veulen niet in de opfok houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alani

Re: veulen niet in de opfok houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:18

linky schreef:
Twee gelijkwaardige veulens is echt het minimum wat je hebben moet, anders gewoon de opfok in................ je krijgt er later een mentaal en lichamelijk stabiel paard voor terug; veulens horen te spelen met andere veulens en NIET met mensen........................

Ik heb er weinig aan toe te voegen.

TS een veulen is geen pluche beest.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:19

Niisj schreef:
Ik denk dat ik het nu ook snap.
De oplossing van kebie lijkt mij het beste.
Dus dan gaat ze zomers in de opfok en winters bij mij thuis.
Tenzij ik een opfok vind waar ze heel de tijd buiten mogen.
KiWiKo schreef:
nee Lachen

Je kan er beter een oudere shet bij zetten omdat de oudere shet de jonkie op zal voeden. En DAT is wat je wil Lachen

Wij mensen kunnen dat niet, dat moeten paarden zelf doen.

Dus je moet er een " baasje" bij zetten die het diertje op kan voeden, en een ander veulen kan dat gewoonweg niet.... omdat hij zelf niet opgevoed is.... Snappie Lachen

En dus als ik m'n warmbloedveulen bij m'n 12 jarige kwpn merrie houd met nog een shetlandveulen erbij als speelkameraad, gaat het dan wel ?

absoluut

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:26

de meest ideale situatie is een groep paarden van verschillende leeftijden ,dus leeftijdsgenootjes tot bejaard bij elkaar ...
op die manier heb je de voordelen van spelen met andere jonkies en de wijsheid en opvoedkunde van de oudere dieren en alles daartussen in
als mens zijnde zul je nooit en te nimmer een dier zo goed sociaal kunnen laten opgroeien en opvoeden als die groep dat kan
als je hem al thuis wil gana laten opgroeien zorg dan dat er gezelschap is, je 12 jarige merrie kan, maar ik zou er ook nog iets jongs bijzetten voor het veulen
en pas heel erg goed op dat je niet te vel gata mutzen en tutten , en veulen/jong paard zelf elke dag verzorgen? ik vraag me dan altijd af wat je wil gaan zorgen?
veulen hoeft niet dagelijks gepoetst te worden, hoeft niet elke dag getutteld en getroeteld te worden
moet elke dag eten , spelen , slapen ... en dat allemaal met soortgenootjes , de rest hoeft maar af en toe ...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:30

inderdaad Draumpje Lachen

mensen willen vaak een veulen om te trutten......... en daar krijg je toch onhandelbare, verwende krengen van Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:31

ja van die ontzeeeeeettend mooie veulens die als ze hun zin niet krijgen gewoon een velletje van je arm pakken en daar in bijten....

*zucht*

wij hebben er een op stal staan Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:32

precies, steigeren om de zin te krijgen, snel achterbeentje krijgen ze er ook van........

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 16:33

Met dat verzorgen bedoelde ik idd niet: elke dag borstelen enzo
Ik bedoelde eigenlijk meer dat ik dan zelf kan kiezen wat ik voor voer geef, dat ik het veulentje zie opgroeien, af & toe eens eventjes ga stappen aan de hand met em zodat ie aan het halstertje & aan mij went, dat ik em lekker kan zien spelen & crossen in de wei dat bedoelde ik ...
Maar ik denk dat ik dan het veulen toch zomers in de opfok doen & swinters bij mij thuis.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:34

en dan is de hoefsmid weer zo blij dat ie eindelijk dat ontzeeeeeettend mooie veulen mag bekappen.....

grijpt bij binnenkomst meteen de praam en zegt "zullen we die moie dame dan maar als eerste doen?"
Haha! Haha!

whahaha,maar stiekum is ze wel lief hoor..dat draakje..

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:35

Als de enige reden om je paard thuis te willen hebben is dat je elke dag contact met haar wil hebben is,dan zou ik een opfok in de buurt zoeken.

Mijn jaarling staat in de opfok,maar ik kom er elke dag.
Ik kan haar uit de wei halen wanneer ik wil,haar poetsen wanneer ik wil,zien wanneer ik wil enz.
In de opfok bij leeftijdsgenoten,(en oudere paarden) en toch dichtbij zodat ik haar kan opzoeken wanneer ik maar wil.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:37

KiWiKo schreef:
nee Lachen

Je kan er beter een oudere shet bij zetten omdat de oudere shet de jonkie op zal voeden. En DAT is wat je wil Lachen

Wij mensen kunnen dat niet, dat moeten paarden zelf doen.

Dus je moet er een " baasje" bij zetten die het diertje op kan voeden, en een ander veulen kan dat gewoonweg niet.... omdat hij zelf niet opgevoed is.... Snappie Lachen

Ja dat snapte ik al, daarom staan er bij mij ook oudere bij mijn veulen. Maar ik snapte het niet omdat ik er al vanuit ging dat de TS haar oudere paard bij het veulen zou zetten.
Dacht even dat het niet oké was om een zowiezo een shetland veulen bij een ander ras veulen neer te zetten, vond het al vreemd daarom snapte ik het niet.
Dus het maakt inderdaad zoals ik al dacht niet uit wat voor veulens er bij elkaar staan als er maar een ouder paard bij staat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:39

inderdaad Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:00

KiWiKo schreef:
inderdaad Draumpje Lachen

mensen willen vaak een veulen om te trutten......... en daar krijg je toch onhandelbare, verwende krengen van Lachen

owww verschrikkelijk vind ik dat , heb er op verschillende werk en klusplekken al veel te vaak mee te maken gehad...
en dan mochten wij het weer oplossen ...schreklich...vooral omdat eigenaars ook veel te vaak niet snappen hoe dta dan kan Rolleyes

wel even voor de duidelijkheid , dit bedoel ik niet als oordeel of aanval naar de TS , absoluut niet , maar wilde wel gewoon even waarschuwen dat je echt moet opletten dat je niet te veel met het veulen gaat tutten , het is namelijk gewoon heel verleidelijk, ze zijn zo leuk lief en schattig met allerlei dingen die als ze wat groter worden echt niet tof zijn tot ronduit gevaarlijk
herinner me nog maar al te goed bepaalde tand en hoefafdrukken en de ontelbare "pfiew, net mis" acties van ronduit gevaarlijke draken van paarden die gewoon door de eigenaar zo verpest waren door al het getut en inconsequent gedoe

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:02

en dat oplossen is vaak niet leuk....... zeker niet voor het paard...... en nog minder voor de mens die het op moet lossen, want het is niet leuk om een paard gruwelijk aan te moeten pakken.........

TS denkt er in iedergeval over na Lachen Lachen dat is al een ontzettend pluspunt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:14

ik word er idd niet vrolijk van als ik er 1 gigantisch onder zijn sodemieter moet komen ....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:16

kebie schreef:
Lott, ik heb ervaring met een veulen dat altijd samen met een oudere merrie werd gehouden. Die kwam voor het eerst in een echte kudde toen hij 15 was en heeft het daar goed moeilijk gehad. Die was zo gewend aan de vaste verhoudingen dat hij zich helemaal geen plaats wist te geven met meerdere paarden.
Die had beter als jong paard een poosje in de opfok kunnen staan ....

Neen, hij had wel beter in een kudde gestaan, maar dat hoeven echt niet allemaal jonge paarden te zijn. Waar ik rij staan de veulens gewoon bij de groep, daar leren ze heel goed hun rang kennen. In de natuur staan ze toch ook in een volwassen kudde?
Heel het opfokidee... Paarden horen gewoon in groep buiten te staan, we maken het allemaal veel te ingewikkeld.

Chesky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:23

Poes, ik ben het met je eens.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:00

Een vriendin van mij had een paar jaar geleden een KWPN-er gekocht (toen nog hengst) die 3 jaar in een hengste-opfok had gestaan. Stel je voor allemaal puberende jonge paarden. Allemaal hengsten die constant aan het donderen waren.
Zij heeft het paard gekocht, paard is direct geruind, maar heeft mensen altijd behandeld zoals hij zijn kuddegenoten ook zou behandelen. Ik bedoel dan rampestampen, sleuren aan het touw, haar op de nek (proberen) te springen enz.
Hij was trouwens leider van zijn kudde.
Ik ben dus voorstander van gemengde kuddes. Jonge paarden worden opgevoed door de oudere merries, ruinen zijn geweldig om mee te spelen.
Ik heb mijn veulens vaak het zomerseizoen in de opfok staan met leeftijdsgenoten en in de wintermaanden gewoon thuis met mijn eigen kudde.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:06

Het beste is inderdaad je veulen in een kudde te zetten, zodat ze elkaar manieren kunnen bijbrengen. Mijn veulen is ook opgegroeid op de opfok en staat nu dichtbij op een pensionstal met een andere fries. Alle andere paarden zijn de baas, terwijl meneer eerst de leider was van het groepje en gedraagd zich nu heel onderdanig. Shetten zijn meestal de baas inderdaad haha, bij mij op stal staat er een shet apart want die hangt echt in de benen bij andere paarden Haha!. Mijn advies is; aan huis kan staan best, maar laten opgroeien in een grotere kudde is beter. En zeker zoveel mogelijk in het weiland laten staan, ze moeten hun energie echt kwijt kunnen!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:12

Ik heb 2 hengstveulens thuis staan. Heb een stal van 3 x 6 meter voor ze, maar ze staan overdag buiten in de weide of in de paddock zolang het licht is. Ik heb er op deze manier goed zicht op en heb ze ook dagelijks in handen. Borstelen doe ik niet, wel voetjes pakken, aan touwtje meelopen, halstertje omdoen. Verder weet ik ook wat ze gevoerd krijgen en kan mijn eigen hoefsmid (een hele geduldige rustige man) ze bekappen. Ik geniet ervan om ze te zien elke dag.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:34

bij mij heeft Amadeus (2,5 jarige) ook nooit in een opfok gestaan wel altijd met 1 leeftijds genootje en 1 van een jaar ouder en een tijd met twee hengsten die een jaar jonger zijn. Amadeus heeft het super, en zijn leeftijds genootje is zijn beste maatje.

Ook heb ik deus zo'n 1x per maand uit de kudde gehaald om te poetsen en een stukje (max 10min) te wandelen om zo toch een beetje met hem bezig te zijn. Hij vind alles prima en ik kan alles met hem!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:35

Poes ik ben het ook met je eens. Ik heb het zelf ook zo gedaan. Maar ik vind het niet goed om een knots van een jaarling met een shetveulentje te zetten, dat is vragen om problemen.

Ik ook een beetje het gevoel (wellicht zeer onterecht) dat de TS er met name veel mee wilde tuttelen. En juist daar krijgen we van k*** paarden van

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 00:30

romeorowan schreef:
Een vriendin van mij had een paar jaar geleden een KWPN-er gekocht (toen nog hengst) die 3 jaar in een hengste-opfok had gestaan. Stel je voor allemaal puberende jonge paarden. Allemaal hengsten die constant aan het donderen waren.
Zij heeft het paard gekocht, paard is direct geruind, maar heeft mensen altijd behandeld zoals hij zijn kuddegenoten ook zou behandelen. Ik bedoel dan rampestampen, sleuren aan het touw, haar op de nek (proberen) te springen enz.
Hij was trouwens leider van zijn kudde.
Ik ben dus voorstander van gemengde kuddes. Jonge paarden worden opgevoed door de oudere merries, ruinen zijn geweldig om mee te spelen.
Ik heb mijn veulens vaak het zomerseizoen in de opfok staan met leeftijdsgenoten en in de wintermaanden gewoon thuis met mijn eigen kudde.
Dit verhaal zegt waarschijnlijk toch meer over je vriendin dan over jouw. Ikk heb 5 jaar lang hengsten klaar gemaakt voor de keuring en dan kregen we er een stuk of 10 zo uit de koppel en daar heeft nooit een rare tussen gezeten.
Maar ze spreken paardentaal en daar moet je even rekening mee houden.

Gemengde kuddes is voor hengsten ook niet echt een optie.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:54

Ik heb vorig jaar een hengstveulen gekocht dat tot 7 maanden in de kudde liep, met andere veulens en hun moeders, zijn moeder natuurlijk en merries zonder veulens. Dat ging super, rechts en links af en toe een klap om terecht gezet te worden en verder veel spelen en melk drinken. Daarna is hij naar de hengstenopfok gegaan, waar hij eerst in een groep van 9 veulens (merries en hengsten) kwam en in het voorjaar in een groepje van 6 hengsten. Daar blijft hij in, om te spelen en te donderjagen. Hij is nu 1 jaar en 9 maanden en volgend voorjaar wordt hij gecastreerd. Dan blijft hij van de zomer nog in de groep en komt hij in november naar huis. Daar krijgt hij dan eerst nog een aantal maanden opvoeding van mij en van de kudde merries waar hij dan in komt, voor hij aan het werk mag. Ik vind dit zo perfect geregeld, aan alle kanten en op alle manieren opvoeding en veel ervaring met andere/ nieuwe paarden, alvorens hij aan het werk mag Lachen

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:43

Ik heb mijn veulen ook niet in de opfok staan. Ze heeft tot bijna 6 maand bij haar moeder gestaan, en de laatste maand in een groepje van vijf paarden van verschillende grootte en leeftijd. Nu hebben we haar afgespeend en staat ze een week of drie in een stal alleen en dan mag ze samen met mijn shet overdag buiten op een stuk wei met schuilstal. Ik heb even geprobeerd mijn shet erbij te zetten, maar die vind het het leuk constant het veulen in de hals te bijten, dus nu komt er overdag gewoon mijn shet op stal (in de stal ernaast) zodat ze niet echt alleen hoeft te staan.
Veulen aan huis is bewuste keuze, niet om er mee te te tutten enzo want poetsen of zo gebeurt niet. Ik leer haar wel meelopen aan een koord en voetjes geven. Wij hebben plaats genoeg en zo hou ik het tenminste weer wat in het oog. Ze komt trouwens erg goed overeen met mijn andere paarden en die zullen haar ook wel manieren en ermee spelen als ze in de zomer weer met zijn allen samen lopen, denk ik. Knipoog

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:49

Het is belangrijk dat een veulen een speelmaatje heeft, van ongeveer de zelfde leeftijd.
Verder is het ook belangrijk dat ze in aanraking komen met andere leeftijden, wat in de opfok meestal niet gebeurt. Want door een ander jong paard worden ze niet goed opgevoed en door een ouder paard wel.
In de natuur lopen de veulens ook gewoon mee met de kudde, maar hebben ze wel een paar leeftijd genootjes. Ze kunnen dus spelen maar worden wel opgevoed door oudere merries en door de hengst.