boxen verhuren, ben je dan een bedrijf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxxivitaxxx

Re: boxen verhuren, ben je dan een bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:53

als ik jou was zou ik het niet zwart doen , er hoeft er maar 1 tussen te zitten die je aangeeft bij de balasting en je hangt , wij zij ook pas voor ons eigen begonen met stalling , en bij de belasting maakt het niet uit of je nu van de gemeente 4 of 6 paarden hobbymatig mag houden .

het gaat er gewoon om zijn de mensen in uw omgeving tevertrouwen.

xxxivitaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:56

even naar aanleiding van mijn eerder vehaal als u een box verhuur dan ben je een bedrijf , je bied een dienst aan ,aan derde , dit heb ik nog gouw even moeten opzoeken in de papieren van mijn boekhouder

angels4u2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:04

De omzetbelasting is een indirecte belasting. De belasting wordt geheven bij degene die de belasting moet dragen. Dit betekent dat de consument uiteindelijk de belasting betaald. Als je als ondernemer de omzetbelasting niet door berekent aan je klanten ben je dus een dief van je eigen portemonnee. Een btw ondernemer is overigens verplicht om het btw bedrag op de factuur te vermelden. Deze verplichting valt onder de zogenaamde factuureisen.

Een belasting zoals de omzetbelasting is een dwingend recht, als je onder deze wet valt moet je er dus aan voldoen. Ondernemer voor de omzetbelasting is iedereen die zelfstandig een bedrijf uitvoerd. Een bedrijf is hierbij een organisatie van kapitaal en arbeid met het oogmerk om door deelname aan het economisch verkeer duurzaam behoeften te bevredigen. Met duurzaam wordt bedoeld regelmatig en over een langere periode.

Als je na aftrek van de voorbelasting minder dan 1.883 euro aan btw hoeft af te dragen dan kun je in aanmerking komen voor de kleine ondernemingsregeling. In bepaalde gevallen kun je dan vrijgesteld worden van administratieve verplichtingen en het uitschrijven van facturen.

Laatst hoorde ik een "verhaal" over een ondernemer die een zwart circuit had. Na een controle van de belastingdienst heeft hij een navorderingsaanslag opgelegd gekregen met een boete en er wordt rente in rekening gebracht. Wil je dat risico lopen?

Ik denk ook dat de belastingdienst niet alleen op Marktplaats kijkt, maar bijvoorbeeld ook op bokt...... Duivel

Zoals Fransje terecht opmerkte is er een verschil tussen ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting en de omzetbelasting. Voor de omzetbelasting is het niet belangrijk of je winst maakt, je bent gewoon aangifteplichtig.
Als je jaar op jaar geen winst maakt kan de belastingdienst besluiten dat je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, met als gevolg dat je niet in aanmerking komt voor de ondernemersaftrek. De ondernemersaftrek is een verzamelnaam voor fiscale aftrekposten, waardoor minder inkomstenbelasting hoeft te worden betaald. Als je niet als ondernemer wordt aangemerkt vallen de inkomsten onder resultaat uit overige werkzaamheden, ze vallen dan meteen in box 1.

Als je meer dan 6 paarden houdt die zwaarder zijn 450 kg krijg je inderdaad te maken met de mestwetgeving. Het is wel belangrijk om te kijken in welke categorie de dieren (lichaamsgewicht en paard of pony) vallen, omdat er verschillende normen gelden voor de individuele categorieen.

De genoemde aantallen, als voorwaarde voor inschrijving bij het kvk, vind ik nogal vaag. Het gaat immers om het aantal paarden maal de vergoeding per dier, en die vergoeding wisselt nog al eens per regio. Hierdoor wordt er door de ene verhuurder met vier boxen een andere omzet gehaald dan door een andere verhuurder. Bovendien moet je bijvoorbeeld ook het lesgeld van mensen die niet huren mee tellen.

Als je aan de volgende criteria voldoet heb je een onderneming, volgens de kamer van koophandel, en moet je je bij de kvk inschrijven.
1 De ondernemer verricht een 'regelmatige maatschappelijke werkzaamheid';
2 De werkzaamheden worden tegen betaling verricht.
3 De ondernemer treedt zelfstandig op, voor eigen rekening en risico.
4 De ondernemer treedt openlijk op, in concurrentie met andere ondernemers.
5 De ondernemer neemt deel aan het economisch verkeer in een georganiseerd verband. Dit verband is gericht op samenwerking van mensen, kapitaal en/of goederen.
6 Er wordt winst of kostenbesparing beoogd. Dit is ruimer dan het gebruikelijke begrip winst. Het gaat hier niet om of de ondernemer daadwerkelijk winst heeft gemaakt of kosten heeft bespaard, maar of hij/zij dit als doel heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:18

Citaat:
De genoemde aantallen, als voorwaarde voor inschrijving bij het kvk, vind ik nogal vaag. Het gaat immers om het aantal paarden maal de vergoeding per dier, en die vergoeding wisselt nog al eens per regio. Hierdoor wordt er door de ene verhuurder met vier boxen een andere omzet gehaald dan door een andere verhuurder. Bovendien moet je bijvoorbeeld ook het lesgeld van mensen die niet huren mee tellen.

mee eens

Maar als jij in een gemeente woont (zoals ik) waar de gemeente het houden van 4 paarden als hobbie ziet, maar het houden van 5 als beroepsmatig paarden houden ziet tot je het tegendeel kunt bewijzen, dan heb je wel een probleem als je er van andere hebt staan Lachen

En dan heb ik het dus niet over belasting ed, maar gewoon de gemeente die je dwars ligt omdat je niet de juiste vergunningen hebt.
En daar lijkt me de eerste stap toch al te beginnen....

angels4u2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:43

Het gaat in eerste instantie om een inventarisatie van de regels. In welke volgorde je naar de regels kijkt kun je later beslissen. Natuurlijk is het belangrijk om te kijken naar de vergunningen, maar vergunningen geven lang niet altijd problemen.

Het houden van vier of vijf paarden valt onder het Landbouwbesluit milieubeheer. Pas vanaf vijftig paarden is een milieuvergunning nodig. En wanneer bedrijfsmatige paardenhouderij in het bestemmingsplan valt dan is het geen probleem om een bouwvergunning te krijgen. Mits je aan de welstandseisen en dergelijke voldoet. Kortom, er zijn voldoende mogelijkheden om met boxenverhuur te beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:44

maar als de gemeente gewoon zegt meer dan 4 paarden niet toegestaan...hoe wil je dan boxen verhuren?
Zul je toch echt eerst met hun om de tafel moeten gaan zitten Lachen

angels4u2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:54

Het lijkt me sterk dat de gemeente "gewoon" zegt meer dan 4 paarden niet toegestaan. Hiervoor moeten ze een goede reden hebben en zich beroepen op regels en wetten.

De volgorde waarin je naar regels en wetten kijkt is belangrijk, daar is denk ik iedereen (ik igg wel) het overeens. Pling Hetgene wat je noemt staat zeker ergens vooraan in de volgorde.

Het kan best zo zijn dat er nog andere regels zijn die veel bepalender zijn voor een persoon om wel of niet een onderneming te starten, dan de mogelijkheden bij de gemeente. Bijvoorbeeld, deze persoon heeft totaal geen zin in de steeds terugkerende administratieve rompslomp met betrekking tot btw aangiften. De stap naar de gemeente hoeft dan niet eens te worden gemaakt. Daarom is het logischer om eerst een inventarisatie te maken van de regels en dan een volgorde vast te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:58

Hier zegt de gemeente dat gewoon Ja
Alles daarboven vinden ze geen hobbie meer en moet je dus aantonen als dat wel zo is Lachen

Buren hebben daar dus al problemen mee gehad.

angels4u2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:00

Hebben de buren die problemen opglost? Ben wel benieuwd welke argumenten de buren hebben aangedragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:06

Ja die hebben het opgelost, althans gemeente zou er nog op terug komen
Ze hebben namelijk 6
En 4 kinderen die dus allemaal rijden, moeder rijd ook, vader niet maar dat hebben ze de gemeente niet verteld Tong uitsteken
Dus ieder een eigen paard is al meer dan wat mocht.
En dat ze niet 1 van de kinderen achter wilde stellen door geen eigen paard te hebben terwijl kinderen uit een gezin waar ouders niet rijden en maar met 2 zijn er wel 2 mogen rijden van de gemeente hoe ze dat konden rechtvaardigen.

Maar hoe ik het recht zou kunnen praten (woon samen met vriend zonder kind)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:33

hihi, jij moet gewoon aanvoeren dat je gras anders niet op komt Tong uitsteken

Is toch belachelijk dat iemand met 2000 m2 vier paarden mag houden en iemand met 30.000m2 ook maar vier?
Hier is het aantal van hobbymatig 7 paarden. Ik weet dat in de randstad gemeenten zijn die max. 2 wilden toestaan.
Ik vind het veel te bemoeizuchtig. Zou het ook eerlijker vinden als ze het maximaal te houden paarden zouden verbinden aan grondeisen, net als de mestwetgeving... dan kom je op paarden per ha. Misschien met uitzondering van de regel voor kleinere percelen aangezien je een paard niet alleen kunt houden Knipoog

En dat met boxenverhuur is ook zo raar.
In onze oude gemeente was je al bedrijfsmatig als je al 1 box verhuurde. Belachelijk! Je mag je land zo verhuren, aan een boer voor koeien of schapen, maar je mag het niet verhuren aan iemand met een paard en dan de paarden samen laten lopen? (inkomensten uit verhuur van huis/onroerend goed is geloof ik al niet meer belast, dan wel voor verhuur van een box?) Vreemde regels hoor...

En wanneer lever je een dienst?
Wij delen de kosten van ruwvoer en delen de verzorging? Lever ik dan een dienst? Of hebben we gezamenlijk paarden (toevallig op mijn eigen terrein, maar had ook gezamenlijk gehuurd kunnen zijn) en draagt zij haar deel bij in verzorging en kosten...

angels4u2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:39

Wat is daar belachelijk aan? Het gaat niet alleen om de oppervlakte land. De aantallen hebben vooral betrekking op hoeveel dieren je mag huisvesten. Als de dieren op stal staan ontstaat er een concentratie van lawaai, mest, stank etc. Een manege met 100 ha land en 25 paarden (extreem gesteld) zou in jou situatie bijvoorbeeld wel een stal mogen bouwen in de buurt van een woonwijk, terwijl iemand met 4 paarden en 4 ha land dat niet mag. Het is logisch dat 25 paarden aanzienlijk meer overlast kunnen veroorzaken dan 4 paarden, wanneer ze op stal staan.

Voor welke belasting is de verhuur van onroerend goed en huizen volgens jou onbelast? Het lijkt me redelijk dat de verhuur van een box belast, deze activiteit is behoort niet tot de eerste levensbehoefte.

Als je het delen van de kosten voor de verzorging en het voer van één paard bedoeld, dan hoef je je niet af te vragen of er sprake is van een dienst. Enkele uitzonderingen daar gelaten, bijvoorbeeld een heel duur paard. De schaal is zo klein dat je geen btw aangifte hoeft te doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:05

Inkomen uit verhuur van onroerend goed en renteinkomsten hoef je niet meer op te geven bij de belasting. Dat is volgens mij veranderd toen de vermogensheffing aangepast werd met de indeling in 3 verschillende groepen vermogen.
Ik heb net deze week in een artikel uit in de Strengen (vergoeding pensionstalling belast met 6%?) gelezen dat over de verhuur van een box geen BTW verplicht is. Ook is het sportbesluit aangepast en besloot de rechter dat voor de Nijmeegse vierdaagse maar 6% BTW betaald hoefde te worden omdat gelegenheid tot sportbeoefening werd aangeboden (uitzetten wandelroute) en dit was volgens de jurist die het artikel schreef door te trekken naar pensionstallen die met hun accomodatie ook gelegenheid tot het beoefenen van paardensport boden. Veranderingen in de lucht dus...

Iemand met weinig grond heeft grotere kans om overlast te veroorzaken dan iemand met veel grond. De buren zullen meestal ook dichter om je heen zitten. Je grond woret intensiever gebruikt en zult eerder een mestoverschot hebben. Voor het houden van paarden gelden afstandregels ivm overlast.
Iemand met een stuk grond in midel of nowwhere veroorzaakt minder overlast dan iemand in dorpskern met halve ha grond die ook 4 paarden mag houden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:19

Wij hebben 3,2 hectare en mogen 4 paarden houden.
Iemand anders in de gemeente (fictief voorbeeld) met 2000 m2 mag ook 4 paarden houden...denk maar dat daar de buren echt wel eerder last hebben dan bij ons.
Daaar zitten de buren idd dichterbij en de die 4 paarden schijten net zoveel als die van ons in hun weitje. Bij ons dus verdeeld, daar dus bijna bij de buurman op zijn bord.

Dus ja, ik vind dat ook vreemd

Nu zit ik er verder niet mee, heb er niet eens 4 Lachen

angels4u2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:41

Over de rente inkomsten en inkomsten uit de verhuur van onroerend goed moet je wel degelijk inkomstenbelasting betalen, wanneer deze behoren tot het verplicht bedrijfsvermogen of wanneer het keuzevermogen is en behoort tot de onderneming. Als het onroerend tot het verplicht privevermogen (of keuzevermogen prive) behoort dan heb je gelijk. Mits er geen sprake is van verhuur aan verbonden personen.

Als er 6% btw moet worden betaald voor het gebruik van de accomodatie dan moet er dus nog steeds omzetbelasting worden betaald. En daarnaast zijn er ook btw regels voor voer en verzorging.

Als iemand veel land heeft dan staat daarmee niet meteen vast dat het land minder intensief wordt gebruikt. Het aantal paarden is en blijft gewoon bepalend voor de mate van intensiteit. Daarnaast zullen de percelen rond de stal het meest intensief worden gebruikt voor beweiding, omdat het niet praktisch is om je paard vijf kilometer verderop in het land te laten lopen. Grote bedrijven met veel paarden hebben dus in en rond om de stal een grotere kans op het veroorzaken van overlast, ongeacht het aantal hectare's. Kijk bijvoorbeeld alleen al naar de mesthoop van 50 paarden die achter de stal ligt te stinken t.ov. van de mesthoop van 4 paarden, het aantal bezoekers en de aan- afvoer van paarden en benodigdheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:45

Mensen met 50 paarden zullen regelmatig de mest afvoeren, de hobbyist met 4 moet je nog maar afwachten...
als die dan naast je bord schijten is dat toch anders dan wanneer ze dat verderop in de wei doen Lachen
Overigens ligt ons huis in het midden van het perceel, dus we weiden net waar het uitkomt Lachen
En buren zitten in het buitengebied als je wat meer grond hebt toch echt wel verder weg dan de vrijstaande huizen van 2000 die allemaal naast elkaar staan dan vaak...
Als je ze dan dicht bij je huis laat weiden zit de stank bij jezelf omdat je dichterbij de buren hooit Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:06

Inkomstenbelasting is wat anders dan omzetbelasting...
Voor onze buurgemeente ben je bedrijfsmatig als je 1 box verhuurt. Wat dus niet is toegstaan als je een woonbestemming hebt.
Maar je land mag je wel verhuren cq uitlenen, en daar kunnen dan ineens wel schapen en koeien (en paarden?) op lopen om het gras kort te houden...

Er is een duidelijk verschil tussen bedrijfsmatig paarden houden en hobbymatig paarden houden. Iemand die 50 paarden houdt heeft daar een milieuvergunning voor nodig. Een particulier die veel paarden heeft zal dat soms ook aan moeten vragen.

Verzorging en verschaffen voer valt onder respectievelijk 19% en 6% BTW tarief. Verhuur box dus 0 (vrijgesteld)
Ik houd de bladen wel in de gaten over de regelgeving en verder maak ik me er niet meer zo druk om...
Paarden is hobby en zolang het meer kost dan het opbrengt blijft dat ook zo.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:20

joyce B schreef:
Verzorging en verschaffen voer valt onder respectievelijk 19% en 6% BTW tarief. Verhuur box dus 0 (vrijgesteld)
Ik houd de bladen wel in de gaten over de regelgeving en verder maak ik me er niet meer zo druk om...

Als jij het voer verstrekt aan pensionpaarden gaat dat tegen het hoge BTW-tarief, 19% dus. De kale box is inderdaad vrijgesteld maar alles wat er verder bijkomt kijken gaat tegen 19%. Dus zodra je zorgt dat er ruwvoer aanwezig is etc. moet je al over een deel BTW afdragen

Over dat deel met die 6% moet de hoge raad zich nog uitspreken dus enige terughoudendheid is geboden. Maar ook dan zal de pensionprijs verdeeld worden: een deel onbelast (huur kale box), een deel hoog belast (verzorging, verstrekken voer, arbeid) en deel laag belast (het verschaffen van de mogelijkheid tot sportbeoefening gebruik bak etc.). Dit moet allemaal gespecificeerd op de factuur staan en je moet de verhouding ook aannemelijk kunnen maken.

Voor de mestwet maakt het overigens niet uit waar de paarden staan..

angels4u2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 21:40

joyce B schreef:
Inkomstenbelasting is wat anders dan omzetbelasting...
Voor onze buurgemeente ben je bedrijfsmatig als je 1 box verhuurt. Wat dus niet is toegstaan als je een woonbestemming hebt.
Maar je land mag je wel verhuren cq uitlenen, en daar kunnen dan ineens wel schapen en koeien (en paarden?) op lopen om het gras kort te houden...

Er is een duidelijk verschil tussen bedrijfsmatig paarden houden en hobbymatig paarden houden. Iemand die 50 paarden houdt heeft daar een milieuvergunning voor nodig. Een particulier die veel paarden heeft zal dat soms ook aan moeten vragen.

Dat is een eenvoudige samenvatting van het gene wat in de voorgaande posts is geschreven. Knipoog Lachen

Nog een kleine toevoeging en dan vind ik het wel best. Het meeste is inmiddels wel beschreven in de voorgaande posts. Wetten zijn vaak ingewikkeld en er lopen meerdere wetten naast elkaar, daarnaast zijn er veel verschillende praktijksituaties. Een samenvatting is nuttig als je wilt weten welke wetten en regels er zijn, maar je zal je toch al snel verder moeten verdiepen, anders zie je dingen over het hoofd. Lachen

Heb je inmiddels al genoeg informatie Puck?