Hoe lang op stal?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RockyLover

Re: Hoe lang op stal?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:04

kasparonda schreef:
Ook drie uurtjes vind ik nog erg weinig.

Helemaal mee eens, maar soms kan het niet anders... Hele dag op stal komt hier trouwens niet voor. We hebben ook nog een kleine binnenbaan waar ze los mogen, maar daar vervelen ze zich nogal gauw Lachen

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:04

Mijn pony komt zoveel als mogelijk los, maar er is toch echt een maximum haalbaar iets, want bij onze stal moet je er zijn in de winter omdat ze allee nog in de bakken kunnen omdat de paddock omheining kapot is maar niet weer wordt gemaakt.
Maar bij ons op stal is het in de winter dus echt niet mogelijk om een paard 6 uur los in de bak te laten mag ik daar wel huiswerk gaan doen en daar komt bij dat er 's avonds veel lessen zijn. In de zomer daarentegen staan ze met zijn allen op het land van begin mei tot aan oktober. Maar met dit weer wil je de weilanden hier echt niet zien die liggen kompleet onder reusachtig grote plassen dus wil het gewoon echt niet.
Dus ik vind sommige hier een beetje kort door de bocht, omdat niet overal de mogelijkheid is om ze veel buiten te laten. HIer meer wil ik trouwens helemaal niemand aanvallen.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:17

Bij ons op stal is eigenlijk ook niet de mogelijkheid, maar na veel gepraat te hebben mag die van mij altijd de hele dag het land op. Ook hier in de randstad had ik anders genoeg stalletjes kunnen vinden waar dit kon, meestal in de winter paddock maar toch kan dit dan wel een groot deel van de dag hoor.

Waar een wil is is een weg Lachen

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:19

Ja hier was ook de mogelijkheid met redelijk weer tot die paddock naar zijn grootje ging, en nog niet gemaakt is omdat je ze daar in mocht zetten en weg gaan. Maar die weilanden hier zouden na 1 dag met hele rustige paarden al bijna vertrapt zijn!

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:23

Normaal kan m'n shet dag en nacht naar buiten en naar binnen wat die ook maar wil. Nu het hek weer gesloopt is, en het echt vreselijk nat in het land is. Staat die toch wel lang op stal.
Ik haal hem zo'n 2x per dag anderhalf uur uit z'n stal omdat er gewoon geen andere mogelijkheid op het moment is. Hij heeft een stal van 7,5 x 7,5 bedekt met stro en nog 7x7 eraan vast wat betegeld is Knipoog

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:27

hier staan ze nu op ditmoment vanaf half 7 tot een uurtje of 7 half 8 is erg verschillend ze staan echter wel meer buiten als opstal.

gr gemma

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:57

die van mij stonden tot vandaag 24 uur per dag buiten. Maar het is nu zo nat dat ik ze vandaag weer binnen heb gehaald. Ze zijn tussen half 5 en 5 binnen gekomen (voor het donker) en gaan er morgen om 8 uur weer uit.
Als de paddock en bak weer beter begaanbaar zijn of de pas aangelegde bestrating intensiever gebruikt mag worden wil ik ze bij nat weer eerst vanuit de wei op de paddock zetten en ze dan later op de avond naar stal halen.
Bij droog weer en droge bodem blijven ze gewoon buiten.

Het is extreem nat hier op het moment. hoe is het bij jullie?

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:01

Onze weides zijn echt nog heel erg vet. Zelfs de winterweides. Komt door afgelopen zomer. In de zomer stonden ze 24/7 en kregen ze het gras al zowat niet weggevreten. Nu past het lichaam zich aan op een karige herfst/winter, maar de weides hebben zowat nog zoveel voedingsstoffen als normaal in de vroege zomer. Er waren er zelfs enkele met beginnende bevangingsverschijnselen!

Ja wat betreft de weides is het echt een vet jaar geweest.

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:03

Mijn pony heeft een hele grote inloopstal met daaarvoor een plaatsje van steen en daarnaast nog een stukje met zand waar hij eventueel kan rollen. Zo staat hij in iedergeval dag en nacht lekker buiten en kan hij altijd lekker de beentjes strekken Ja

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:38

Bij mij in de wei hebben ze tot afgelopen zondag 24/7 op de wei gestaan. Sinds zondagavond staan ze overdag van ongeveer 9.30 tot 17.30 op de wei en de rest van de tijd op het verharde (ca. 300m2) en in de paddock (ca. 20x30). Ze hebben een schuilstal 4x8 ter beschikking met daaraan vast boven de paddock nog een afdak van 4x4. Ze krijgen 2x per dag brok en de hele dag onbeperkt (voordroog)hooi. Denk dat de paardjes (nu 2) niets te klagen hebben bij mij Tong uitsteken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:24

Ik ga zelf binnenkort een winterland maken, stukje weiland afzetten die ze volledig mogen vertrappen. Het plan is 's ochtends erop en 's avonds er weer af. Ben benieuwd hoe het gaat uitpakken Lachen

De paarden hebben nu overigens ruim 8 maand 24/7 buiten gestaan.

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:57

Bij ons staan momenteel de paardjes zoveel mogelijk in een kuddepaddock. Lekker allemaal samen!!!! maar met dit rot belgisch weer, is de paddock stilaan veranderd in een spa-oord en dus een heel modderbad. Dan gaan ze wel 's avonds op stal om mok te vermijden. Maar in deze stallen kunnen ze elkaar allemaal zien, dus de schutting er tussen is maar halfverwege! en zalig vinden ze dat. zo is het voor hen ook minder claustrofobisch en veel socialer!

Binnekort gaat onze ranch verhuizen en gaan we naar een heel luxueuse paardvriendelijke ranch! Hier gaan ze allemaal ook in kudde staan (speelpaddock, weide, en groepsstalling) alles wordt gedraineerd! Ik kijk er enorm naar uit! want hier gaat alles nog meer naar het natuurlijk kuddeverband gericht worden!!!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:20

Wat mooi waar is dat.

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:50

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:24

Die van mij staan ongeveer een half uur tot een uur buiten. Ze wandelen wat, ze rollen even lekker en gaan dan voor het hek staan... mogen we weer naar binnen?? Cool

Kijk als het land droog is zet ik ze daar even een dagdeel in, maar met dit weer. De hele dag in de bak zetten kan niet, naast dat er ook nog andere paarden in moeten. Ze mesten de hele boel onder en omdat elke keer er uit moeten scheppen terwijl je in de regen staat.. echt niet daar heb ik ook geen tijd voor er staan nog 4 anderen...

In de bak staan ze maar wat met de kont in de regen te staan en binnen kunnen ze nog wat peuzelen.

De anderen hebben een uitloopje en staan meestal een dagdeel buiten.

Mijn shetjes staan wel 24/7 in de wei met een schutstalletje

Flasher_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:35

Cyrilletje schreef:
Wij hebben de deuren van de stallen naar de weide erachter gewoon 24/7 open staan Ja
Kunnen de paarden zelf bepalen of ze binnen of buiten willen staan. Lachen

Hier hetzelfde, vind ik het makkelijkst.
Als het wisselvallig weer is en ze staan buiten, moet je weer op en neer blijven lopen, schiet ook niet op vind ik

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:26

Ik streef ernaar haar toch zeker wel 12 uur buiten te laten hupsen maar op de stal waar ik nu sta kan dat tijdelijk niet. Ben ook opzoek naar iets waar t wel kan Bloos

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:57

De mijne staat alleen 's nachts op stal, lang genoeg Knipoog
Maar vind dat ze toch wel minimaal 5 uur buiten moeten lopen!

LindaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:12

Helaas staat die van mij met nat weer binnen..
Wel in een ruime box (4x4.5 m.)
Hij krijgt rond 7:00 uur eten en dan haal ik hem rond 17:00 uur uit zijn stal om te wandelen en dan mag hij rollen in de paddock bij de manege die hier in de buurt is. Vervolgens krijgt hij eten en dan kom ik 's avonds nog een x om te rijden. Na het rijden weer een voerbeurt.
Ik weet dat het niet ideaal is, maar hij komt in ieder geval nog 2x per dag zijn stal uit en zit goed in zijn bespiering, humeur en energie.
Als het land 'okay' is dan gaat hij nog een paar uurtjes het land op, maar dat is nu alweer een tijd niet mogelijk geweest i.v.m. weide op een dijk.

SamBal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:06

Sommige mensen doen hun paard maar een uurtje uit de stal en dat vind ik eigenlijk niet kunnen. Hij moet er toch zeker wel 2 uur uit en dat is dan het minimale. Een paard is natuurlijk niet gebouwd erop om zolang binnen te staan. Dus 6 uur vind ik mooi. Gewoon een uur rijden en verder moet hij gewoon van de frisse buitenlucht kunnen genieten. Met poetsen en uitmesten enzo staat hij meestal ook al een uur á anderhalf uur buiten dus dan zit je al snel aan de anderhalf uur. Dan nog even lekker gezellig met zijn 2tjes buiten wandelen. Moet lukken toch om je paard zeker 3 uurtjes eruit te laten?

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:14

Onze dravers staan aan onze piste en kunnen dag en nacht binnen / buiten. Ze hebben in hun wei een goede stal staan. Mijn springpaard staat over dag in de wei, snachts haal ik ze binnen. Als het regent staat ze ook op stal, maar ze heeft wel nog een soort van 'paddock' waar ze in kan lopen dan. Knipoog

JWK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:36

Bij ons proberen ze 4 uur buiten te zetten maarja als het echt niet anders kan is het voor hun eigen veiligheid ook maar beter om hem op stal te houden

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:51

Mijn paarden gaan s'morgens om een uur of half 9 in de wei en we halen ze om 5-6 uur smiddags weer binnen. Gelukkig hebben wij een heel mooi droog stukje land dus ze kunnen bijna altijd wel lekker op de wei. Als het echt te nat is dan mogen ze in de bak.