Bix is uit de tijd...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariekje22

Re: Bix is uit de tijd...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:16

is musli nou hetzelfde als equiral???

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:30

Hier word de biks ook gegeven hoor door de meusli

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:22

ik weet van stallen in mijn omgeving dat er nod steeds veel brok word gevoerd
maar bij mij komt het er niet in
in brok zit misschien alles, maar ook een aantal ballaststoffen die niets toevoegen kwa voding en zelfs belastend zijn vor de vertering en organen ook zit er in de meeste brok melasse wat ik ook niet aan mijn paard wil voeren
de meeste mueslies bevatten ook melasse waardoor het wat mij betreft ook afalt als paardenvoer
waardoor er nog een enkele muesli overblijft en verder vooral hle granen
als er al aanvulling nodig is op voldoende ruwvoer

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:24

Ik voer ook geen brokken meer. Ik voer nu een granenmix. Mijn instructrice voert alleen granen en voegt zelf vitamines toe, omdat ik dat zelf teveel gedoe vind koop ik de kant en klare versie.

Wat mij tegenstaat aan brokken is dat de stoffen die het paard nodig heeft worden gebonden met stoffen die het paard eigenlijk niet nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:28

In Belgie word volop brok verkocht ,dus ik neem aan ook gevoerd Verward
Een van mijn paarden krijgt ook brok erbij omdat ze op de musli alleen niet dik genoeg word.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:43

Wat voor granenmix is compleet?

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 00:11

hoi! je schreef dat je oude paarden voert, hoe oud zijn ze dan? all-sports brok is zoals je wel eruit kunt opmaken, een sportbrok, en ik denk als ze niet meer zoveel werken dat er beter een andere brok gecombineerd met muesli gevoerd kan worden.
> op de pavo-site kun je voor jouw paard(en) een advies vragen, en ook persoonlijk vragen erover stellen. wij hebben anderhalf jaar geleden ons heel oude paard van 28 hoefbevangen gekregen namelijk, waarschijnlijk door een combinatie van teveel brok en te weinig beweging..we hebben alleen sprietjes gras dus daar kan het niet aan liggen!kijk dus uit met de sportbrok, en denk eens over de nature's best muesli, een compleet voer wat ook voor oude paarden geadviseerd word. ik denk niet dat biks uit de tijd is, bepaalde biksleveranciers zijn erg goed met de tijd meegegaan en hebben super goed biks ontwikkeld wat veel beter uitgebalanceerd is als vroeger! en kijk uit met alleen granenmix voeren, dat kan alleen als er bepaalde vitaminen en mineralen bij gegeven worden omdat ze niet compleet zijn!succes groetjes deess

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:33

Ik was ook geen brok fan maar op mn vorige stal wel dus krege ze het gewoon.daarna heb ik mijn pony van 29 een tijdje op alleen musli gezet en veel hooi.
Toch werd ze magerder dus nu geef ik tussen de middag een half biks in plaats van musli en het gaat super!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:35

Sheila ( 25 jaartjes ) krijgt een heel klein beetje biks en verder lucerne en muesli. Gaat prima zo Ja

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:37

Juul schreef:
Sheila ( 25 jaartjes ) krijgt een heel klein beetje biks en verder lucerne en muesli. Gaat prima zo Ja

Mag ik vragen waarom je luzerne voert en wat het doet?

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:37

Vroeger kregen onze paarden 's ochtends muesli en 's avonds biks. Nu krijgen ze zowel 's ochtends als 's avonds muesli.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:41

mariekie schreef:
[naam] schreef:

Mag ik vragen waarom je luzerne voert en wat het doet?

Ze krijgt het omdat ze daar sterkere hoeven van krijgt voornamelijk en omdat het de kans op koliek verminderd. Omdat ze op alleen biks en lucerne afviel krijgt ze er nu ook nog meusli bijgevoerd.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:46

Die van mij krijgen biks (pavo basis) en/of muesli, ligt er maar net aan wat ik gekocht heb. Merk verder weinig verschil, ze vinden het beide even lekker en lopen er beide goed op.
Maar ik voer dan ook geen mega kilo's, dus echt verschil zal ik niet merken.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:26

Wat ik me afvraag welke mueslie is dan eigenlijk het best? ik weet dat in mueslie veel melasse verwerkt wordt, je kan dit ook zien als je een handje mueslie neemt en er goed in knijpt alles waar melasse in zit blijft aan je handen kleven, ik ben op zoek naar een mueslie waar geen suiker in verwerkt zit ivm bevangenpaard. Wie o wie heeft een zo natuurijke muslie ?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 14:38

Pavo Nature's Best Enjoy heeft geen melasse. Verder zit er voor zover ik weet ook geen suiker in de Vipagraan van Hippostar, maar die heeft wel weer een hoge voedeingswaarde..

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:36

joy76 schreef:
Pavo Nature's Best Enjoy heeft geen melasse.

Dat is niet waar, Nature's Best is suikerarm (2%). Pavo heeft wel andere melassevrije voeders, zie: http://www.pavo.nl/mueslis.html
Marstall maakt ook melassevrije muesli, ik dacht dat dat Marstall E is (kan het zo snel niet online vinden).

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:40

ik geef eerlijk toe dat ik vroeger alleen biks voerde, maar sinds een jaar of 3 een combinatie van 50% biks en 50% muesli. en daar doen ze het ontzettend goed op Lachen

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:40

Er zijn prima biks soorten die uitstekend voor je paard zijn. meestal zijn ze goedkoper dan muesli. In biks zit lang niet zoveel melasse als in de meeste muesli's. De biks is in de afgelopen decennia steeds meer verbeterd en aangepast op de behoeftes van het paard.

Er zijn ook goede soorten muesli voor elke situatie. Muesli heeft als voordeel dat paarden er langer op moeten kauwen. Nadeel is dat er vaak melasse inzit. Ik vond er laatst een zonder met kruiden, dat was de havens reform muesli. (mijn paard heeft bronchitis vandaar de kruiden) Paarden vinden muesli ook smakelijk. Een ander nadeel is dat het duur is.

Ik denk dat muesli vooral emotie is, vooral kruidenmuesli. het ziet er goed uit, het ruikt lekker! Je zou het bijna zelf willen eten.

De emotie werkt goed, ook bij mij. Ik voer graag muesli Vingers aflikken

De opmerking dat biks uit de tijd is zegt mij vooral veel over trends, niet over of het dan het beste is voor je paard. Dat we nu allemaal bontonderleggers gebruiken wil niet zeggen dat de paarden 5 jaar geleden allemaal last van hun rug hadden toch? (kort door de bocht gezegd)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:41

Mariekje22 schreef:

en nee, equiral is een voorbeeld van een muesli. Er zijn veel meer soorten dan alleen equiral.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:44

Ik voerde Axel eerst gewoon basisbrok, nu een lekkere muesli mix.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:00

rakni schreef:
Mariekje22 schreef:

en nee, equiral is een voorbeeld van een muesli. Er zijn veel meer soorten dan alleen equiral.

equiral is toch gewoon een merk??ken me van een(10)paar jaar geleden nog wel herinnenren dat dat heel erg in opmars kwam,was een biks in (bij ons op stal) 2 soorten de ''gewone'' en de stud?? waren toen al niet veel mensen die het voerde en nu hoor je er niks meer van......

zelf voer in mn paard geen biks,ben vroeger voor school bij een veevoer bedrijf geweest en heb zelf kunnen zien hoe biks gemaakt word...... Misselijk
nou ik wil je vertellen dat als je dat hebt gezien je dus geen brok meer wil voeren....
dus mijn paard staat op gemengde granen,zemelen,mais, lucerne,muesli zonder brokjes en verder allerlei kruiden.dan zit hij beter in de vacht als waneer ik wel brok geef.

ik denk idd dat de biks een beetje ''uit'' is,dit komt mede denk ik door de (weder)opkomst van de koeken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:03

ik blijf denk altijd wel voor een deel brok voeren! mijn paard vind die granen allemaal maar niks Clown

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:09

Biks bevalt hier op stal nog altijd prima, wel in combinatie met muesli Ja

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:10

Equiral is idd een merk. Tegenwoordig onder de rook van Pavo.
Equiral heeft biks en muslie. Ik heb zelf heel lang de Qi gevoerd. Daar deed ie het super op.
Geef nu Fyto Gold van Garvo. Had er een artikel over gelezen en wou het uitproberen. Dat bevalt ook super goed. Mijn paard is eech schrokker dus dan is muslie wel handig ivm het langere kauwen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:43

Ik voer al jaren geen biks meer. Dat komt zo: Na ziekte knapte mijn paard niet op, hij was er ook geestelijk heel slecht aan toe, had echt een klap gehad van het ziek zijn!
Ik heb hem door laten meten met een biosensor. Daar kwamen verschillende dingen uit, waaronder het feit dat hij misselijk wordt van biks. Ik ben toen met Equiral Qi begonnen (niet met een specifieke kruidenmix voor het karakter). Hij knapte o.a. door het andere voer goed op.
Hij heeft het jarenlang gegeten, maar sinds een jaar ben ik overgestapt op PAVO Nature's Best, omdat het suikergehalte daarvan laag is.Vind ik belangrijk, gezien zijn leeftijd en de onnodigheid van toegevoegde suikers. Mijn paard is nu bijna 22 jaar en zo fris als een hoentje!
Hij heeft ook een tijd luzerne extra erbij gekregen, gewoon een handje door zijn portie, dat gaat schrokken tegen, want dat deed meneer wel! Aan de meeste luzerne is veel melasse toegevoegd.