kan een merrie bij mijn hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladymagic

Re: kan een merrie bij mijn hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:21

Equidea schreef:
_Esther schreef:
@Equidea: Oke, maar waren die merrie's er niet van lastig gevallen?

Die kunnen echt wel van zich af slaan hoor!, en het was meer spelen imo, heb onze hengst nooit zien penetreren.

Nee nooit gezien nee, maar hoeveel uur per dag kijk jij over het weiland van je paarden?
En het gaat hie rom 2 jonge dieren, en niet om een jonkie en 2 volwassenen.
Daarnaast komt één niet ingedaalde bal toch vaker voor dan je zou verwachten...
Ik zou het niet doen, als je een vroegrijp merrietje heb en ze raakt toch drachtig wat doe je dan? Waarom het risico nemen?

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 10:23

Die kunnen echt wel van zich af slaan hoor!, en het was meer spelen imo, heb onze hengst nooit zien penetreren.[/quote]

Citaat:
Nee nooit gezien nee, maar hoeveel uur per dag kijk jij over het weiland van je paarden?
En het gaat hie rom 2 jonge dieren, en niet om een jonkie en 2 volwassenen.
Daarnaast komt één niet ingedaalde bal toch vaker voor dan je zou verwachten...
Ik zou het niet doen, als je een vroegrijp merrietje heb en ze raakt toch drachtig wat doe je dan? Waarom het risico nemen?

Jérom staat dan nog altijd alleen... en dat wil ik niet.. maar ik wil ook zeker geen veulen...

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:23

volgens mij laten ze bij de opfok alle hensten en merries tot 1 jaar bij elkaar, daarna worden de hengsten en merries gescheiden.

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 10:25

driebergen schreef:
volgens mij laten ze bij de opfok alle hensten en merries tot 1 jaar bij elkaar, daarna worden de hengsten en merries gescheiden.

Dat bewijst wel dat het zeker kan, maaruh, hoe weet jij dat Schijnheilig

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:51

Maar waarom heb je dan geen hengstje er bij gehaald? Dan had je dit probleem helemaal niet gehad..

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:48

Mijn hengstje heeft tot 10 maanden oud bij twee merries gelopen, toen heeft hij een maandje alleen gestaan en heb ik hem laten castreren.
Een maand na het castreren is hij weer bij de merries gegaan en we hebben geen veulens gehad.
In de gaten houden wanneer hij hengstekuren gaat krijgen, apart zetten en laten helpen als de ballen ingedaald zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:16

hengsten kunnen! vanaf 9 maanden vruchtbaar zijn en sommige vroege merrie krijgen op een jaar oud de 1e hensgtigheid
ik zou er dus wel rekening mee gaan houden dat hengstje bijtijds gecastreerd moet worden