hoeveel voerbeurten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

celticpony

Re: hoeveel voerbeurten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:04

omdat ikzelf ook ooit een keer ben geconfronteerd met dit dilemma heb ik navraag gedaan; conclusie: als ze op stal staan, hoe vaker hoe beter. (natuurlijk dan wel kleinere porties Haha! ) zoals al eerder werd aangegeven,verminderd dit kans op koliek, gaat verveling tegen. Bij ons krijgen paarden die binnen staan, 2 keer per dag brok/muesli, daarnaast 3 keer hooi. Dus 5 keer verdeeld over de dag vanuit pensionstalling. Veel mensen geven daarnaast dan vaak ook nog wat extra's. Liefst wat hooi voordat je krachtvoer geeft, vanwege een "betere" spijsvertering. Tot nu toe niemand problemen.

Nevada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:43

Hoi hoi!
Aangezien Cerescity met haar Paintje straks bij ons op stal komt te staan, wil ik nog even het 1 en ander toelichten:
- Ten eerste: de paarden worden niet alleen maar losgegooid, maar we proberen ze juist zoveel mogelijk naar buiten te doen! In principe komen de paarden alleen bij ontzettend slecht weer (zoals de afgelopen dagen bijv.) en 's avonds op stal.
Wij hebben de beschikking over een ruime buitenbak van 20 x 40, die dus ook wel dienst doet als extra ruime paddock, en 2 zeer ruime paddocks (waarvan 1 in aanbouw) en daarnaast hebben we meerdere percelen weiland, waar ze zelfs 's winters (maar alleen bij erg mooie en droog weer) weleens in zullen komen.
- Ten 2e: onze paddocks beschikken over meerdere grote voerbakken, waar de paarden de hele dag door hooi en kuil in krijgen. Ze krijgen zeker iedere 4 uur (!) een lekkere pluk hooi/kuil te eten, waardoor het op gang blijven van de darmbeweging gewaarborgd is!
- Ten 3e: zelf ben ik heel erg voorstander van het meerdere keren (zij het in wat kleinere porties) verdelen van het voer, waardoor inderdaad de nodige verveling tegen wordt gegaan, en waardoor, zoals al aangegeven het darmstelsel dermatig in beweging blijft, dat koliek tot een minimum beperkt zal worden.
De paarden krijgen dan ook gemiddeld 2 keer daags brok met muesli en zo'n 8 keer per dag hooi/kuil.

Bij ons staat een goede verzorging en goede kwaliteit voer echt heel erg hoog in het vaandel en we proberen het zowel onze eigen paarden, als de paarden van pensionklanten, zoveel mogelijk naar de zin te maken! Ik hoop dan ook dat Cerescity het bij ons erg naar de zin zal gaan krijgen bij ons!

Vele groetjes!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:59

Ik voer maar een keer per dag, ze krijgen zo goed als onbeperkt hooi en maar een klein beetje biks dus dat krijgen ze gewoon een keer per dag

kathyY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:07

Wij voeren 2x per dag en voor de rest gewoon lekker veel hooi. Lachen

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 17:57

go nevada
ik zie je donderdag
gaat helemaal goed komen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:02

Mijn paard krijgt twee keer op een dag.
In de ochtend voor ze de wei in gaat en als ze uit de wei komt, verder onbeperkt hooi tot de ochtend.
Mijn pony's krijgen alleen in de avond onbeperkt hooi tot de ochtend en gaan dan de wei op.

goofyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:17

bij ons op stal wordt , brok, hooi en gerst gevoerd. verdeeld over 4x voeren.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:18

Bij ons wordt er 6 x per dag gevoerd: 3 x krachtvoer en 3 x ruwvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:37

Sheila krijgt 's ochtends hooi+biks+lucerne+meusli en 's avonds hetzelfde. Overdag eet ze blaadjes in de bak of gras op het erf en in de zomer in de wei.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:56

Nevada schreef:
Hoi hoi!
Aangezien Cerescity met haar Paintje straks bij ons op stal komt te staan, wil ik nog even het 1 en ander toelichten:
- Ten eerste: de paarden worden niet alleen maar losgegooid, maar we proberen ze juist zoveel mogelijk naar buiten te doen! In principe komen de paarden alleen bij ontzettend slecht weer (zoals de afgelopen dagen bijv.) en 's avonds op stal.
Wij hebben de beschikking over een ruime buitenbak van 20 x 40, die dus ook wel dienst doet als extra ruime paddock, en 2 zeer ruime paddocks (waarvan 1 in aanbouw) en daarnaast hebben we meerdere percelen weiland, waar ze zelfs 's winters (maar alleen bij erg mooie en droog weer) weleens in zullen komen.
- Ten 2e: onze paddocks beschikken over meerdere grote voerbakken, waar de paarden de hele dag door hooi en kuil in krijgen. Ze krijgen zeker iedere 4 uur (!) een lekkere pluk hooi/kuil te eten, waardoor het op gang blijven van de darmbeweging gewaarborgd is!
- Ten 3e: zelf ben ik heel erg voorstander van het meerdere keren (zij het in wat kleinere porties) verdelen van het voer, waardoor inderdaad de nodige verveling tegen wordt gegaan, en waardoor, zoals al aangegeven het darmstelsel dermatig in beweging blijft, dat koliek tot een minimum beperkt zal worden.
De paarden krijgen dan ook gemiddeld 2 keer daags brok met muesli en zo'n 8 keer per dag hooi/kuil.

Bij ons staat een goede verzorging en goede kwaliteit voer echt heel erg hoog in het vaandel en we proberen het zowel onze eigen paarden, als de paarden van pensionklanten, zoveel mogelijk naar de zin te maken! Ik hoop dan ook dat Cerescity het bij ons erg naar de zin zal gaan krijgen bij ons!

Vele groetjes!

Dat klinkt inderdaad goed!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:31

Het gaat allemaal wel goed komen met je paardje TS!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:21

Onbeperkt ruwvoer (24/7 weide) & 1x per dag krachtvoer Lachen
Dat voer ik zelf..

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:58

een paard in de natuur eet de hele dag dus hoe vaker kleine porties hoe beter. Als er ook een ander soort voer gevoerd wordt zorg dan dat je van te voren al wat mengt met het nieuwe voer want het is niet goed om radicaal gelijk heel wat anders te geven je paard kan dan koliek krijgen dus laat hem alvast wennen door het voer al te gaan mengen

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:31

helaas wordt bij ons maar 2 x gevoerd,smiddags voer ik een keer bij.
maar ik vind het noig te weinig

Bow_Hoefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:33

Mijn pony staat als het redelijk mooi weer is de hele dag op de wei en krijgt 's avonds een schepje brok en hooi.
Als het echt hard regent staat hij op stal en krijgt hij 's morgens hooi en 's avonds brok en een beetje hooi.

Ik denk niet dat het erg schadelijk is als je pony ineens vaker eten krijgt. Maar misschien is het wel beter om het langzaam op te bouwen, want ze zeggen ook altijd dat je je paard op vaste tijden moet voeren dus dat lijkt me dan wel beter. Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:36

toen ik mijn pony nog had voerde ik 's morgens vroeg, rond 12 uur, rond 6 uur, en 's avonds om 11 uur, hooi of kuil of wortels.
in het najaar dan dus he,
in de zomer was het elke ochtend een stuk gras erbij.
en ze stond bijna altijd op het land.

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:03

wij voeren 6x per dag

6.00 compact gras/hooi
8.00 brok
12.00 hooi/compact gras
14.00 brok
18.00 brok
22.00 hooi/compact gras

en als de eigenaren van de paarden zelf geweest zijn krijgen de meeste nog wortels en een schep muesli
ik heb een aantal paarden op gras staan en een aantal op hooi.
de paarden die op gras staan krijgen nog lucerne door de brok

cynt_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:06

Mijn paard krijgt na het rijden hart voer en voor de nacht een plakje hooi smorgens krijgt ze ook hooi meet niet

smorgens: plak hooi
na het rijden: hart voer
savonds : plak hooi.