Stallingskosten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Re: Stallingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:34

De hoogte van het stallingsgeld is van meedere factoren afhankelijk.

Het belangrijkste voor jouw als startende ondernemer is dat het winstgevend is, dus dat je opbrengsten hoger zijn dan je kosten zodat je jezelf ook nog salaris kan betalen en af en toe nog wat geld over hebt om onderhoud te plegen.

Daarnaast is het van belang te weten wat de markt doet. Dat het in Amsterdam niet meer dan normaal is om 300 euro per maand te betalen (ik roep maar wat) wil niet zeggen dat jij dat in Eindhoven ook kan vragen. In Amsterdam is grond duur en moet je blij zijn een stal te vinden. In de omgeving van Eindhoven staan op iedere vierkante kilometer wel 5 stallen. Ook daar moet je rekening mee houden. Als ze bij de buren hetzelde kunnen krijgen voor minder zullen ze hun paard niet bij jouw stallen.

Nou ben ik niet thuis in de Westernwereld, maar ik weet wel dat ook op dat gebied nog het een en ander in de omgeving te vinden is. Dus ook daarin ben je niet uniek. De paar stallen waarvan ik ongeveer weet wat je betaald en krijgt zitten ze toch hooguit op de 200 euro. Wisselend met of zonder weidegang en mesten e.d..

Misschien is het handig eens te informeren wat er precies in de omgeving te vinden is en wat de prijzen zijn. Daarnaast moet je ook heel goed de kosten op een rij zetten want met lukraak bedragen uit de lucht plukken kom je er niet.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 22:37

Diamante schreef:
Hele rare vraag nog miss Clown
maar ga je op je 18e al fulltime en alleen de stal runnen?

ja heb ik vaker voor mensen gedaan toen ze op vakantie waren.
dus zo gek is dat niet.

ik heb in de omgeving rondgekeken naar de prijzen.
en die waren varierend van 180 tot 350. afhankelijk van factoren en als ik zo kijk naar de faciliteiten en wat je er voor krijgt, lijkt mij 290 geen gek bedrag.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:37

Voor jouw stal zou ik als paardeneigenaar wel 250 euro over hebben. In de randstad zelfs wel 300 euro.

Maaruh, begrijp ik het goed. Je bent 19 en je gaat je eigen stal opzetten? Doe je dit alleen of met nog meer andere mensen. Ik vind het nogal een grote stap voor die leeftijd, vooral omdat je denk ik nog relatief weinig ervaring hebt. Vraag me ook af hoe je dit allemaal voor elkaar gaat krijgen bij de bank of heb je een dikke erfenis te pakken Knipoog

Begrijp me niet verkeerd ik gun het je van harte hoor, maar ik ben zelf 20 en zie mezelf dat niet zo snel doen, hoewel ik toch een goed stel hersens heb. Heb zelf net een vak Financieel Management afgerond en vond het vrij pittig, en dat waren fictieve cases!

Evenwel veel succes gewenst met je ondernemingsplan en andere toekomstplannen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:43

Gelukkig dat je weet waar je over praat Vicky_88!
Veel succes met je western stal.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 22:44

het wordt hoogstwaarschijnlijk een BV (startkapitaal no problemo Knipoog ) anders een VOF en wordt me pa de andere vennoot. hij zal dan het financieel doen en ik de arbeid en de rest.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 22:45

aerdenhout1 schreef:
Gelukkig dat je weet waar je over praat Vicky_88!
Veel succes met je western stal.

je leest niet wat ik zeg.

ik zeg dat zoon bak ideaal is om OOK westernruiters aan te trekken.

lezen is en blijft een kunst

Jikke_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:50

Ik vind het heel knap dat je er aan durft te beginnen. Serieus waar. Risico's nemen in je leven is moeilijk, maar knap dat je het durft. Het kan mis gaan, maar ik geloof serieus dat als je over alles goed nadenkt, het heel mooi kan worden.

Ik zou in het begin gaan voor 250 of iets in die buurt. Eerst moet je natuurlijk nog mensen aantrekken e.d.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:52

Mag ik vragen waarom je meteen voor een BV wilt gaan? Veelal is het voor startende ondernemers voordeliger om te beginnen met een eenmanszaak of vof en pas later, wanneer alles loopt, een overgang te maken naar een BV. Dit omdat een BV bepaalde kosten met zich meebrengt die met name voor een startende ondernemer soms moeilijk op te brengen zijn.

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:53

Ik wil wel vrijwilligers werk bij je komen doen....
hihi! Knipoog

Pensionnetje

Je begint achterstevoren!

Voorafgaand aan een ondernemingsplan zul je uitgebreid marktonderzoek moeten houden. Oftewel, wie zijn mijn klanten, waar zitten ze en wat zijn ze bereid te betalen. Zitten er wel genoeg potentiele klanten in de vestigingsregio van je keuze en hoe staat het met de concurrentie.
Je kunt dus niet de helft van je ondernemingsplan klaar hebben zonder diepgravend voor-onderzoek.

Daarnaast is je prijsbepaling al verkeerd van start gegaan. Eerst zul je een duidelijke kostenberekening moeten maken. Daarbij meegerekend je eigen (redelijke) uurloon. Een uurloon van bijv. 2 euro per uur wordt door geen enkele bank serieus genomen en daarmee is je kans op financiering dus gelijk vergooid. Indien je niet eerst duidelijk je kosten op een rijtje hebt kun je ook geen idee schetsen met wat je aan je toekomstige klanten wil gaan doorberekenen.

Zet eerst je eigen zaakjes op een rijtje. Zowel financieel als technisch en de uitvoerbaarheid.
Kijk daarna pas naar de concurrentie en bepaal je strategie. Vraag jaarverslagen en branche onderzoeken op.

Overdenk goed wat je wilt, hoe je het wilt, en wat je bereid bent ervoor te laten (in tijd, geld, inzet, ergernis etc etc......).

Succes!
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 06-11-07 22:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 22:53

dit is het idee (zo kunnen jullie lezen wat ik precies bedoel)

gelegenheid tot het
huren van een unit van 7-13 boxen met
medegebruik van de accommodatie, inclusief
een eigen was-/poetsplaats en zadelkamer.
In deze formule bestaat de mogelijkheid
om als startende hippische ondernemer
, begeleiding te krijgen in de bedrijfsvoering
en organisatie van het hippisch bedrijf.

Het betreft hier de situatie van 'een bedrijf
in een bedrijf' waarbij de huurder alle
werkzaamheden voor en met de paarden,
die onder zijn/haar hoede staan, zelf
verzorgt.

snappie?

aerdenhout1

Tja.. en dan zou jij ook iets meer kunnen leren ( en lezen ) over de dressuur misschien?? B staat niet voor basis maar voor beginner! Ik zou nog maar even wachten met een eigen stal tot je iets meer ervaring hebt en eens een jaar meelopen op een stal zodat je weet waar je aan begint! En dit is een goed bedoeld advies! Maar nogmaals veel plezier met je stal.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:59

Was iets te snel met plaatsen.....had je laatste berichtje niet gelezen. Ik begrijp nu ( of heb ik het helemaal verkeerd? ) dat dit een advertentie is waar je op hebt gereageerd waarbij je wordt geleerd een stal te runnen?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 23:01

nee nee, ik word niet begeleid. dit is een voorbeeld. het bedrijf in bedrijf is correct, ofja bedrijf in acommodatie dan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:05

[qoute]In deze formule bestaat de mogelijkheid
om als startende hippische ondernemer[/b], begeleiding te krijgen in de bedrijfsvoering
en organisatie van het hippisch bedrijf. [/qoute]

Pensionnetje

Heb ik goed gelezen dat je 210 euro moet afdragen? Is dit per box of voor de totale accomodatie?

Jikke_love

Falona schreef:
Mag ik vragen waarom je meteen voor een BV wilt gaan? Veelal is het voor startende ondernemers voordeliger om te beginnen met een eenmanszaak of vof en pas later, wanneer alles loopt, een overgang te maken naar een BV. Dit omdat een BV bepaalde kosten met zich meebrengt die met name voor een startende ondernemer soms moeilijk op te brengen zijn.

Ze schrijft in haar beginpost dat starterskapitaal geen probleem is. Als dat zo is, zou ik ook kiezen voor een BV. Bij een eenmanszaak kan ze persoonlijk aansprakelijk worden gesteld, bij een BV niet.

Ik vind het best een goed idee, maar ik zou toch wel iets van begeleiding zoeken.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:07

Kleine correctie: Bij een BV geldt een BEPERKTE persoonlijke aansprakelijkheid. In bepaalde gevallen kan men dus wel degelijk hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld.

Tijdens een BV i.o (in oprichting) is men zelfs ALTIJD hoofdelijk aansprakelijk.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 23:09

aerdenhout1 schreef:
[qoute]In deze formule bestaat de mogelijkheid
om als startende hippische ondernemer[/b], begeleiding te krijgen in de bedrijfsvoering
en organisatie van het hippisch bedrijf. [/qoute]

dit is van een andere site van een andere stal, maar het dik gedrukte:
In deze formule bestaat de mogelijkheid
om als startende hippische ondernemer

geeft het idee weer. de rest is dus mogelijk bij DIE stal.
de naam van de stal heb ik bewust verwijderd.

een eenmanszaak vind ik indd te riskant omdat je daar geen rechtspersoon hebt en dus volledig aansprakelijk bent, inclusief je privevermogen. beetje riskant.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:11

Ik vind de prijzen nog vrij pittig, in deze omgeving ligt het rond de 200 euro all in, en inrijden is rond de 400 euro per maand maar is dan wel in de achterhoek.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:11

Ik ben wel benieuwd waar je het op gaat starten? *knip*
Daarnaast ben ik idd benieuwd of er genoeg animo is vanuit de westernwereld. In Sterksel en Liessel zitten ook westernstallen. En ik heb het idee dat het verder niet zo leeft hier, maar dat kan ook komen omdat ik niet in die wereld zit.

Daarnaast vind ik persoonlijk 290 euro per maand erg veel voor deze regio. Als je zo rond kijkt, zitten de meeste (luxe) stallen rond de 230-250 euro per maand.

[naam eruit gehaald]
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 06-11-07 23:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 23:12

Pensionnetje schreef:
Heb ik goed gelezen dat je 210 euro moet afdragen? Is dit per box of voor de totale accomodatie?

dat is voor elk paard wat er gestald wordt en dat is dan incl gebruik van de gehele acommodatie.

stel ik zet daar 1 paard neer, betaal ik 210 per maand maar krijg ik de hele acommodatie

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:14

210 per paard afdragen is echt onwijs veel!! De stalling is zowat je enige inkomst!
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 06-11-07 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:15

210 euro per gestald paard dus? Nou meis gooi de handdoek maar in de ring dan.
Dit ga je financieel NOOIT rond krijgen. Je wordt gewoon "gen aa id"

210 euro zijn de normale stallingskosten voor een willekeurig privé persoon.
Als ik op locatie boxen huur betaal ik nooit meer dan 75 euro per box. Waar moet ik anders mijn winst vandaan halen?

Nee ik zou zeggen, snel die kurk erop en je centjes in je zak houden. Dit gaat em niet worden.....
De enige die centen gaat verdienen is de verhuurder.

Je bent dan misschien een illusie armer, maar hebt in iedergeval je centjes nog.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:28

Jikke_love schreef:
Falona schreef:

Ze schrijft in haar beginpost dat starterskapitaal geen probleem is. Als dat zo is, zou ik ook kiezen voor een BV. Bij een eenmanszaak kan ze persoonlijk aansprakelijk worden gesteld, bij een BV niet.

Dat was ook mijn gedacht toen ik als 16 jarige voor het eerste het verschil hoorde tussen een BV en eenmanszaak. Ondertussen ben ik 12 jaar en een studie bedrijfseconomie verder. Geloof mij, een startende ondernemer doet er verstandig aan niet meteen met een BV te beginnen. Temeer ook om wat pensionnetje al zegt over een BV i.o. Het oprichten van een BV van begint totdat het helemaal 100% een BV is kost toch al gauw een jaar. In dat jaar kan je ook failliet gaan.

Ik zou er ook nog eens goed over nadenken. Met die 210 euro vaste lasten per paard per maand zit je al erg hoog. Wil je er zelf ook nog van kunnen leven dan moet je er wel erg veel bovenop gooien en dan zal niemand de behoefte hebben om van jouw diensten gebruik te gaan maken.