpassen. Nu heb ik dat weggelaten en vervangen door geweekte bietenpulp (ongeveer 400gr droge brok per dag). En een schep kruidenmengeling van pavo bij (2 x per dag) en wat olie. Zou het door de bietenpulp kunnen komen? te rijk voer? (de suikers zijn er toch al voor een groot deel uit?)

Ik heb een weekje rozenbottels gegeven voor een biotine shot. Ze krijgt ook al sinds langer primeval gelatinaat bij en ik geef ook paardenbloem,-..sap bij voor de reiniging van de lever.

Ik ga eens appelazijn proberen en anders die easy action of die anti-oxidanten.. in wat zitten die anti-oxidanten vooral?

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 20:25

even googlen dan kom je er zo achter

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:30

Major heeft ook last van stalbenen. Wij halen hem minsytens 2x per dag uit zijn stal. Ook masseren we zijn benen iedere dag, we wrijven van de hoef omhoog om de doorbloeding te stimuleren. Dit doen we ook 2x per dag. Hierdoor heeft hij bijna geen last meer van de stalbenen.
Wanneer hij het toch heeft, nemen we hem eerst mee voor een wandelingetje, voor we aan het werk gaan met hem. Met 10 minuten wandelen is het over.