Vaak van stal gewisseld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: Vaak van stal gewisseld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:35

ik heb mijn pony op 0,5 jaar 2x verhuisd, en op dat plekje stond hij ook pas een jaar..
daarvoor was hij van een handelaar, en daarvoor dus de ''eigenaar'' (en dáárvoor waarschijnlijk nog een! Nagelbijten / Gniffelen )
dus hij is in de laatste 4 jaar zo'n 6x verhuisd Lachen

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:47

Ik moet ook even denken. Ik heb hem als 1,5 jarige van mijn schoonvader gekocht en daar is hij blijven staan tot een jaar of 3. Toen heb ik hem naar de manege waar ik toen reed, gehaald, omdat ik hem in wilde rijden. Na een paar jaar kreeg ik de vraag of ik bij een hengstenhouder wilde komen helpen en daar zou mijn paard dus ook mee naar toe kunnen. Dus dat gedaan. Ondertussen hadden we ons merrieveulen bij mijn schoonvader staan. Die is na een tijdje naar een boer gegaan in datzelfde dorp. Daar heeft ze zo'n 2 jaar gestaan. Zij is toen naar de hengstenhouder gekomen, omdat ze betuigd werd en gedekt. In die tijd wilde ik mijn ruin naar dat boertje brengen, kon hij vakantie houden. Daar staan ze nu beiden.
We hebben bij iemand een stal en wei kunnen huren en als die stal klaar is, gaan ze daar dus naar toe. Ik weet van een reading dat mijn ruin het verhuizen niet zo leuk vindt, maar ik denk dat er toch wel allemaal een reden voor is om te verkassen. Hopelijk blijven ze straks lekker lang bij die stal en wei staan.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:50

Dinger schreef:
Ik ben één keer van stal gewisseld, maar het heeft best lang geduurd voordat ze weer helemaal 'de oude' was. Ik probeer het zo min mogelijk te doen. Helaas gaat mijn stal verhuizen, dus ze moet binnenkort weer verhuizen. Huilen

Dinger heeft gelijk; het duurt vaak best een tijd voordat een paard gewend is aan zijn nieuwe stal. Ik krijg wel eens het gevoel dat eigenaren daar te makkelijk aan voorbij gaan. Verhuizen is voor een paard vaak best wel stressvol.

In ons geval houden de paarden wel dezelfde kuddegenoten. Dus de rangorde is bepaald. Ik hoop mede daardoor de overgang minder groot zal zijn.

Mijn paarden verhuizen ook (zie onderschrift) en om eerlijk te zijn zie ik daar best tegen op. Mijn paarden zijn slecht eenmaal in hun leventje verhuisd (van de fokker naar mij) en ben heel benieuwd hoe het gaat. Maar als ze hier eenmaal zijn, dan blijven ze er tot aan hun dood Haha!

Falling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:08

Mijn pony's hebben vroeger maar 1 plekje gehad, en omdat ik dat toen niet meer goed vond gaan (weiland werd bekant een schroothoop door de eigenaar) heb ik ze verkocht. Dit omdat er niets anders in de buurt was (en ik zocht enkel wat weiland met een stalletje) en ik er ook te groot voor werd. Heb dus gedaan wat het beste voor hun was. Nieuw baasje met een stal en weiland aan huis, leuk meisje waardoor ze bereden konden worden en als ik ze nu soms zie staan weet ik dat ik het beste heb gedaan. Ik blijf ook het liefst gewoon op 1 plek, je weet echter nooit of het bevallen zal of niet..daarom ga ik liever een proeftijd aan. Helaas gaat niet iedere plek hiermee akkoord.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:24

Ik heb Ian nu 6 jaar. Staat nog steeds op dezelfde stalling is wel 3x van stal gewisseld (in eerste jaar daarna niet meer) 's zomers gaat hij naar de zomerwei en dit is wel al 4x een andere wei geweest (laatse 2 jaar dezelfde) dus valt wel mee

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:26

Ik heb mijn paard ruim 6 jaar en ben nog nooit van stal gewisseld.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:41

Teveel verhuizen lijkt me idd niet goed voor je paard maar je wilt ook het beste voor je paard.
Waar ik toen veel heb meegemaakt zijn van die beginnende pensionstallen, van die koeienboeren die de overstap naar paarden maken.
In het begin gaat alles heel goed na een half jaar worden ze overal wat gemakkelijker in, te gemakkelijk.
Dan maar een keertje niet uitmesten en maar wat minder hooi want morgen is het zondag en dan heb ik geen tijd.
Paarden die overdag niet naar de wei konden door mok bond hij in weer en wind buiten op de waspaats vast zonder toezicht, anders werd de stal vies.
Dit is nog maar een voorbeeld ik kan nog even doorgaan.
Hier is het beter voor je paard om te vertrekken.
Je moet er gewoon mazzel mee hebben.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:48

@Kasparonda; wat jij opnoemt als verhuisredenen is natuurlijk meer dan logisch. Dit is gewoon ronduit slechte verzorging!

Maar heel regelmatig wordt er ook verhuisd omdat er voor de eigenaar betere omstandigheden moeten komen. Denk aan een binnenbak oid

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:51

Ik denk ook dat ieder paard er heel anders onder is en ik vind dat bij alles wat gedaan wordt er altijd gekeken moet worden of het paard het daar beter of even goed krijgt want die moet op die plek wonen.
Trouwens alani: Ik ben jaloers op je, haha.
Ik hoop ook dat ik in de loop van de jaren een plek aan huis krijg voor mijn paardjes.
Is nu nog niet te betalen voor ons.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:57

@Kasparonda; het heeft voor mij ook wel een paar jaar geduurd en heb er ook best wat dingen voor op moeten geven. Maar ja das een keuze.

Ik bekijk een topic als deze natuurlijk ook wel een beetje door de bril van een pensionhouder. Op dit moment hebben we 1 pensionpaard en als we strakjes de paarden in Dalfsen hebben staan, hebben we nog ruimte voor wat meer paarden.
Ik behandel de pensionpaarden niet anders dan die van mezelf en om eerlijk te zijn het interesseerd me echt niet of ik er aan het eind van de maand een paar tientjes meer of minder aan overhoud. Een dier dient goed verzorgd te worden!

Aniita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:59

ik ben maar 1x verwisseld. Reden was dat waar ik nu sta, is dichterbij en er is een bak. Die ik overigs nu niet meer nodig hebt, nu ik niet kan rijden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:00

Dat ben ik volledig met je eens, met jouw kan ik praten.
Maar door de jaren wordt je ook door schade en schande, wijzer.
Hou ons op de hoogte hoe het met je paarden gaat op de nieuwe plek.

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:05

Ik heb mijn paard gekocht bij iemand en daar heeft ze de eerste tijd gestaan. Daarna ben ik verhuisd en anderhalf jaar later ben ik weer verhuisd. Nu dus twee keer in ongeveer 4 jaar tijd. Tuurlijk is het niet ideaal, maar ik denk echt dat ik en mijn paard er telkens op vooruit zijn gegaan en ik denk ook dat mijn paard nog ongelukkiger zou zijn geworden van een gestresste eigenaar (mij dus Haha! ) continu om haar heen, want dat voelt ze ook. Terwijl ze nu, een ruime week na de verhuizing uiterlijk al heel rustig en tevreden in haar nieuwe huisje staat.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:00

Ik ben 1 keer van stal gewisseld en daar blijf ik ook!! (hoop ik zolang er niets vreemds gebeurt)

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 11:01

Alani schreef:
Dinger schreef:
Ik ben één keer van stal gewisseld, maar het heeft best lang geduurd voordat ze weer helemaal 'de oude' was. Ik probeer het zo min mogelijk te doen. Helaas gaat mijn stal verhuizen, dus ze moet binnenkort weer verhuizen. Huilen

Dinger heeft gelijk; het duurt vaak best een tijd voordat een paard gewend is aan zijn nieuwe stal. Ik krijg wel eens het gevoel dat eigenaren daar te makkelijk aan voorbij gaan. Verhuizen is voor een paard vaak best wel stressvol.

In ons geval houden de paarden wel dezelfde kuddegenoten. Dus de rangorde is bepaald. Ik hoop mede daardoor de overgang minder groot zal zijn.

Mijn paarden verhuizen ook (zie onderschrift) en om eerlijk te zijn zie ik daar best tegen op. Mijn paarden zijn slecht eenmaal in hun leventje verhuisd (van de fokker naar mij) en ben heel benieuwd hoe het gaat. Maar als ze hier eenmaal zijn, dan blijven ze er tot aan hun dood Haha!

Ja dat vind ik dus ook, daarom ga ik nu ook niet meer weg, ookal is het veel dichterbij voor mij..

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:02

Heb mijn paard nu 2,5 jaar Ja Eerst heeft ze een half jaar thuis gestaan, toen 2 maanden op een manege, toen een half jaar bij mijn tante, en sindsdien weer thuis Lachen

santotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:40

ik 1 x want mijn pard stond op een stal was er niet helemaal te vrede over.

toen kwam er plaats op deze stal, egt geweldige stal, ruime boxs lekker dik in het stro veel hooi, bijna heel de dag weidegang op een 12 hectare wei.
ben egt te vrede over mijn keuze mijn paard te verhuizen
Laatst bijgewerkt door santotje op 15-12-07 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:41

Ik ben in 5 of 6 jaar 4 keer verhuisd Tong uitsteken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:42

ik heb mijn pony nu 9 jaar en hij is in de tussentijd 4x verhuisd...
hij past zich vrij snel aan gelukkig Haha!

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:46

In 8 jaar tijd Riccardo is 2 x verhuist..
Reden eerste verhuizing slechte sfeer op stal
Reden tweede verhuizing, naar goede stal met veel wei en heel groot buitenrij gebied dat ik op de tweede stal te kort kwam..

En nu sta ik goed Knipoog Het is wel iets verder weg van huis, maar dat is 100% de moeite waard..
Laatst bijgewerkt door FotoDesign op 15-12-07 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:47

Ik heb mijn paard nu 9 maanden en ik ga morgen naar mijn 4e stal.
Nu zullen jullie wel denken: je bent gek! Maar door omstandigheden is het allemaal zo gelopen.
De eerste stal was veel te druk voor mijn paard. De groepen waarin ze stonden in de wei werden continue gewisselt, waardoor er veel spanningen waren. De hele dag liepen mensen in en uit. Mijn paard werd daar ontzettend gestresst en angstig van. Omdat mijn zomervakantie ruim 2 maanden duurde en ik op kamers zit, besloot ik om die twee maanden naar huis te gaan en mijn paard daar op stal te zetten. Dat ging echt supergoed.
Toch moest ik weer terug naar school in september, dus ben ik op zoek gegaan naar een andere stal. Ik vond een erg fijne plek, een buitenstal in een afgelegen hoekje en de hele dag weidegang.
Nu viel dat hele dag weidegang nogal tegen, vaak was het maar een paar uurtjes. Maar m'n paard heeft het er naar z'n zin en de buitenstal deed hem echt goed.
Tot vorig weekend, toen de stalhouder een les aan het geven was. Na de les vroeg ik uitleg over een aantal van z'n opmerkingen. We hebben daar rustig over gepraat en op een nette, volwassen meningen uitgewisseld. Toen ik op weg naar huis was op de fiets kreeg ik ineens een sms: 'door jou ben ik een klant kwijt die ik al 14 jaar had en ik wil dat je een andere stal zoekt'.
Dat viel wel even koud op m'n dak, want ik heb het eigenlijk altijd goed met die man kunnen vinden. Uiteraard geprobeerd te bellen, maar hij nam niet op. Uiteindelijk een sms gestuurd: 'Het is uiteraard niet mijn bedoeling geweest dat u een klant kwijtraakt, maar voor zover ik weet heb ik enkel uit interesse uitleg gevraagd en hebben we een net gesprek gevoerd. Ik vind het jammer dat zo'n mededeling via sms gebeurt en hoop dat we dit op kunnen lossen.' waarop ik een bericht terug kreeg:'nee het is over. er is geen weg terug.'
Toen was het voor mij ook echt gedaan! Ik ben onmiddelijk een nieuwe stal gaan zoeken, want het vertrouwen is nu voor mij totaal weg. De keren dat ik op stal ben geweest deze week en hem tegenkwam heeft hij me straal genegeerd. Ik onving op woensdag nog een sms dat ik voor 12.00u 31 december weg moest zijn (hoewel er een maand opzegtermijn in mijn contract staat).
Ik vind het erg jammer dat het zo moet lopen, maar ik weet wel zeker dat ik mijn paard niet op stal wil hebben die zich zo kinderachtig gedraagt. Me negeert als ik probeer te praten en zulke dingen per sms bespreekt. Mijn vader wou boos opbellen om te zeggen wat hij dacht, maar dat heb ik voorkomen. Ik weet niet meer waar ik aan toe ben en ben bang dat zoiets ervoor kan zorgen dat die man mijn paard aan een boom bind ofzo.
Nu heb ik een stalletje gevonden op nog geen km weg. Ik moet wel zelf voeren en buitenzetten enzo, maar dat is geen probleem. De paarden komen zeker de hele dag buiten (want dat doe ik zelf). Er is helaas geen bak, maar de bak vand e vereniging en het bos zijn vlak bij.
Ik hoop dat het nu toch echt beter wordt, want ook zonder zulke toestanden is het leven al stressvol genoeg. Voor de mensen die in Wageningen/Bennekom een stal zoeken, zou ik voorzichtig zijn met deze man. Ik kon altijd alles met hem bespreken en hij lijkt echt heel aardig, maar op het moment dat het even tegenzit, dan komt dit gedrag naar boven...
Noujah, morgen dus weer verhuizen, hopelijk voorlopig de laatste keer...

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:59

Ik heb mijn paard 9x verhuisd in 11 jaar tijd. Eerste keer (Miro was toen nog net geen 2,5) was bij de handelaar in Huizen vandaan, hij had Miro ook weer ergens anders staan (Blaricum) dus van zijn neef naar hem. Toen naar de manege (Laren) om een beetje hulp te hebben en toezicht, Miro is immers mijn eerste eigen paard en was toen pas 4. Van de manege naar een vriend van mij (Loosdrecht). Die ging na 2 maanden dat ik daar stond zelf naar een andere plek met zijn paarden dus zijn we mee verhuist (Lage Vuursche). Vandaaruit naar een grote pensionstal (Naarden) omdat hij perse geen sleutel wou laten bijmaken voor mijn bijrijdster en als zij kwam rijden ik er dus moest zijn om de poort open te doen (niet echt de bedoeling....ik had juist iemand nodig die Miro reedt als ik niet kon of ziek was).
Vorig jaar ben ik zelf verhuist naar Putten en heb Miro in December al daarheen gebracht. Stal leek erg leuk en er werd verteld dat je lekker buiten kon rijden.....dit bleek dus absoluut niet zo te zijn en we moesten een heel eind over een landweg waar veel tracktoren reden en Miro is hier erg bang voor. Toen zijn we dichter bij mijn huisje komen te staan maar dat was nog 40min. stappen voordat we in het bos waren en nu staan we IN het bos Clown Haha! Het scheelt dat Miro het geen donder interresseert zolang hij maar te vreten krijgt en hij andere paarden om zich heen heeft. Ik hoop dat we het hier wat jaartjes uit gaan houden Knipoog

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:01

Soms heb ik best wel spijt dat ik op de stal van mijn pony, de sfeer is er nu veel beter, langs de andere kant zou ik de mensen van mijn stal nu niet meer kunnen missen en mijn paard staat er best.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:53

Alleen tijdens verhuizen ben ik van stal verwisseld, omdat het niet haalbaar meer was. Nu staan ze thuis en daar blijven ze dan ook tot hun of mijn dood!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:54

Ik ben nog nooit gewisseld, m'n pony's staan prima waar ze staan Ja